فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۱۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۲۸-۰۸-۱۴۰۴
کد ۱۱۱۵۵۳۸
انتشار: ۱۶:۲۴ - ۲۸-۰۸-۱۴۰۴

وزیر نفت تنها نیست، بقیه هم کم اختیارند!

وزیر نفت تنها نیست، بقیه هم کم اختیارند!
مختص وزارت نفت نیست و می توان این جمله را برای اغلب وزرا با تغییر موضوع به کار برد از این قرار: وزیر ارتباطات: تصمیم گیری درباره رفع فیلترینگ فراتر از وزارت ارتباطات است...

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- آقای وزیر نفت گفته است: تصمیم گیری دربارۀ قیمت بنزین فراتر از وزارت نفت است. او درست می گوید ولی این فراتر بودن خاص داستان قیمت بنزین و وزارت نفت نیست.

گواه حاضر این که: تصمیم گیری درباره حریم کاخ گلستان هم فراتر از وزارت میراث فرهنگی است چرا که 22 آبان دستور توقف ساخت و ساز دو پروژه در حریم کاخ گلستان را صادر کرده بود و به گفته فعالان میراث فرهنگی از سر گرفته شده است.

رفع فیلترینگ از شبکه های مجازی و تحقق وعده مصرح آقای رییس جمهور هم فراتر از وزارت ارتباطات است. همان گونه که تصمیم گیری دربارۀ انتخابات هم فراتر از وزارت کشور است.

تصمیم گیری دربارۀ انتصاب رییسان دانشگاه ها هم فراتر از وزارت علوم است و وزیر علوم باید اسامی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بدهد و آنان تصویب کنند.

نظارت بر شبکه نمایش خانگی را هم از وزارت فرهنگ و ارشاد گرفته اند و به صدا و سیما سپرده اند تا بدانیم تصمیم گیری ها در حوزۀ فرهنگ هم فراتر از وزارت فرهنگ است!

بی سبب نیست که رییس جمهوری پیشین گفته پزشکیان باید اختیارات دولت را پس بگیرد. آقای خاتمی نگفته اختیارات رییس جمهور باید زیاد شود چون تجربۀ لوایح دوقلوی امنخابات و اختیارات را پشت سر گذاشته بلکه می گوید باید پس بگیرد. مثال ملموس آن ساترای صدا و سیماست که اختیار ارشاد را گرفته یا شورای نگهبان که به نظارت بسنده نمی کند و وزارت کشور را به معاون اجرایی خود تبدیل کرده است.

با این اوصاف عجیب نیست که وزیر نفت بگوید قیمت بنزین فراتر از وزارت نفت است. البته در این فقره تبعات و توجیه اجتماعی و امنیتی هم دارد  ولی مختص وزارت نفت نیست و می توان این جمله را برای اغلب وزرا با تغییر موضوع به کار برد از این قرار:

-وزیر نفت: تصمیم گیری درباره قیمت بنزین فراتر از وزارت نفت است.

- وزیر خارجه: تصمیم گیری درباره مذاکره فراتر از وزارت خارجه است.

- وزیر ارتباطات: تصمیم گیری درباره رفع فیلترینگ فراتر از وزارت ارتباطات است.

- وزیر علوم: تصمیم گیری درباره رؤسای دانشگاه ها فراتر از وزارت علوم است.

- وزیر ارشاد: تصمیم گیری درباره شبکه نمایش خانگی فراتر از وزارت ارشاد است.

وزیر کشور: تصمیم گیری درباره رد صلاحیت شده ها فراتر از وزارت کشور است ( وزیر نگفته اما می دانیم در فقره انتخابات شوراها خوش بختانه دست شورای نگهبان کوتاه است هر چند سر و کار با مجلسی است که دست پخت همان شورای نگهبان است)

با این اوصاف وقتی می گویی اختیارات را پس بگیرد کیهان شاکی می شود که پس چرا دولت احمدی نژاد سه برابر دولت خاتمی راه ساخت؟ فارغ از این که این ادعا راست باشد یا نه ربطی به اختیارات ندارد. به خاطر این است که قیمت نفت از 20 دلار به 120 دلار رسید و قاعدتا باید 6 برابر می ساخت نه سه برابر! اصلا بحث افزایش اختیارات نیست. بحث بازپس گرفتن اختیارات است که مطالبه همه روسای جمهور به جز مرحوم رییسی بوده چون اصلا دولت او منتخب همان نهادهای بیرون از دولت بود که وزارتخانه را به ویترین خود بدل کرده بودند.

ارسال به دوستان
شناسایی نخستین مورد تب کریمه کنگو در اردبیل آقای مجری ؛ مظلوم نمایی نکن، اون روز که جیک جیک مستونت بود، یاد زمستونت نبود؟ رکورد تاریخی رونالدو در جام جهانی ۲۰۲۶ وقتی نام علی دایی در جام جهانی ۲۰۲۶ دوباره می‌درخشد اینجا «کمربند نارنجی» است؛ شهری 18 هزار نفری که 90 درصد یک محصول جهانی را تولید می کند مارکو روبیو: مسئله لبنان از ایران جداست نوحه ترکی در عزای حضرت ابوالفضل(ع) با صدای ماندگار سلیم موذن زاده هشدار پلیس فتا به صاحبان کسب‌وکارها درباره کلاهبرداری‌های جدید تعطیلی سراسری سینماهای کشور برای مراسم تشییع پیکر رهبر پایان محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمالی شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه حمایت از صلح‌بانان را تصویب کرد توقیف ۳۰۰ پهپاد در حاشیه مسابقات جام جهانی ۲۰۲۶ پزشکیان: مذاکره درباره توان موشکی ایران خط قرمز است افشاگری نخست‌وزیر پاکستان درباره جزئیات تفاهم‌نامه ایران و آمریکا قالیباف: قوه فضائیه گام‌های‌ مؤثری برای افزایش اعتماد عمومی برداشته است