۰۲ دی ۱۴۰۴
به روز شده در: ۰۲ دی ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۷۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۰-۰۴-۱۳۸۸
کد ۷۷۴۷۳
انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۰-۰۴-۱۳۸۸

راه حل نهایی برای پایان دادن به اعتراضات خیابانی چیست؟

جعفر محمدی

عصرایران- ناآرامی های روز پنجشنبه، 18 تیر، بازتاب های مختلفی در رسانه ها داشت؛ برخی رسانه ها، از این واقعه، کوهی از خبر ساختند و چنین وانمود کردند که خیابان ها با حضور انبوهی از مردم معترض، به صحنه یک جنگ تمام عیار تبدیل شده بود (!) و گروهی دیگر نیز تجمعات صورت گرفته را "ده ها نفری" خواندند که چون پلیس توجهی به آنها ننمود، به اموال عمومی آسیب زدند تا بلکه نیروهای حاضر در صحنه به آنها حمله کنند (!) و سرانجام برخی رسانه ها نیز به ویژه آنانکه محدودیت هایی در فضای فعلی دارند اشارتی کوتاه به اصل خبر کردند و از آن گذشتند.

اما آنچه در رسانه ها بدان پرداخته شده است ، عمدتا بخش "شکلی" ماجرا بوده است که طی آن بعضی ها راه "یک کلاغ چهل کلاغ" را رفتند و گروهی دیگر کوشیدند آنچه رخ داده را واقعه ای بی اهمیت جلوه دهند که به خوبی و خوشی تمام شد و هیچ مشکلی وجود ندارد.

در این نوشتار، ترجیح می دهیم وارد مسایل شکلی وقایع روز پنجشنبه نشویم و به موضوع مهم تری بپردازیم و آن مسایل "ماهوی" رویدادهای اخیر است.

البته در این مورد نیز، روایت ها و تفسیرها مختلف است. گروهی همه معترضین را آشوبگر، اغتشاشگر، ماجراجو، عوامل استکبار، مهره های بیگانه و دستکم "جوانانی که می خواهند انرژی شان را تخلیه کنند" می نامند و جمعی دیگر ترجیح می دهند با عناوینی مانند مبارز و آزادیخواه و ... آنان را به ادامه تحرکات شان ترغیب نمایند.

اما این نکته، همواره به فراموشی سپرده شده است که فارغ از اینکه آنان را "اغتشاشگر" و "عوامل بیگانه" بنامیم یا "معترضینی که به دنبال حق شان هستند" ،همه آنان ایرانی اند و دارای شناسنامه ایرانی" و از این رو، دارای حقوق و تکالیفی هستند درست مانند همه ایرانیان دیگر و از جمله ایرانی های صاحب منصب.

بنابراین نمی توان به سادگی از کنار مساله گذشت و با بستن مرزها یا اخراج خارجی های آشوبگر، موضوع را فیصله یافته تلقی کرد.

البته همین جا  تصریح می کنیم که ایرانی بودن یک فرد، مجوزی برای اینکه او مجاز به انجام هر کاری در کشورش باشد، نیست و تنها قانون است که محدوده عمل او را تعیین و بر آن نظارت می کند.

در حال حاضر مساله مهم و اصلی این است که اکنون، جمعی از شهروندان ما، ناراضی هستند.
لابد گفته می شود که پدیده "شهروند ناراضی"، در همه جای دنیا وجود دارد و از این رو، نباید آن را "مساله" بنامیم.

فارغ از ابعاد نارضایتی و تفاوت شهروند ناراضی در جوامع مختلف، در پاسخ به این "ایراد" می گوییم آیا شهروندان ناراضی در همه جای دنیا، با ریختن به خیابان ها و درگیر شدن با پلیس کشورشان نارضایتی خود را بروز می دهند؟ یا آنکه در بسیاری از کشورهای دنیا، آنها بدون اینکه نیازی به چنین اقدامات پرهزینه ای باشد، قادرند سخن خود را بگویند؟

اینجاست که به اصل بحث می رسیم: اگر شهروندان ناراضی، بتوانند حرف خود را از مجاری قانونی و قانونمند بزنند چه نیازی است که خود را به خطر اندازند و توان نیروهای انتظامی و امنیتی کشور -که باید به وظایف  مهم تری برسند- را مصروف خود کنند، خیابان ها را بند آورند و باعث آسیب به اموال عمومی شوند که در نهایت بتوانند حرف شان را بگویند؟ (که آن هم بتوانند یا نتوانند!)

این، حتما گزینه مناسبی نیست که عده ای بخواهند برای اینکه صدایشان را به گوش مسوولان برسانند، در خیابان ها تجمع کنند و در این میان، فرصت سوءاستفاده را به کسانی که دوستدار هیچ کدام از طرف ها نیستند بدهند؛ اما برای نظام مستحکمی مانند جمهوری اسلامی که تهدیدهای بزرگی مانند جنگ هشت ساله را با صلابت پشت سر گذاشته است نیز شایسته نیست که فرصت قانونی مانند رسانه و تجمعات قانونمند را برای معترضین فراهم نسازد یا مانع از این فرصت ها شود.

این، یک امر بدیهی است که در نظام های مردم سالار، تنها تفاوت اکثریت و اقلیت این است که قدرت در دست اکثریت است ولی هر دو گروه به نسبت ثقلی که دارند از امکانات جامعه بهره مندند و هیچ کدام، حق حذف، تحدید و تهدید دیگری را ندارد. این نکته ای است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر آن تصریح و تاکید داشته اند.

بیاییدبه قول آذری ها، "کج بنشینیم و راست سخن بگوییم": جناح مقابل جریان حاکم، بنا به اعلام مجری انتخابات، 14 میلیون حامی دارد که سلیقه سیاسی متفاوتی نسبت به جناح برنده انتخاباتی دارد.

البته کسی انتظار ندارد جناح حاکم سلیقه خود را که بنا به اعلام رسمی، برنده جریان مراجعه به مردم (انتخابات) شده است کنار بگذارد و گفتمان طرف مقابل را برگزیند ولی نشنیدن صدای طرف مقابل، یا بایکوت آن و بستن راه های قانونی سخن گفتنش، نتیجه ای جز وضعیت کنونی نخواهد داشت که طی آن، اعتراضات وارد مجاری غیرقانونی و کنترل ناپذیر می شود و مهم تر از آن، اپوزسیون خارج نشین و برخی قدرت های بیگانه و رسانه های خارجی به طمع می افتند که لیدری جریان مخالف و منتقد را عهده دار شوند و آن را به بیراهه کشند و نهایتا برای کشور و نظام هزینه سازی کنند.

نکته مهم دیگری که نباید مغفول باقی بماند این است که باید به طور جدی و فارغ از تعصب و شعارزدگی بررسی شود که چرا پس از سی سال که از عمر نظام جمهوری اسلامی می گذرد، این نارضایتی ها ولو در میان گروهی از مردم شکل گرفته و بدین حد و شکل، عیان شده است؟

به فرض اینکه با امنیتی شدن فضا، جلوی هر گونه تجمعی گرفته شود یا آنکه کانال های قانونی اعتراض مانند تشکیل حزب و رسانه و تجمعات قانونی فراهم گردد و معترضین از روش های مدنی و قانونی سخن بگویند، در هر دو حالت در اصل قضیه و مهم ترین بخش ماجرا، تفاوتی به وجود نخواهد آمد و آن اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه مسوولان بپذیرند و چه انکار کنند، بخشی از مردم، اعتراضاتی دارد که فراتر از بحث انتخابات و نتیجه آن است.

این، برای نظامی که در پیدایش و پویش خویش صرفا متکی بر مردم بوده و همواره بر روابط حسنه حاکمیت و مردم بالیده، حتما باید مساله بزرگی باشد که چرا عده ای - حتی اگر کم شمار باشند -  ناراضی اند و روابط حسنه ای با حکومت ندارند؟ این نکته ای است که بسیاری از بزرگان اصولگرا نیز بر آن تصریح دارند.

اگر جمهوری اسلامی، یک نظام "مردم محور" نبود، می شد صورت مساله را پاک کرد و با اتکا به بیگانگان یا قدرت نظامی یا توان اقتصادی و ... جای خالی مردم را پر کرد ولی قرار نیست در جمهوری اسلامی، چیزی جایگزین مردم شود که اگر چنین شود، دیگر جمهوری اسلامی، وجود خارجی نخواهد داشت.

شنیدن صدای مخالفان و احترام به دیدگاه های آنان و البته در چارچوب قانون، برآورده ساختن مطالبات شان، تنها راه عقلانی برای برون رفت از وضعیت حاضر است که نه تنها می تواند کشور را از حالت کنونی خارج کند، بلکه قادر است در بهبود روابط حکومت با "همه مردم ایران" و ترمیم آسیب های وارده بر آن بسیار موثر باشد.

فراموش نکنیم که در هیچ نظام مردم سالاری، هیچ فرد یا جریان عقل اندیشی، انتظار ندارد که همه اهداف و آمال اش به طور کامل محقق شود بلکه همین که مطمئن باشد برای هر کدام از اهدافش بتواند به اندازه کافی همراه و هم رای جمع کند، می تواند به تحقق آن امیدوار باشد، برای رضایتمندی اش کفایت می کند.

نکته دیگر که بد نیست در پایان به طور کوتاه به آن گریزی بزنیم، بحث تحریک بیگانگان در ماجراهای اخیر است.

در این مورد، تاکنون بسیار سخن گفته اند که وارد تکرار مکررات نمی شویم فقط این را مورد اشاره قرار می دهیم که اگر واقعا بیگانگان و رسانه های آنان تا بدین اندازه توانمند هستند که چنین حرکت هایی را در داخل مرزهای ایران و حتی در پایتخت شکل دهند، حتما زنگ خطر را باید به طور جدی تری به صدا درآورد زیرا تا زمینه های داخلی فراهم نباشد، بیگانه هر چقدر هم که قدرتمند باشد نمی تواند در داخل، کاری از پیش ببرد.

مخلص کلام آنکه اجازه دادن به مخالف برای سخن گفتن، شنیدن او و برآورده کردن "مطالبات قانونی" اش تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی است و نظامی به بزرگی جمهوری اسلامی ، حتماً "می تواند" چنین رویکردی را شکل دهد. در چنان صورتی، بساط تجمعات خیابانی و ناآرامی های حاصل از آن نیز خود بخود جمع خواهد شد و هیچ کس به معترضانی که امکان قانونی برای سخن گفتن دارند، این حق را قائل نخواهد شد که خیابان ها را عرصه ای برای جولانگری سیاسی شان کنند.

 
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
-
۱۳:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
منصفانه ترین مطلبی بود که در این وانفسای خبر و سیاست تو این چند هفته اخیر خوندم. دست نویسنده درد نکنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
تمام تلاش شما در این هست که این چند نفر که از مبادی مشخصی پشتیبانی می شوند را به کل تعمیم بدهید در حالی که باج دادن به این عده که توسط خارجی های دانا و داخلی های نادان پشتیبانی می شوند منجر به سقوط حتمی جامعه می شود.
بهتر است شما هم واقع بین باشید و به قول یک مثل ترکی :بگذارید آنقدر نعره بزنند که خسته شوند .
اینها کسانی هستند که با یک ها فرار می کنند مطمئنا" اگر مزدوران داخلی و خارجی بگذارند هیچ کاری از دستشان بر نمی آید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
احسنتم به اين حرف حساب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
اي كاش اين نظر خردمندانه و خيرخواهانه پذيرفته مي شد متشكرم از مطلب خوبتان.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
چرا اشاره ای به محاکمه متخلفان نکردید؟
چرا اشاره نکردید که عاملین این التهابات که با ادعای بی سند و مدرک تقلب، این فجایع را به وجود آوردند؛ باید با شدت محاکمه شوند؟
چرا اشاره نکردید که یک جریان سیاسی، با این اقداماتش دست به خودکشی زد و این جریان مقابل نیست که می خواهد او را حذف کند، بلکه اعمال افراطی همان جناح است که باعث حذف طبیعی آن شده است؟
امیدوارم سانسور نکنید و منتشر نمایید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
دوست عزيز اولا كه ايران 70ميليون جمعيت داره و تهران هم چيزي حدود 9-10ميليون يعني اين جمعيت معترض شايد 10% جعيت تهران و شايد كل ايران هم نشه درسته كه اين يه موضوع كاملا طبيعي و عاديه هميشه هم با نظام بوده منتها امروز عيان تر شده چراش اين محملي نسيت كه شما بافتي بنده هم حوصله پرداختن به اوون رو ندارم ...حتي تويه خانواده چند نفره كوچك هم امكان داره اختلاف سليقه واعتراض باشه چه برسه به مملكت به اين برزگي...وقتي اعتراض به نتيجه انتخابات وابطال اوون وزير سئوال راي بردن 24ميليونايراني رو دارند چرا بايد به درخواست زياده خواهانه ومغرورانه انها توجهي كرد و مجوزي داد؟ مجوز براي درخواست غير قانوني؟ بله كلام شما زماني موضوعيت داره و صادق هست كه انتقاد واعتراضي قانوني و يا نقدي سازنده داشته باشند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
پيشنهاد ميشود مثل برنامه چهارشنبه سوري يه جايي توي بيابونهاي اطراف شهرها را اختصاص بدهند اين آقايون معترض! برند يكمي تو سر خودشون و بقل دستي‌هاشون بزنند.

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
با نظر نويسنده موافقم اما اميدي به براورده شدن خواسته ها نيست چرا كه همه شاهديم ؛ در مقابله با دولت قبل بسياري با حضور در مجامع عمومي و به تن كردن كفن ؛ آزادانه به اعتراض پرداختند ولي در دولت فعلي همين افراد با خشونت تمام بجان معترضين افتادند . همين افراد خود در بسياري از تخريبها صحنه ساز اصلي ماجرا بودند تا افكار عمومي را از اصل قضيه غافل نموده و به امنيتي شدن فضا دامن زدند . رسانه ها معترضين را اغتشاشگر و جيره خوار و مزدور براندازان خواندند تا بسياري جرات اعتراض نداشته باشند . عموم مسئولين و منصوبين بصورت يكجانبه به كوبيدن معترضين از طريق رسانه ميلي اقدام نمودند . پس بي جهت نيست كه از قرار گرفتن اعتراضات در كانال اصلي نوميد هستيم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
برخی از دوستان ابعاد نارضایتی را لااقل در تهران نمی دانند که فکر می کنند با یک ها همه چیز تمام می شود باید به طور عقلایی به فکر حفظ و ثبات نظام بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
احسن بر شما بهترین مطلبی بود که در این چند وقت در سایتها منتشر شد واقعا کارشناسانه و واقعگرایانه بود
ناشناس
AUSTRIA
۱۶:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
با تشکر از سایت عصر ایران به خاطر این نوشتار منطقی . در کل باید به سایتهای داخلی این امکانات را داد که بدون طرفداری از جناح خاصی وقایع را برای مردم گزارش کنند که مردم به سمت سایتهای خارج از کشور کشیده نشوند و بهتر است این دعواهای خانوادگی را خودمون حل کنیم تا بیگانگان برای ما تصمیم نگیرن . به قول حضرت حافظ. سالها دل طلب جام جم از ما میکرد آنکه ز خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد. با تشکر از شما.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
واقعا" حرف حقي است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
جریاناتی که بدون اجازه قانونی دست به اقدام زدند و قانون گریزی کردند دنبال راه اندازی یه حزب و تشکیلاتن !
مطمئنا پس از رسیدن به اهدافشون ادامه قانون گریزیها به حد فزاینده ای خواهد بود
جریان انتخابات تموم شد لطفا شما سنگ تشکیلات قانون گریز رو به سینه نزنید !!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
مقاله زیبایی بود. اما گذشته نشان داده که تنها آب در هاون می کوبید.جناح تمامیت خواه هیچ گرایشی به شنیدن سخن غیرنداردوگرنه اقتدارگرانمی شدند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
درود به شرفت!
باور کنید نظام میتونست از این اعتراضات به مثابه یک فرصت طلایی استفاده کنه و به بعد جمهوریت نظام تحکم بیشتری ببخشه ولی حیف که بازم فرصت سوزی کردیم.
دلم خونه به خدا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
کسانی باید محاکمه شوند که بدون لباس فرم بر روی مردم آتش گشودند. کسانی که مانند شعبان بی مخ با چوب و چماق به جان مردم افتادند. تجمع بنا بر قانون اساسی حق مردمه و کسانی که قانون اساسی رو نادیده میگیرند باید محاکمه شوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
شما ظاهرا در ايران تشريف نداريد

چون پيشنهادتان بيش از حد معمول خوشبينانه است !!!
ناشناس
KUWAIT
۱۷:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
سلام آيا اين اظهار نظرها موافق يا مخالف هيچ اثري در اقدامات طرفين دارد .من كه فكر نميكنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
با نویسنده موافقم چون هیچ کس بجز خدا ، حق مطلق نیست
ناشناس
NETHERLANDS
۱۸:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
بهترین راه جلوگیری از ادامه این اغتشاشات محاکمه سران اصلی اغتشاش و رو کردن دست آنها و تماسهای آنها با خارجیهاست. اگر این اتمام حجت با آنها بشود دیگه به راحتی میشه جلوی آنها را از کانال قانون گرفت چون قرار نیست عوامل بیگانگان در کشور آزاد باشند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
افرین به این انصاف
ناشناس
NETHERLANDS
۱۹:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
این تحلیل خیلی مسخره ای است چون نویسنده همه مردم رو دارای منافع یکسان میبینه و فکر میکنه که همه اقشار مردم به یک چیز فکر میکنند و آن هم ایران و آینده ایرانه. در حالی که اصلا اینطور نیست و برای همه این اقشار مرفه که تقریبا 100% حامیان موسوی رو تشکیل میدهند (شاهدش این که همه تظاهراتشون در شمال شهر بود) اصلا ایران و استقلال آن اهمیتی نداره. اینها خواهان یک زندگی سبک غربی هستند و چون پول دارند فقط میخواهند آزادیهای غربی رو هم داشته باشند که مثل غربیها زندگی کنند. در حالی که برای اکثریت ملت ایران مسئله استقلال کشور از بیگانه مهمترین مسئله است و آینده آزاد ایران و ایرانی با هیچ چیز قابل تعویض نیست. حالا چرا باید این اکثریت به خواست آن اقلیت مرفه بی درد که یک خواست ضد ملی هم هست اهمیت بده؟ چرا غربیها اینقدر از آن اقلیت بی درد حمایت میکنند؟ چون اینها در خط غربیها حرکت میکنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
آنچه در این بین آسیبی جدی دیده است فراتر از جسمها ، اعتمادی است که نظام برای استمرارش بدان محتاج است .این اعتماد با شعار و وعده محقق نمیشود بلکه نه تنها 14 میلیون ،که همهایرانیان باید در عمل ببینند که اعتباردارند و اعتمادشان جلب شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
کی گفته الان موسوی 14میلیون حامی دارد با این کارهایی که ایشان کرد خیلی ها که به او رای داده اند از او برگشته اند اغلب مردم دنبال آرامش وامنیت هستند بهتر است شما هم پیرو رهبر باشید در این فتنه غبار آلود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
0
0
شما به طرز موذیانه در اکثر مقالاتتون ژست بی طرفی میگیرید کسی شما رو به عنوان قاضی انتخاب نکرده. از شخص وحزبتون حمایت کنید ولی انصاف رو رعایت فرمایید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
0
0
بايادونام خداوندبزرگ ودوردواحترام به پيشگاه يكايك مردمان اين مرزوبوم
- دربرداشت اوليه ي ازمقاله چنين برميايدكه نويسنده ي محترم بي طرفانه به نوشتن مطالب اقدام كرده است بافرض صحت چنين برداشتي كه البته جاي تامل داردبايدچندنكته رادرنظرداشت:
1- پيگيري مطالبه ازطريق قانون راهي بسيارپسنديده ومنطقيست.
2- فردي كه به مرجعي براي تظلم خواهي رجوع مي كندحتمابايستي صلاحيت آن راپذيرفته باشد.
3- چون درموردراي محكمه نمي توان پيش داوري كردبنابراين فرد مراجعه كننده مي بايست تعهدوالتزام عملي- نه حرفي-به راي صادره راداشته باشد.
4- چنانچه مواردي تا 3 تحقق پذيردآن گاه محكمه نيزبايدبه دورازجانب داري صرفابراساس مستندها ونه سفارش هامبادرت به صدورراي كند.
5- ضمن احترام به آن گروه ازمردم پاك وصادقي كه واقعابه دنبال احقاق حق خودكه به زعم شان ناديده گرفته شده بودبودندچنانچه بانگاهي منصفانه به وقايع روزانتخابات وپس ازآن انداخته شودبسيارروشن است كه استيفاي حق ازطريق قانون شايدصرفادليلي براي گريزازقانون باشدزيرابسياري ازمسوولان وقايع اخيركه شايددرگفتاربه مباني ي قانوني ملتزم بودندولي دررفتارجزگريزارآن كاري نكردند.
6- وقتي كه ماپذيراي گفتاررهبري نظام هم نيستيم سطحي نگري است اگرتصوركنيم به راي ديگرمراجع قانوني احترام بگذاريم.
7- ترديدي نيست كه اگرراي محكمه اي كه به آن مراجعه شده است هم نظراين گروه راتامين نكنداساس آن محكمه نيززيرسوال مي رود.
فشرده ي كلام اين كه: بايست پيش ازارجاع دادخواست به محكمه ، درمحضرملت شريف ايران تعهدوالتزام بسپاريم كه به راي محكمه پايندباشيم حال چه له ماباشدچه عليه ما!
مصوبه‌ای برای حذف وزارت فرهنگ اولین «بیمه زباله فضایی» جهان معرفی شد شرط سابقه مدیریت حذف شد؛ ۵۰۰ مدیر جوان وارد دولت می‌شوند جریمه رانندگی در حالت مستی در دنیا / جریمه ۲ میلیونی یا حتی ۸۰ ضربه شلاق در ایران اثرات عصاره زنجبیل بر کاهش فشارخون گوشت قرمز امروز چند؟ / آخرین قیمت‌ها را ببینید جزئیات کاهش سن صدور گواهینامه به ۱۶ سال شکارچی خاموش اندروید/ تروجانی که با نام اپلیکیشن‌های معتبر به گوشی شما نفوذ می‌کند؟ ساقی حاجی‌پور با کلاه فرانسوی در جشن حافظ؛ استایل جسورانه ستاره «هم‌گناه» (عکس) جریمه ۲۰۰ هزار تومانی در انتظار این رانندگان حمله افراد مسلح ناشناس به دادگستری زاهدان/ تکمیلی/ صدا و سیما خبر خودش را تکذیب کرد: حمله ای در کار نبوده است ماهواره خیام چطور می‌تواند جلوی فاجعه بزرگ را بگیرد؟ انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی کلید خورد آهو خردمند در ۳۰ سالگی در پشت‌صحنه فیلم دومش چین 100 موشک هسته ای را آماده پرتاب کرد