فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۵۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۲-۰۲-۱۴۰۵
کد ۱۱۵۹۹۶۷
انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۲-۰۲-۱۴۰۵

خروج امارات از اوپک؛ فاصله‌گیری از عربستان

اوپک
خروج امارات از اوپک نشان‌دهنده تحولاتی بزرگ در آینده این سازمان و روابط ژئوپلیتیکی خلیج فارس است.

 طبق گزارش جدید اکونومیست، امارات متحده عربی به عنوان یکی از اعضای تأثیرگذار سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، به طور رسمی از این سازمان خارج شد. این تصمیم که در تاریخ 27 آوریل گرفته شد، نتیجه سال‌ها ناراحتی این کشور از محدودیت‌هایی بود که عضویت در اوپک بر آن تحمیل می‌کرد.

به گزارش تسنیم، امارات که بارها تهدید به ترک اوپک کرده بود، در نهایت تهدید خود را عملی کرد و اکنون سوالات جدی در مورد آینده این سازمان مطرح شده است.

آیا این به معنای مرگ اوپک است؟

خروج امارات از اوپک ممکن است ضربه‌ای دیگر به این نهاد رو به زوال باشد. در حالی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت به همراه متحدان خود نظیر روسیه همچنان حدود 40 درصد از تولید جهانی نفت را به عهده دارند، اما خروج امارات که یکی از کشورهای تولیدکننده عمده نفت است، می‌تواند فرآیند تحولات در این سازمان را تسریع کند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این تغییرات ممکن است به تدریج موجب کاهش نفوذ اوپک در بازار جهانی نفت شود.

دلیل خروج امارات از اوپک چیست؟

اماراتی‌ها با هدف افزایش تولید نفت خود از 3.6 میلیون بشکه در روز به 5 میلیون بشکه، از محدودیت‌های اوپک راضی نبودند. در حالی که سایر اعضای اوپک به دنبال حفظ قیمت‌های بالای نفت هستند، امارات ترجیح می‌دهد تولید خود را افزایش دهد و سهم بیشتری از بازار جهانی نفت به دست آورد.

روابط با اسرائیل و پیام به آمریکا

خروج امارات از اوپک علاوه بر اینکه نشانه‌ای از فاصله‌گیری این کشور از سیاست‌های اوپک است، همچنین پیام‌های سیاسی زیادی را به همراه دارد. در حالی که این تصمیم ترامپ را خوشحال کرده، اما برای عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس یک سیلی محکم به شمار می‌رود. اماراتی‌ها با این اقدام، به نظر می‌رسد که به دنبال نزدیکی بیشتر به آمریکا و اسرائیل هستند.

اسرائیل از این تصمیم خوشحال است چرا که آن را گامی دیگر در جهت تضعیف ایران و تقویت روابط با کشورهای عربی می‌داند. امارات که همواره از افراط‌گرایی اسلامی نگرانی داشته، تمایل دارد روابط نزدیکتری با اسرائیل برقرار کند، در حالی که سایر کشورهای عربی همچنان نسبت به اسرائیل بدبین هستند.

امارات و چالش‌های امنیتی

امارات با خروج از اوپک همچنین پیامی به آمریکا می‌فرستد. این کشور که به شدت از حملات موشکی و پهپادی ایران آسیب دیده است، با اعلام این تصمیم نشان می‌دهد که برای امنیت خود به آمریکا و اسرائیل اعتماد دارد. این تصمیم، بخشی از تلاش‌های امارات برای توسعه بیشتر اقتصادی در زمینه‌های غیرنفتی همچون گردشگری، سرمایه‌گذاری و فناوری است.

رقابت‌های منطقه‌ای و فاصله‌گیری از عربستان

خروج امارات از اوپک همچنین نشان‌دهنده تمایل این کشور به فاصله‌گیری بیشتر از عربستان سعودی است.

روابط دو کشور در سال‌های اخیر تحت تأثیر اختلافات سیاسی و نظامی، از جمله جنگ داخلی یمن و رقابت‌های در سودان، دچار تنش‌های جدی شده است. این رقابت‌ها و درگیری‌ها به‌ویژه در یمن و سودان، تأثیرات منفی بر روابط دو کشور داشته است.

آینده اوپک و چالش‌های پیش رو

در نهایت، امارات با اتخاذ این مسیر جدید، چالش‌هایی جدی برای آینده اوپک و سازمان‌های مشابه به‌وجود می‌آورد. در حالی که اوپک ممکن است در کوتاه‌مدت همچنان نقشی پررنگ در بازار نفت ایفا کند، اما تحولات اخیر نشان می‌دهند که این سازمان به تدریج به سمت زوال می‌رود.

برچسب ها: اوپک ، امارات ، نفت ، عربستان
ارسال به دوستان
انفجار و تیراندازی در یک مرکز امنیتی در کراچی پاکستان عارف: روایت‌سازی و مستندسازی از مراسم تشییع رهبر انقلاب برای مردم جهان انجام شود زیبایی ببینیم؛ مخصوص طرفدارن مرسدس بنز (+عکس) جاده چالوس یک‌طرفه شد این حجم زیبایی ؛ یک مدرسه دخترانه است (+عکس) معاون ترامپ: مذاکرات با ایران موفقیت‌آمیز بوده است قطع برق تعدادی از مناطق تهران؛ دلیل مشخص شد وقتی یک ساختمان برعکس ساخته می شود؛ معماری کاملا واقعی (+عکس) ‏ماجرای خرید محصولات کشاورزی از آمریکا چیست؟ چرا مخالفان تیم مذاکره‌کننده، آگاهانه واقعیت را تحریف می‌کنند؟ تاج السلطنه و مهمانی انتخاب کودک همسر (+صدا) دو تصویر، یک افسانه؛ چگونه لیونل مسی استانداردهای فوتبال را برای همیشه تغییر داد؟ (+اینفوگرافیک) پادشاه سلامت روده؛ فیبر یا پروبیوتیک؟ (بررسی برنده این دوئل گوارشی) اعلام آمادگی ایران برای کمک به مردم زلزله‌زده ونزوئلا درخواست جالب سفارت ایران در غنا: کرواسی را ببرید تا ما صعود کنیم اهمیت بازسازی زندگی در دوران پساجنگ