۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۰۰۵۱۹
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۱ - ۰۹-۰۵-۱۴۰۲
کد ۹۰۰۵۱۹
انتشار: ۰۲:۴۱ - ۰۹-۰۵-۱۴۰۲

نرده های نماز جمعه و یک پیشنهاد به جناب پناهیان : این چند فایل صوتی را برای 100 جوان پخش کنید / ما از نتیجه متعجب نخواهیم شد، شما را نمی دانیم (+ فیلم )

نرده های نماز جمعه و یک پیشنهاد به جناب پناهیان : این چند فایل صوتی را برای 100 جوان پخش کنید / ما از نتیجه متعجب نخواهیم شد، شما را نمی دانیم (+ فیلم )
قبول کنید که اکثر خطبه های نماز جمعه به طور ملال آوری، دچار کلیشه شده اند.

عصر ایران - حجه الاسلام علیرضا پناهیان در سخنرانی اخیر خود در دانشگاه تهران با اشاره به نرده های حائل بین مردم و مسؤولان در نماز جمعه پیشنهاد داده است که مسؤولان به پشت نرده ها و بین مردم بروند و فضای جلوی نرده ها به جوانان زیر 25 سال اختصاص یابد چرا که در آن وضعیت، خطیب جمعه، جوان ها را مقابل خود می بینید و ادبیات و محتوای بحثش تغییر می کند.

ابتدا باید از پیشنهاد ایشان برای پایان دادن به جداسازی مردم و مسؤولان در نماز جمعه تشکر کرد. این، صحنه برازنده نیست که هر هفته، مسوولان در فضایی جدا از مردم مستقر باشند و بین آنها و دیگران، نزده های آهنی وجود داشته باشد؛ خاصه آن که با بازرسی بدنی همه نمازگزاران و سایر تمهیدات، امنیت کامل برقرار است و خوشبختانه در طول سال های اخیر، کوچک ترین موردی از ناامنی در نمازهای جمعه گزارش نشده است.

اما این که گفته اند جوانان را در صف اول قرار دهند تا خطیب جمعه با ادبیات و محتوای متفاوتی سخن بگوید، سخن ناپخته ای است چرا که قاعدتاً، ابتدا باید خطیب جمعه ، سخنانی با ادبیات مناسب، پرمحتوا ، آموزنده و دلنشین بگوید تا جوانان انگیزه ای برای رفتن به نماز جمعه (و مساجد) داشته باشند نه برعکس.

واتگهی اگر خطیب جمعه ، سخن مفید و باب میل و مناسب جوانان می داند، منتظر این نباشد که جلوی نرده ها را به جوانان اختصاص دهند و بعد، آن حرف های خوب را بزند. اگر واقعاً حرفی برای گفتن دارد همین الان هم بزند چون همان طور که جناب پناهیان گفته اند، بین جماعت نیز جوانان حضور دارند و گذشته از آن، سخن نیکو ، از آن فضا نیز عبور می کند و در رسانه ها ، جوانان را مجذوب خود می کند.
تبیلغ دین و جذب جوانان به شریعت که نباید متوقف جابجایی جماعت این طرف و آن طرف نرده ها باشد!

یک پیشنهاد به جناب آقای پناهیان می کنیم: فایل صوتی سخنان خطیبان جمعه در مثلاً 10 هفته اخیر را برای یک جامعه آماری 100 نفره از جوانان مختلف کشور ، فرد به فرد پخش کنید و ببینند آیا جاذبه ای برای جوان ها دارد یا حوصله شان خیلی زود سر می رود؟

بعد فایل سخنرانی مرحوم شیخ احمد کافی یا شهید مرتضی مطهری را برایشان پخش کنند و ببینند که چقدر اشتیاق برای شنیدن وجود دارد؟ ما از نتیجه متعجب نخواهیم شد، شما را نمی دانیم ولی خواهید دید بین آن روحانیون و این خطیبان و اثرگذاری شان، تفاوت از زمین تا آسمان است. (تازه ما در این پیشنهاد، سخنان این دو "روحانی" را پیشنهاد دادیم و نه سخنوران و تحلیلگران غیر روحانی را).

قبول کنید که اکثر خطبه های نماز جمعه به طور ملال آوری، دچار کلیشه شده اند و چون سرفصل های اصلی هم از یک مرکز می رسد، حتی تنوع خاصی هم در آنها وجود ندارد. بحث های دینی، بسیار خشک و تکراری و بی جاذبه مطرح می شود و مباحث سیاسی نیز شبیه بیانیه های یک جریان خاص سیاسی است که محبوبیت چندانی بین مردم ندارد. طبیعی است که مردم و به ویژه جوان ها رغبت به حضور نخواهند داشت و این را می توان از کاهش جمعیت حاضر در نمازهای جمعه طی سالیان اخیر - برغم افزایش جمعیت - فهمید. اصلاً غیر از این باشد باید تعجب کرد.

این را هم مستحضر باشید که خیلی از متدینانی که به نماز جمعه می رود، صرفاً از سر علاقه دینی به فریضه نماز جمعه است و همسوی مباحث غیر جذاب و بعضاً پر دافعه ای که از این تریبون ها مطرح می شود، نیستند.

پیش از این نیز نوشته ایم و باز هم تاکید می کنیم: تا روحانیون کار اصلی و ماموریت زندگی خود را  تبلیغ دین ندانند و بدان نپردازند و درگیر وزارت و ریاست و وکالت و معاونت و این پست و آن مقام و سیاست بازی شوند، امر دین بسامان نخواهد شد همان طور که اگر پرشکان به جای طبابت به امور دیگر بپردازند، امر سلامت نابسامان خواهد شد.

آقای پناهیان! کافی است شما و هم لباسان شما، "سخن نیکو بگویید و در عمل به آنچه می گویید پیشگام باشید" ، آن گاه چنان رونقی در مساجد و نمازهای جمعه ایجاد می شود که آن چند متر نرده بی مصرف، از موضوعیت خواهد افتاد. اما اگر به جای بیان نرم و پیامبرگونه، از موضع قدرت، خطاب و عتاب کنید و عامل به توصیه های دینی تان همانند ساده زیستی، صداقت، تواضع، گذشت، توجه به مطالبات عمومی، مردم داری، کمک به فقرا و ... نباشید، مسبب اصلی دین گریزی ، خودتان خواهید بود و عواقب دنیوی و اخروی اش نیز با شماها خواهد بود.

آقای پناهیان! مسأله این است، مشکل را در نرده ها جست و جو نکنید.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱۴۳
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
10
100
من قبلا در سال چند باری در نماز جمعه شرکت می کردم، از وقتی متوجه شدم رفتار وگفتار امام جمعه متفات است دیگر شرکت نمی کنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
7
120
فساد مالی فساد اداری فساد فرهنگی حدومرز ندارد قابل شمارش نیست ما اسلامی نیستیم ادعای اسلامی داریم هر جامعه ای فساد داشته باشد دین ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
2
72
ایجاد جذابیت با خطوط نرده و پشت نرده از هنر خطبای این دوره است
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
2
107
با سلام
سپاس از عصر ایران بابت یک مطلب خوب و مفید و توصیه جدی به مسئولان
یک سوال از مسئولان
چه کرده اید با مردم ، با اینکه تمام شرکت کنندگان در نماز جمعه هم از قشر مذهبی و معتقد جامعه هستند و هم تک تک بازرسی بدنی می شوند و همچنین تدابیر امنیتی برقرار هست ولی باز بین شما و مردم باید نرده و داربست باشد ؟؟
آیا غیر از این هست که حرفتان با عملتان یکی نیست ؟؟؟
غیر از اینست که شما و فرزندانتان در ناز و نعمت زندگی میکنید و مردم از سطل آشغالها ارتزاق می کنند ؟؟
و صدها . . . .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
5
79
دمت گرم عصر ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
8
76
دین سیاست زده وسیاست باز را باجوانان ومردم چکار، آمار مشارکت مردم را در انتخابات درست کنید نماز جمعه وغیر جمعه پیشگش
اگر حاکمیت روزی به دین محمد (ص) برگشت عطر آن بقدری معطر است که همه مردم بسمت آن خواهند رفت.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
3
73
سلام تور بخدا چرا اینقدر مطالب قشنگ و دلنشین می نویسید . به خدا به حدی کیف می کنم که اصلا نگو به مرز سکته میرم ولی چرا مسیواین چنین مطالب روشنی را نمی فهمند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
2
61
احسنت، عالی بود...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
1
56
قطعاً حذف نرده ها از اوجب واجبات است بی هیچ بهانه و مغلطه ای!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
1
42
عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
1
41
عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
5
77
واقعيت اين است كه پناهيان چيز تازه اي براي گفتن ندارد !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
2
47
دو کلمه حرف حساب.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
2
47
از این بهتر دیگه نمی توان مسئله را بیان کرد. تا باشد گوش شنوایی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
3
48
آقای پناهیان! مسأله این است، مشکل را در نرده ها جست و جو نکنید.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
59
13
اصلا آقای پناهیان رو قبول ندارم اصلا
ولی انصافا عصر ایرانم گیر الکی داده ها. اگه جوونها بیان جلو خب تاثیر داره رو متن صحبتهای خطیب... اینکه حرف غلطی نیست کجاش غلطه؟
م ی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
73
28
اینجانب حدودا ۵ سالی هست که توفیق این را داشته ام که به طور مرتب در نماز جمعه تهران شرکت کنم، جوان هم هستم، جوانها را هم بین جمعیت میبینم. این حرف کلیشه ای که جوانها شرکت نمیکنند و همه پیر هستند به دور از واقعیت است. اما با خیلی از نکات این مقاله موافق هستم... البته بین امامان جمعه تهران تفاوتهایی هست. بعضی از آنها در خطبه عبادی قوی تر هستند، بعضی در خطبه سیاسی، بعضیها در هر دو خوبند و بعضی در هر دو بد. اینکه بگوییم همه ملال آور سخن میگویند به دور از انصاف است. ذکر چند نکته درباره نماز جمعه تهران را از روی تجربه شخصی لازم میدانم، امید که اینبار انتشار کنید:
۱. ظرفیت پارک خودرو در پارکینگ، چه در مصلی و چه در دانشگاه بسیار محدود است و اتفاق افتاده که به خاطر کمی دیر رسیدن امکان پارک خودرو در نزدیک نماز جمعه وجود نداشته، همچنین محیط مسقف محدودیت دارد. یعنی عملا زیرساختهای لازم برای برگزاری یک نماز جمعه ی بسیار پر جمعیت وجود ندارد و عده ای طبیعتا به خاطر همین موضوع از شرکت در نماز جمعه منصرف میشوند.
۲. درست یا غلط، نماز جمعه در فقه شیعه جایگاه بالایی در زمان غیبت ندارد، همین است که خود دینمداران ما برای شرکت در نماز جمعه ضرورتی نمیبینند. (بر خلاف برادران اهل سنت)
۳. فکر نمیکنم نماز جمعه جای فلسفه بافی و سخنان پیچیده باشد، مهم یاد خدا و اجتماع مسلمانان است. باید توجه داشت که افراد پیر، زنان و کودکان در این نماز هم شرکت میکنند پس خطبه ها اکثرا باید کوتاه باشد و ائمه جمعه اکثرا این نکته را رعایت میکنند تا جمعیت اذیت نشوند. در همین نماز جمعه قبل همسرم از اینکه زنان زیر آفتاب در آن گرما نماز میخواندند و متوجه خطبه نشدند گلایه داشت. منظور اینکه فرصت آنچنانی برای ورود به یک بحث جذاب و منطقی دینی نیست.
۴. به نظرم سوره جمعه را باید بخوانیم تا فلسفه و اهمیت نماز جمعه را متوجه شویم و در آن شرکت کنیم. صاحب نماز جمعه خطیب نیست، و اینکه نظر یا حرف او درباره موضوعی با ما متفاوت باشد دلیل موجهی برای عدم شرکت در نماز نیست. من با بسیاری از نظرات عزیزان موافق نیستم اما پشت آنها نماز میخوانم چون این دو موضوع ربطی به هم ندارند. برای شرکت یا عدم شرکت در نماز جمعه سیاست زده عمل نکنیم.
۵. چه خوب بود که عصرایران مردم را به شرکت در نماز جمعه تشویق میکرد، شاید باعث تنوع بیشتر جمعیت شود و در نتیجه مطالبات هم متفاوت شود... خلاصه اینکه: شنیدن کی بود مانند دیدن
۶. همیشه یک جمعیت ۱۰-۲۰ نفره در نماز جمعه هستند که خیلی های و هوی میکنند و شعارهای ساختارشکن هم سر میدهند، انتظامات هم با آنها کاری ندارد... اما اکثریت نمازگزاران توجه و اقبالی هم نسبت به آنها ندارند.
دهقانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
40
7
سلام
متن خوب و تذکر بجایی بود، اما تهش بی انصافی کردی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
9
75
بهتره قانونی هم برای اجباری کردن ورودمردم به مساجد ومصلی های جمعه تدوین کنند ومال واموال وشغل ومناصب کسانیکه نمیروندتوقیف ویاافرادمتخلف رازندانی کنند...
وبگردی
#videojsscript