فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۴۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۴-۱۱-۱۴۰۴
کد ۱۱۴۰۶۳۸
انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۴-۱۱-۱۴۰۴

ابتلای ۴۸۰۰ نفر به سالک در سال جاری

ابتلای ۴۸۰۰ نفر به سالک در سال جاری
مبارزه با جوندگان که یکی از اقدامات اصلی دانشگاه‌های علوم پزشکی است، می‌تواند نقش مهمی در زمینه کاهش ابتلا داشته باشد؛ چراکه جوندگان به‌عنوان واسطه و ناقل می‌توانند در چرخه انتقال بیماری به انسان نقش داشته باشند.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت از ابتلای حدود ۴۸۰۰ نفر به سالک در سال جاری خبر داد.

دکتر محمد زینلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت بیماری «سالک» در کشور اظهار کرد: روند کاهشی موارد ابتلا به سالک را طی دو دهه گذشته تجربه کرده‌ایم؛ تعداد موارد سالک، حدود ۲۰ هزار مورد طی سال‌های گذشته بود که این تعداد به حدود ۸۰۰۰ مورد در سال ۱۴۰۳ کاهش یافت. به طور مثال، میزان ابتلا به سالک ۲۶هزار و ۸۲۴ مورد طی سال ۱۳۸۷ گزارش شد و آمار بروز آن ۳۷ درصد بود اما این میزان به ۱۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی سبب کاهش ابتلا به سالک شده‌اند، توضیح داد: «آموزش» و «اقدامات پیشگیرانه به‌ویژه درمان به‌موقع موارد مبتلا» از عوامل کاهش ابتلای بیماری محسوب می‌شوند. همچنین «تغییرات اکولوژی» و «تغییرات آب‌وهوایی» می‌توانند بر وضعیت ناقل بیماری یعنی «پشه خاکی» اثرگذار باشد. مبارزه با جوندگان که یکی از اقدامات اصلی دانشگاه‌های علوم پزشکی است، می‌تواند نقش مهمی در زمینه کاهش ابتلا داشته باشد؛ چراکه جوندگان به‌عنوان واسطه و ناقل می‌توانند در چرخه انتقال بیماری به انسان نقش داشته باشند.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان به سالک در سال جاری نیز گفت: گزارش‌ها بیناگر این است که حدود ۴۸۰۰ مورد تا به این لحظه به سالک مبتلا شده‌اند. بر اساس الگوی فصلی، اوج بروز سالک در ماه‌های آبان، آذر و دی است و انتظار کاهش موارد ابتلا را از این مقطع زمانی به بعد داریم. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اگر شرایط به همین شکل ادامه داشته باشد، تعداد موارد ابتلا نسبت به سال گذشته نیز کاهش می‌یابد.

زینلی در ادامه بر اهمیت اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی تاکید کرد و گفت: اطلاع‌رسانی توصیفی و صحیح برای وزارت بهداشت بسیار حائز اهمیت است. دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، آموزش‌های لازم را برای مردم ارائه می‌دهند، اما نقش رسانه‌ها در این مسیر بسیار کلیدی است. رسانه می‌تواند به ارتقای سطح آموزش، اصلاح باورها و در نهایت تغییر رفتارها کمک کند و این موضوع منجر به زندگی سالم‌تر شهروندان در تمام مناطق کشور می‌شود.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: سالک ، پشه ، بیماری
ارسال به دوستان
حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود گروسی: ایده‌ای درباره محل احتمالی مواد غنی سازی شده داریم/ اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است ترامپ: شاید باید دوباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بشوم! تجارت سیاه جسد؛ چرا اشراف اروپایی مومیایی های مصر را می خوردند؟ / مهمانی های مومیایی گشایی چگونه برگزار می شدند درگذشت آذر عظیما؛ بانوی پیشکسوت آواز ایران بررسی اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صمت نعیم قاسم: اسرائیل راهی جز عقب‌نشینی از لبنان ندارد امیر پوردستان: مصلحت ایجاب کند، با عملیات‌ پیش‌دستانه دشمن را به‌شدت غافلگیر می‌کنیم پزشکیان پاکستان را ترک کرد نوحه دامن کشان رفتی دلم زیر و رو شد