فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۸۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۰۹-۰۲-۱۴۰۰
کد ۷۸۱۷۰۳
انتشار: ۰۸:۱۲ - ۰۹-۰۲-۱۴۰۰

ارتباط مصرف ویتامین‌های D و E و بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

ارتباط مصرف ویتامین‌های D و E و بیماری سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
گفته می‌شود ویتامین‌های D و E به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، ممکن است در کاهش مقاومت به انسولین بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک موثر باشند.

پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای دریافتند بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک ویتامین‌های D و E کم‌تری در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، شایع‌ترین اختلال غدد درون‌ریز در زنان سنین باروری است. این سندرم می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو، فشار خون بالا، دیس لیپیدمی، بیماری قلبی عروقی و حتی سرطان آندومتر و احتمالا سرطان پستان را افزایش دهد.

یکی از مشکلاتی که باید در افراد مبتلا بررسی و پیگیری شود، مقاومت به انسولین است. مقاومت به انسولین شرایطی است که در آن اثر بیولوژیک انسولین در هر غلظتی از آن کاهش می‌یابد و در صورت تداوم آن باعث بروز دیابت می‌شود. رژیم غذایی مناسب و اصلاح شیوه زندگی می‌تواند مقاومت به انسولین را در این بیماران کاهش دهد.

گفته می‌شود ویتامین‌های D و E به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، ممکن است در کاهش مقاومت به انسولین بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک موثر باشند. بر همین اساس پژوهشگران تاثیر دریافت غذایی این ویتامین‌ها را در زنان مبتلا به PCOS بررسی کردند.

این مطالعه در سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ بر روی ۱۵۱ زن مبتلا به PCOS‌ انجام شد و بیماران بر اساس معیار مرسوم این بیماری (شاخص روتردام) از نظر میزان بروز بیماری و وجود اختلالات موهای زائد (هیرسوتیسم)، اختلال در تخمک‌گذاری، نمای تخمدان پلی‌کیستیک در سونوگرافی، به چهار گروه (A، B، C و D) و گروه شاهد تقسیم‌بندی شدند.

سپس پژوهشگران میزان فعالیت بدنی افراد را ارزیابی کرده و همچنین با استفاده از پرسش‌نامه، رژیم غذایی فرد را در یک سال گذشته بر اساس میزان استفاده از گروه‌های غذایی مثل نان، برنج، ماکارونی، غلات، گروه لبنیات، گوشت، سبزیجات، میوه‌ها، روغن‌ها، غذاهای کنسروی، حبوبات و ... بررسی کردند. میزان مصرف ویتامین‌های E و D نیز بر اساس این پرسش‌نامه محاسبه شد. در نهایت میزان مقاومت به انسولین را نیز در بیماران اندازه‌گیری کردند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد مقاومت به انسولین در گروه‌های مختلف PCOS و گروه شاهد با دریافت غذایی ویتامین‌های E‌و D در ارتباط است. تمام زیر گروه‌های این سندرم نسبت به گروه شاهد، ویتامین‌های D و E کم‌تری دریافت می‌کردند.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: وجود رابطه بین PCOS و مقاومت به انسولین فرصت مناسبی را برای مداخله در عادات غذایی این بیماران برای پیشگیری و یا به تاخیر انداختن شروع بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ را فراهم می‌کند.

بر اساس نتایج به‌دست آمده این محققان پیشنهاد می‌کنند مطالعه‌ کارآزمایی بالینی برای بررسی تاثیر تجویز مکمل‌های ویتامین D و ویتامین E برای این بیماران طراحی و اجرا شود.

در انجام این مطالعه مریم موحدی‌نژاد، دکتر سعیده ضیایی و دکتر انوشیروان کاظم‌نژاد؛ پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس و زهرا کمالی؛ مربی گروه مامایی دانشکده علوم پزشکی نیشابور مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «ارتباط مقاومت به انسولین با دریافت غذایی ویتامین‌های D‌ و E‌ در زنان PCOS بر اساس معیار روتردام» در مجله زنان، مامایی و نازایی ایران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شده است.

ارسال به دوستان
تقابل دیپلماتیک در شورای امنیت بر سر مکانیسم ماشه علیه ایران اصلاحات مالیاتی در بودجه ۱۴۰۵ متناسب با شرایط کشور لندن خواستار دستیابی به توافق سریع در مذاکرات ایران و آمریکا شد وزیر علوم: دانشجویان متخلف تجمعات دی‌ماه تحت پیگردند حمله به مقر کردهای جدایی‌طلب در اربیل تغییر مهم در شرایط ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۶ حمایت جدید ساترا از انحصار صداوسیما ؛ پخش زنده مسابقات جام جهانی در پلتفرم‌های داخلی مجاز نیست! توقف فعالیت استارلینک در هند به دلیل نگرانی‌های امنیتی فارس: تکذیب ادعای ارسال پیش‌نویس صلح ایران به آمریکا ایران: پس از پایان جنگ، راستی‌آزمایی آژانس از سر گرفته می‌شود ترامپ: برای بازسازی ایران، نیمی از نفت‌شان را می‌گیریم وزیر ارشاد: قطع اینترنت بدون رعایت حقوق عمومی مجاز نیست هشدار جدی عراقچی درباره هرگونه خطای دشمن در خلیج فارس تشکیل ستاد ملی تشییع امام شهید به ریاست عارف تلاش برای تغییر ترکیب سهام‌داران عمده باشگاه پرسپولیس