۳۰ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۳۰ آذر ۱۴۰۴ - ۰۴:۱۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۲۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۸ - ۱۰-۰۶-۱۳۸۸
کد ۸۲۸۳۶
انتشار: ۰۳:۲۸ - ۱۰-۰۶-۱۳۸۸

این سه زن و هزار ایراد عجیب و غریب

ردیه ای بر توجیهات مخالفان حضور زنان در پست های ارشد حکومتی

  جعفر محمدی*

ده روز قبلا از معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس ، احمدی نژاد گفته بود که مردم باید منتظر شگفتی هایی در این کابینه باشند و وقتی او سه وزیر زن معرفی کرد ، یکی از این شگفتی ها رقم خورد ؛ احمدی نژاد راست گفته بود.

***
سوسن کشاورز ، فاطمه آجورلو و مرضیه وحید دستجردی ، سه بانویی هستند که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی برای وزارت معرفی شده اند و البته معلوم نیست که بتوانند عنوان اولین وزیر زن را نیزبه خود اختصاص دهند.
 
با این حال آنچه مسلم است این که اگر هیچ کدام از آنها رأی نیاورند ، باید تا مدت های مدیدی پرونده تصدی پست های عالی توسط زنان در جمهوری اسلامی را مختومه بدانیم ، زیرا اگر مجلس اصولگرای هشتم در دولت اصولگرای احمدی نژاد ، ورود زنان به کابینه را رخصت ندهد ، دیگر به سختی می توان شرایطی مهیاتر از این را تصور کرد و بتوان در آن شاهد وزیر شدن زنان بود.

احمدی نژاد با معرفی چند زن به عنوان وزیر ، سدبزرگی را در مسیر پیشرفت زنان شکسته است ولی اگر مجلس هیچ کدام از این سه زن را به دولت راه ندهد ، سدی بزرگ تر در مسیر حرکت اجتماعی و سیاسی زنان ایجاد خواهد شد.

در چنان صورتی ، چه کسی  را باید مقصر دانست؟

پاسخ این سوال را باید در خود زنان معرفی شده و توانمندی هایشان جست ؛ اگر در بررسی مصداقی هر کدام از آنها و بدون توجه به جنسیت ، واقعاً مشخص شود که احمدی نژاد زنان ضعیفی را برای تصدی پست های خطیر وزارت کاندیدا کرده است ، حتماً باید احمدی نژاد را مقصر شناخت که با معرفی چند زن ناکارآمد ؛ "کوپن" حضور زنان در کابینه را این گونه  سوزانده است، چرا که در صورت رأی نیاوردن هیچ کدام از این سه زن ، جامعه بر این باور خواهد بود که چون آنها زن بوده اند ، اجازه وزیر شدن نیافته اند و این باور ، البته در جامعه ای که 63 درصد ورودی های دانشگاه هایش را دختران تشکیل می دهند ، غیر قابل هضم و البته هزینه زاست.

اما اگر در میان این سه زن ، دستکم یک نفر وجود داشته باشد که حداقل های لازم را دارا باشد ولی مجلس به او هم رأی ندهد ، بلاشک مجلسی ها را باید نکوهید که رأی نداده اند ، صرفاً به دلیل جنسیت کاندیداها.

در چنان صورتی ، زنان جامعه حق خواهند داشت از نمانیدگان بپرسند که چگونه است در دوران انتخابات ، از زنان انتظار رأی دارند ولی وقتی نوبت خودشان می شود ، زنان را بایکوت می کنند؟!نمی شود که زنان به آنان رأی دهند و آنها به زنان رأی ندهند!
به هر حال ، روز رأی اعتماد ، برای زنان ایرانی که اکثر آنها تحصیل کرده و یادر حال تحصیل اند و چشم به آینده دارند ، روز مهمی است .

***
معرفی سه زن برای عضویت در کابینه بار دیگر مباحث مربوط به حضور زنان در مناصب اجرایی مهم را زنده کرده است و البته باید گفت اینکه چنین بحثی همچنان در جامعه به عنوان یک "موضوع مهم" جاری است ،نشانه خوبی برای زنان نیست؛ چه آن که اگر حضور اجتماعی و سیاسی زنان به عنوان یک اصل مسلم و مبرهن ، جا افتاده بود ، اساساً نیازی به این همه بحث و جدل نبود ولی متاسفانه ، برغم شعارهای دهن پرکنی که در این زمینه وجود دارد ، وقتی صحبت از وزرات یک زن - که در دنیا امری متعارف است -می شود ، همه آن ادعاها و شعارها رنگ می بازد و تو گویی آقایان ، تنها انتظاری که از زنان دارند ، بچه داری و خانه داری وشوهرداری است و صدالبته در راهپیمایی ها شرکت کردن و دیگر هیچ!
به راستی اگر قرار است زنان نتوانند حتی در صورت توانمند بودن ، در رقابت با مردان ، مناصب عالی را احراز کنند ، پس این همه شعار و تشکلات مربوط به زنان و پذیرش آنان در دانشگاه ها و ... برای چیست؟ اگر زنان باید همچنان در سطوح پایین و حداکثر متوسط جامعه نقش آفرین باشند ، آقایان مسوول لطف کنند و من بعد ، از عدم وجود تبعیض بین زنان و مردان سخن نگویند!

به راستی این چه منطق عجیب و غریبی است که اگر برای تصدی یک پست، زنی توانمندتر از مردان وجود داشته باشد ، باید او را به "جرم" زن بودن کنار گذاشت و مردی ضعیف تر رابه کار گماشت؟
اگر این کار را خیانت به جامعه به دلیل محروم کردن مردم از یک مدیر قوی ننامیم ، چه عنوانی برای آن می توان نهاد؟ کج اندیشی ، اندیشه های مردسالارانه ، تحجر و یا ... ؟!

***
این روزها ، زیاد می گویند که نباید مجلس به زنان رأی اعتماد بدهد و علت های جالبی هم برای این "نباید" مطرح می کنند .
البته اصل استدلال های بعضی نمایندگان که فلان کاندیدای زن ، فاقد توانمدی های لازم مدیریتی برای وزیر شدن است ، قابل پذیرش است کما این که درباره آقایان نیز چنین سخنانی مطرح است ولی روی سخن در این بخش ، با کسانی است که اساساً وارد مصداق ها و توانایی یا ناتوانی های فردی این سه زن نمی شوند بلکه در همان اول کار می گویند که چون این سه ، زن هستند ، پس "مردود"ند و نباید وزیر شوند.

از جمله علت هایی که مطرح می کنند این است که شرعاً نباید زنان بر مردان ولایت داشته باشند و اگر زنی وزیر شد ، بر مردان زیر مجموعه اش امر و نهی می کند و بدین ترتیب بر آنان ولایت پیدا می کند و دین به خطر می افتد!

درباره این استدلال ، نکاتی چند مختصراً مورد اشاره قرار می گیرد:

1- اگر این سخن را بپذیریم ، باید به قائلان آن بگوییم که چرا وقتی زنی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شد ، فریاد وااسلاما سر ندادند؟ مگر معاون رئیس جمهور شدن ، شأنی کمتر از وزارت دارد؟ و مگر او بر مردان مجموعه اش مدیریت و به تعبیر شما ولایت ندارد؟

آیا قائلان به این نظریه ، به تئوری "یک بام و دو هوا " نیز معتقدند یا این که چون وزارت ، عنوان دهن پرکنی است ، به تکاپو افتاده اند؟!

وانگهی اگر مدیریت های اجرایی زنان را مترادف با ولایت آنان بر مردان قلمداد کنیم ، نه تنها آنها نباید وزیر و معاون رئیس جمهور شوند ، بلکه حتی در مدارس دخترانه نیز نباید مدیر زن داشته باشیم زیرا در همان مدارس نیز مردانی مانند سرایدار مدرسه کار می کنند که تحت امر مدیر هستند و از آنجا که طبق این نظریه نباید زنان بر مردان ولایت داشته باشند ، باید مدیر نیز مرد باشد و الا کجای اسلامی که آقایان مدعی آن هستند ، آمده است که اگر مردی سرایدار بود ، زنان می توانند بر او ولایت داشته باشند؟!
همچنین با این استدلال باید در جامعه اسلامی ، مانع از مدیرعاملی و عضویت زنان در هیات مدیره های شرکت های خصوصی نیز شد.

2- گذشته از مورد مذکور باید توجه داشته باشیم که وزیر ، چه مرد و چه زن ،اصولاً ولایت ندارد. او فقط مجری قانون و مصوبات مجلس است و وظیفه مدیریت و تدبیر و تمشیت امور را دارد و نه صلاحیت فرمانروایی و حکمرانی.

حتی اگر بحث ولایت در این زمینه موضوعیت داشته باشد ، ولایت مجلسی ها پررنگ تر است زیرا مجلسی ها که تعدادی از آنان نیز زن هستند ، رسماً بر دولتمردان نظارت و به قدری قدرت دارند که حتی می توانند رئیس جمهور و وزیران را عزل کنند.
اگر امور کاری و اجرایی را مترادف با ولایت بدانیم  و بر منع اعمال این ولایت از سوی زنان برمردان باور داشته باشیم ، آنگاه باید در اولین فرصت ، قانونی به تصویب برسد که زنان نماینده مجلس ، حق احضار و استیضاح و دادن رأی عدم اعتماد به دولت"مردان" را نداشته باشند و قانون اساسی هم بدین شکل اصلاح شود که نظارت بر دولت ، فقط در صلاحیت نمایندگان مرد مجلس است و نمایندگان زن در مسائلی مانند استیضاح ، صرفاً نقش مستمع آزاد را ایفا می کنند!

3- کسانی که بحث منع ولایت زن بر مرد را مطرح می کنند و وزرات زنان را مصداق این موضوع می دانند ،به این پرسش پاسخ دهند چگونه حضرت خدیجه (س) به عنوان یک تاجر ثروتمند بر مردان تحت امرش مدیریت داشت و به عنوان کارفرما ، آنان را امر و نهی می کرد؟
همچنین بد نیست این افراد حکایت قرآنی ملکه سبا که زنی فرمانروا بود را بار دیگر ، اما با دقت بیشتر ، بخوانند.

4- مقام معظم رهبری نیز به عنوان ولی فقیه ، تا کنون ایراد شرعی و مسائلی از قبیل مترادف دانستن وزارت زنان با ولایت بر مردان و منع آن را مطرح نکرده اند.
بدیهی است اگر این امر خلاف شرع بود ، ایشان حتماً مانع می شدند.
حال بعضی ها چرا کاسه داغ تر از آش شده اند ، الله اعلم!

از جمله ایرادات دیگری که بعضاً طرح می شوداین است که در صدر اسلام ، هیچ زنی به سمت های حکومتی منصوب نشد و لذا ما هم باید به تبعیت از حضرت رسول(ص) و امیرالمؤمنین(ع) زنان را به سمت های ارشد ، راه ندهیم!

اگر این قیاس صحیح باشد- که نیست - باید گفت که در  این زمینه تا کنون اسلام و سنت پیامبر اسلام (ص) در جمهوری اسلامی در بالاترین سطوح زیر پا گذاشته شده و با انتصاب زنانی به عنوان معاون رئیس جمهور و مدیرکل و حتی شهردار و ... بر خلاف اسلام عمل شده و هیچ کدام از مراجع معظم تقلید و امام راحل(ره) و رهبر انقلاب و متدینین ، اعتراضی به این گناه آشکار نکرده اند!

وانگهی همه چیز را باید در ظرف زمانی و شرایط خاص خودش بررسی کرد.
صدر اسلام همزمان بود با مقطعی که پیامبر اکرم (ص) تازه توانسته بودند دختران را از زنده به گور شدن نجات دهند ؛ آیا در آن سال ها و حتی در زمان حضرت علی(ع) می شد قشری را که تا دیروز باید زنده به گور می شد را حکومت داد و آیا اساساً زنان آن روزگار و آن جامعه عرب، توانایی تصدی مناصب حکومتی را داشتند؟
آیا شرایط زنان آن زمان با زنان معاصر ایرانی که همانند مردان تحصیلکرده و توانمند هستند همانند است که حکم یکسانی را هم درباره هر دوی آنان صادر کنیم؟

به علاوه اگر پیامبر اکرم(ص) کاری نکرده باشند ، دلیل حرام بودن آن کار نیست بلکه شاید به این علت بوده باشدکه شرایط مناسب انجام آن کار پیش نیامده است.
به عنوان مثال ، حضرت محمد(ص) نامه هایی به پادشاهان معروف آن روزگار نوشتند و هیأت هایی را به نزد آنان فرستادند تا به اسلام دعوت شان کنند ولی هیچ کدام از افرادی که از جانب حضرت رسول(ص) اعزام شدند ، زن نبودند.

این درحالی است امام راحل(ره) ، وقتی به گورباچف نامه نوشتند و در هیأت اعزامی شان به مسکو ، یک زن را نیز فرستادند و خانم دباغ همراه مردانی چون آیت الله جوادی آملی ، به شوروی سابق رفتند تا پیام هدایت امام را به آخرین رئیس جمهور آن کشور برسانند.

حال با استدلالی که بعضی ها می کنند ، باید بگوییم چون در هیات های اعزامی پیامبر اسلام(ص) به نزدپادشاهان زمانه ، هیچ زنی وجود نداشت ، کار امام (ره) خلاف سیره نبوی (ص) بود؟!
بدیهی است چنین نتیجه ای باطل است ، زیرا عدم اعزام سفیران زن به نزد پادشاهان ، علل دیگری داشت از جمله الزام سفر سخت چندین ماهه یا عدم پذیرش دنیای آن روز؛ عللی که در زمان امام راحل(ره) مرتفع شده بودند و لذا دیدیم که ایشان به عنوان یک مجتهد جامع الشرایط ، زنی را در هیات ویژه اعزامی به مسکو منصوب کردند.
 
مخالفان حضور زنان در مناصب مدیریتی همچنین می گویند که مدیریت ، مستلزم مواجهه و نشست و برخاست با مردان است و از این رو ، زنان نمی توانند در پست های مدیریتی ، مقررات شرعی را به طور دقیق رعایت کنند.
این سخن اگر مقبول افتد ، باید از فردا کل زنان را خانه نشین و در اندرونی ها محبوس و از تحصیل محروم شان کرد زیرا به جز معدودی کارهای کاملاً زنانه ، کدام یک از مسوولیت های زیر و درشت اجتماعی ، بدون مواجهه و تعامل با نیم دیگر جامعه یعنی مردان میسر است؟
راستی، مگر خانم دباغ که در سطور پیشین ذکری از ایشان شد ، در سفر به مسکو - در مسیر رفت و اقامت و برگشت - ناگزیر از مواجهه و مکالمه با مردان نبود؟ پس چرا امام(ره) ایشان را به آن سفر فرستادند؟

و باز براستی ، چگونه است که در عرصه های سخت ، مانند انقلاب و حضور در صحنه  مبارزه ، زنان می توانند دوشادوش مردان حرکت کنند و هزینه بدهند و در راهپیمایی روز قدس و 22 بهمن ، شعارهای مختلف را درحضور هزاران مرد فریاد کنند ولی وقتی نوبت به پست گرفتن و وزیر شدن و این قبیل مسائل می رسد ،حضور زنان و مواجه شان با مردان ، ناقض دین می شود و رگ های غیرت متورم می شود؟!
 
به علاوه کسانی که فعالیت زنان در مدیریت ها را مترادف با نقض شرعیات از جانب آنان می شمارند ، به انبوه زنانی که هم اکنون با پایبندی به اخلاق و اصول دینی مشغول کار و فعالیت اند ، رسماً تهمت معصیت می زنند که این خود ، از بسیاری گناهان دیگر -که نگران وقوع شان هستند - گناهی بزرگ تر است.
 
گذشته از همه این ها ، این یک گزاره تردید ناپذیر است که اگر زنی سلامت اخلاقی داشته باشد ، در هر موقعیتی دامن خود را پاک نگه می دارد و اگر التزام دینی داشته باشد،حتماً مقید به مقررات آن در هر جایگاهی خواهد بود و اگر در این زمینه ها مشکل دار باشد ، پشت درهای بسته نیز نمی توان از بابت او آسوده خاطر بود و همچنین است درباره مردان.
بنابر این ، محبوس کردن و محدود کردن های فراتر از دین ، یا ستم پیشگی است درباره پاکان و یا آب در هاون کوبیدن است در خصوص کج روان.
 
***
اگر نمایندگان مجلس یک ، دو با هر سه زن معرفی شده را فاقد توانمندی های لازم برای وزیر شدن بدانند ، قاعدتاً نباید وزارتخانه ها را به فرد یا افراد ضعیف بسپارند و این اصل بدیهی ، بر سایر گزینه های پیشنهادی نیز حاکم است ولی اگر نماینده ای رأی اعتماد یا عدم اعتماد خود را مبتنی بر جنسیت کند ، در عدالت و درایت او باید تأملی دوباره داشت.
 
*سردبیر عصرایران
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
1
0
چرا اين همه ياوه گويي ميكني.
مگر زن يك موجود زنده نيست؟
پس نياز به وكيل و وصي ندارد كه اينجوري سنگشونو به سينه ميزني.
خداوند آدم و حوا را به صورت يكسان آفريد. در همه چيز با هم مساوي بودند. اما به مرور اين زنان بودند كه از جنس برتر كم آوردند و به كارهايي پايين تر بسنده كردند.
اكثر خانمها اين مسئله رو قبول كردند و خواهشن شما كاسه داغتر از آش نشو.
ناشناس
GERMANY
۰۶:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
1
0
.to khodet razi mishe ke zanet behet dastor bede?man ke omran razi besham az zanam etaa@...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
وقتی تا حالا وزیر زن نداشتیم چرا بعضی ها ایراد میگیرن که این 3 نفر سابقه وزارت ندارند؟؟بالاخره باید از یه جایی شروع بشه دیگه!(با تشکر از تحلیل بجای شما/امیر نعیمی)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
ممنون از مقاله خوبتون ! مث اینکه نسل مرد خوب هنوز مث دایناسورها منقرض نشده!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
1
0
آنطور كه ميفرماييد نيست. وزير با مدير مدرسه فرق مي كند. مسئوليتها و وظائف و نفوذ دستورات وزير كجا و مدير كجا.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
اين دقيقا به بي تفاوتي هاي نمايندگان زن در مجلس شوراي اسلامي برميگردد كه بود و نبودشون يكي است پس اين خانمها در مجلس چه ميكنند حقوق بشر كجاست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
لطفا اين مطلب را به نظرسنجي صفحه اول عصر ايران اختصاص دهيد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
1
0
کدام یک واقعا سابقه مدیریتی درخشان دارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
موضوع اين سه زن نيست وقتي از خانمهاي دانشمند و مدير ومدبر چون الهه كولايي جهت كانديد وزارت استفاده نميشود وازافرادي استفاده ميشود بقول يكي ازنمايندگان كارمديريتي نداشته چه انتظاري داريد وقتي انتخاب وكانديد افراد براساس شايسته سالاري نباشد وصرفا بله قربانگويي و چاپلوسي ودر خط من بودن واطاعت محض ازمن بودن مطرح باشد مانندكانديداهاي احمدي نژادميشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
1
0
ارزش دهي به زنان جامعه الزاما به معناي گماشتن آنها به پستهاي سخت مديريتي نيست . لطفا خلط موضوع نشود !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
اگر نمایندگان به این خانمها رای ندهند ما در انتخابات دوره بعد مجلس شورای اسلامی تنها به خانمها رای می دهیم و مجلس را به خانمها می سپاریم .
زهرا از کرمان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
بهر حال نمایندگان مجلس هم با رای تعدادی از زنان به مجلس راه یافته اند .ان شااله این سه زن هم با رای بالای نمایندگان به کابینه راه یابند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
در اين مملكت آنقدر تعصب كور بر عليه زنان است كه اگر تمام پست هاي وزارتخانه ها را زنان اشغال كنند مردان در كار آنها كارشكني مي كنند.ولي اگر هريك از اين زنان با دليلي كاملا منطقي وشجاعانه به دفاع از حق زن در عرصه وزارت بپردازد اين زن به طور قطع شايسته وزارت است و تحولي شگرف به وجود خواهد آورد.(درود بر سر دبير عصر ايران)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۱ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
اگر مخالفان ولايت زنان به قرآن استناد كرده باشند دچار اشتباه شدند زيرا خدا در قرآن فرموده
سوره نساء آيه 34 : مردان سرپرست زنانند چون برخي را بر برخي برتري داده ايم و چون از مال خود خرج مي كنند (به زن نفقه مي دهند)
گرچه در دوره كنوني زنها هم از مال خود خرج مي كنند ولي اين آيه به سرپرستي شوهران بر زنان خود اشاره كرده نه مسائل مربوط به اجتماع
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
با تشكر فراوان از مقاله عالي شما.اميدوارم مسولين هم بخوانند اين حرف دل مارا.
من به عنوان يك خانم كه فعاليت اجتماعي دارم اميدوارم حداقل يكي از اين سه خانم راي بياورند و تابوي حضور خانم هاي توانمند كه با مشكلاتي چند برابر آقايان(به دليل شرايط جامعه ما)، به همان مدارج و مدارك و پست هادست ميابند، شكسته شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
نظرات كارشناسانه و منصفانه به نظر مى‌رسد و با آن موافقم.
ناشناس
-
۱۱:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
0
درمجموع خوب بود. ولی استناد به دومورد برای مشروع جلوه دادن وزارت زنان مخدوش است. یکی مدیریت تجاری حضرت خدیجه که مربوط به پیش از نبوت پیامبر و در واقع پیش از اسلام است و نمی تواند دلیل مشروعیت آن از نظر اسلام باشد. دومی هم ملکه سباست. اولا وی بت پرست بود و نه مسلمان. ثانیا قرآن کریم پادشاهی وی را از زبان هدهد برای حضرت سلیمان گزارش می کند و به هیچ وجه درباره درستی یا نادرستی آن اظهار نظر نمی کند و روشن است که عمل انسان بت پرست نمی تواند سندیت شرعی داشته باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
0
بعضی حرفهایتان قیاس مع الفارق است علاوه بر این بین مشارکت زن در امور اجتماعی وریاست زن بر مرد زمین تا آسمان بحث فرق می کند بعد هم مسئله حضرت خدیجه ربطی به مسئله ریاست ندارد خدیجه پولدار بوده ودیگرا نبوده اند واز وی پول می گرفته اند تا برای او تجارت کنند ویک مزدی هم از این کار دریافت می کرده اند
ناشناس
GERMANY
۱۲:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
من طرفدار آقای احمدی نژاد نیستم و این خانم ها را هم جز حاشیه هایی که در مورد بعضی از آنها مطرح است و از طریق رسانه ها نمی شناسم اما اینکه به دلیل خانم بودن این خانم ها با ایشان مخالفت شوم عقب ماندگی محض کشور به لحاظ فرهنگی و تفکر است. ای کاش ایرداتی از جنس عدم شایستگی به ایشان وارد می شد که آن وقت قابل فهم بود. به هر حال قصد آقای رئیس جمهور از معرفی اینها هرچه بوده باشد. مهم این است که در تاریخ بعد انقلاب این اتفاق مثبت به هر دلیلی دارد می افتد. با اینکه خود من مرد هستم طرفدار این انتخابم و از خانم ها تعجب می کنم که چرا برای دفاع از این مسئله بسیج نمی شوند و حق خود را طلب نمی کنند . حداقل بعد از اظهارات خانم رجبی انتظار می رفت برخی خانم ها همت کنند و برای دفاع از اصل این موضوع به میدان بیایند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
1
0
احمدی نژاد با این کار دوباره جنجال آفرید و جهت سرپوش روی اقدامات اخیر حربه های مختلفی زد که یکیش اینه و با قرار دادن زنها در برابر مجلس و مراجع موج جدیدی در نارضایتی مردم بوجود آورده همانطور که قبلا هم گفتم قصدی به جز آشوب راه انداختن ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
1
0
والا زنان همکار ما که چندین برابر ما پاداش می گیرند و.. وای به حال ما اگر رئیس ما شوند
در ضمن زن شخصیتش طوری است که یاباید به مادری برسد ویا به رئیسی وباید شخصیت خود را اصلاح کند و این به صلاح زن نیست که رفتارش متل مردها باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
من هم باشما سردبير محترم عصر ايران موافقم.برخي از زنان توانايي مديريتي بالايي دارند.حتي بيشتراز بعضي از مردها.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
مطلب به جایی بود متشکرم.
آرش از مشهد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
آخ آخ اخ خدا كنه كه اين سه زن راي بيارن اونوقت حالي از اين مرداي زورگوي قدرت طلب بيخاصيت مفت خور گرفته ميشه
ناشناس
NETHERLANDS
۱۴:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
بهتره زنها به دلیل نداشتن سابقه کار اجرایی در پستهای بالای سیاسی و مدیریتی در ایران ابتدا از پستهای اجرایی پایینتر از سطح وزارت شروع کنند و به تدریج پس از کسب تجربه های اجرایی لازم به عرصه وزارت وارد بشوند. این به نفع خود زنها هم هست چون اگر وزیر زن منصوب بشود و در عمل ضعیف باشد این امر خصوصا از طرف مخالفین تصدی زنها به همه زنها تعمیم داده خواهد شد و در آینده دودش بیشتر به چشم خود زنها خواهد رفت و چون مواردی برای مقایسه هم پیش روی مردم نیست مردم آن را به راحتی خواهند پذیرفت. این میتواند در آینده خیلی بیشتر به زیان زنها تمام بشود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
1
0
واقعا به این شعور باید تبریک گفت. زن داریم تا زن یکی مثل دانشمند فرزانه الهه کولایی!!!! که به راحتی می تونه تابعیت آمریکا رو بگیره و یا حقوق دان ارجمند و فرهیخته!!!!! جناب خانم عبادی که براحتی به بوق آمریکا تبدیل می شه . ویکی مثل خانم دستجردی با اون مواضع انقلابی اش!!! باید از زنهایی در کابینه استفاده کرد که مثل خانم عبادی و کولایی سوابق درخشان!!!! داشته باشند. ضمنا معرفی کننده هم مهم است اگر همین سه نفر را آقای خاتمی معرفی می کردند دلیل روشنفکری بود ولی چون احمدی نژاد معرفی کرده دلیل بر فریبکاری کم تجربگی و هزاران تهمت دلخواه دیگر است که می توانید به آن اضافه کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
درست به دليل اين تعصب آنان در ميان زنان مديران شايسته كم است. شما كه در فاع از حقوق زن دفاع از حقوق را طبقه بندي ميكنيد نيز متعصب هستيد. تعصب يعني نديدن منطق. به دليل اينكه دختران مورد محبت و حمايت خانواده هستند، رشد طبيعي ندارند و به همين دليل ضعف‌هاي جدي دارند. البته نقطه قوت‌هاي جدي نيز دارند. حمايت از زن نه تنها او را قوي نمي‌سازد بلكه او را ضعيف مي‌سازد. به همين دليل است كه تعداد كمتري از مديران حتي در جوامع غربي زن هستند. اين مسئله نه با حمايت بلكه بمرور زمان حل خواهد شد. آن زمان كه زنان شايسته اين مقام باشند پس شايستگي حرف اول اهل منطق است نه جنسيت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
فقط بگويم اگر حضرت زينب (س ) نبود واقعه کربلا می ماند و امروز دستان بشريت از شکوه آن عظمت الهی خالی بود و اين يعنی مديريت يک زن . اگر اين 3 خانم براستی وزرای قوی هستند و نمايندگان نخواهند به آنها رای بدهند در پيشگاه خدا مسئول خواهند بود. بنده شخصا از مخالفان احمدی نژاد هستم اما اين کار خوب ايشان را نمی توانم ناديده بگيرم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
1
بعنوان یه مرد بسیار سپاسگزارم از مقاله وتحلیل شما. .اگر چه موافق احمدی نزاد نیستم ولی معرفی زنان بعنوان وزیر را به هر دلیلی ونیتی که داشته باشد میپسندمو نتیجه بخش میدونم.. خیلی حرفا را به خیلی ها گفتید اگر گوش شنوایی داشته باشند...متاسفم برای زنان نماینده که هیچ کدام از این زنان دفاع نکردن.وقتی دفاع نکردن یعنی خود را قبول هم نداشتن .نه اینکه تعصبی داشته باشند ودفاع کنن.. حداقل بعنوان مخالف باز سخن میگفتن ادمی کمی به این زنان نماینده خوشبین میشد افسوس.... وجود یک مرد بدون زن یعنی( مادر) اصلا معنا ندارد.زنها توان و قادر به وزارت هستن.... باز سپاسگزارم.. اهورا
رتبه‌بندی کیفیت جاده‌ها در جهان؛ ۱۰ کشور برتر در سال ۲۰۲۵ آیا ما فرزند یک انفجار ستاره‌ای هستیم؟ زیبا بروفه: شادمهر عقیلی به من گفت باید بیام خانه شوهرت را ببینم از خاک تا حیات؛ چگونگی تبدیل مواد معدنی خاک به مواد زنده / چرا مکمل‌ها به‌درستی جذب نمی‌شوند؟ اعتبار جهانی ۶۰ کشور از نگاه شهروندان ثروتمند جهان (+ اینفوگرافیک) آوارگی خانواده فقیر به خاطر خون آلوده؛ صاحبخانه پسر ۷ ساله مبتلا به ایدز را بیرون کرد ژیلا صادقی: همه از روی من اسکی می روند  پایان نگرانی والدین؛ تبدیل بازی‌های خشن به محتوای کودکانه با فناوری جدید  کلینتون، مایکل جکسون و شاهزاده انگلیسی در باتلاق فساد اخلاقی اپستین مریم امیرجلالی: برای چی لب هایم را اردکی کنم؟ هشدار رئیس دانشگاه تهران: ایران در مرز بحران قطعی ‎آب قرار دارد/ اگر یک قطره آب هم برداشت نشود، ۲۰۰ سال طول می‌کشد تا سفره‌های زیر زمینی احیا شوند سد جگین سرریز کرد شوک والیبال ژاپن به اروپا؛ صعود مقتدرانه اوساکا به فینال جام باشگاه‌های جهان کارشناس روس: ایران از متحدان خود همچون مسکو، انتظار حمایت فعال‌تری دارد زلزله «لامین یامال» در بازار کیت‌های فوتبالی؛ عبور اعجوبه بارسلونا از مسی و امباپه در سال ۲۰۲۵
نظرسنجی
طنز «مهران مدیری» را بیشتر دوست دارید یا طنز «رضا عطاران» را؟