فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۹۶۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۱۲-۰۵-۱۴۰۰
کد ۷۹۶۴۰۱
انتشار: ۰۸:۱۱ - ۱۲-۰۵-۱۴۰۰

افزایش سرعت فرونشست زمین در تهران

افزایش سرعت فرونشست زمین در تهران
خطر اصلی فرونشست این است که سفره های زیرزمینی از بین می رود و در نتیجه آن دسترسی ما به این سفره ها از بین می‌رود. این تفاق هم برای تهران و هم برای کشاورزی اطراف تهران فاجعه است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از افزایش فرونشست زمین در پایتخت خبر داد و در عین حال تاکید کرد که این پدیده تاثیر چندانی روی واحدهای مسکونی نخواهد داشت.

رضا کرمی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فرونشست زمین در تهران و آخرین وضعیت آن گفت: با توجه به امکانات و تجهیزاتی که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خریداری و فراهم کرده است، در سال‌های اخیر توانستیم وضعیت فرونشست زمین را به شکل آنلاین ماهواره‌ای و جی‌پی‌اس رصد کنیم. این رصدهای انجام شده نیز نشان می‌دهد که این پدیده روبه گسترش است.  

وی با تاکید بر اینکه نباید پدیده فرونشست زمین را با فروریزش اشتباه بگیریم، گفت: تصور برخی از افراد از فرونشست زمین آن چیزی است که به دلیل فروریزش رخ می‌دهد، در حالی که فروریزش ناشی از ریزش ناگهانی زمین و ایجاد حفره‌های بزرگ در دل زمین است که به مرور زمان در عمق زمین ایجاد شده و ناگهان با ریزش سطح نمایان می‌شود. مانند آنچه که چندین سال قبل در محله شهران تهران رخ داد. اما فرونشست نشست تدریجی در سطح زمین است که در مواردی نظیر خشکسالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و ... رخ می‌دهد.

کرمی محمدی با تاکید بر اینکه شهروندان نباید بابت فرونشست زمین ترس داشته یا دچار وحشت شوند، گفت: خطر فرونشست برای سازه‌های معمولی مانند ساختمان‌های مسکونی و ... بسیار کم است. این موضوع می‌تواند برای ساخت و سازهای بزرگ، پل‌ها، لوله‌های انتقال آب و ... مشکلاتی را ایجاد کند که در مورد پل‌ها نیز بررسی‌های لازم را انجام دادیم  و متوجه شدیم که خطری پل‌ها را از نظر فرونشست تهدید نمی‌کند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره مناطق متاثر از فرونشست زمین گفت: این پدیده بیشتر از سمت جنوب غرب تهران دیده شده و در مناطقی مانند ۲۲ در حال رشد است. اما باز هم تاکید می‌کنم که خطر آن برای سازه‌های معمولی کم است و شهروندان نباید نگران آن باشد.

وی با بیان اینکه فرونشست در جایی رخ می دهد که خاک نرم و دستی داشته باشد، گفت: خطر اصلی فرونشست این است که سفره های زیرزمینی از بین می رود و در نتیجه آن دسترسی ما به این سفره ها از بین می‌رود. این تفاق هم برای تهران و هم برای کشاورزی اطراف تهران فاجعه است.

کرمی محمدی درباره اینکه فرونشست بیشتر درکدام محلات تهران گزارش شده است، اظهارکرد: این موضوع در مناطق مختلف فرق دارد، اما نرخ آن در سال های اخیر زیاد شده است و در واقع از زمانی که دستگاه‌های رصد را نصب کردیم امکان اظهارنظر در این مورد وجود دارد و ما از وضعیت آن در سال‌های قبل به طور مستند خبر نداریم. براساس اطلاعات پنج تا ۱۰ سال اخیر این پدیده در حال افزایش است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، فرونشست را نتیجه خشکسالی دانست و گفت: وقتی از آب زیرزمینی برداشت می شود، فرونشست افزایش پیدا می‌کند و متاسفانه قابل جبران هم نیست.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله صرافی کوینکس به دور زدن تحریم‌های ایران متهم شد امام جمعه ارومیه درباره تفاهم نامه: نه عالی است ، نه خیانت؛ مانند خوارج تندروی نکنیم وقتی برای عکس گرفتن با ایرانِ پیروز صف می‌کشند تقاضا از برخی مداحان: درباره بقیه مسائل هم راهکارهای نو بدهید!