فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۲۲۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۵-۰۴-۱۳۸۹
کد ۱۲۲۷۷۰
انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۵-۰۴-۱۳۸۹

ضيغمي: تا 2 سال ديگر در توليد بنزين خودكفا مي‌شویم

عصر ایران
وي خاطرنشان ساخت: اصفهان و اسفراين مي‌توانند هر نوع آلياژي كه بخواهيم را بسازند، كه در سال گذشته نياز‌هاي حفاري و درون چاهي كه تجهيزات آن خاص است و قبلا بايد از خارج تهيه مي‌شد با تعدادي از شركت‌هاي خصوصي اين تجهيزات داخلي شد.


 فارس: معاون وزير و مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: با وجود تحريم‌ها تا دو سال آينده از نظر تامين بنزين به خودكفايي كامل مي‌رسيم و از دو سال بعد از آن نيز در بخش بنزين مي‌توانيم جزو صادركنندگان باشيم.

عليرضا ضيغمي در نشست خبري در پالايشگاه امام خميني(ره) شازند با اشاره به اينكه با اتمام پروژه طرح توسعه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند كه در دست اقدام است و حدوداً 70 درصد پيشرفت داشته، توليد بنزين در اين پالايشگاه افزايش مي‌يابد، افزود: با افزايش توليد بنزين اين پالايشگاه كه در حال حاضر 5 ميليون ليتر است و 11 ميليون به آن اضافه مي‌شود و نيز فازهاي يك بعضي از پالايشگاه‌ها كه صرفا افزايش توليد بنزين دارند، قادر مي‌شويم تا دو سال آينده بنزين كشور را تامين كنيم و نيازي به واردات بنزين نداشته باشيم.

وي تصريح كرد: در حال حاضر واردات بنزين 18 ميليون تا 20 ميليون ليتر در روز است.
معاون وزير و مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي ايران با بيان اينكه در پالايشگاه‌هاي موجود در كشور پنج طرح بنزين‌سازي و 5 طرح بهينه‌سازي به منظور افزايش توليدات در بخش فراورده‌هاي نفتي در دست اقدام است، اظهار داشت: در حال حاضر جمع توليد فرآورده ها 223 ميليون ليتر است كه از اين ميزان 43 ميليون ليتر بنزين توليد مي‌شود كه پس از اجراي اين پروژه‌ها 85 ميليون ليتر به سهم بنزين روزانه اضافه مي‌شود و توليد بنزين از 43 ميليون ليتر به 130 ميليون ليتر در روز مي‌رسد.

*تحريم‌ها بي‌اثر است

ضيغمي به بي‌اثر بودن تحريم‌ها اشاره كرد و بيان داشت: در بحث تحريم‌ها به هيچ وجه با مشكلي نه با طرح توسعه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند و نه با طرح‌هاي ديگر مواجه نمي‌شويم، كه نشانه بارز آن اينكه تا چند روز آينده مهندسان ما برجي را در همين پالايشگاه نصب مي‌كنند كه ارتفاع آن 100 متر و وزن آن حدود 1200 تن مي‌باشد و ساخت داخل و توسط همين كارخانه‌هاي اراك ساخته شده است و با مشابه كره‌اي آن هيچ فرقي نمي‌كند.

وي با اشاره به اينكه هر چه قدر آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها ما را تحريم كنند، ما به خود‌كفايي نزديك‌تر مي‌شويم و از توسعه، ساخت و موفقيت‌هاي به‌دست‌آمده عقب نمي‌نشينيم، اضافه كرد: پيچيده‌ترين وسايل را در فاز دو پالايشگاه امام خميني(ره) شازند توسط مهندسان كشور در كارخانه‌هاي اراك ساخته‌ايم كه نشان از توانمندي ايرانيان دارد.

معاون وزير و مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با اشاره به اينكه ما قصد نداريم روابط خود را با كشورهاي جهان كم و يا قطع كنيم و آنان دست به اين اقدام زده‌اند و باعث ضرر شركت‌هاي خود شده‌اند، ادامه داد: تحريم‌ها چه با عدم حضور پيمانكاران خارجي و چه عدم تحويل كالاهاي خارجي مشكلي براي كشور ما ايجاد نمي‌كند بلكه ما را مصمم‌تر از گذشته مي‌كند كه نياز‌هايمان را خودمان در داخل تامين كنيم.

ضيغمي با بيان اينكه چنانچه هر شركت خارجي بخواهد گوش به حرف تحريم بدهد، قطعا منابع داخلي جايگزين توليدات آنها مي‌شود، تاكيد كرد: بخش عمده‌اي از اين تحريم‌ها تبليغاتي است، دنيا از انقلاب ما ضربه خورده و از اين بابت به منافع آنان ضرر رسيده است و بايد سر و صدا كند و البته همه دنيا هم گوش به حرف آنان نمي‌دهند، چرا كه هم‌اكنون كه ما را تحريم كرده‌اند چندين شركت‌ خارجي در صف هستند كه ما آنها را فاينانس كنيم.

وي خاطرنشان ساخت: اصفهان و اسفراين مي‌توانند هر نوع آلياژي كه بخواهيم را بسازند، كه در سال گذشته نياز‌هاي حفاري و درون چاهي كه تجهيزات آن خاص است و قبلا بايد از خارج تهيه مي‌شد با تعدادي از شركت‌هاي خصوصي اين تجهيزات داخلي شد.

*طرح توسعه پالايشگاه شازند تا يك سال آينده به مدار بهره‌برداري مي‌رسد

معاون وزير و مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: با توجه به مشكلاتي كه در رابطه با منابع مالي براي اتمام طرح توسعه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند ايجاد شده بود، توانستيم با كمك دولت و دستور رئيس جمهوري و وزير نفت از محل تامين فاينانس كنسرسيوم‌هاي بانك‌هاي داخلي حدود 2 هزار و 500 ميليارد تومان از منابع بانكي وام بگيريم و اميدواريم با تزريق اين منابع بانكي حداكثر تا يك سال آينده اين پروژه به اتمام برسد.

ضيغمي تصريح كرد: با اتمام اين پروژه 80 هزار بشكه به توليد اين پالايشگاه افزوده مي‌شود كه با آمار توليد آن از 170 هزار بشكه در روز به 250 هزار بشكه در روز مي‌رسد و توليد فرآورده‌هاي آن نيز از 27 ميليون ليتر به 40 ميليون ليتر افزايش پيدا كرده و سهم بنزين از 5 ميليون به 16 ميليون افزايش مي‌يابد.

وي در ادامه گفت: براي اجراي اين پروژه به 3 هزار و 300 ميليارد تومان نياز داشتيم كه از نخستين روزهاي شروع پروژه تا زمان حال 2 هزار و 200 ميليارد تومان هزينه شده و پيشرفت خوبي هم داشتيم و 1200 الي 1300 ميليارد تومان ديگر بايد تزريق شود كه طبق دستور دولت از محل گرفتن وام اين مشكلات برطرف مي‌شود و از 22 بهمن ماه جاري پالايشگاه و مراحل مختلف آن در مدار توليد قرار مي‌گيرد و تمامي قسمت‌هاي طرح تا يك سال آينده به طور كامل به بهره‌برداري مي‌رسد.

* پالايشگاه‌ها بايد خصوصي ‌شوند

معاون وزير و مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي ايران با اشاره به اينكه طبق اصل 44 قانون اساسي همه پالايشگاه‌ها خصوصي مي‌شوند، اظهار داشت: همه پالايشگاه‌ها چه در بخش گاز و چه در بخش نفت و صنايع پايين‌دستي و پتروشيمي‌ها بايد به بخش خصوصي واگذار شوند.

ضيغمي با بيان اينكه گذر از سيستم دولتي به سيستم خصوصي ممكن است تا دو سال طول بكشد و متوليان قديم و جديد بايد با تعامل و همكاري روند آن را تسريع كنند، افزود: كشورهاي پيشرفته دنيا هم تا خصوصي نشده‌اند، پيشرفت نكرده‌اند.

وي با اشاره به اينكه 40 درصد از پالايشگاه امام خميني(ره) شازند براي سهام عدالت واگذار شده است و سهام كل آن در نوبت اعلام قرار دارد، گفت: سهم پالايش و پخش از هر پالايشگاهي يا از نوع فعاليت پالايشگاهي،20 درصد است.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله صرافی کوینکس به دور زدن تحریم‌های ایران متهم شد امام جمعه ارومیه درباره تفاهم نامه: نه عالی است ، نه خیانت؛ مانند خوارج تندروی نکنیم وقتی برای عکس گرفتن با ایرانِ پیروز صف می‌کشند تقاضا از برخی مداحان: درباره بقیه مسائل هم راهکارهای نو بدهید!