فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۶۵۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۳ - ۱۱-۰۳-۱۴۰۴
کد ۱۰۶۵۱۸۹
انتشار: ۲۳:۵۳ - ۱۱-۰۳-۱۴۰۴

واکنش ایران به پیشنهادهای آمریکا چیست؟

واکنش ایران به پیشنهادهای آمریکا چیست؟
پس از پنج دور مذاکرات غیرمستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا با میانجیگری عمان، واشنگتن شامگاه شنبه خبر داد پیشنهاد خود در زمینه توافق هسته‌ای را به تهران ارائه کرده است. 
آمریکا می‌گوید پیشنهادهای خود درباره توافق هسته‌ای را به ایران ارائه کرده است؛ اما واکنش تهران به این پیشنهاد چیست؟ 
 
به گزارش ایسنا، پس از پنج دور مذاکرات غیرمستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا با میانجیگری عمان، واشنگتن شامگاه شنبه خبر داد پیشنهاد خود در زمینه توافق هسته‌ای را به تهران ارائه کرده است. 
 
«کارولین لویت» سخنگوی کاخ سفید گفت که «استیو ویتکاف» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا «پیشنهاد مفصل و قابل قبول خود را به ایران درباره توافق هسته‌ای ارسال کرده و به نفع ایران است که این پیشنهاد را قبول کند!».
 
پیش از آن، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفر «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان به تهران خبر داد و اعلام کرد همتای عمانی او، عناصر پیشنهادی آمریکا را به ایران ارائه کرده است. 
 
عراقچی همچنین در جلسه امروز، یکشنبه هیات دولت گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات و نامه‌ای که اخیراً آمریکایی‌ها از طریق عمان برای ایران فرستاده‌اند، ارائه کرد و اظهار داشت: پاسخ این نامه در دست تهیه است.
 
این درحالی است که ایران اعلام کرده در مذاکرات، در پی رفع تحریم‌ها و بهره‌مندی اقتصادی بوده است.
 
همچنین در پنج دور مذاکره غیرمستقیم، هیات ایرانی با حفظ چارچوب‌ها و دستورالعمل‌های خود، با حسن‌نیت و جدیت تمام انعطاف لازم را نشان داده اما عناصر پیشنهادی آمریکا فاقد مولفه‌های توازن و واقع‌نگری است و در زمینه رفع تحریم‌ها نیز غیرشفاف و مبهم است.
 
پس از اعلام کاخ سفید درباره ارائه پیشنهاد آمریکا به ایران، رسانه‌های آمریکایی درباره مفاد آن خبرهایی را منتشر کردند. 
 
طبق گزارش نیویورک‌تایمز در این پیشنهاد، آمریکا خواستار توقف همه فعالیت‌های غنی‌سازی ایران شده است.
 
آمریکا همچنین پیشنهاد کرده یک کنسرسیوم منطقه‌ای برای تولید انرژی هسته‌ای ایجاد شود.
 
آکسیوس گزارش داده، علاوه بر پیشنهاد کنسرسیوم، ایده دیگر این است که آمریکا حق ایران غنی‌سازی را به‌رسمیت بشناسد، درحالی‌که ایران به صورت کامل غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کند!
 
ایران پیش از این اعلام کرده بود که از حق غنی‌سازی دست نخواهد کشید و ایده ایجاد کنسرسیوم به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین غنی‌سازی در ایران شود. 
 
لازم به یادآوری است که ایران بارها اعلام کرده از خطوط قرمز خود هرگز عقب‌نشینی نخواهد کرد و هر طرحی باید با حفظ حقوق ایران و در جهت رفع تحریم‌ها باشد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: آمریکا ، ایران ، مذاکرات
ارسال به دوستان
۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله صرافی کوینکس به دور زدن تحریم‌های ایران متهم شد امام جمعه ارومیه درباره تفاهم نامه: نه عالی است ، نه خیانت؛ مانند خوارج تندروی نکنیم وقتی برای عکس گرفتن با ایرانِ پیروز صف می‌کشند تقاضا از برخی مداحان: درباره بقیه مسائل هم راهکارهای نو بدهید!