فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۹۲۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۰-۰۳-۱۴۰۲
کد ۸۹۲۴۰۶
انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۰-۰۳-۱۴۰۲

داروهای اضافه را به مراکز منتخب تحویل دهید

داروهای اضافه را به مراکز منتخب تحویل دهید
وجود داروهای مصرف نشده و تاریخ گذشته در منزل، از یک سو بروز مسمومیت دارویی را در اعضای خانواده خصوصا کودکان و افراد سالمند افزایش می‌دهد و از سوی دیگر دور ریختن این داروها از طریق فاضلاب و روش‌های غیر ایمن، منجر به بروز آلودگی‌های زیست محیطی و منابع آب‌های زیر زمینی و بروز خطر برای جانوران خواهد شد.
دومین دوره پویش «دارو زباله نیست» با شعار "داروهای اضافی تهدیدی برای محیط زیست" با هدف حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از آسیب به طبیعت و محیط زیست و امحاء اصولی داروها به‌ منظور جمع آوری و دفع صحیح پسماند داروهای تاریخ گذشته و بلااستفاده منازل از تاریخ ۱۶ خرداد تا ۱۶ تیرماه سال جاری در شهر تهران برگزار می شود.
 
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دفع صحیح ضایعات و باقیمانده فرآورده‌های دارویی از دیدگاه زیست محیطی بسیار مهم می‌باشد و امحای این فرآورده‌ها به علت خطرات بالقوه‌ای که ممکن است برای سلامت انسان‌ها و محیط زیست ایجاد نماید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به کارگیری روش‌های امحاء و معدوم سازی استاندارد و علمی داروهای تاریخ گذشته ضروری می‌باشد.
 
وجود داروهای مصرف نشده و تاریخ گذشته در منزل، از یک سو بروز مسمومیت دارویی را در اعضای خانواده خصوصا کودکان و افراد سالمند افزایش می‌دهد و از سوی دیگر دور ریختن این داروها از طریق فاضلاب و روش‌های غیر ایمن، منجر به بروز آلودگی‌های زیست محیطی و منابع آب‌های زیر زمینی و بروز خطر برای جانوران خواهد شد.
 
براین اساس دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با مشارکت معاونت‌های غذا و داروی شهر تهران و سازمان‌های مرتبط و همکار در این زمینه، پویش "دارو زباله نیست" را با همکاری ۱۵۸ داروخانه منتخب و مرکز آموزش‌های تخصصی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران (محدوده منطقه ۵ تهران) برگزار می‌کند و شهروندان می‌بایست داروهای تاریخ گذشته و بلااستفاده منازل خود را به داروخانه‌های منتخب اعلامی و مرکز مذکور تحویل دهند تا در نهایت توسط شرکت‌های امحاء کننده با استفاده از روش‌های استاندارد و علمی امحاء شوند و از این طریق محیط زیست و انسان‌ها از آسیب پسماندهای دارویی در امان باشند.
 
به همین منظور، دو عدد سطل زباله جمع‌آوری دارو در داروخانه‌ها وجود دارد که یکی از آنها برای "پسماند فرآورده‌های دارویی مایع" مانند فرآورده‌هایی که حاوی شیشه هستند (شربت، سوسپانسیون، آمپول، محلول تزریقی حجیم) و دیگری برای "پسماند فرآورده‌های دارویی جامد" مانند قرص و کپسول (فاقد شیشه) می‌باشد که بر روی هر سطل برچسب مربوط به همان نوع پسماند چسبانده شده است و شهروندان در هنگام تحویل داروها، تفکیک دارویی جامد و مایع را انجام داده و هرکدام را در پلاستیک جداگانه قرار داده و تحویل داروخانه‌ها دهند.
برچسب ها: دارو ، مراکز ، داروخانه‌
ارسال به دوستان
شغل رویایی دهه 80 میلادی؛ داستان خواندنی مشاوران تلفنی نینتندو (+فیلم و عکس) هشدار نهاد مدیریت بر آبراه خلیج فارس نسبت به تبعات تردد از مسیرهای غیرمجاز  اجلاس انرژی بریکس در هند؛ فرصتی راهبردی برای بازگشت ایران به بازار جهانی نفت ایتالیا: در جنگ علیه ایران مشارکت نکردیم برنامه اعزام ارتش دانمارک به تنگه هرمز تماس تلفنی عراقچی - وزیر خارجه عمان / برنامه گفت‌وگو برای تعیین اداره آینده تنگه هرمز نفرین معبد مصری و مرگ تراژیک نویسنده ایرانی؛ جعفر خان از فرنگ برگشته (+صدا) سفر تیم کشتی فرنگی جوانان ايران به تایلند مسجد جامع بارزانی؛ سومین مسجد بزرگ جهان (+فیلم و عکس) نتانیاهو: نیروهای ما در جنوب لبنان باقی می‌مانند و آزادی عمل کامل دارند سرویس و تمام‌کنندگی بلای جان والیبال ایران تهران/ حضور مهران غفوریان در مراسم عزاداری ظهر عاشورا پیشنهاد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اعتبار کالابرگ برخی دهک‌ها روی میز دولت بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا؛ حمایت از مذاکرات تهران-واشنگتن ایران ۰ - ۳ آمریکا/ طلسم باخت‌های تیم ملی والیبال شکسته نشد