۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۴۲۰۲۷
تعداد نظرات: ۴۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۸-۰۳-۱۴۰۱
کد ۸۴۲۰۲۷
انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۸-۰۳-۱۴۰۱
یک چهره- یک روایت

پیمان معادی؛ بوسنده، پوشنده یا گوینده؟!

پیمان معادی؛ بوسنده، پوشنده یا گوینده؟!
«نمایندۀ ایران» به این معنی نیست که یک جایی رسما نمایندگی داده باشد. هر ایرانی که در محفلی عمومی و جهانی بدرخشد نمایندۀ ایران است.

   عصر ایران؛ مهرداد خدیر- روزنامۀ دولتی ایران (که از بدو تولد تا سال 84 از سازندگی و اصلاحات، دفاع و حمایت می‌کرد و از 84 تا 92 به تبعِ آقای احمدی‌نژاد منتقد سازندگی و اصلاحات شد و از 92 با روی کار آمدن آقای روحانی و تغییر تیم مدیریت، دوباره حامی اعتدال شد و از 1400 به تبع دولت آقای رییسی بار دیگر اصول‌گرا شده) از پیمان معادی بازیگر سینمای ایران انتقاد کرده که چرا نظر سیاسی یا اجتماعی خود را در جشنوارۀ کن ابراز کرده است.


   روزنامۀ دولت که هویت مستقل رسانه‌ای ندارد - چون خط و ربط آن بستگی به این دارد که چه کسی رییس جمهوری باشد - نوشته است: ‌«چگونه بدون طی فرایندهای قانونی در کشور و با کسب چه مجوزی خود را نمایندۀ ایران قلمداد کرده‌اند، در ارتباط با مسائل سیاسی اظهارنظر کرده‌ و شروع به طرح سخنانی می‌‌کنند که به نظر می‌‌رسد کوچک‌ترین اطلاعی درباره‌شان ندارند؟»


   این یادداشت در تأیید یا تکذیب محتوای سخنان پیمان معادی نیست اما اولا حق او می‌داند که مثل هر شهروند دیگر نظر بدهد، ثانیا با هر متر و معیار پیمان معادی برای اظهار نظر ذی‌صلاح‌تر است تا کسانی که در ارگان تبلیغاتی مطلب می‌نویسند.

   روزنامۀ دولت نوشته «اخبار هفتاد و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن در حالی برگزار می‌‌شود که تعجب شمار زیادی از مخاطبان ایرانی را برانگیخته است.»


   می‌توان پرسید کی و کجا «شمار زیادی از مخاطبان ایرانی» تعجب کرده‌اند یا تعجب خود را ابراز داشته‌اند؟ نکند خودشان را به معنی شمار زیادی از مخاطبان ایرانی می دانند. ضمن این که جشنوارۀ جهانی برای مخاطبان جهانی است نه تنها مخاطبان ایرانی!

پیمان معادی؛ بوسنده، پوشنده یا گوینده؟!


   عوامل تعجب رسانۀ تبلیغاتی دولت اینهاست:


«رفتارهای عجیب و گاه زننده از برخی بازیگران در خارج از کشور، مدل‌های عجیب لباس‌های برخی بازیگران ایرانی حاضر شده در جشنواره و سخنان سطحی».


   این نوشته اگرچه توضیح نمی‌دهد رفتار عجیب و زننده کدام است اما می‌توان حدس زد بوسۀ نوید محمد زاده بر چهرۀ همسر خود – فرشتۀ حسینی- در منظر دیگران را مد نظر دارد.


   خود او توضیح داده و ممکن است هر یک از ما هم نظری داشته باشیم که طبعا در قضاوت ما دربارۀ رفتار او یا خود او اثر می‌گذارد (اگرچه نویسندۀ این سطور تنها به بازی‌های هنرمندان توجه دارد نه به اکت‌های بیرونی‌شان یا آنچه در اینستاگرام  می‌گذارند)  اما الزاماً آنچه برای خبرنگار ارگان مکتوب زننده است برای دیگران ممکن است نباشد هر چند برای خیلی‌ها شاید باشد.


   دوم، مدل لباس است. خوب چه کار کنند؟ انتظار دارند ترانۀ علیدوستی در فستیوال هنری هم مانتوی بخشنامه شده در ادارۀ قند و شکر  فلان شهرستان را بر تن کند و آیا زنان ایران از دبستان تا دبیرستان و از دانشگاه تا اداره و از 6 سالگی تا 60 سالگی و از خیابان تا رخت‌خواب سریال‌های تلویزیونی یک مدل مانتو را باید بر تن داشته باشند و لابد شورای فرهنگ عمومی در این زمینه هم باید ورود کند که در کن، کی چی بپوشد یا نپوشد؟ (ما را بگو چه خوش‌خیال بودیم با قیمت روغن و تخم مرغ دست از سر خلق الله برمی‌دارند).


   آخر چقدر باید بد سلیقه باشی و آراستگی و وقار ترانۀ علیدوستیِ کتاب‌خوان و زبان‌دان و  زیباییِ در عین سادگی و دور از ادا و اطوارِ او را نبینی یا ندانی فرزند یکی از بهترین و بااخلاق‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است و پدر و دختر هر دو دور ازحاشیه.

   دردشان اما جای دیگر است. نه بوسه است نه مدل لباس. حرف است. بله، حرف. اگر همان آقای «بوسنده» سخنی باب میل می‌گفت یا همان خانم به زعم اینان نامتعارف «پوشنده» حرف مقبول‌شان را بر زبان می‌آورد،  کاری به بوسنده و پوشنده نداشتند و «چرخنده» ارزیابی می‌شدند.

   منظورشان فحوای سخنان بازیگر، نویسنده و کارگردان ایرانی است. چون پیمان معادی در نشست خبری فیلم «برادران لیلا» درباره وضعیت اقتصادی امروز ایران گفته است:

  «آدم‌هایی در ایران مجبورند به مسائل اقتصادی و تورم واکنش داشته باشند. درصدی از آ‌دم‌ها در ایران اگر یخچال خانه‌شان خراب بشود، طبقه اجتماعی‌شان عوض می‌شود. یعنی هزینه تعمیر یک یخچال می‌تواند طبقه اجتماعی شما را ببرد پایین‌تر و این آدم‌ها به ناچار مجبورند اخبار سیاسی را به لحاظ مسائل معیشتی دنبال کنند.

  شما برای اینکه سبد کالا و رفاه خانواده‌ات را تا سر ماه تأمین کنی هر روز باید ببینی رئیس‌‌جمهورهای امریکا و فرانسه چه گفتند. همه تئوریسین شده‌اند اما چون نمی‌توانند در این مباحث عمیق بشوند در سطح می‌مانند و این کار را برای زندگی در ایران سخت می‌کند و تصمیمات آدم‌ها ممکن است ویرانگر باشد. چیزی که از نظر تورم در ایران دارد اتفاق می‌افتد برای خیلی‌ها قابل درک نیست. چون شاید این اتفاق از جنگ بدتر ویرانگرتر است و امیدوارم یک اتفاقی بیفتد.»


  نویسندۀ این سطور هم نظرات مختلف را نقل و نقد می‌کند اما ارگان دولت باید بی‌طرف باشد و نباید نسبت به یک هنرمند موضع بگیرند و خط و نشان بکشند.


    پیمان معادی بیش از بسیاری دیگر از بازیگران و کارگردانان اهل خواندن و نوشتن است و نگاه سیاسی و اجتماعی دارد و اتفاقا مثل خیلی از سلبریتی‌های دیگر نیست تا به فقدان اطلاعات سیاسی متهم شود و اصلا سلبریتی به مفهوم مبتذل کلمه نیست. کن هم یک فستیوال روشنفکری است و اگرچه نمی‌توان منکر تأثیر سیاست بر آن شد و این یادداشت هم در پی انکار آن نیست اما صریح و روشن می توان گفت:


  اول: اگر در بین بازیگران چند نفر در اظهار نظر سیاسی و اجتماعی محق‌تر باشند یکی بی‌گمان پیمان معادی است چون فقط بازیگر نیست و کارگردان و نویسنده هم هست و تنها یک فیلم او (بمب، یک عاشقانه) نشان می‌دهد تا چه حد از دهۀ 60 شناخت داشته در حالی که احتمالا نویسندۀ مطلب روزنامۀ ایران دهۀ 60 را درک نکرده باشد.


  دوم: نقد بازی و گفتۀ بازیگر در رسانه‌ها و از جمله همین تارنما معمول است. اما «ایران» به گواه آرشیو آن دیگر یک رسانه به مفهوم مصطلح کلمه نیست. ارگان تبلیغاتی اس. اگر دولت برجام سر کار باشد مدح برجام می گوید و اگر مخالفان برجام لعن آن را. نقد اخیر اما این شایبه را ایجاد می‌کند که دولت و وزارت ارشاد نسبت به هنرمندان بر اساس علایق و سلایق‌شان موضع دارند در حالی که وزارت ارشاد در تلاش است این ذهنیت را رفع کند و چتر حمایتی بگستراند.


  سوم: این نوشته نشان می‌دهد آقایان نمی‌خواهند و نمی‌توانند شکسته شدن انحصار را باور کنند. این دنیا با دنیایی که آنان در آن سِیر می‌کنند از زمین تا آسمان تفاوت دارد.


  چهارم و نهایتا «نمایندۀ ایران» به این معنی نیست که از یک جایی رسما نمایندگی گرفته باشد. هر ایرانی صاحب نام در هنر و ورزش و عرصه های دیگر که در محفلی عمومی و جهانی بدرخشد نمایندۀ ایران است. چه علی دایی در مراسم قرعه کشی در دوحۀ قطر باشد و چه پیمان معادی و اصغر فرهادی در کن فرانسه و چه مهدی طارمی در پورتوی پرتغال.


  تصور ارگان تبلیغاتی دولت اما انگار این است که تنها نمایندگان رسمی ایران و سفرا و کارمندان وزارت خارجه را باید نمایندۀ ایران دانست و مشکل‌شان این است که آن قدر که نمایندگان غیر رسمی می‌درخشند و مورد توجه‌اند رسمی‌ها نیستند و این پرسش به وجود می‌آید اگر علی دایی و عادل فردوسی‌پور و پیمان معادی و اصغر فرهادی نمایندگان افکار عمومی ایرانیان‌اند آن دیگران چه می‌گویند و شاید نوعی رشک برانگیزد. پس، مشکل با بوسنده و پوشنده نیست. با گوینده است. با حرف. با سخن. با نظر! 

   بامزه‌تر این که می‌گویند این حرف‌ها را می‌زنند تا محبوب شوند. همین یعنی اعتراف به این که نظر مردم در این سخنان بیشتر بازتاب دارد تا تبلیغات و ادعاهای مدعیان که بام تا شام از جانب مردم سخن می‌گویند.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۱۳۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
32
20
واقعا با این جملات موافقید؟ این که در یک کشور دیگر و در جشنواره هنری علیه کشور خود اینگونه سخن بگویی درست است؟
ترانه علیدوستی : «وقتی در کشوری همه‌چیز ممنوع باشد، شما صبح تا شب، مشغول جنگیدن خواهید بود! از لباسی که با آن سرکار می‌روید گرفته تا موسیقی‌ای که در ماشین گوش می‌دهید...»
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
12
23
عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
12
20
ممنون آقای خدیر. فوق العاده بود.
نوری،
Sweden
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
11
17
حرفت درست بود،
کرب علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
30
23
برادر ارجمند جناب آقای خدیر
با سلام
احتراما به استحضار می رساند اینجانب به عنوان یک شهروند مسلمان ایرانی انتقادم به آقای پیمان معادی و امثال ایشان این است که چرا بجای پرداختن به تورم ، به لزوم برداشتن تحریم های ظالمانه علیه ملت و دولت ایران نمی پردازند چرا از این فرصت طلایی حضور در جشنواره بین المللی استفاد نمیکنند و هیچ انتقاد و اعتراضی نسبت به سیاست های خصمانه آمریکا نمیکنند؟آیا افرادی مثل پیمان معادی از ترس حذف از این جشنواره ها و حتی لغو روادید و احیانا گرین کارت است که نسبت به اعتراض به تحریم های خصمانه آمریکا و اروپا و به سختی افتادن ملت مظلوم ایران لال شده اند؟؟؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
11
30
"دردشان اما جای دیگر است. نه بوسه نه لباس. حرف. بله، حرف. اگر همان آقای «بوسنده» سخنی باب میل می‌گفت یا همان خانم به زعم اینان نامتعارف «پوشنده»، کاری به بوسنده و پوشنده نداشتند و «چرخنده» ارزیابی می‌شدند."
عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
14
21
دم پیمان گرم
گل رویش را من می بوسم
پسر! یزدان پاک نگاهبانت......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
14
20
درود بر این متن زیبا و درود بر پیمان معادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
14
21
بوسنده وپوشنده وچرخنده !عالی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
14
12
بسیار عااالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
25
17
جشنواره کن یک جشنواره سیاسی است بنابراین ازین هنجارشکنان تقدیر می کند هنر اینان خریدار ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
کدوم هنر؟ اینا بازیگر و سینما گرن هنر چی کشک چی پشم چی؟ اگه اینا هنرمندن منم علامه دهرم...
هنر...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
6
10
الان بچه دبستانی ها هم باید به فکر درس و بازی باشند در مسایل اقتصادی تبحر خاص پیدا کرده اند و نظر میدهند چه کردید با رویاها ارزوها گذشته اکنون و اینده مان به کدامین گناه؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
10
9
من هیچ‌کدام را قبول ندارم.نه این بازیگرا .نه سیاسی کارا. نه نگارنده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
10
10
چرخنده رو خوب اومدی
ناشناس
Netherlands
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
10
11
مطالب درست و زیبای بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
9
16
لایک داشت این مقاله.. خصوصا اون کلمه ی "چرخنده" حق مطلب رو ادا کرد. با تشکر از نویسنده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
9
9
این همه آسمان ریسمان به کنار... سخنان آقای معادی چه تأثیری بر زندگی همان مردمی که از آنها دفاع کرد دارد؟
شکایت اوضاع خانه را پیش کی برد؟الان انتظار چه عکس العملی از شنوندگان حرفش دارد؟دلسوزند؟نمی دانند؟کاری خواهند کرد؟
به نظر من که نه. اگر برای ما گفتند که خودمان می دانیم، اگر برای کشورهای توسعه یافته گفتند که آنها با خون امثال ما بالیده اند و تغذیه می کنند و اگر برای مردم جهان گفته اند آبرویمان را به باد داده اند.اگر درد ودل کرده اند هم که جای مناسبی عقده دل باز نکرده اند
مردم ایران
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
11
9
متن بسیار عالی بود
سطر به سطرش
اما چقدر غم داشت از اول تا آخر .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
9
8
ی تحلیل با حرف حساببود ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
10
9
سلام و با تشکر از نقد بسیار زیبا و منصفانه و شجاعانه شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
12
6
دست مریزاد عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
10
7
بسیار عالی و منطقی
احسنت
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
8
8
نظر و محتوای شما بسیار عالی بود. حرف دل ما را زدید
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
4
8
والا سایت شما هم یک ایراد اساسی و مخالف آزادی بیان داره! اونم انتشار ناقص و دیر هنگام نظراته!
فرشید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
10
8
شاه بیت این مقاله که خیلی به دلم نشست:
اگر همان آقای «بوسنده» سخنی باب میل می‌گفت یا همان خانم به زعم اینان نامتعارف «پوشنده» حرف مقبول‌شان را بر زبان می‌آورد، کاری به بوسنده و پوشنده نداشتند و «چرخنده» ارزیابی می‌شدند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
12
5
این هنر پیشه ها فکر کردن عقل کل هستن مردم فکر و عقل دارن تمام رفتارها و گفتارهای شما را میبینن و میشنوند سبک سنگین میکنند شما در
برابر یک کل قرار دارید شما جز هستین مواظب رفتار گفتار خود باشید طرز لباس پوشیدن و رفتارهای شما نباید شخصی و عامیانه باشد شما نماینده یک کشور هستید نه نماینده یک نهاد یا شخص
کمی از لاک خودبینی بیرون بیاین دوگانگی تفرقه بین مردم پندارید
التماس تفکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
8
6
عصر ایران چه نوشتی!!! حرف ته ته دل ما رو!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
9
12
برای تمام سلیبریتیهای ایران متاسفم که از همه بهتر میخورن و میپوشن ومیگردن و غیر از یاوه گویی هنر دیگه ای ندارن به دروغ خودشون رو خیر خواه و دلسوز مردم معرفی میکنن و توی پستهاشون دم از ایران و مردم میزنن اما دریغ از ذره ای حقیقت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
4
14
این افراد فرهیخته چرا جرات ندارن حرفی از تحریم بزنن اتفاقا فستیوالهای خارجی بهترین فرصت برای بیان حقایق ولی متاسفانه این افراد به غرب وفادارترن تا ایران،
ویانا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
1
7
همه بد هستن ،فقط شما خوبید
حسین ذبیحی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
5
8
بنظر من بعنوان یک ایرانی تحت هیچ عنوان نباید حرف وسخن وحرکتی کردکه‌موجب وهن‌وتحقیرایران ومردم ایران شود.باعلم‌باینکه اکثرمجامع جهانی ومثلا جشنواره های فیلم انوراب بدنبال بزرگنمایی مشکلات وساختن چهره زشت ازایران وایرانی هستندلذابایددقت کرد.خودان‌کشورها مشکلات خودومردم‌خودرا پنهان ومیکروسکپی میکنند وانوقت ما.....نظرنویسنده راتایید نمی کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
3
8
فعلا که برای امثال اقای معادی وروستایی ایران بهشت شهرت وثروت است کجای دنیا یک فیلم ساز 32 ساله پشت هم سه پروژه عظیم فیلم سازی رو اجرا می کنه یا بادستمزدهای هنری زندگی لاکچری برای خودش وفرزندانش درایران واقصا نقاط دنیا برپا میکنه.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
3
6
عصر ایران به ترانه میگه بی حاشیه !!!
مرتضی فیروزخانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
6
2
بسیار خوب بود.
.
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
6
2
درود بر نویسندگان سایت عصر ایران
کاملا حامی مردم ایران
شایگان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
5
6
اقای نویسنده
عدر میخوام
کاملا با عقاید و نظراتت مخالفم
ناجی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
5
3
سلام و درود بر شرف نویسنده و ناشر.
خوشحالم در این مرز کهن انسانهای آزاد اندیش فراوانند..
"پاینده ایران من"
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
3
6
ننگ اوره برای ایران این فیلما آخه چرا چتون شده
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
3
8
من کارمند دولت نیستم ولی می‌دونم شما هم از در آخور جایی هستید با این طرفداری .اون بازیگر ... میخوره از جانب مردم صحبت می‌کنه .با گفتن بدبختی ما اون حرومزاده های خارجی برای ما کاری میکنن پس وقتی اتفاقی نمیوفته ...اضافی خوردن است .از طرف خودشون حرف بزنن مگه سیاستمدار هستن این ... شکم سیر
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
4
9
ما کلی لباس زیبای محلی داریم
ما کلی حرکات پرمغز فرهنگی لابه لای قومیت هامون داریم
سلبریتی ها میتونن بجای حرافی دست به یه کاری بزنن نقاد کم ندارین
آدم پایه و پایه کار کمه
نمی‌خوایم کسی حرف دلمونو بزنه هرکی کار خودشو درست انجام بده همه چی حل میشه همش نرخ تعیین میکنید و فیماتون خیلی مسخرن و سودتون به عهدی نمی‌رسه
لااقل آبرومون رو تو دنیا نبرید
اکی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
4
1
جالب بود
وبگردی