فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۱۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۲۲-۰۹-۱۴۰۰
کد ۸۱۷۲۷۳
انتشار: ۱۶:۴۶ - ۲۲-۰۹-۱۴۰۰

مبارزه با زوال عقل به کمک یک رژیم غذایی خاص

مبارزه با زوال عقل به کمک یک رژیم غذایی خاص
ارتباط محافظتی بین متابولیت‌های مشتق شده از کاکائو، قهوه، قارچ، متابولیسم میکروبی غذاهای غنی از پلی فنل(سیب، کاکائو، چای سبز، بلوبری، پرتقال وانار) و اختلالات شناختی در سالمندان وجود دارد.

محققان دانشگاه بارسلونا در مطالعه متابولومیکس اخیرشان اظهارکرده‌اند رژیم غذایی غنی از گیاه(Plant-Ric Diet) با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ان، محققان اسپانیایی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند پیروی از رژیم غذایی سرشار از محصولات گیاهی خطر ابتلا به اختلالات شناختی و زوال عقل را در سالمندان کاهش می‌دهد.

محققان طی این مطالعه رابطه بین متابولیسم اجزای رژیم غذایی، میکروبیوتای روده، متابولیسم درونی و اختلال شناختی را تجزیه و تحلیل کردند. "میریا اوپری ساردا"(Mireia Urpí-Sardà) محقق این مطالعه گفت: آنچه ما در این مطالعه گروهی تجزیه و تحلیل کردیم، نقش تعدیل کننده رژیم غذایی در خطر ابتلا به اختلالات شناختی بود. یافته‌های ما نشان می‌دهد ارتباط معناداری بین این فرآیندها و متابولیت‌های خاص وجود دارد.

در علم بیوشیمی مواد شرکت‌کننده در متابولیسم یا سوخت و ساز سلولی را متابولیت(Metabolite) می‌نامند. در واقع متابولیت‌ها ترکیبات واسطه یا محصول سوخت و ساز سلول زنده هستند و معمولا اشاره به مولکول‌های کوچک شرکت‌کننده در سوخت و ساز سلولی دارد.

نتایج نشان می‌دهد که ارتباط محافظتی بین متابولیت‌های مشتق شده از کاکائو، قهوه، قارچ، متابولیسم میکروبی غذاهای غنی از پلی فنل(سیب، کاکائو، چای سبز، بلوبری، پرتقال وانار) و اختلالات شناختی در سالمندان وجود دارد.

تجزیه و تحلیل نمونه‌های پلاسما افراد مورد بررسی در این مطالعه نشان داد که برخی از متابولیت‌ها با پیشرفت اختلال شناختی و زوال عقل مرتبط هستند. به عنوان مثال، ۲"-فوروئیل گلیسین" (۲-furoylglycine) و" ۳-متیلانتین"(۳-methylanthine) که نشانگرهای زیستی مصرف قهوه و کاکائو هستند، دارای مشخصات محافظتی هستند و این در حالی است که ساخارین نقش مخربی دارد. ساخارین(Saccharin) که از آن به عنوان شکر مصنوعی نیز یاد می‌شود، بلورهای سفید رنگی هستند که حدود ۵۵۰ بار بیشتر از ساکاروز(قند معمولی) شیرین است.

بنابراین تغییر در سبک زندگی و پیروی از یک رژیم غذایی راهبردی برای جلوگیری از زوال شناختی و پیشرفت بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند آلزایمر و زوال عقل‌ مفید است.

"کریستینا آندرس لاکووا"(Cristina Andrés-Lacueva)از دیگر محققان مطالعه گفت: مصرف بیشتر میوه، سبزیجات و غذاهای گیاهی، پلی‌فنل‌ها و سایر ترکیبات زیست فعال می‌تواند به کاهش خطر زوال شناختی ناشی از افزایش سن کمک کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Molecular Nutrition and Food Research" منتشر شده است.

ارسال به دوستان
تیم‌های جام جهانی ۲۰۲۶ کجا مستقر شده‌اند؛ ۳۸ تیم در آمریکا پاکستان، چین و ترکیه خواستار ازسرگیری مذاکرات ایران و آمریکا شدند زندگی در عصر حواس‌پرتی دائمی معماری سبک لیبرتی در قلب ایتالیا (+عکس) نتانیاهو: برای مقابله با پهپادهای انتحاری حزب‌الله دنبال راه حل هستیم فیوردن‌هوس؛ پیوند هنر و معماری در قلب آب‌های دانمارک (+عکس) انتقال ۵۹۸ زندانی تبعه افغانستان به کشورشان ایران و آمریکا/ روزها: مذاکره و توافق- شب‌ها: موشک و پهپاد سنتکام از حمله به یک نفتکش در دریای عمان خبر داد تجربه عجیب مدیریت کافه توسط هوش‌مصنوعی / سفارش ۶۰۰۰ دستمال برای منویی که وجود ندارد درخواست عون برای خروج اسرائیل از لبنان ادعای ترامپ: امشب ایران را خیلی سخت بمباران خواهیم کرد/ در آینده نزدیک جزیره خارک را تصرف خواهیم کرد لاک پشت نر یا ماده؟ این 3 نشانه ساده راز آن ها را فاش می کند! تدوین پروتکل های خبری برای شرایط بحران در دولت از پخش زنده جام‌جهانی تا «در جام» و «فوتبال پارادیزو» در یک پلتفرم نمایش خانگی