فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۲۷۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۳-۰۵-۱۳۸۹
کد ۱۲۷۵۹۴
انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۳-۰۵-۱۳۸۹

یک میلیون کولر گازی غیراستاندارد در بازار

عصر ایران
سالانه یک میلیون دستگاه از کولرهای گازی وارد کشور می شود که اکثر اینها از مبادی غیررسمی صورت می گیرد و هیچ مدلی برای نظارت و کنترل بر راندمان آنها وجود ندارد.

مهر: مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) از واردات سالیانه یک میلیون دستگاه کولر گازی غیر استاندارد به کشور از مبادی غیر رسمی خبر داد و گفت: جمع آوری کولرهای گازی پرمصرف در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

سعید مهذب ترابی با اشاره به اینکه کولرهای گازی امسال سهم بسیاری را از مصرف برق داشته اند، گفت: جمع آوری کولرهای گازی پرمصرف در شرایط فعلی امکان پذیر نیست، ضمن اینکه کولرهای گازی مهمان ناخوانده هستند که به شبکه برق کشور وارد شده اند.
مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران افزود: سالانه یک میلیون دستگاه از کولرهای گازی وارد کشور می شود که اکثر اینها از مبادی غیررسمی صورت می گیرد و هیچ مدلی برای نظارت و کنترل بر راندمان آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کولرهای گازی هنوز در کشور تولید نمی شوند، تصریح کرد: درخواست وزارت نیرو از مصرف کنندگان این است که در خرید برندهای معتبر خارجی که از مبادی رسمی وارد کشور می شوند، حتما به برچسبهای انرژی توجه کنند که در رده A قرار گرفته باشد.

به گفته مهذب ترابی، مسئولان در مبادی ورودی نیز نباید اجازه دهند که کولرهای گازی با گرید کمتر از A وارد کشور شوند؛‌ این در حالی است که هم اکنون مشاهده می شود که برخی برندهای معروف تولیدات خود با گرید G که کمترین بازده انرژی را دارد، به ایران صادر می کنند.

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) گفت: تفاوت یک کولر گازی با گرید G با نمونه مشابه در گرید A معادل 50-50 است؛ یعنی گرید G معادل 100 درصد افزایش مصرف نسبت به گرید A دارد. بنابراین، این هنر نیست که اجازه دهیم کولرهای گازی با گرید G وارد کشور شود.

وی اظهار داشت: سابا به زودی در قالب اطلاع رسانی های وسیع به مردم آموزش خواهد داد که زمانی که می خواهند کولر گازی بخرند، در زمان خرید و نصب و زمانی که می خواهند به تعمیر و نگهداری بپردازند، باید چه نکاتی را رعایت کنند.

مهذب ترابی از انجام مذاکرات با صنایع و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران خبرداد و گفت: بر این اساس قصد داریم که بر روی کنترل بازار و تحت نظارت داشتن این محصولات، کارهای مشترکی انجام دهیم.

وی اظهارداشت: برخی تولیدکنندگان و دست اندرکاران داخلی نیز در صدد کاهش میزان مصارف برق این کولرها هستند که با نصب تجهیزاتی بر روی آنها، مصارف را کاهش دهند.

مدیرعامل سابا خاطرنشان کرد: هم اکنون کولرهای گازی خورشیدی در بازار معرفی شده است که 30 تا 50 درصد مصرف انرژی را کاهش می دهد. یا در کولرهای گازی سیستمی یا کیتی وصل شود که تا 20 درصد، مصارف برق را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: اما در وضعیت موجود، بسیج همگانی لازم است تا موسسه استاندارد، گمرک، سازمان صنایع و معادن استانها و زارت نیرو بر روی این کولرهای گازی کار کنیم.

مهذب ترابی در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر اینکه هم اکنون در اتاق کار بسیاری از وزرا و نیز سازمانهای دولتی این تجهیزات به کار گرفته می شوند، گفت: اصل بحث که مردم رفاه داشته باشند یک اصل درست است؛ ولی هیچ جای دنیا این طور نیست که رفاه به قیمت هدر دادن منابع ایجاد شود. اگر این طور پیش رود، تولید مملکت و شبکه برق به گرد پای مصرف هم نمی رسد.

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران خاطرنشان کرد: ظرف 5 سال گذشته، متوسط رشد پیک روز 30 درصد بوده داست که عامل آن وسایل سرمایشی است که عموما تاسیسات غیراستاندارد هستند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله صرافی کوینکس به دور زدن تحریم‌های ایران متهم شد امام جمعه ارومیه درباره تفاهم نامه: نه عالی است ، نه خیانت؛ مانند خوارج تندروی نکنیم وقتی برای عکس گرفتن با ایرانِ پیروز صف می‌کشند تقاضا از برخی مداحان: درباره بقیه مسائل هم راهکارهای نو بدهید! سی‌ان‌ان: اسرائیل چندین تیپ خود را از غزه و جنوب لبنان خارج می کند