فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۰۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۲۶-۰۷-۱۴۰۳
کد ۱۰۰۵۸۱۱
انتشار: ۰۲:۰۰ - ۲۶-۰۷-۱۴۰۳

تاثیر مصرف گوشت و فرآورده های گوشتی بر مغز

تاثیر مصرف گوشت و فرآورده های گوشتی بر مغز
امروز بر کسی پوشیده نیست که مصرف گوشت و غذاهای فرآوری‌شده تا چه اندازه روی تن‌درستی انسان اثر منفی برجای می‌گذارد.

 امروز بر کسی پوشیده نیست که مصرف گوشت و غذا‌های فرآوری‌شده تا چه اندازه روی تن‌درستی انسان اثر منفی برجای می‌گذارد.

به گزارش رویداد۲۴، به‌تازگی در استرالیا پژوهشی انجام شده است که نشان می‌دهد بیماران مبتلا به آلزایمر در درازی زندگی خود به طور منظم گوشت و غذا‌های فرآوری شده مصرف می‌کرده‌اند و بر همین اساس پژوهش‌گران دریافتند که مصرف روزانه غذا‌های مبتنی بر گوشت با ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

محققان دانشگاه بوند استرالیا (Bond University) پس از مطالعه بر روی ۴۳۸ نفر، به ارتباط قوی بین اختلالات تحلیل‌رونده عصبی و مصرف گوشت و فرآورده‌های گوشتی دست یافتند.

اختلالات تحلیل‌رونده عصبی یا دِژِنراتیو مغزی باعث از بین رفتن تدریجی سلول‌های اعصاب می‌شوند و بیماری آلزایمر و پارکینسون از جمله این بیماری‌ها هستند.

جامعه آماری در این مطالعه علمی شامل ۱۰۸ بیمار مبتلا به آلزایمر بود و ۳۳۰ نفر نیز در گروه شاهد قرار داشتند.

در این مطالعه افراد مبتلا به اختلال تحلیل رونده عصبی به طور منظم غذا‌های فرآوری شده همچون گوشت، سوسیس، ژامبون، پیتزا و همبرگر مصرف می‌کرده‌اند و در عین حال در رژیم غذایی آن‌ها میزان مصرف میوه و سبزیجات کمتر بود. این گروه در مقایسه با گروه شاهد شراب کمتری نیز استفاده می‌کردند.

معضلی برای کل افراد خانواده

اعضای خانواده برخی از پژوهش‌گران این مطالعه نیز از این بیماری رنج میبردند و این موضوع انگیزه‌ای شد تا آن‌ها با هدف آگاه سازی جوانان و ترغیب آنان به داشتن عادات غذایی سالم‌تر برای محافظت از مغز خود این مطالعه را پیش برند.

مادر بزرگ و خاله‌ی طاهره احمد، نویسنده اصلی این مطالعه، از بیماری آلزایمر رنج می‌برند. او در بیانیه‌ای که توسط دانشگاه بوند منتشر شد گفت: «متاسفانه ما در آن زمان وجود این بیماری را نمی‌دانستیم و فکر می‌کردیم که زوال عقل وی به دلیل کهولت سن است، اما وقتی تحقیقاتم را در مورد آلزایمر شروع کردم، متوجه شدم مادربزرگم تمامی علائم را دارد.»

کالدیپ کومار یکی دیگر از پژوهش‌گران در این مطالعه پدرش را بر اثر این بیماری از دست داد. او در این‌باره افزود: «افزایش آگاهی در میان جوانان در مورد فواید مصرف سبزیجات برگدار، غذا‌های ارگانیک یا غذا‌های خانگی به جای مصرف منظم غذا‌های ناسالم یا فرآوری شده بسیار ضروریست.»

پیش‌تر مطالعات دیگری نیز ارتباط بین رژیم‌های غذایی پر گوشت و بیماری آلزایمر را یافته بودند. در همین‌باره مطالعه‌ای که سال ۲۰۲۳ در مجله بیماری آلزایمر (Journal of Alzheimer’s Disease) منتشر شد، نشان داد که عوامل خطرآفرین در ابتلا به زوال عقل شامل مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده، گوشت و غذا‌های فرآوری شده است.
شاید شما هم کسانی را در کنار خود در میان دوست و آشنا داشته باشید که به بیماری آلزایمر دچار شده باشند. توجه داشته باشید آلزایمر یک بیماری کشنده است که همینک و تاکنون هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. این بیماری به عنوان رایج‌ترین شکل زوال عقل بیش از ۵۰ درصد از موارد را شامل می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان غیردولتی آلزایمر اروپا، بیش از ۷.۸ میلیون شهروند اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ با زوال عقل زندگی می‌کردند.

برچسب ها: گوشت ، زوال عقل
ارسال به دوستان
ترامپ: یادداشت تفاهم با ایران «کمی مفهومی» است کشاورز ژاپنی با هوش مصنوعی مزارع خود را متحول کرد درباره افاضات توهم‌پرداز معاصر، محمود نبویان: "روی سینه آمریکا نشسته بودیم و داشتیم کار را تمام می کردیم که مذاکره شد!" دختر «خانِ فرمانیه» با لباس عروس؛ 97 سال قبل (عکس) تفاوت موشک‌های سوخت جامد و مایع چیست؟ مکزیک ۲-۰ آفریقا جنوبی/ اینجا در مکزیک حال همه خوب است اولین دیدار امنیتی ایران - امارات بعد از جنگ احتمال توافق ايران و آمریکا / ترامپ: شنبه یا یکشنبه، توافق در اروپا امضا می شود / الحدث: قطری ها موافقت ایران را به آمریکا منتقل کردند/ تماس تلفنی امیر قطر و ترامپ / جزئیات توافق: کاهش تحریم ، لغو محاصره و بازگشایی تنگه هرمز بقایی: تفاهم نهایی نشده است رایزنی امیر قطر با ترامپ درباره ایران و کاهش تنش در منطقه فارس: ایران هنوز هیچ متنی را برای توافق تایید نکرده اردوغان: نتانیاهو در مسیر هیتلر حرکت می‌کند ادعای ترامپ: ما به یک توافق عالی با ایران درباره جنگ رسیده‌ایم غریب آبادی: بیانیه اخیر برخی کشورها مجموعه‌ای از اتهامات سیاسی، بی‌سند و کاملاً مردود است آمریکا شرکت نفت دولتی کوبا را تحریم کرد