فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۱۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۳۰-۰۷-۱۴۰۲
کد ۹۱۲۵۹۰
انتشار: ۱۵:۴۹ - ۳۰-۰۷-۱۴۰۲

تحقیق دانشگاه هاروارد : خوردن گوشت قرمز برای دوبار در هفته خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد

تحقیق دانشگاه هاروارد : خوردن گوشت قرمز برای دوبار در هفته خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد
استاد اپیدمیولوژی و تغذیه دانشگاه هاروارد : «این پژوهش نشان داد هر وعده اضافی روزانه گوشت قرمز فرآوری شده با ۴۶ درصد و هر وعده اضافی روزانه گوشت قرمز فرآوری نشده، با خطر ۲۴ درصد بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط داشت.»

پژوهشگران می‌گویند جایگزینی گوشت قرمز با منابع پروتئینی گیاهی می‌تواند شانس ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

محققان در آمریکا دریافته‌اند که مصرف تنها دو بار گوشت قرمز در هفته می‌تواند شانس ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را در افراد بالا ببرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ دیابت نوع ۲ یکی از بزرگترین تهدیدات برای سلامت افراد در جهان بوده و طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت با نرخ رشدی بالا در حال شیوع است. 

بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند، در حالی که تخمین زده می‌شود میلیون‌ها نفر دیگر نیز بدون اینکه تشخیصی رسمی برایشان انجام گرفته باشد در وضعیت ابتلا به سر می‌برند. این بیماری علت اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی، سکته مغزی و قطع اندام تحتانی محسوب می‌شود.

ارتباط میزان مصرف گوشت قرمز و افزایش خطر ابتلا به دیابت 2

در مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام شد، پژوهشگران نزدیک به ۲۲۰ هزار نفر در آمریکا را مورد بررسی قرار دادند و سپس از این افراد خواستند تا هر دو تا چهار سال یکبار، پرسشنامه‌هایی را درباره رژیم غذایی خود تکمیل کنند. در این مدت بیش از ۲۲ هزار نفر از آنها به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند.

یافته‌های این تحقیق نشان داد خطر ابتلا به این عارضه در افرادی که بیشترین میزان مصرف گوشت قرمز را داشتند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، ۶۲ درصد بیشتر بود.

این پژوهش همچنین نشان داد هر وعده اضافی روزانه گوشت قرمز فرآوری شده با ۴۶ درصد احتمال بیشتر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. این در شرایطی بود که هر وعده اضافی روزانه گوشت قرمز فرآوری نشده، با خطر ۲۴ درصد بیشتر ابتلا ارتباط داشت.

محققان در پژوهش خود همچنین یک وعده گوشت قرمز در روز را با منبع پروتئینی دیگری جایگزین کردند و دریافتند که مصرف آجیل و حبوبات با کاهش ۳۰ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و جایگزینی لبنیات با کاهش ۲۲ درصدی خطر مرتبط بود.

مطالعات قبلی ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را نشان داده بودند، اما محققان می‌گویند تحقیقات جدید سطح اطمینان بیشتری در مورد این ارتباط ارائه می‌کند.

محققان نسبت به مصرف گوشت‌های قرمز فرآوری شده هشدار می‌دهند
گوشت‌های قرمز فرآوری شده

شیائو گو، پژوهشگر فوق‌دکترا در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، در این باره گفت: «یافته‌های ما قویاً از آن دسته رژیم‌های غذایی حمایت می‌کند که در آنها مصرف گوشت قرمز محدود شده است. این مطلب در هر دو مورد گوشت قرمز فرآوری‌شده و فرآوری نشده صدق می‌کند.»

والتر ویلت، استاد اپیدمیولوژی و تغذیه در دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد این مطالعه، نیز گفت: «با توجه به یافته‌های ما و مطالعات قبلی دیگران، محدودیت مصرف حدود یک وعده در هفته گوشت قرمز برای افرادی که مایل به بهینه‌سازی سلامت و تندرستی خود هستند، عملی منطقی است.»

دانشمندان در بخش نتایج تحقیق خود آورده‌اند که جایگزینی گوشت قرمز با منابع پروتئین گیاهی سالم هم به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند و هم مزایای زیست محیطی دیگری را به همراه خواهد داشت.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «American Journal of Clinical Nutrition» منتشر شده است.

ارسال به دوستان
نامه سرگشاده گروهی از مخالفان توافق به قالیباف و عراقچی: چه سلامی؟ چه علیکی؟ پیش بینی هوای اصفهان فردا دوشنبه 25 خرداد/ ثبت دمای بالای ۴۰ درجه در ۱۰ استان یکی از برجسته‌ترین شاهکارهای مهندسی آبراه‌های جهان در آلمان (+تصاویر) هشدار پلیس درباره تبلیغات فروش «سؤالات آزمون سمپاد»/ این تبلیغات شگردی برای کلاهبرداری است میهن‌دوستی و ملی‌گرایی در جام جهانی؛ مرز باریک افتخار و تعصب هوادار عجیب و غریب تیم ملی ترکیه در جام جهانی 2026 / سوژه مورد علاقه تمامی رسانه های بین المللی (+عکس) آتش سوزی در بیمارستان حاجی آباد هرمزگان قتل همسایه با شلیک گلوله/ انگیزه چه بود؟ اسرائیل دوباره به ضاحیه جنوبی بیروت حمله کرد  کلاهبرداری از افراد مسن در مراکز درمانی و شلوغ مجتمع گلدن مایل سنگاپور؛ نماد شهر عمودی در آسیا (+عکس) ژامه‌وو چیست؟ راز پنهان گران‌ترین ساعت ققنوسی کارتیه / ارزشمندتر از خانه و ماشین لوکس قیمت جدید بلیط قطار؛ مسیر تهران مشهد چند؟ زمان برگزاری آزمون ارشد ۱۴۰۵ تغییر کرد