فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۸۸۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۸-۰۵-۱۴۰۳
کد ۹۸۸۲۷۴
انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۸-۰۵-۱۴۰۳

درگذشت جوان‌ترین برنده جایزه نوبل فیزیک

درگذشت جوان‌ترین برنده جایزه نوبل فیزیک
در سال ۱۹۵۷، لی به همراه چن-نینگ یانگ جایزه نوبل فیزیک را برای کار در زمینه کاوش در تقارن ذرات زیراتمی در اثر برهمکنش آنها با نیرویی که اتم‌ها را در کنار هم نگه می‌دارد، دریافت کرد. لی در ۳۱ سالگی دومین دانشمند جوانی بود که این جایزه را دریافت کرد.
سونگ دائو لی فیزیکدان برنده جایزه نوبل در سن ۹۷ سالگی درگذشت. او در زمان خود جوان‌ترین فردی بود که تا سال ۱۹۵۷ موفق به دریافت نوبل در سن ۳۰ سالگی شده بود و اکنون نیز هنوز چهارمین جوان‌ترین دانشمند برنده جایزه نوبل به شمار می‌رود.
 
به گزارش ایسنا، یک دانشگاه و یک مرکز تحقیقاتی چین اعلام کرده‌اند که لی که در سال ۱۹۵۷ دومین جوان‌ترین دانشمندی بود که جایزه نوبل دریافت کرد، در روز یکشنبه در خانه خود در سانفرانسیسکو در سن ۹۷ سالگی درگذشت.
 
درگذشت جوان‌ترین برنده جایزه نوبل فیزیک
 
لی، که کارش درک فیزیک ذرات را ارتقا بخشید، یکی از استادان بزرگ در این زمینه بود.
 
او شهروند ایالات متحده از سال ۱۹۶۲، همچنین استاد بازنشسته در دانشگاه کلمبیا در نیویورک بود.
 
رابرت اوپنهایمر، معروف به پدر بمب اتمی، زمانی لی را به‌عنوان یکی از درخشان‌ترین فیزیکدانان نظری آن زمان که کارش «تازگی، تطبیق‌پذیری و سبکی قابل‌توجه» داشت، تحسین کرد.
 
لی در روز ۲۴ نوامبر سال ۱۹۲۶ در شانگهای متولد شد و سومین فرزند از شش فرزند پدری تاجر به نام تسینگ-کنگ لی و مادری به نام مینگ چانگ چانگ بود.
 
او به دبیرستان در شانگهای رفت و در دانشگاه ملی چکیانگ در استان گوئیژو و دانشگاه ملی جنوب غربی در کونمینگ در استان یوننان تحصیل کرد.
 
او پس از سال دوم تحصیلی از دولت چین برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا بورسیه دریافت کرد.
 
بین سالهای ۱۹۴۶ و ۱۹۵۰، او در دانشگاه شیکاگو زیر نظر انریکو فرمی، برنده جایزه نوبل فیزیک، به تحصیل پرداخت.
 
در اوایل دهه ۱۹۵۰، لی در رصدخانه یرکس در ویسکانسین، در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و در موسسه مطالعات پیشرفته در پرینستون، نیوجرسی کار می‌کرد.
 
تحقیقات او در ذرات بنیادی، مکانیک آماری، اخترفیزیک و نظریه میدان، از جمله مطالعات قابل توجه او بود.
 
در سال ۱۹۵۳ به عنوان استادیار به دانشگاه کلمبیا پیوست. سه سال بعد، در سن ۲۹ سالگی، جوانترین استاد تمام تاریخ در آنجا شد. او مدلی برای مطالعه پدیده‌های کوانتومی مختلف ابداع کرد که به «مدل لی» معروف است.
 
در سال ۱۹۵۷، لی به همراه چن-نینگ یانگ جایزه نوبل فیزیک را برای کار در زمینه کاوش در تقارن ذرات زیراتمی در اثر برهمکنش آنها با نیرویی که اتم‌ها را در کنار هم نگه می‌دارد، دریافت کرد. لی در ۳۱ سالگی دومین دانشمند جوانی بود که این جایزه را دریافت کرد.
 
او جوایز بسیاری از جمله جایزه آلبرت اینشتین در علم، مدال گالیلئو گالیله و همچنین دکترای افتخاری و عناوین افتخاری از سازمان‌های سراسر جهان را به دست آورد.
 
به گفته رسانه‌های دولتی، با بازتر شدن چین برای مبادلات بین المللی در دهه ۱۹۷۰، لی در بازدیدهای مکرر به کشور خود بازگشت تا سخنرانی کند و توسعه علوم را تشویق کند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله صرافی کوینکس به دور زدن تحریم‌های ایران متهم شد امام جمعه ارومیه درباره تفاهم نامه: نه عالی است ، نه خیانت؛ مانند خوارج تندروی نکنیم وقتی برای عکس گرفتن با ایرانِ پیروز صف می‌کشند تقاضا از برخی مداحان: درباره بقیه مسائل هم راهکارهای نو بدهید!