۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۴
کد خبر ۷۶۷۹۸۷
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۹ - ۱۱-۱۱-۱۳۹۹
کد ۷۶۷۹۸۷
انتشار: ۰۰:۲۹ - ۱۱-۱۱-۱۳۹۹
درباره اخراج مجری "زاویه"

دو راهی تاریخی ایران: گفت و گو یا انحطاط ؟!

در ایران امروز، ما به گفت و گو ، همانند نان شب محتاجیم. بسیاری از سوء تفاهم ها، کج فهمی ها، عداوت ها و نظایر این ها، محصول فاصله گرفتن ها از همدیگر است ...

عصر ایران؛ جعفر محمدی - کش و قوس های برنامه "زاویه" همچنان ادامه دارد. بعد از این که مهمان این برنامه گفت و گو محور، توهینی آشکار به رئیس جمهور کرد و رئیس سازمان صدا و سیما مجبور به عذرخواهی شد، سردبیر و مجری این برنامه، از اخراج خود خبر داد، خبری که از سوی مدیر شبکه 4 تکذیب شد اما در برنامه جدید "زاویه"، مجری جدیدی روی آنتن رفت!

زاویه
در این که اظهارات مهمان برنامه به معنای واقعی کلمه سخیف، بی ادبانه و موهن بود، تردیدی نیست اما سخن این است که آیا تاوان اظهارات یک فرد را باید فردی دیگر دهد؟ اگر قرار باشد تن و بدن مجری و سردبیر بلرزد که مهمان (آن هم در برنامه زنده) چه خواهد گفت که دیگر نمی شود برنامه گفت و گو محور ساخت، دیگر نمی توان از افرادی که حرفی برای گفتن دارند دعوت کرد و اساساً دیگر نمی توان به سمت چالش و تضارب آرا رفت.

من به شخصه با بسیاری از مواضع سیاسی آقای حبیب رحیم پور ازغدی (سردبیر و مجری محترم زاویه) همسو نیستم ولی این دلیل نمی شود که نسبت به اخراج او، که در سیما "گفت و گو" می ساخت، بی تفاوت باشم. فارغ از این که "زوایه" با کدام رویکرد سیاسی گفت و گوها را روی آنتن می برد، همین که در عصر مونولوگ زده ما به احیای گفت و گو همت می گمارد بسیار ارزشمند است.

 در ایران امروز، ما به گفت و گو ، همانند نان شب محتاجیم. بسیاری از سوء تفاهم ها، کج فهمی ها، عداوت ها و نظایر این ها، محصول فاصله گرفتن ها از همدیگر است، محصول بی گفت و گو بودن ماست، محصول تریبون های یک طرف است، محصول بولتن نویسی هاست، محصول ندیدن و نشنیدن همدیگر است... .

ما آنقدر با یکدیگر گفت و گو نکرده ایم که آداب گفتن و گوش دادن را از یاد برده ایم و هم از این روست که نه مهمان برنامه می داند که نباید در گفت و گو توهین کرد و نه مدیران صدا و سیما پای اصول گفت و گو می ایستند و برای تعامل و دلجویی از دولت هم که شده، سر مجری گفت و گو را می بُرند، آن هم مجری همسو و خودی را !

ای کاش ای قدر "گفت و گو هراس" نبودیم که اگر نبودیم، حال و روزمان بسیار بهتر از اکنون بود... هر جایی هستیم و هر جایگاهی داریم، تمرین گفت و گو را آغاز کنیم: از خانواده ها تا عرصه سیاست و روابط بین الملل. آینده ایران در دو راهی "ترویج فرهنگ گفت و گو" و "انسداد گفت و گو" است. ما یا گفت و گو می کنیم با راهی انحطاط تاریخی می شویم.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۱۵
غیر قابل انتشار: ۲۴
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
3
133
برای برخی ها در این کشور انحطاط مثل پیروزی است...
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
آقای محمدی امثال شماها آنقدر موضوع را شنیع جلوه دادید حالا می گویید چرا مجری اخراج شده است؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
عصر ایران آنقدر که در مذمت توهین به رییس جمهور نوشته از معیشت و بی تدبیر مسولان دولتی چیزی ننوشته است.
Poorya261
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
3
96
جامعه به شدت دوقطبی شده. اصلاح طلب، اصولگرا. لیبرال، وطن پرست. مذهبی، غیر مذهبی.حتی وقتی میری خواستگاری هم باید هم فکر سیاسی خودتو گیر بیاری.کاش به جای این همه دوقطبی معیارمون اصول ثابت انسانیت بود. مثل صداقت و نوع دوستی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
24
92
مجری باید در لحظه حرف میهمانی که توهین می کند را قطع کند و حتما که مقصر است و باید تنبیه شود. فقط تقصیر میهمان نبوده، تقصیر مجری هم بوده. حدس می زنم اگر میهمان به شخص دیگری خصوصا از هم جریانی های مجری توهین می کرد احتمالا مجری فورا حرف او را قطع می کرد. اما چه کنیم که عمده ی جامعه از عملکرد فرد مورد توهین تا عمق جان ناراضی هستند و ای بسا مجری در آن لحظات اساسا به این فکر نرسیده است که باید حرف را قطع کند چون خودش هم به عنوان یکی از مردم از شنیدن اهانت به فرد مورد توهین دلخنک شده باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
این مهمان را چه کسی دعوت کرده. حرفها خوشایند مجری هم بود که اجازه داد تا آخر حرف زده شود. اگر چنین حرفی علیه شخص بالاتر زده میشد قطعا رئیس صدا و سیما هم اخراج میشد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
7
33
صرفا به بیان بخشی از مقاله سایت عصر ایران در این مورد بسنده میکنم:
2. شبکۀ چهار خود را شبکۀ فرهیختگان می‌خواند. این شخص اما کدام فرهیختگی را از خود بروز داد و چرا مجری به او نمی‌گوید مؤدب باش؟ چطور وقتی که میهمانی در شب یلدا سفارش کند برای خارج شدن از فشار کرونا و خانه نشینی در همان خانه هم از حرکات بدنی و رقص غافل نشوند، خانم مجری مؤاخذه و گویا ممنوع‌التصویر می‌شود که چرا سکوت کردی و به میهمان نگفتی ارکان عرش از این سخن تو به لرزه درآمد ولی اینجا توبیخی در کار نیست؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
12
20
اول اینکه به نظر من مثل بسیاری از مواقع تیتر با متن خبر زیاد همخوانی نداشت. دوم اینکه شما هم مثل همینها هستید زیاد خودتون رو متفاوت از اونها ندونید شاید فکر کنید دیدگاه هاتون متفاوت از اونهاست ولی دیدگاه مهم نیست مهم اینه در عمل یا با اخلاقتر خرفه ایتر با سعه صدرتر و صادقتر هستید که از طرز اخبار منتشره من اینطور برداشت کردم که نیستید. سوم اینکه خود سایت شما تا به حال بالای ۹۰ درصد نظرات مرا منتشر نکرده در حالی که کوچکترین توهینی به کسی در نظراتم نبود علی رغم شعار گفتگو آیا از این می ترسیدید که مردم با نظرات من نظرشان متفاوت با آنچه که شما می نویسید شود یا اینکه کسی که نظرات مرا منتشر نمی کند مثل این مجری می ترسد اخراج شود. چهارم اینکه با توجه با اینکه الویت اخبار سابت سما این است که کل ایران را می گردید و در دورافتاده ترین نقطه یا یک نفر که اصلا آدم مهمی نیست را پیدا می کنید و از هزاران جمله ای که گفته جمله ای را که تعجب برانگیز است را پیدا کرده و تیتر می کنید( که این موضوع از نظر روانشناسی نوعی مریضی است) به جای اینکه الویت اخبار شما مثلا پیدا کردن مشکلاتی که مردم روزانه با آنها سر کار دارند باشد. با این استدلال بعید می دانم شما به دنبال گفت گوی واقعی برای حل مشکلات مردم باشید بلکه دوست دارید همچین آدم هایی اخراج نشوند تا با حرف های آنها کاسبی کنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
46
18
جالبه بعد این همه عذر خواهی باز اقای روحانی رئیس صدا و سیما را به دولت راه نمیده!!! کاش حداقل مثل بچه ها اگه زود قهر می کردیم زود هم اشتی می کردیم.
پاسخ ها
نبی
| United States |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
راه عاقلانه وحرفه ای این بود صداوسیما دریک برنامه تکمیلی سخنگوی دولت رادرمقابل روحانی توهین کننده باحضورهمین مجری قرارمی داد وزمان برابربرای پاسخ به اظهارات ایشان.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
2
24
دقیقا همینطور است. پاک کردن صورت مسئله به معنای حل مسئله نیست. کاش بفهمند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
3
19
متاسفانه آنچه در این میان قربانی شد برنامه زاویه بود که شاید تنها برنامه سیما بود ، گفتگو محور که در بعضی مواقع مخصوصا سالهای گذشته افراد را به عنوان میهمان دعوت میکرد که به قول امروزی ها دگراندیش بودند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
5
9
چه میدونی چه اتفاقی افتاده که انداختنش بیرون؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
8
28
متاسفانه مجریان صدا و سیما فقط س. ال رو میپرسن و در ادامه اگر کارشناس همسو با جریان سیاسی خودشان باشد فقط به علامت تایید سری میجنبانن و از اصول حرفه ای اجرا درک درستی ندارن
ناشناس
United States
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
6
20
با اخراج مجری موافق نیستم ولی مجری میتوانست با یک ترفندی حرف مهمان رو قطع کنه همون جور که حرف مهمان دیگر رو وقتی داشت درباره اتفاقات آبان صحبت میکرد قطع کرد.
حمید
United States
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
8
17
بله عصر ایران عزیز واقعا گفتگو از نان شب هم برای ما واجب تره
اما شما که اینو میگی خودت اهل گفتگو نیستی
نظرات را سلیقه ای منعکس میکنی اگر هم نظر مخالف را منعکس میکنی میخواهی پز دموکراسی خواهی بدی
ع.ع
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
8
16
تنها کسی که حق داره صحبت از ادبیات منقلی کنه روحانیه
یاشار
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
1
4
حاجی چالش بهترین راهکار توسغه است نگران نباشید.
ناشناس
United States
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
25
19
ما که از حرف های این بنده خدا راضی هستیم. این ادا و اطوارها هم به شما عصر ایران نمیاد. اون موقع که روحانی تو دوران خوش خوشانش به منتقدین توهین و ناسزا میگفت کجا بودید؟ ضمن اینکه تمام حرف های منتقدین هک درست از آب دراومد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
احسنت
m.a.h
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
5
2
با سلام و احترام
ضمن تشکر و سپاس از سردبیر فرهیخته سایت وزین عصر ایران.
من یه پیشنهاد داشتم:
امکان داره قابلیت دسترسی مستقیم به واژه یاب رو هم با کلیک بر روی یک کلمه مهیا کنید؟
ممنون.
جزا رستمی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
3
8
خسته از تکرار فردا های بی حاصل!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
6
12
نکته جالب اینه که اونایی که ادعای گفتگو و آزادی بیان دارن تحمل کمترین حرفی رو ندارن یادمون نرفته که منقل رو اول از همه همین روحانی استفاده کرد اون توهین آشکار نبود عصر ایران?
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
4
17
مشکل اینه که صدا و سیما فقط تحت نفوذ یک جریان تندرو و اقلیته و کاری با نظر بقیه و اکثریت مردم ندارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
3
11
همه عذر خواهی کردند الا شخصی که باید عذرخواهی می کرد!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
2
12
همون سناریوی همیشگی حاکم هست: "ما به همه اعتقادات احترام میگذاریم، مگر اینکه با اعتقادات ما منافات داشته باشه" ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
9
5
عصر ایران!!! شما هم نون به نرخ روز خور شدی!!! نظرات مخالف همین اصولگرایان اگر مقداری تند باشد منتشر نمیکنی!!!!!!!! احتمالاً در دولت اصولگرای آینده شما هم ترجیح میدی اصولگرا باشی!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
2
6
مجازات از نوع روسی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
2
4
خدا خواسته رسوا کنه برخی ها رو
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
3
5
با این جمله کاملا موافقم و تنها راه برو رفت همین است

ما آنقدر با یکدیگر گفت و گو نکرده ایم که آداب گفتن و گوش دادن را از یاد برده ایم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
6
9
با هیچ توهینی موافق نیستم اما مدیران و مسئولان هم درک کنند که موجبات و بستر توهین را فراهم نکنند و خود هم توهین نکنند تا دیگران یاد بگیرند
عصر ایران محترم کاش در برابر توهین هایی مثل بیسواد و بی شناسنامه و .... هم همینطور موضع گیری کرده بودید
در کل آقای روحانی را اینطور شناختم که مثل بچه جنبه هیچ انتقادی رو نداره و هرکس انتقاد کرد با او برخورد می شود
از ما گفتن و از دیگران نشنیدن این گوی و این میدان تا ببینم مشکلات مردم با توهین و اخراج که رییس جمهور هم اینکار را کرد حل میشود؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
0
10
شما که طرفدار گفتگو هستید از ظریف بخواهید برای یک بار هم که شده با یک روزنامه یا رسانه مخالفش مصاحبه کند
وبگردی