فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۶۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۶-۰۲-۱۴۰۴
کد ۱۰۶۰۱۹۲
انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۶-۰۲-۱۴۰۴

تنها با یک تغییر ساده در نوشیدنی روزانه، خطر مرگ زودرس را 26 درصد کاهش بدهید

تنها با یک تغییر ساده در نوشیدنی روزانه، خطر مرگ زودرس را 26 درصد کاهش بدهید
در دنیایی که دیابت نوع ۲ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود، یافته‌های یک مطالعه جدید می‌تواند برای میلیون‌ها نفر نجات‌بخش باشد.

بر اساس تحقیقی که به تازگی در مجله معتبر پزشکی BMJ منتشر شده است، تعویض تنها یک لیوان نوشیدنی شیرین با آب، چای یا قهوه ممکن است خطر مرگ زودرس را تا ۲۶ درصد کاهش دهد!

به گزارش همشهری آنلاین، این مطالعه بلندمدت، که اطلاعات آن از بیش از ۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ جمع‌آوری شده، نشان داد افرادی که نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه، نوشیدنی‌های میوه‌ای مصنوعی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را زیاد مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که این نوشیدنی‌ها را کنار گذاشته‌اند، تا ۲۰ درصد بیشتر در معرض مرگ زودرس هستند.

اما نکته امیدوارکننده اینجاست: جایگزین کردن تنها یک وعده نوشیدنی شیرین با یک نوشیدنی سالم می‌تواند معجزه‌آسا باشد. طبق یافته‌های این مطالعه:

  • جایگزینی با قهوه بدون شکر: ۲۶٪ کاهش خطر مرگ

  • با آب ساده: ۲۳٪

  • با چای بدون قند: ۲۱٪

  • با شیر کم‌چرب: ۱۲٪

حتی نوشابه‌های رژیمی (با شیرین‌کننده‌های مصنوعی) نیز اندکی بهتر از نوشیدنی‌های شیرین بودند، اما تأثیر نوشیدنی‌های طبیعی و بدون قند بسیار بیشتر است.

دکتر نیتا فوروهی از دانشگاه کمبریج، در یادداشتی همراه این تحقیق نوشت: "گرچه تأثیر دقیق نوشیدنی‌های مصنوعی و آب‌میوه‌ها هنوز مشخص نیست، اما شکی نیست که نوشیدنی‌هایی مثل آب، چای، قهوه و شیر کم‌چرب بیشترین سود را برای سلامتی دارند. "

چرا این یافته مهم است؟

در شرایطی که طبق آمارها، هر آمریکایی به طور متوسط ۱۷ قاشق چای‌خوری قند افزوده در روز مصرف می‌کند—یعنی تقریباً سه برابر میزان توصیه‌شده—این مطالعه یک زنگ هشدار جدی برای بازنگری در انتخاب‌های روزمره ما به‌ویژه درباره نوشیدنی‌ها است.

جمع‌بندی: یک لیوان نوشیدنی سالم‌تر، یک گام به سوی زندگی طولانی‌تر

فرقی نمی‌کند که مبتلا به دیابت نوع ۲ باشید یا فقط به دنبال زندگی سالم‌تر و طول عمر بیشتر باشید؛ کنار گذاشتن نوشیدنی‌های شیرین و انتخاب گزینه‌هایی مثل آب، چای، یا قهوه بدون قند، می‌تواند تصمیمی کوچک اما تأثیری بزرگ بر سلامت شما داشته باشد.

منبع:eatingwell

ارسال به دوستان
طول عمر استاندارد گیربکس اتوماتیک چند کیلومتر است؟ عکس دسته‌جمعی عده‌ای از مردم «خرمشهر» در زمان ناصرالدین شاه از «بزغاله‌پارتی» تا «خوراک لوبیای اشکانی»؛ نگاهی به خوراک ایرانیان باستان ورود به این غار برای گردشگران ممنوع شد! / اولین غار دریایی ایران کجاست؟ سوئیس ۱-۱ قطر/ خوخی مهم ترین گل تاریخ قطر را زد خروج تعدادی از هواپیماهای سوخت‌رسان آمریکایی از فرودگاه بن‌گوریون خداحافظی مانچینی با السد؛ مقصد بعدی سرمربی ایتالیایی مشخص شد برتری سوئیس بر قطر در نیمه نخست؛ پنالتی سرنوشت‌ساز امبولو پست معنادار رهبر انقلاب در آستانه توافق: از اختلافات سیاسی و برجسته کردن تفاوت های اجتماعی بپرهیزید بی‌احتیاطی و حرکات نمایشی؛ عامل مرگ نوجوان موتورسوار ۱۴ ساله قمی اردوی متفاوت تیم ملی در مکزیک؛ آنالیز حریفان در اتاق بازیکنان رایزنی و گفت وگوی وزیران امورخارجه پاکستان و عربستان درباره توافق ایران و آمریکا جنجال لباس دوم بلژیک؛ از شاهکار هنری تا پیژامه بچگانه (+عکس) نتانیاهو از دیدارهای ترامپ در نشست گروه هفت کنار گذاشته شد بازگشت ۹۳ درصد حجاج ایرانی به کشور