۲۹ اسفند ۱۴۰۲
به روز شده در: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۶۷۰۴۳
تعداد نظرات: ۸۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۱ - ۰۵-۱۱-۱۳۹۹
کد ۷۶۷۰۴۳
انتشار: ۲۲:۱۱ - ۰۵-۱۱-۱۳۹۹
عذرخواهی صادق زیباکلام از خسرو معتضد به خاطر لحن بی‌ادبانه در مناظرۀ پخش شدۀ اخیر با موضوع کارنامۀ رضاشاه پهلوی نشان می‌دهد که خود او پذیرفته بازندۀ این برنامه بوده است.

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- عذرخواهی صادق زیباکلام از خسرو معتضد و بینندگان تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی به خاطر لحن بی‌ادبانه در مناظرۀ پخش شدۀ اخیر با موضوع کارنامۀ رضاشاه پهلوی در شبکۀ مستند سیما نشان می‌دهد که خود او پذیرفته بازندۀ این برنامه بوده است.

چرا زیباکلام مناظره را باخت؟
  چنان‌که به احتمال فراوان می‌دانید و در ویدیوی ذیل هم قابل مشاهدۀ مجدد است زیباکلام به جای نقد نظرات خسرو معتضد یا دفاع از دیدگاه‌هایی که پیش‌تردر کتاب خود مطرح کرده فرصت را برای نقد نگاه میهمان دیگر در برنامه‌های گذشتۀ تلویزیونی  او به گمان خود مغتنم شمرده و به دفعات او را دروغ‌گو و خائن توصیف می‌کند و در پایانِ همان قسمت پخش شده اما دستاوردی ندارد جز این که معتضد به او بگوید «شما در تاریخ، پیاده‌اید»!

  نخست روشن کنم که این نویسنده داعیۀ تاریخ‌دانی حرفه‌ای ندارد ولی به سبب 20 سال مستمر روایت و تحلیل سیاسی دامنی در این دریا، تر کرده و این قدر می‌توانم تشخیص دهم که انبان و چنتۀ کدام سو پُر یا خالی است.

  دوم این که دربارۀ رضا‌شاه با نظر دکتر همایون کاتوزیان هم‌داستانم که از هر افراط و تفریط دور است و در فصول انتهایی کتابی که دربارۀ سقوط قاجار و استقرار پهلوی قاجار نوشته (دولت و جامعه در ایران، سقوط قاجار و استقرار پهلوی، نشر مرکز، 1379) آمده و از این نظر با هر دو میهمان زاویه دارم. (کتاب دیگر او - ایرانیان، نشر مرکز 1391- هم وضعیت ایران 100 سال پیش را به روشنی توضیح می‌دهد). 

  سوم هم این که با هر دو از نزدیک آشنایی دارم و اگر مقالات آقای معتضد هر هفته در مطبوعۀ متبوع من چاپ می‌شود به منزلۀ تأیید تمام دیدگاه‌های تاریخی او نیست. چه، این نوشته ها بیشتر انتقادی – اجتماعی و اشارات تاریخی در آنها فرعی است و برای بیان تفاوت نظر تأکیدات چند باره معتضد دربارۀ مصدقی نبودن و نقدهای فراوان این قلم بر احمدی‌نژاد و دوستان او در دورانی که گاهی تاریخ‌پژوه محترم در برخی نشست‌هاشان شرکت می‌جُست کفایت می‌کند.

  در این مناظره اما آن که باخت بی هیچ تردیدی صادق زیباکلام بود. هم به لحاظ فنی و هم از حیث اخلاقی و اگر فراوان سخن نمی‌گفت شاید مصداق این ضرب المثل می‌شد: تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد.

  یگانه توجیهی که ایشان ارایه کرده این است که برنامه ها فشرده ضبط می‌شده و آقای معتضد در فهرست میهمانان نبوده و شب آخر اضافه شده و تا پاسی از شب ادامه یافته است. یعنی خسته بوده است و این را هم البته می‌توان به حساب شیطنت بهروز افخمی گذاشت که کارگردان سینماست و اگر می‌خندید از آن رو بود که می‌دید بازی مورد نظر را گرفته است؛ از زیباکلام بیشتر و از معتضد کمتر!

  اما چرا زیباکلام این مناظره را باخت و زیر فشار منتقل شده در شبکه‌های اجتماعی ناچار از عذرخواهی شد؟

  1. کتاب زیباکلام دربارۀ رضاشاه اجازۀ انتشار نیافته و او ناچار از عرضه در فضای مجازی شده است. پیدا بود که از این داستان خشم‌گین است. سانسور و جلوگیری از نشر، بالاترین توهین و تحقیر نویسنده و استمرار این رفتار برای من غیر قابل درک است. از این نظر زیباکلام و تمام نویسندگان دیگر که گرفتار سانسور هستند حق اعتراض دارند.

وقتی نویسنده‌ای سال‌های متمادی از عمر و انرژی خود را صرف تحقیق و نگارش کتابی می‌کند دوست دارد آن را عرضه کند و ممانعت از انتشار و سر و کله زدن با سانسورچی هایی که قاعدتا سواد کمتری دارند سخت آزارنده است.

این وضعیت برای نویسندگان حرفه‌ای که درآمد دیگری ندارند و خاصه رمان‌نویسان که ناگزیر از خیال‌پردازی و سرکشی به ابعاد مختلف احساسات و عواطف و عوالم انسانی‌اند دردآورتر و تحقیرآمیزتر است.

آقای زیباکلام از این حیث حق داشت شاکی باشد اما اعتراض خود را باید متوجه کسانی کند که مانع شده‌اند نه آن که به جای آنان و با تعبیر «مورخ حکومتی» خسرو معتضد را بنشاند. حال آن که احساس می‌شد معتضد را در جایگاه نماینده و همکار دستگاه سانسور می‌دید و از این رو به او می‌تاخت. می‌خواست انتقام بگیرد از این که به کتاب او دربارۀ رضاشاه مجوز انتشار نمی‌دهند ولی به آقای معتضد تریبون می‌دهند. از این رو جا داشت آقای معتضد هم که بیش از زیباکلام، کتاب نوشته از دستگاه سانسور و نیاز نویسندگان و پژوهشگران به اخذ مجوز به جای ثبت و دفاع از شکایات احتمالی در محاکم صالحه، اعلام برائت می‌کرد یا از سانسور احتمالی برخی سخنان خود در تلویزیون هم بگوید.

  صادق خلخالی جایی گفته بود در دادگاه هویدا احساس می‌کردم شاه را دارم محاکمه می‌کنم نه نخست‌وزیر 13 سالۀ او را. زیباکلام هم انگار معتضد را به جای دیگران نشانده و سیبل کرده بود منتها آن قدر افراط کرد که بازی را باخت. می‌گویند یک بار گفتی پذیرفتم. تکرار کردی شک کردم. قسم خوردی دانستم دروغ می‌گویی! آقای دکتر هم زیاد قسم خورد.

  2. امکان ندارد کسی میهمان برنامۀ تلویزیونی در شبکه‌های سیما باشد و در نقطۀ مقابل جمهوری اسلامی تعریف شود. یعنی کاملا غیر خودی باشد و از این رو می توان حدس زد که چرا در تلویزیون جلوی حسین شریعتمداری و به عنوان چهرۀ اصلاح طلب، صادق خرازی می‌نشیند و نه دیگری.

  زیباکلام هم در حالی به معتضد انگ مورخ حکومتی می‌زد که صِرف شرکت در برنامه‌ای از این دست که بارها بازبینی و ازسیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود نشان می‌دهد خیلی هم غیر خودی نیست.

  ضمن این که سر بزنگاه‌ها هم کم پالس‌هایی برای خوشایند نفرستاده و از جمله می‌توان به حمله به موسوی خویینی‌ها اشاره کرد و بعید نیست اگر محبوبیت خاتمی نبود برای اثبات برادری به او نیز همان‌گونه می‌تاخت!

  3. وجه تمایز یا مزیت نسبی زیباکلام در قبال خسرو معتضد یکی صبغۀ دانشگاهی و وجهۀ آکادمیک بود و دیگری سابقۀ انقلابی و  زندان دوران پهلوی و فعالیت دانشجویی در انگلستان. حال آن که آقای تاریخ‌نگار اگرچه در مقام احترام، «استاد» خوانده می‌شود اما در دانشگاه تدریس نکرده و نمی‌کند و 55 سال است روزنامه‌نگار است. داعیۀ انقلابی‌گری هم ندارد تا جایی که یک بار هم گفت پدرم نظامی و فدایی رضاشاه بوده است.

  استاد علوم سیاسی اما وقتی مانند پهلوی‌ستایان، ستایش می‌کرد و از ادب و گفتار مورد انتظار از دانشگاهیان فاصله گرفت هر دو مزیت را از کف داد و بازی را همان جا باخت.

  4. برخی واژه‌ها بار حقوقی دارند. لفظ «پیاده» که معتضد به کار برد اگرچه واکنشی بود اما بار حقوقی ندارد. «خیانت» اما ادعایی است که قابل شکایت است. در قوانین ما البته تنها گواهی دروغ جرم است اما نسبت دروغ هم پذیرفته نیست و هر دو را جناب استاد مرتکب شد و هر بار که تکرار می‌کرد بیشتر از چشم‌ها می افتاد. شگفتا که دراین صحنه‌ها رفتار و گفتار احمدی نژاد‌وار از او سر می‌زد ولی می‌خواست طرف خود را به دروغ متهم کند.

  5. صادق زیباکلام همه جا به عنوان چهرۀ «لیبرال» شناخته شده و بیش از دو دهه است که می‌کوشد این واژه را که به تعبیر دکتر سروش در دهۀ 60 به مثابه فحش به کار می‌رفت با بار مثبت طرح کند. نماد لیبرالیسم در تاریخ معاصر اما دکتر محمد مصدق است.

طنزآمیزترین وجه قضیه این بود که تاریخ‌پژوهی که بارها گفت مصدقی نیست از مصدق دفاع کرد و محبوبیت و پایگاه اجتماعی او را مانع حملۀ انگلستان دانست ولی استاد لیبرال از ستایش مصدق رنجیده خاطر بود! 

  6. زیباکلام مناظره را با کلاس درس اشتباه گرفته بود و نمی‌دانست معتضد دانشجوی جوان او نیست و اشتباهات متعدد تاریخی استاد را گوش‌زد می‌کند. جالب‌تر از همه اشاره به تاریخ دیدار عباس میرزا با نمایندۀ ناپلئون بود.

  7. معتضد مدام فکت می‌آورد و به این کتاب و آن سند استناد می‌کرد و زیباکلام اما به کتاب خودش!

  حال آن که در جایی می‌توانست بگوید اگر استالین رهبر وقت اتحاد شوروی زودتر مرده بود چه بسا انگلیسی‌ها حمله می کردند. اما آن‌قدر دنبال تصفیه حساب (و نه تسویه حساب) بود یا دوست داشت معتضد را نماد دستگاه سانسور فرض کند که این ظرایف را به تمامی وانهاد.

  8. یکی از وجوه تفاوت آدمی که فنی صحبت می‌کند با سخن عوامانه در عدد و رقم است. در سخنان معتضد اعداد جلب توجه می‌کرد و زیباکلام تنها به شمار قشون در آغاز کودتا و 120 هزار نیروی ارتش در پایان اشاره کرد. ارتشی که تاب چند ساعت مقاومت را هم نداشت.

  9. برخی آقای خسرو معتضد را به سبب خاستگاه غیر انقلابی در عین دفاع‌های او به ریاکاری متهم کرده‌اند ولی من او را صمیمی و البته بیشتر متکی به حافظه و روایت داستان‌وار تاریخ به جای تحلیل دیده‌ام. از این رو اگر بنای آزار او را داشت چه بسا با این صفت مخاطبانی را همراه می‌کرد ولی دروغ‌گو و خائن بیشتر دربارۀ سیاست‌مداران به کار می‌رود!

  10. تعاریف زیباکلام از ویژگی های مورخ هم ابتدایی و کلیشه‌ای و کهنه بود. این که مورخ باید منصف باشد سخنی بسیار پیش پا افتاده و بدیهی است. چون همه باید منصف باشند. منِ روزنامه‌نگار و شمای مخاطب و آقای زیباکلام هم در تدریس و نمره دادن. همه باید منصف باشیم.

در تعریف مدرن از تاریخ اما آن را هنر تبدیل پرسش‌ها به پرسمان و پاسخ‌های نو به پرسش‌های نو و حتی کهنه توصیف کرده‌اند و زیباکلام اگر می‌توانست سخنان نوی مطرح کند (چنان که دکتر کاتوزیان کرده است) برنده بود. اما نبود.

  از استاد دانشگاه انتظار می رود یا پرسش تازه‌ای درافکند یا به پرسش‌های کهنه پاسخ تازه‌ای بدهد. اتفاقا درست قبل از آن که این مناظره را ببینم شنونده سخنان دکتر سروش دربارۀ «انجیل و قرآن» بودم با دست کم 10 نکتۀ تازه که هیچ‌گاه نخوانده و نشنیده بودم. همین نوشته اگر برای شمای مخاطب نکتۀ تازه‌ای نداشته باشد ولو به اندازۀ یک کلمه، ارزشی ندارد و از این روست که می‌کوشم دست‌کم کتابی را معرفی کنم یا واژه یا اصطلاحی را به کار برم تا احترام خود را به مخاطب و وقتی را که صرف می‌کند ابراز کرده باشم وگرنه اگر قرار بر پرخاش و اتهام‌زنی باشد، اصول‌گرایان رادیکال مهارت بیشتری دارند یا کسانی که در خیابان گریبان هم را می‌گیرند. 

  در آغاز نوشتم هم جنبه‌های فنی را باخت و هم اخلاقی را و حالا اضافه می‌کنم بازی افخمی را هم خورد. چرا که مانند بازیگران فیلم‌های خود از او بازی گرفت و تازه دکتر زیباکلام گفته پولی هم بابت این برنامه نگرفته است و این یعنی ایفای رایگان نقش منفی در فیلمی که بهروز افخمی جلوی دوربین بُرد!

-------------------------------------

بیشتر بخوانید/ ببینید:

*مناظره تلویزیونی درباره رضا شاه ؛ دروغ می‌گی، به خدا دروغ می‌گی/ پوپولیستی! بی‌سند حرف می‌زنی (+فیلم)

*مناظرۀ معتضد و زیباکلام دربارۀ رضاشاه از نگاه بهمنی قاجار

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸۱
در انتظار بررسی: ۲۹
غیر قابل انتشار: ۵۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
186
183
اتفاقا کیف کردم از لحن آقای زیباکلام
پاسخ ها
فرخی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
عجبا بعضیها از لحن توهین آمیز لذت میبرند . کاش جناب زیبا کلام!!!! واقعا زیبا کلام بود نه بددهن و توهین آمیز......
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
جناب عصر ایران!
آیا این مطلب در جهت توجیه و حمایت بی چون و چرا از بی ادبی و ... افراد مورد حمایت سایت شما نیست؟
یاد استاندارد دوگانه روزنامه اعتماد در برخورد با رفتار ناشایست نمایندگان افتادم.
اگر خواستید به موانع باقی مانده برای پیشرفت مملکت فکر کنید، نگاهی به قلم های قابل خرید و یا جهت دار برخی خبرنگاران نیز بیندازید.
این قلمها بخشی از مافیای شهر هستند که تلاش می کنند افکار شهروندان را به هم بریزند تا شهروندان همدیگر را پیدا نکنند و شهر به دست رئیس مافیا برسد.
مردم می فهمند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
برای من خیلی خوب شد . به آقای زیبا کلام از روی نوشته هایش ارادت داشتم و اساساً وچود این ساز مخالف و شجاع را بسیار لازم میدانستم . ولی با این شخصیتی که در این گفتگو از خود نشان داد ، همه آن ارادت ها به یک باره فرو ریخت و تکلیف من را در ارزیابی نوشته های بعدی اش ، کاملاً مشخص کرد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
معلومه وقتی کسی در حوزه ای سواد نداشته باشد فحاشی میکند و کسانی که اینگونه هستند از او خوششان می آید!
زیباکلام متاسفانه آبروی اساتید و دانشگاهها را برده است در همه زمینه ها مناظره و صحبت میکند و مدام سوتی میدهد و با داد زدن و ... میخواهد خود را مطرح کند !
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
71
91
آقای خدیو باز سعی کردید از آقای زیباکلام مظلوم و بازی خورده بسازید چرا؟ خودتان هم در نقش زیباکلامی ظاهر شدید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
20
65
مناظره آقای زیباکلام با آقای ابراهیم متقی را ببینید آقای متقی چنان مسلط و توانمند صحبت می کند که حتی خود دکتر زیباکلام جذب صحبت هایش می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
50
159
عذر خواهی همیشه به معنای باخت یا پذیرش باخت نیست. در گفتگو، باخت معنا ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
115
51
همون بهتر که اجازه چاپ کتابش ندادند هر چند که الان هم می تونه در سایت های pdf قرار بده
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
30
136
هر چند با بخش زیادی از این مقاله موافقم،اما جناب خدیر مناظره مسابقه نیست که کسی برنده شود یا بازنده.مناظره یعنی نظر دادن.و بعد از آن
قضاوت با بینندگان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
الان شما مثلا استاد تاریخی بتونی قضاوت کنی حق با کی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
42
24
بسیار منطقی تر از مقاله قبلی بود ،لطف کنید این مقاله رو برای آقای داننده هم بفرستید.
ناشناس
Spain
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
30
105
به این غلیظی هم نباخت! تاریخ سانسور شده معتضد و از کوره در رفتن ضد اخلاقی زیباکلام را در کنار هم باید دید. نه مسلح کردن عشایر میتونسته جلوی ارتش شوروی و انگلیس بایسته، نه رضاخان چهره محبوبی بوده. دوره مصدق هم معلوم نیست اگر بازیگری امریکا و ترس انگلستان از محکومیت بین المللی نبود، باز هم به صرف حمایت مردمی، حمله نمی کردن. ضمنا، مقایسه با امروز چندان منطقی نیست، چرا که رسانه به این شکل وجود نداشت.
ناشناس
Germany
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
42
63
معتضد برد هههههههه
یک
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
4
23
بغض وکینه در تاریخ نفرتی که تکرار شدنی است
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
51
117
این جناب معتضد اگر به گریزی قبل از انقلاب بزند و مدح و ستایش خود را از حکومت وقت با بیانات خود بازبینی کند. مطمئنا تاریخ شناسی را تداعی میکند که در هر حکومتی مدح و ستایش حکومت وقت را هدف دارد.بنابراین بازنده واقعی ایشان است نه زیبا کلام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
من منتقد سرسخت معتضد بودم لما این مباحثه نظرم زا عوض کرد. معتضد صادقانه گفت ما که در این تریبون هستیم با نطام مشکل نداریم. تین حرف صادقانه است و حرف های این دوست مان انحرافی تست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
86
59
خسته نباشی عصر ایران ، دیگه نتونستی در مقابل هجوم افکار عمومی مبنی بر پیاده بودن زیبا کلام مقاومت کنی ، خیلی بد هست از کسی دفاع کنی که خودش می خواهد هلاک بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
میخوای افکار عمومی رو بشناسی، مثبت و منفی ها رو بشمار!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
وقتی در سایتی که معمولا همنظرهای شما بیننده هستند و نظر مخالفان هم منتشر نمیشود این همه مخالف نظر شما هستند، ببینید در کل جامعه چقدر مثبت و منفی دارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
2
7
پاراگراف آخرتون فوق العاده ست. همیه خیلی خوب تموم میشن.
ناشناس
United States of America
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
25
71
من از رفتار زیبا کلام ناراحت شدم واز طرفی ما هنوز یاد نگرفتیم چطور گفتگو کنیم . ما هنوز فعل انسان بودن نتوانسته ایم صرف کنیم.اما در مورد رضاخان ، برای نقد تاریخ باید برویم به عقب و شرایط آن زمان نقد کنیم آن موقع رضا خان از همه اطرافیان با هوش تر بوده .خدمات خوبی انجام داد .دیروز جای بودم ی شخص که سنش بالای 80بود می گفت ایران الان به ی رضا نیاز داره. اما مشکل ما ایرانی ها مردمان عوام وجهل هست .با سواد وروشنفکراهم قراردادهای اجتماعی را هنوز بلد نیستند . برای این مناظره و...
...هزار اشتباه تاریخی دیگر باید کتاب ها نوشت. ..........
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
احسنت
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
39
25
سلام بر استاد خدیر
مثل همیشه عالی بود
آقای زیبا کلام نه تنها مناظره را باخت بلکه برای اتهامات سخیف خود به استاذ معتضد قسم جلاله یاد کرد که مستوجب عقاب و ادای توبه در پیشگاه الهی است
خیلی دوست دارم که از نزدیک با جنابعالی آشنا شوم
نام مطبوعه متبوع جنابعالی چیست که استاد معتضد در آن مطلب می نویسد؟؟
عارف
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
2
12
با سلام
آقای خدیر میشه لطفا اسم کتاب آقای کاتوزیان رو برام ایمیل کنید.
ممنون
عصر ایران پس از پیام شما به متن افزودم.
رها
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
19
29
من همون ساعت اتفاقی زدم شبکه مستند دیدم یهوزشروع شد مناظره.
اما یه نکته که هیشکی نگفت: قطع و وصل چندین باره برنامه بود. زنده نبود. مغلوم بود بیشتر صحبتای مهم زیباکلامو بریدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
15
11
هر دو طرف بازیگر بودند
محسن تقی زاده
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
17
11
در مورد بند 6، معتضد اشتباه می کرد و زیبا کلام درست می گفت، ژوبر در حالی که عباس میرزا در قره چمن مشغول جنگ بود او را دیده است. در ویکیپدیای فارسی ژوبر این مطلب آمده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
22
34
لفظ پوپولیست را جا انداختید. به نظرم آقای زیبا کلام همیشه یک پوپولیست بوده ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
37
25
با احترام با نظرات شما مخالفم.
زیبا کلام زیبا گفت!
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
4
2
تحلیل خوبی بود. فقط آیتم دوم صد در صد غلط و توهمی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
23
30
بدرستی تحلیل شده است. تا حال من معتضد را خیلی جدی نمی گزفتم ولی با این مناظره تحلیل تاریخی ایشان را بیشتر واقع گرایانه دیدم. زیبا کلام در مقابل معتضد در بحث تاریخی آماتور و واقعا پیاده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
احسنت موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
زیبا کلام اصولا مطالعاتی ژرف و عمیق ندارد تقریبا در هیچ مورد حتی در سیاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
25
40
کی گفته زیباکلام باخت؟ معذرت خواهی درباره یک نوع برخورد به معنای باخت نیست آقای خدیر؟ عجبا! یک بار دیگر متن زیباکلام را بخوانید اتفاقا خیلی خوب موقعیت و فضا را شرح داده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
7
20
نه خود عصر ایران و نه مخاطبان عصر ایران بیشتر از این دو نفر مناظره کننده بیشتر تاریخ میدانند که بخواهند در مورد نتیجه ی این مناظره قضاوت کنند
فقط انچه که مسلم بود این بود که زیبا کلام خیلی کمتر از خسرو معتضد تاریخ خوانده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
شاید کمتر تاریخ خوانده باشد، ولی صداقت بیشتری دارد و طبعا قابل اعتماد است.
ناشناس
Turkey
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
23
22
همین امروز هم اگر روس از شمال و آمریکا از جنوب حمله کنن و بقیه کشورهای دنیا تماشاچی باشن، مگه ما چند روز تاب میاریم. کلا موضوع بحث اصلا معلوم نبود چی هست و اساسا مناظره چیز مسخره ای هست. هرکس حافظه قویتری داشته باشه برنده میشه و تحلیل میره به رده چندم داستان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
چند سالته شما
اگر سنت کمه بپرس که چطور جوانان ایران 8 سال مقابل تمام دنیا ایستاد
mahdi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
اون زمان بقیه دنیا تماشاچی بود؟ یا هر دو کشور داشتن در تمام جبهه ها از المان شکست میخوردن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
35
18
اتفاقا آقاي زيبا كلام در مقابل دروغ و دروغگو واكنش نشان داد و كاملا منطقي بود ...حالا اگر شما انصاف داشته باشيد نظر من رو منتشر ميكنيد درغير اينصورت با صدا و سيما هيچ فرقي نداريد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
23
20
استاد! عذرخواهي هميشه نشانه پذيرش باخت نيست!!! كه بسياري جاها از جمله همين مورد نشانه عقلانيت و شخصيت انساني است.
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
5
8
سلام
ای کاش احمدی نژاد مثل خاتمی شیک و مجلسی وعده میداد یا تهدید می کرد به بیرون کردن دانشجویان و ایضا حل مشک بیکاری با با نصب یک معاون اشتغال در وزارتخانه ها و نه مثل احمدی نژاد همراه مشائی برای ثبت نام کاندیداتوری بیاید وزارت کشور شیک و مجلسی یعنی اینکه موسوی را متوهم کنی و روحانی را با کلیپ دکتر دکتر عرضه کنی برای دولت تدبیر امید و در تحلیل شما آقای خدیر زیر پوستی آنچه شیک و مجلسی خاتمی کرده در قاب زیبا کلام نسبت دهی به احمدی نژاد.
جناب خدیر شما هم برنده ای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
24
23
اینرا در نظر بگیریم که زیباکلام نمی‌توانست زیاد باز صحبت کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
اصولا هیچ مناظره ی مفیدی در تلویزیون انجام نمی شود.
یاشار
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
2
23
یک نکته ای هم بنده اضافه کنم این مناظره و نحوه رفتار دو استاد این ملمکت تشان می دهد که ادبیات مناظره و دیالوگ و گفتگو و چالش در این سرزمین چقدر نارس و کال می باشد.
فکری اساسی به بنیان ها و روش های تغلیم و تربیت بایستی انجام گیرد.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
8
23
عذر خواهی یعنی قبول شکست؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
7
20
کسی که اعتبار خودش رو خرج کنه که زیباکلام رو توجبه و تطهیر کنه خیلی خسران زده هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
10
9
احسنت آقای خدیر،
این جمله را همیشه به یاد خواهم داشت:
"ایفای رایگان نقش منفی در فیلمی که بهروز افخمی جلوی دوربین بُرد"
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
14
14
شارلاتانیزم را در زیباکلام بیابید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
3
10
بند اول بی نظیره. همه باید اعلام برائت کنند تا این توهین به نویسنده و به شعور مخاطب تموم بشه. من خودم داستان نویسم و اگه اسمم رو بگم با توجه به اطلاعات فرهنگی تون شاید بشناسین. واسه کتابی که اگه چاپ بشه شاید هزار تا تیراژ هم نداشته باشه باید برم و با ادمایی صحبت کنم که اگر بلد بودن بنویسن اونجا نبودن. واقعن نمی فهمم این کار در دنیای امروز چه معنی داره. شما دیشب یه مطلب نوشتی و الان حتما چند ده هزار نفر خوندن. مگه قبلش دادین ممیزی که من که هی باید برم تا مجوز بگیرم یا ناشرم بگه اونجاش رو بردار یا جای اون کلمه بنویس فلان؟
حامی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
6
11
خود شما هم در این تحلیل منصف نیستید. چرا میخواهید احمدی نژاد را تخریب کنید؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
9
9
درود بر شما و درود بر شجاعت دکتر زیبا کلام در پذیرش اشتباه خود . صد البته لذت بردم از این نوشتار و قلم زیبای نویسنده احسنت درود بی پایان
حسن ازتبریز
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
13
15
من اشتباه میکردم که آقای که زیباکلام را یک فرد باسواد ومنطقی میپنداشتم
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
9
10
احسنت جناب خدیر. گل کاشتید.
جالب و در عین حال عجیب است که مدافعان پهلوی چنین در دام بی منطقی و بی اخلاقی هستند و در عین حال خود و فقط خود را در موضع کامل حق تصور می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
9
12
جناب آقای خدیر
این مقاله نهایت دفاع از افتضاح آخر زیباکلام در آن مناظره بود. واقعا دیگه جور دیگه ای نمی شد این افتضاح رو ماست مالی کرد. و البته لگد زدن به اصولگراها که در هر مقاله عصرایران جزء واجبات هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
6
13
البته یک مطلب مهم را جا انداختید و آن که آقای زیبا کلام اصولا مطالعات ژرف تاریخی ندارند و به همون کتاب رضا شاه ایشون نیز انواع نقدها (مثلا کپی کاری بدون بررسی) نوشته شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
0
4
بند 2 بسیار تحلیل خوبی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
10
13
معتضد خودش هم در تاریخ و هم در ادبیات پارسی پیاده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
تاریخ دانی معتضد هم مثل ترجمه های استاد ذبیح الله منصوری، مملو از انواع افزودنیهای مجاز و غیر مجاز است!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
13
11
من موندم زیبا کلام چطور استاد شده اند. اصلا در مناظره ها مثل افراد بی سواد حرفی برای گفتن نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
5
17
شما شهامت انتشار نظرات مخالف را ندارید چوم متن قبلی را نشان ندادید:
ولی بدانید قصه گویی تاریخی با مورخی فرق دارد. آن هم قصه گویی در مسیر باد!
رجوع کنید به مقاله شاه دوستی در تاریخ 10 شهریور 1350 روزنامه جشن شاهنشاهی تا یدانید دروغگویی چقدر واضح می باشد.
عذر بابت عصبانیت به معنی باخت نیست. لطفا فوری غش نکنید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
تاریخ گویی معتضد، مثل ترجمه های ذبیح الله منصوری، مملو از افزودنی های مجاز و غیر مجاز است!!!!!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
5
3
این نوشته آقای خدیر عالی بود و واقعاً زیبا کلام باخت و بدجور هم باخت. از این فرصت می توانست به بهترین نحو استفاده کند و با سند و مدرک بقول خودش تاریخ دان حکومتی را سر جایش بنشاند ولی دست خالی آمده بود که باعث شد معتضد هم او را در تاریخ پیاده بخواند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
6
4
چون منطق و فکر زیبا کلام از اول باطل و محکوم به شکست بوده است.
تیمسار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
3
5
رفتار زیبا کلام روحانی وارانه بود! که در این قریب هشت سال نه تنها از توهین به مخالفین و منتقدینش با گفتن واژگانی مانند بزدل، بی شناسنامه، بیسواد، عصر حجری و .... کوتاهی نکرد...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
6
2
در این مناظره مشخص شد که شاید آقای زیبا کلام چون زیبا حرف می زند به زیبا کلام معروف شده ولی سخن زیبا نمی زند.
بعلت ضعف منطق بجای پاسخ به "ما قال " به "من قال" حمله کرده و وی را به دروغ گویی متهم می کند.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
6
3
این مقاله سعی کرده زیباکلام را توجیه و پیاده بودن او در تاریخ را سرپوش نهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
5
4
دکتر زیبا کلام و جناب معتضد هر دو از نخبگان کشور هستند
و حیف شد که این مناظره به جنجال کشیده شد
کم طاقتی دکتر زیبا کلام و دقا نکردن به سخنان آقای معتضد نقطه ضعف برجسته این مناطره بود.
آقای معتضد وقتی مطالب کتاب آقای کاظمی را میخواند، اتفاقا اول با مزایای حکومت رضا شاه شروع کرد، مطالب بسیار با اهمیتی را هم مطرح کرد
سپس رسید به معایب، که انفاقا آن هم منصفانه نوشته شده بود
جای تعجب بود که چرا بلا فاصله دکتر زیبا کلام آن قضاوت عجولانه را انجام داد. تکرار آن بیشتر تعجب داشت
در هر حال ، این مناظره ها میتواند نه تنها برای مردم، که برای مسیولان حال حاضر کشور هم بسیار آموزنده باشد
ناشناس
United States of America
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
1
5
جناب خدیر گرامی بادرود .نقد شما هم منصفانه است . زیباکلام دراین مناظره ، گفتمان چاله میدانی داشت و خسرومعتضد هم درنهایت رندی ، بااستناد به کتاب باقرکاظمی ، علیه رضاشاه سخن می گفت .خود باقرکاظمی و محتوای مطالبش بسیار دارای ایراد و نقدهای علمی جدی است .زیباکلام برخودش مسلط نبود و با غلبه هیجابات بر رفتار و ذهن خود و یا عدم تسلط کافی برموضوع ، حرف درست و محکمی نمی زد و بیشتر جوسازی می نمود .من هرگز به برنامه ها و گفتار خسرومعتضد اعتقادی ندارم .اما دکترکاتوزیان را هم 100% نمی توان تایید کرد زیرا بسیاری از نقدهای ایشان ، بامترومعیار تحولات و توسعه فرهنگی کشور وملت انگلستان درمورد رضاشاه و دوره پهلوی ، بیان می شود درحالیکه رضاشاه و حکومت پهلوی را باید در ظرف زمانی قرن 19 و 20 ، با عصر قاجار و کشورهای همجوار و حتی با جمهوری اسلامی براساس معیار منافع و امنیت ملی ایران مورد ارزیابی و سنجش قرارداد .قیاس اقای دکترکاتوزیان ، تااندازه زیادی ، قیاس مع الفارق است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
3
8
اساس بحث کوبیدن رضا شاه بود و زیبا کلام مثل همه تحلیلهای آبکی و احساساتیش از رضا شاه بد دفاع کرد
هر وقت در تلویزیون اقای معتضد را می بینم سریعا میزنم کانال دیگر چون تحلیلهای ایشان کاملا گزینشی کوتاه و هدفدار از متون کلی است
[جهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
2
0
سلام مهردادخان خدیر عزیز
تایپ میکنم که فقط جنابعالی ببینی ! نه مهران مدیری و نه این داستان مناظره با خنده های لوده وار آقای افخمی هیچکدام به درد خواننده های مقالات شما نمی خورد . قدر خودت را بدان و وارد این معرکه ها نشو من دوستدار شما و قلم شما هستم .با پوزش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
2
7
آقای معتضد همواره سعی در تایخ سازی دارد نه تعریف تاریخ
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
5
3
تو این چند تا مطلب که در نقد این مناظره تو این چند روز خوندم این از همه بهتره. نه برای اینکه همه حرفهای آقای خدیر رو قبول دارم. واسه اینکه هیچکس مثل آقای خدیر نقش بهروز افخمی رو نگفته بود. بقیه فکر کردن اون هم یه مجری بوده بوده مثل پورحسین که وقت نگه دار بوده. در صورتی که افخمی هم تهیده کننده س و هم کارگردان و داشت کیف می کرد.
اصلن چرا اقای معتضد پا نشد بره؟ برنامه که زنده نبود. میتونست شرط بذاره که اگه یه بار دیگه توهین کنه پامیشم میرم. اون وقت با کی میخاستن حرف بزنن؟ تازه اینطور که زیباکلام گفته پولی هم که توش نبوده!!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
1
1
بگذارید نکته پایانی را من بگویم :
هدف پشت این مناظره چی بود ؟ اگر گفتید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
1
4
آقای خدیر در مناقشه کسی که عذرخواهی می کند بازنده نیست
ضمنا آقای معتضد نه تاریخ نویس است نه تاریخ دان...
عصر ایران

پاسخ نویسنده: بی آن که نظر شما را تأیید یا رد کنم توجه شما را به متن جلب می‌کنم که برای جناب معتضد تعبیر «تاریخ پژوه» را به کار برده‌ام به اضافۀ روزنامه‌نگار. می‌کوشم در انتخاب کلمات دقت کنم. 

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
2
2
برای اینکه فرهنگ مناظره در میان ما جا بیفتد نباید کلمه برد و باخت را بعد از مناظره بکار ببریم هرچند منظور شما اینجا بیشتر باخت اخلاقی بوده است. نکته دیگر اینکه آقای زیباکلام اگر آقای معتضد را تاریخدان نمیداند چرا راضی با مناظره با ایشان شد تا از دل آن بی اخلاقی بروز نکند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
1
3
ما خوب گرداننده این برنامه و مهمان هایش را می شناسیم ...
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
4
2
کاش خود آقای خدیر در این مناظره شرکت میکرد. تاریخ معاصر را خوب میدانند و همون طور که نوشتن یا پرسشهای تازه طرح میکنن یا سعی میکنن از زاویه دیگه هم نکاه کنیم. همین مطلب قبلی درباره اولین رئیس جمهور رو یه بار دیگه بخونین متوجه عرض من میشید.
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
1
3
میتن بسیار زیبا و بجایی بود. ممنون آقای خدیر از این نگارش زیبا.
ابرکامپیوتر‌های ناسا مشکل‌ساز شدند زندگی غیرممکن در گرم ترین شهر جهان که حتی خیابان های آن هم کولر دارند (+عکس) انتقال ۹ زندانی ایرانی از ارمنستان و ژاپن به زندان های کشور برنامه سازمان لیگ به قصد کشت سپاهان! گرفتار شدن بیش از ۱۵ معدنچی در شرق روسیه مصرف این ویتامین سبب کاهش کم‌خونی می‌شود پرویز پرستویی و هدیه تهرانی به نمایش‌خانگی آمدند/ اکران آنلاین فیلم «بی‌همه چیز» هشدار پلیس فتا درباره تورهای لحظه آخری چگونه چینی‌ها بازار ماری‌جوانا را در امریکا اداره می کنند؟ قوانین طلایی برای جبران کمبود خواب؛ چرا خواب زیاد صبحگاهی خوب نیست؟ امروز آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت نوروزی خاطره انگیز با سفر به پارس‌آباد؛ بهشت گردشگری ایران (+عکس) لغو سفر فرهادی به هند روزهای اسفند و یادی از مرداد و سیاست کنایه سنگین همتی به دولت رییسی/ برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند/ وعده رشد ۸ درصد و تورم تک رقمی را که به یاد دارید؟
وبگردی