۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۹۱۲۷۰
تعداد نظرات: ۴۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۱-۰۳-۱۴۰۲
کد ۸۹۱۲۷۰
انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۱-۰۳-۱۴۰۲

خاطره ادعای بابک زهرایی با مناظره علی‌زاده - غنی‌نژاد/ از توهم راه‌ حل یک‌شبه تا واقعیت یک کلمه‌ای

خاطره ادعای بابک زهرایی با مناظره علی‌زاده - غنی‌نژاد/ از توهم راه‌ حل یک‌شبه تا واقعیت یک کلمه‌ای
مناظرۀ تلویزیونی موسی غنی‌نژاد با علی‌ علی زاده ایرانیان بالای 50 سال را به 44 سال قبل برد و به یاد مناظره مشهور بابک زهرایی با ابوالحسن بنی‌صدر انداخت.

   عصر ایران؛ مهرداد خدیر- مناظرۀ تلویزیونی موسی غنی‌نژاد اقتصاددان لیبرال یا هوادار اقتصاد آزاد با علی‌ علی‌زاده فعال سیاسی مقیم لندن با گرایش‌های ضدلیبرال -که در این برنامه با عنوان سیاست‌پژوه- معرفی شد، ایرانیان بالای 50 سال را به 44 سال قبل برد و به یاد مناظره مشهور بابک زهرایی با ابوالحسن بنی‌صدر انداخت.

خاطره بابک زهرایی و راه حل دوشبه با مناظره علی‌زاده با غنی‌نژاد   


  در فضای آزاد پس از سقوط شاه بابک زهرایی با ادغام دو گروه حزب کوچکی به عنوان حزب کارگران سوسیالیست به راه انداخت و اینجا و آنجا مدعی «راه‌حل های دوشبه» برای حل مشکلات کشور بود. جالب این که از اصطلاح «دوشبه» استفاده می‌کرد نه «یک شبه» تا با آنچه در افواه مطرح بود متفاوت باشد. با این حال نام بابک زهرایی با ادعای راه حل یک‌شبه ثبت شده نه دوشبه!


  در آن فضا ابوالحسن بنی‌صدر که همراه رهبر فقید انقلاب  به ایران بازگشته و از عضویت در حزب جمهوری اسلامی سرباز زده و هیچ مسٰوولیت اجرایی در دولت موقت را هم قبول نکرده بود و به مجلس مٰوسسانی که بعدتر خبرگان شد و البته به ریاست جمهوری چشم داشت منادی اقتصاد توحیدی بود و با این که به لحاظ وزن و اعتبار قابل قیاس با جوان گم‌نام یا کم‌نامی چون بابک زهرایی نبود اما برای مناظره با او اعلام آمادگی کرد.


  صادق قطب‌زاده رییس وقت رادیو تلویزیون منتها زیر بار پخش مستقیم نرفت نه به خاطر بنی‌صدر که مثل او عضو شورای انقلاب بود بلکه چون بابک زهرایی با عنوان حزب کارگران سوسیالیست شناخته می‌شد و قطب‌زاده با مارکسیست‌ها به شدت زاویه داشت به گونه‌ای که بعدتر در مقام وزیر خارجه هم مواضع تندی علیه اتحاد شوروی در قبال اشغال افغانستان گرفت که فراتر از برآیند مواضع نظام بود و می‌توان گفت ضد کمونیست‌ترین و ضد شوروی‌ترین مقام ایران بعد از انقلاب بوده حتی بیش از مهندس بازرگان و دکتر یزدی.


  مناظره در تلویزیون برگزار نشد اما فضای دانشگاه‌ها باز بود و بنی‌صدر و بابک زهرایی در دانشگاه تربیت معلم مناظره کردند و بعد از آن که بابک زهرایی به خاطر اظهارات سست و ادعای مضحک حل مشکلات آن هم دوشبه اسباب طنز و طعنه شد تلویزیون هم پخش کرد.

 خاطره ادعای بابک زهرایی با مناظره علی‌زاده - غنی‌نژاد/ از توهم راه‌ حل یک‌شبه تا واقعیت یک کلمه‌ای


   در آن مناظره جوان رویا پرداز گفت: «مسئله‌ای که من در سفرهای مختلف که به چند نقطه ایران داشتم، با آن مواجه شدم، مسئله‌ای بود که می‌گفتند چرا من گفته‌ام بعضی از این مسائل را دوشبه می‌شود حل کرد.


   اینجا می‌خواهم پیشنهاد کنم که مسئله استقلال کشور هم دوشبه حل‌شدنی است. مسئله کشاورزی را که قبلا مطرح کردیم، مسئله رابطه بین دهقان و زمین‌دار، دو شب کافی است که همه زمین‌ها به دست دهقانان سپرده شود. در رابطه با کارخانجات هم همین‌جور، دو شب زیاد است، یک شب کافی است که همه کارخانجات کشور تحت کنترل کارگران درآید. در رابطه با استقلال واقعی کشور، به جز ملی شدن کلیه سرمایه‌های امپریالیستی در این کشور، کلیه کارخانه‌های بزرگ، کلیه شاخه‌های بانک‌های جهانی که بانک‌های ما را کنترل می‌کنند، هیچ راهی به جز ملی شدن این وسایل وجود ندارد».

   ابوالحسن بنی‌صدر نیز در پاسخ به او گفت: «نمی‌شود که شما دوشبه کشاورزی را حل کنید، یک‌شبه استقلال درست کنید و یک‌ساعته هم فلان را درست کنید. اگر ما بخواهیم کشاورزی را حل کنیم، ۱۶ مشکل بزرگ کشاورزی ایران را باید حل کنیم، شما می‌توانید اینها را دوشبه حل کنید؟ بگویید چگونه؟ همین زمین‌هایی که شما می‌گویید اختیارش را بدهیم به دهقانان، در هر سال دو میلیون هکتار زمین آبی می‌رود زیر کشت و شش میلیون هکتار زمین دیم، در مجموع می‌شود هشت میلیون هکتار، حدود سه‌ونیم بلکه چهار میلیون خانوار داریم که از کشاورزی زندگی می‌کنند؛ یعنی به هر خانوار، به طور متوسط به هر پنج نفر، دو هکتار زمین می‌رسد که از آن یک‌چهارم زمین آبی است. اگر تمام این زمین‌ها هم تقسیم شود بین دهقانان، به هر خانوار دهقان دو هکتار زمین می‌رسد که برای تهیه قوت لایموت زندگی همان پنج نفر هم کافی نیست؛ چرا که تولید کشاورزی ما به طور ناخالص، یعنی به علاوه آنچه که صرف کاشت دوباره می‌شود، به علاوه آنچه که وارد کشور می‌شود، به هر نفر ۱۱ ریال در روز می‌رسد، آیا شما می‌توانید با ۱۱ ریال در روز زندگی کنید؟»

  او افزود: «حالا همین کشاورزی [منظور 8 میلیون هکتار زمین کشاورزی است] برای اینکه کشت‌وکارش  انجام شود، در سال ۲۳ میلیارد تومان وام احتیاج دارد. اگر همه زمین‌ها هم به دهقانان داده شود، حدود ۳۰ میلیارد تومان وام به آن اضافه می‌شود. اینها را دوشبه می‌شود فراهم کرد؟»


    از آن پس نام بابک زهرایی به عنوان نماد توهم و خوش خیالی با راه حل های دوشبه بر سر زبان ها افتاد و البته دوشبه شد یک شبه!


   با این حال طرف مقابل او ابوالحسن بنی‌صدر که نمی‌خواست حساسیت روحانیونی چون دکتر بهشتی را برانگیزد از لیبرالیسم دفاع نمی‌کرد و از اقتصاد توحیدی می‌گفت و از این حیث اگرچه علی علی‌زاده یادآور بابک زهرایی بود اما موسی غنی‌نژاد واقع نگرتر از بنی‌صدر ظاهر شد و طبیعی هم بود چون ۴۴ سال گذشته و خود بنی‌صدر هم اگر زنده بود چه بسا آن گونه سخن نمی‌گفت.


 به عبارت دیگر در خرداد ۱۳۵۸ تنها بابک زهرایی متوهم نبود بلکه در گفتار بنی صدر هم رگه هایی از توهم دیده می شد؛ اما بعد از ۴۴ سال یک طرف با انبانی از شعار ظاهر شد و سوی دیگر کوشید عقلانی و غیر هیجانی سخن بگوید و با طعنه هایی به گرایش چپ اسلامی در آغاز انقلاب دل مدیران تلویزیون را هم به دست آورد چرا که در فاصله کوتاه دو بار به او فرصت داده اند در دو مناظره از اصول لیبرالیسم دفاع کند و از هر دو هم پیروز به درآمده است.

                                                                        مناظره قبلی غنی‌نژاد در شبکه افق با مسعود درخشان

خاطره ادعای بابک زهرایی با مناظره علی‌زاده - غنی‌نژاد/ از توهم راه‌ حل یک‌شبه تا واقعیت یک کلمه‌ای


درست است که علی علی‌زاده راه حل دوشبه ارایه نمی داد ولی نوع مواجهه او با مسایل یادآور بابک زهرایی بود که با شعار راه حل های دوشبه یک شبه به شهرت رسید و بعد مثل برف در میدان واقعیت سیاسی آب شد. بعدتر اما ابوالحسن بنی‌صدر نیز، اگرچه وزیر اقتصاد و رییس جمهوری و فرمانده کل قوا شد، تحمل نشد.


  چند ماه بعد بنی‌صدر وزیر اقتصاد شد و با وام ۳۰۰ هزار تومانی مسکن در قبال سپرده گذاری ۳۰ هزار تومانی در حالی که قیمت آپارتمان در بهترین نقطه تهران متری ۵ هزار تومان بود کوشید نشان دهد قادر است شعارهای خود را عملی کند و همین زمینه موفقیت خیره کننده او شد.


با این حال بنی‌صدر در ارزیابی نفوذ خود و ارزیابی قدرت رقیب - حزب جمهوری اسلامی- دچار توهم بود و روز واقعه از آن ۱۱ میلیون رای دهنده خبری نشد.


  بابک زهرایی آب شد و بنی‌صدر برکنار اما ابرهای توهم باقی ماند و دهه ها بعد به شکل های دیگر ظاهر شدند. روزی دکتر یزدی گفته بود درون هر ایرانی یک شاه وجود دارد که میل به دیکتاتوری و تمامیت‌خواهی دارد منتها میدانی برای اعمال آن ندارد و تا پیدا شود ظهور و بروز می کند. کسی هم نوشت درون هر یک از ما هم یک بابک زهرایی وجود داردکه به راه حل های دوشبه معتقد است و تا میدان بیاید ظاهر می‌شود و دیدیم که پیش بینی او درست بود و سر و کله احمدی‌نژاد پیدا شد. 


  حالا هم اگر با خود می‌گوییم بعضی از حرف‌های علی علی‌زاده هم درست بود و تمام حق با غنی‌نژاد نبود شایدبه خاطر آن باشد که وهم از فهم آسان‌تر است چنان که عادت از عبادت و شور، سهل‌الوصول تر از شعور.

  کوتاه این که اگر امروز غنی‌نژاد به صراحت از ضرورت آزادی در اقتصاد مثل آزادی در سیاست و فرهنگ و پوشش و سبک زندگی می‌گوید او هم به واقع راه حل یک کلمه ای ارایه می دهد هرچند در نگاه حامیان اقتصاد آزاد هر قدر راه حل یک شبه توهم بود راه حل یک‌کلمه‌ای (آزادی) واقعی است.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۵۳
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
54
21
آزادی در سبک زندگی و فرهنگ چه ربطی به اقتصاد آزاد دارد؟
عصر ایران چون لیبرالیسم فقط جلوه اقتصادی ندارد. فرهنگی و سیاسی هم هست.
پاسخ ها
جرات داری منتشر کن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
از هر 10 مقاله آقای خدیر، 9 تاش در مورد این هست که کسی صدا وسیما نگاه نمیکنه! به خدا شماها، تناقض در تناقض هستین.
حالا چی شده در مورد این مناظره پشت سر هم مقاله میرید؟!!!
اگه آقای خدیر و دوستانشون اجازه بدن، همون چندنفر صدا وسیما رو نگاه کنن!
عصر ایران

کی و کجا گفته ایم کسی صدا و سیما را نگاه نمی کند؟‌صدا وسیما رایگان ترین و در دست رس ترین وسیله گذران اوقات فراغت است. بحث نارضایتی از شیوه اطلاع رسانی است ضمن این که آن قدر شبکه ها در هم تنیده که مشخص نیست طرف دارد صدا و سیما نگاه می کند یا ایران اینترنشنال. چون با یک دگمه از این کانال به آن کانال می توان سرک کشید. نکته مهم تر این که اتفاقا در شبکه های مجازی بازنشر شده.

علی رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
باسلام و ادب و احترام،تشکر از نویسنده محترم بابت نگاه بیطرفانه
و علمی و آکادمیک که به همه مسائل دارند.از عزیزان هموطن خواهش میکنم در نوشتار خود ادب را رعایت فرمایند : از خدا خواهیم
توفیق ادب ،بی ادب محروم شد از لطف رب
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
21
32
آزادی هم‌توهم است جانم
اما شکم گشنه واقعیت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
«اگر کسی نان شما را بگیرد با همین کار آزادی شما را هم گرفته است. اگر کسی آزادی شما را برباید مطمئن باشید که نان شما نیز در معرض تهدید است.» - آلبر کامو

قطعن از آلبرکاموست‌ها! مثل بنرهای مصلا و نمایشگاه کتاب نیست که منبع نذاشتن و از خودشون درآوردن و به تولستوی و ویکتور هوگو نسبت دادن. آلبر کامو/ مقاله نان و آزادی/ از کتاب کشتار عام. گرد آوری و ترجمه روشنفکر واقعی دکتر مصطفی رحیمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
114
28
مناظره این دو را با دقت گوش کردم ، آقای غنی نژاد باید بپذیرند که در طول دولت هاشمی رفسنجانی و خاتمی و روحانی به تئوری های اقتصادی او عمل می شد و نظریه پرداز دولتهای آنها بوده، این حال و وضع امروز مردم است، وقتی به بن بست خورده می گویند آزادی نیست حرف پر کاربرد مناظره اش بوده است مشکل آزادی اقتصادی نیست اگر آزادی نبود این همه خیانت در این بخش نبوده؟مشکل اینه که در بخش اقتصاد دانشگاههای ما نتوانستند اقتصاددان برجسته تحویل دهند نتیجه جولان دادن امثال اقتصاد نمایی مثل غنی نژاد است ترجمه نظریه اقتصاد اندیشمندان غرب را به خورد مردم می دهد جمع کنید اصطلاحات عوام فریبانه را، آزادی آزادی
عصر ایران در دولت خاتمی البته اقتصاد را به مدیران نهادگرا دادند و ثمره آن هم در دولت دوم او دیده شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
دم نویسنده ی عصر ایران گرم که جواب کامنت ها رو منطقی میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
از قرار معلوم اون دقت گوش کردنت با پیش داوری ذهنی توام بوده والا من هم با دقت گوش کردم . دکتر غنی نژاد را که متهم می کنید به صراحت دیدگاه امثال شما مبنی بر دخیل بودن افکارش در دولت های سابق را جواب داد . ایشان گفتن کی به نظرات ایشان عمل شد؟ مثلا گفتن خصوصی سازی شد واگذاری . شما همین نیشکر هفت تپه را ببینید .بهتره دوبار گوش کنید و پاسخ های دکتر غنی نژاد را بدون حب و بغض قضاوت کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
17
5
تاریخ را تحریف نکنید. بنی صدر گفت نمی توان زمین های کشاورزی را به این سرعت تقسیم کرد و بابک زهرایی گفت اتفاقاً می شود دوشبه این کار را کرد. قطب زاده هم دقیقاً به همین علت مانع ادامه پخش مناظرات شد، چون فردای آن روز همه مردم به طرفداری از بابک زهرایی سخن می گفتند. مناظرات به دانشگاه تهران منتقل شد و بنی صدر با زهرا خانم معروف آمد (زهرا خانم چماقدار مونثی بود مثل نمونه مذکرش که هادی غفاری بود). حالا هم شما نقش زهرا خانم را بازی می کنید، وگرنه خودتان بهتر از همه می دانید علیزاده که در فضای مجازی به تمسخر او را علیز خطاب می کنند چپ نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
11
3
قطب زاده از این لحاظ ضد شوروی ترین شخص بود که جاسوس شوروی بود مثل الی کوهن
ناشناس
Switzerland
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
24
11
واقعا مناظره جالبی بود و مقاله نویسنده محترم کاملا بجا به عنوان و مضمون توهم! برای امثال من که بالای ۵۸ سال را دارند و بیشتر از ۲۵ سال نظام سوئیس را درک کرده‌ام. جای تعجب نیست که امثال دکتر و استاد تمام دانشگاه دکتر غنی نژاد متوهمانه در مقابل دوربین بگوید مردمی که نان ندارند بخورند حتما با توصیه‌های ورشکسته من کیک خواهند خورد مشروط بر دو شرط اول به هر شکل ممکن خود را به بالا برسانند ( آزاد اقتصاد) دوم در کف خیابان خود و دیگران را به کشتن بدهند و یا بکشند ( آزادی )
و هر مخالفی را به تهمت کمونیست از میدان به در کنند.
ما هم زیر دست همین آقایان و خانمها مدرک گرفتیم و آمدیم خارج
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
2
19
امروز در سایت خبری تابناک از قول معاون وزیر کشاورزی خبری منتشر شدبا این عنوان"میتوانیم آب مورد نیاز دومیلیارد نفر را تامین کنیم"!!!(کدخبر 1176169) یعنی زد روی دست بابک زهرایی وبنی صدر و همین علیزاده صادراتی خودمان.خخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
29
17
تحلیل زرد و بدون سر و ته از عصر ایران
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
2
22
نتیجه اقتصاد انحصاری همینی هست که می بینیم تورم افسار گسیخته که رانت خواران خون این ملت را می مکند و به ریش مردم بدبخت می خندند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
22
20
دوست عزیز غربزده
مثل اینکه فراموش کردید در سه دولت یعنی تقریبا 24 سال سکان اقتصاد دست همین دوستان شما بوده و جناب نیلی 6 سال مشاور عالی اقتصاد روحانی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
2
7
اشتباه نکنید
اگه مقاس gdp باشد بالاترین در تاریخ ایران سال 1390 با تقریبا 600 میلیارد دلار بود که آنهم بدلیل قیمت نفت بود
بعبارتی دیگر اقتصاد کشورهای نفتی بدلیل افزایش قیمت نفت از سال 1380 شروع به رشد کردند و ربطی هم به ایران عربستان و غیره نداشت
التماس اندکی تحقیق عمیق در حوزه های که تخصصتان نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
4
13
همه ی مسیرهای صلاح و موفقیت از آزادی عبور می کنه. هیچ میانبری هم نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
7
25
اتفاقا در دوران خاتمي بهترين اقتصاد را داشتيم
دلار تقريبا در هزار تومان ثابت بود. به هر مقدار كه نياز داشتي و تحت هر عنواني ميتونستي حتي از بانك تهيه كني
هر چند خودرو مثل الان كيفيت نداشت ولي ديگر صف و نوبت نبود با شرايط ويژه و كلي تخفيف و تقسيط ميتونستي از خودرو ساز بگيري
فقط اون دوران مرگ بر گفتن ها كمتر شده بود كه قطعا باب ميل بعضيا نبود
ناشناس
Australia
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
1
19
ممنون بابت نوشته اتون، اما دو تا نکته:
1. جالبیش اینه که هنوز هم ایده ی حل مشکلات بورس در 3 روز تو این کشور خریدار داره!
2. آزادی در خاورمیانه، راه حل یک شبه نیست! راه حل هزاران ساله است. با کلام دکتر یزدی خیلی موافقم که اکثریت ما (من جمله خودم) دیکتاتوری در درونمون داریم که آب ندیده، وگرنه شناگر ماهری است! لذا تغییر فرهنگ و آداب و رسوم، نیاز به گذران سال های بسیار داره. امیدوارم نوادگان ما ببینن!
بابک
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
8
23
چکیده صحبت های علی زاده ( و موارد مشابه)
رفع مسئولیت از ساختار واقعی اداره کشور و تصمیم گیران اصلی و انداختن مشکلات گردن افراد موهومی به اسم لیبرال و نیولیبرال( نه معنی آنرا میفهمد نه چنین کسانی در میان حاکمان وجود خارجی دارند)
خلاصه حرف غنی نژاد ( و هر آدم حسابی دیگه): مشکلات نتیجه خروج مملکت داری از استانداردهای علمی و عقلانی و پذیرفته شده حکمرانی است و برای رفع مشکلات چاره ای جز کنار گذاشتن شعار و توهم و خودفریبی و بازگشت به علم و عقل و عرف پذیرفته شده در جهان امروز نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
1
1
مشکل اقتصاد بلکه تمام ابعاد فرهنگی اجتماعی سیاسی درگیری دو نگاه توحیدی و لیبرالی در حوزه سیاستگذاری و تصمیم سازی است از جدال بین شان بحرانها ایجاد شده
در دهه شصت و هفتاد که یک نگاه اکثریت قاطع را داشت شاهد زندگی بهتری بودیم
داشتن ایده های متناقض باعث تحلیل توان ادمی میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
22
11
راه حل های غنی نژاد رو در دولت روحانی دیدیم
مدافعان حرام لقمه لیبرالیسم
غربگداهای متوهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
11
2
آزادی در اقتصاد یا سیاست و غیره بمعنای واقعی کلمه وجود خارجی ندارد مگر اینکه منظورشان از اقتصاد دستوری کنار زدن کلمه اسلام باشد و این حکومت لاییک را متبادر میکند برداشتی که میتوان کرد اینست که لیبرال اجازه نمی دهد قیمتها پایین بیاید مگر با اجازه او.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
1
2
جالب ترین بخش این مطلب برای من آمار بنی صدر بود آیا در این دوره وزیر جهاد کشاورزی چنین آماری از زمین های زیر کشت، نوع کشت و میزان سرمایه مورد نیازشان دارد تا در یک مناظره فی البداهه ارائه دهد؟!
عصر ایران بنی صدر یک مقام اجرایی نبود. در حال تنظیم یک برنامه بلند مدت بود و بیشتر وقت او در فرانسه هم به همین تحقیقات گذشته بود.
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
10
10
طبق معمول نوشته آقای خدیر قابل توجه و خواندنی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
6
13
اصلا همه حرفای علیزاده وهم توهم تخیل با همه احترام به دکتر غنی نژاد ولی ایشان از جواب به سوالات علیزاده طفره رفتن
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
شیوه مناظره علیزاده از هر دری سخنی بود تا با شاخ و برگ دادن به بحث ها مخاطب خودش رو کنترل کنه یعنی هی شبهه وارد کنه و طرف مقابل جواب دهد و تو بحث متمرکز نبود مثلا من که کمی اقتصاد خواندم جواب سوال های علیزاد رو میدونم چه برسه غنی نژاد
مثلا در رابطه با مسکن
به دلیل عدم وجود فرصت های سرمایه گذاری در کشور به دلیل عدم صادرات و سیاست کنترل نرخ بهره که دیگه اوراق رو بالکل خارج از رده کرده مسکن جزو معدود بازار هوایی است که فرصت سرمایه گذاری است لذا مسکن به عنوان کالای سرمایهه ای بیشتر دیده میشود و نه مصرف
در مورد اینکه اقتصاد انگلیس دستوری هست منظور غنی نژاد مداخله گرایی در روند قیمت هاست این سیاست ها در زمان اواسط قرن بیست در خود کشور های اروپایی بود که بعدا دیده شد نتایجش و کاملا برداشته شد الان دولت ها بدون دخالت در سازگار قیمت بازاری فقط از طریق بازتوزیع سعی در عدالت اجتماعی دارند
ناشناس
United States of America
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
9
7
هیچ آزادی در هیچ جای دنیا وجود ندارد.دنبال زیر بغل مار نگردید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
9
14
این مناظره نشان داد از نعمت وجود غنی نژادها ملت ایران محروم شدند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
8
10
دمت گرم آقا خدیر که تاریخ نزدیک را چنین شفاف به یادمان می آوری. نا مردم کم حافظه‌ای هستیم و خیلی زود از یک سوراخ چندین بار گزیده میشویم
کشور تناقض ها
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
18
18
علیزاده داره درست میگه. بازار آزاد یه افسانه هست برای جهان سوم. یه سیندرلا برای جهان سوم. یه هالیوود برای ما.
هیچ کشوری رو تو دنیا پیدا نمی‌کنید که دولت در اقتصادش ورود نکنه!
بازار مسکن ایران جایی هست که دولت اصلا تو اون دخالتی نداره. این وضعشه! افتاده دست بازار آزاد یا همون املاکی ها!
موشک و پهپاد جایی هست که دقیقا تو اون دستوری هست. اونم از وضعش که جنگ اوکراین رو برگردوند!
تفکرات غنی نژاد و مسعود نیلی و نهاوندیان که عمری تو مملکت جمهوری اسلامی! استاد دانشگاه و مسئول بودن وضع رو به اینجا رسونده.
از 42 سال حکومت جمهوری اسلامی چند دولت دست دوستان غنی نژاد بوده؟
8 سال هاشمی رفسنجانی
8 سال خاتمی
8 سال روحانی
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
یعنی دخالتی بیشتر از مسکن مهر هم میشه در زمینه ساختمان انجام داد ؟ تمام نظم بازار تعادل قیمت مصالح ساختمانی ساخت ساختمان های بدون کیفیت و ... در مورد پهپاد و موشک و امثالهم با توجه به نبود میزان هزینه تولید و ... نمیتونیم بگیم موفق بوده ایم یا خیر اگه فقط ساختش مهمه که کره شمالی از ما جلوتره ضمنا دوران خاتمی رو هنوز فراموش نکردیم ثبات اقتصادی و رونق اون موقع الان رویاست خرید کردن با چک 18 ماهه و 24 ماهه الان توهمه ولی اون موقع عملی بود برای همین هم شعار های احمدی نژاد قابل قبول به نظر میرسید الان اگه دوباره اون شعار ها رو کسی تکرار کنه مردم هار هار بهش میخندن
حامد
| Australia |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
واقعا به آنچه نوشتی باور داری و یا در خواب خرگوشی هستی دوست من. میدونم زورت نمیرسه ولی پاشو یک توکه پا بیا کشورهای مدرن و خوب که کم هم نیستن بچرخ. از سوسیالیست دموکراتش، تا لیبرال و امپریالیسمش و لائیکش. اینطوری که میگی نیست دوست من. به خدا نیست‌
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
6
13
لیبرالیسم یعنی کفایت عقل برای خوشبختی انسان.
شوت زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
3
7
همون بنی صدر متوهم باعث شد خیلی ها مثل ما خونه دار بشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
6
20
اون علیزاده که خیلی جالبه از همه ی مواهب لیبرالیسم داره تو غرب استفاده می کنه بعد میگه لیبراسیم بده غرب ظالم مردمشم بدبختن حالیشون نیست باید از ایران الگو برداری کننن ازادی رفاه اقتصاد کلا مملکت داری رو .تنها رییس دولتی که قدری به لیبرالیسم باور داشت و به کار گرفت اقای خاتمی بود که اثرارتش هم دیده شد رفاه و رشد اقتصادی در اون دوره بی نظیر بود ولی همین تفکر امثال علیزاده اون رو بر نتافت و گفتن چه معنی داره مردم ایران رفاه داشته باشن ایران توسعه پیدا کنه !؟ما تکلیف اول و اخرمون امریکا ستیزی و غرب ستیزی هست حتی به قیمت نابوی کشور ،دقیقا همون تفکر چپ و کمونیستی که دکتر غنی زاده بهش اشراره کردن
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
0
7
با سلام آقای خدیر

لطفا تحقیق کند که رئیس بانک مرکزی انگلیس را -به قول دکتر غنی نژاد- از طریق آگهی در روزنامه و تلویزیون انتخاب میکنند یا اینکه توسط نخست وزیر و وزیر دارایی و پادشاه انگلستان نصب میشود؟
حتما نتیجه را اعلام کنید، بلکه بابک زهرایی های امروز را بشناسیم
با سپاس
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
7
12
عصر ایران از کجا فهمیدی که موسی غنی نژاد برنده شده همین طور برا خودت می‌بری و میدوزی
جواد آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
5
9
ما فقط نفهمیدیم اگر اقتصاد آزاد و لیبرالیسم غربی اینقدر بد و مزخرف است چرا آقای علیزاده به ایران مهاجرات نمی کند و خودش را از آن اقتصاد فلک زده انگلیس نجات نمی دهد تا از این بهشت مثل ما فیض ببرد خدا را شکر قوانین مهاجرت به ایران آنچنان سخت نیست
حامد
Australia
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
6
6
درود بر همه
چقدر آقای علیزاده بی حساب و کتاب صحبت میکرد. و‌چقدر جالبه شبیه آقایانی که میشناسیم و نام نمیبرم با کلمات قلمبه سلبمه بیهوده و بیجا معلوم نبود چی میخواست بگه. پریشان و خنده دار مثل جوانی ناپخته. دوست من اگر میخواستی نقدی بر لیبرالیسم با هر قسمش داشته باشی که در دانشگاه های بزرگ همان انگلیس و آمریکا بهتر از تو میکنن، دفاع از تمام بیخردی ها و نابسامانی های کشور ما نشان میداد درکی از واقعیت ایران نداری.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
2
0
شاید یه توهم دیگه دیگه هم تو ماها باشه، اونم توقع اینه که برخی مشاغل رو با یه حالت آرمانی نگاه میکنیم و همین توهم عمومی باعث شده خود اون آدم ها هم باورشون بشه که دارای اون آرمان ها هستند مثل بی طرفی در نقد و سوء استفاده نکردن از جملات و شرایط با دیدن درشت تر مقصود خودمون و ندیدن عمدی ضدشون:
«اگرچه وزیر اقتصاد و رییس جمهوری و فرمانده کل قوا شد، تحمل نشد.»
بنی صدر تحمل نشد؟ یا با استناد به توهم نقل شده شما ،« با این حال بنی‌صدر در ارزیابی نفوذ خود و ارزیابی قدرت رقیب - حزب جمهوری اسلامی- دچار توهم بود و روز واقعه از آن ۱۱ میلیون رای دهنده خبری نشد.» تحمل نکرد ؟
در ادامه با این پاراگراف انحصار در فهم رو هم خیلی راحت به خودتون میدید و میخواهید به مخاطب القاء کنید که اگه به بخشی از حرف های مورد تایید شما نقد داشته باشه دچار توهمه« حالا هم اگر با خود می‌گوییم بعضی از حرف‌های علی علی‌زاده هم درست بود و تمام حق با غنی‌نژاد نبود شایدبه خاطر آن باشد که وهم از فهم آسان‌تر است چنان که عادت از عبادت و شور، سهل‌الوصول تر از شعور.» خوب شاید برعکس باشه و با توجه به سابقه حکومت تقریبا چهار دوره ای این تفکر مورد نظر شما و رسیدن الان مملکت به این وضعیت، تفکر و راه حل های شما توهم باشه.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
1
3
فکرمیکنم هرچه به انتخابات آخر سال نزدیک تر میشیم از این مناظره ها بیشتر ببینیم شاید هم توهم توطئه به من هم غلبه کرده
وبگردی