فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۸۹۰۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۱۳-۰۲-۱۴۰۲
کد ۸۸۹۰۲۲
انتشار: ۱۷:۰۵ - ۱۳-۰۲-۱۴۰۲

انتشار کاریکاتور سردار رادان، جرم نیست

انتشار کاریکاتور سردار رادان، جرم نیست
" انتشار کاریکاتور چهره به معنی تمسخر نیست بلکه هنر و البته کاریکاتور مطبوعاتی، روزنامه نگاری است".

عصرایران ؛‌ رضا غبیشاوی -  نیروی انتظامی بابت انتشار کاریکاتور فرمانده این نیرو در روزنامه همشهری، شکایت کرده است. این در حالی است که هیچ ممنوعیت قانونی، اخلاقی و حرفه ای وجود ندارد که طراحی و انتشار کاریکاتور فرمانده ناجا را منع کند.

 رسانه ها در ایران تاکنون براساس توافق جمعی نانوشته از طراحی و انتشار کاریکاتور  چهره فرماندهان نظامی کشور خودداری می کردند اما خود می توانند این توافق را کنار بگذارند و این موضوع قابل شکایت  یا پیگرد قضایی نیست.

  انتشار کاریکاتور چهره فرمانده نیروی انتظامی در روزنامه کیهانی همشهری، اتفاق خوب و مبارکی است و باید از آن استقبال کرد. این اتفاق، سقف آزادی ها را بالاتر می برد و فضای باز رسانه ای را تقویت می کند.

انتشار کاریکاتور سردار رادان، جرم نیست

 انتشار کاریکاتور چهره به معنی تمسخر نیست بلکه هنر و البته کاریکاتور مطبوعاتی، روزنامه نگاری است.

 انتظار می رفت مسوولان نیروی انتظامی از این اتفاق استقبال کنند و سردار رادان با حضور در همشهری، اصل طرح کاریکاتور را دریافت و قاب می کرد و در دفتر کارش می زد.

این اتفاق در سالگرد درگذشت کیومرث صابری فومنی رخ داد. همو که ۳۳ سال قبل کاریکاتور حسن حبیبی عالی ترین مقام غیرروحانی کشور را هر هفته در جلد گل‌آقا منتشر می کرد و کسی هم آخ نمی‌گفت.

کاریکاتور و کاریکاتور مطبوعاتی در ایران سابقه حدود 150 ساله دارد.  قدیمی ترین مجلات طنز و کاریکاتورهای مطبوعاتی منطقه در ایران و البته ترکیه منتشر می شدند. سزاوار نیست کاریکاتور مطبوعاتی در ایران بعد از این تاریخ طولانی و پرافتخار،‌ همچنان با سخت گیری و شکایت و پیگرد قضایی همراه شود.

 

Twitter     @RezaGhbeishawi    

reza.ghobeishawi@gmail.com

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۸۷
علی از لاهیجان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
0
6
آفرین . به خدا در 30 سال گذشته صدها بار آدمهای مهمّ و محترم و حکومتی به شکلهای کارتونی و کاریکاتوری بر صفحه نخست روزنامه ها تصویر شدند و کسی اعتراض نکرد . دیگر این کار عادّی شده است . کاری که فراجا کرد همه ما را شگفت زده کرد . بسیار کودکانه بود . چند روز است که فیلترشکن ندارم . چون می دانم که می خوانی به جای دایرکت اینجا نوشتم . به همکارها هم بگویید نظرها را منتشر بکنند . نترسند . لازم نیست مثل همشهری آنلاین و رویداد 24 زیاد منتشر بکنند . ولی منتشر بکنند . به ویژه که یک نظر بسیار کوتاه و خوب برای رائفی پور هم نوشته بودم . راستی ! باید به جای ناجا می نوشتی : فراجا .
ناشناس
Romania
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
0
5
این کاریکاتورش بود یا نقاشی چهره ! من که فکر کردم خودشه. زیاد با کاریکاتورش فرق نداشت
ناشناس
Australia
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
0
2
وقتی مدرسه نمی رفتم، هر هفته مجله گول آقا را می خریدیم و کلی کاریکاتور از وزیرها و آقای حبیبی داشت. چقدر مسولین (...) شدن، عقب گرد مطلق.
هنوز یادمه یک کالیکاتوری بود، مرحوم حبیبی و شاغلام در حال ساز زدن می خواندند ( تمام شد کار مترو ، تونل مونده و خودرو). این تبدیل شد به یک اصطلاح بین مردم که وقتی مسوولی ادعا می‌کنه کاری تمام شد اما هیچی انجام نشده هنوز.
روحشان شاد
سفیر روسیه: نیروگاه هسته‌ای جدیدی در ایران احداث می‌کنیم استوری رضا گلزار برای تیم ملی (عکس) آغاز روند افزایشی تخصیص ارز به بخش صنعت / برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای استفاده از منابع ارزی آزادشده تکذیب خبر مسدود شدن ورودی‌های تهران توسط پلیس راهور امیدواری سازمان سینمایی برای اکران بازی احتمالی ایران در جام جهانی برخورد هواپیما به یک آسمان‌خراش در چین/ یک کشته و ۱۳ زخمی مجید جلالی: همچنان شانس صعود به مرحله بعد را داریم علم الهدی: باید نقاط ضعف دشمن را برجسته کنیم سومین پیروزی هندبال ساحلی ایران در قهرمانی جهان "آنچه هنوز در مورد توافق با ایران به شما گفته نشده است" اسکان زائران مراسم تشییع در بیش از 1000 مدرسه تهران چمران خواستار بررسی راهکارهای حمایتی برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده شد سگ آبی روسی که خیلی کند است! (+تصاویر) مهلت ۸۷ روزه برای ثبت‌نام معافیت سربازی فرزندآوری بزرگ‌ترین عملیات ترافیکی تاریخ پلیس راهور برای وداع با رهبر شهید