فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۴۹۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۷-۰۹-۱۳۸۹
کد ۱۴۹۵۴۰
انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۷-۰۹-۱۳۸۹

حذف نمره از پايه اول تا سوم ابتدايي از سال آينده

عصر ایران
وي ادامه داد: فرآيند سنجش و ارزشيابي با فرآيند آموزش و يادگيري تحت عنوان اصول ارزشيابي به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده است و به طور همه جانبه در ارزشيابي توصيفي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش خبر داد: از سال آينده «نمره» از پايه اول تا سوم ابتدايي براي هميشه حذف مي‌شود.

فاطمه قربان در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به حذف نمره از پايه اول، دوم و سوم مقطع ابتدايي از سال آينده، گفت: آنچه كه در آموزش و پرورش نهايي شده، حذف نمره از سه پايه مذكور است، اما تسري اين مصوبه به پايه چهارم و پنجم دبستان منوط به پژوهش و بررسي دقيق‌تر است.

وي افزود: آموزش و پرورش براي ارزيابي بيشتر طرح ارزشيابي تحصيلي در پايه چهارم و پنجم دبستان اين طرح را بررسي و پس از اعلام نتايج آن در خصوص اجراي طرح ارزشيابي تحصيلي و حذف نمره از پايه چهارم و پنجم تصميم‌گيري خواهد كرد.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به ارزشيابي تحصيلي دانش آموزان گفت: ارزشيابي تحصيلي بر اساس يافته‌هاي علمي، نيازهاي جديد، تجارب، ساير ملل و نظرات معلمان، مديران و كارشناسان صورت گرفته و تحت عنوان «سنجش و ارزشيابي تحصيلي » تبيين شده است.

وي ادامه داد: فرآيند سنجش و ارزشيابي با فرآيند آموزش و يادگيري تحت عنوان اصول ارزشيابي به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده است و به طور همه جانبه در ارزشيابي توصيفي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

قربان با اشاره به اينكه آزمون و امتحان صرفا وسيله‌اي براي سنجش و ارزشيابي تحصيلي است، ادامه داد: روش‌هاي مختلف يادگيري در ارزشيابي دانش‌آموزان با ابزارهاي مختلف و متناسب با اهداف و حيطه‌هاي يادگيري جمع‌آوري مي‌شود تا امكان شناخت دقيق و همه جانبه از دانش‌آموزان فراهم شود.

معاون آموزش ابتدايي يادآور شد: در ارزشيابي تحصيلي، هر دانش‌آموز فقط با عملكرد گذشته خود با نگاه تشويقي و اهداف پيش‌بيني‌ شده، مقايسه مي‌شود، چرا كه ارزشيابي تحصيلي جريان دو سويه از سوي معلم و دانش‌آموز است و دانش‌آموز بايد در آن مشاركت فعال داشته باشد.

وي خاطر نشان كرد: بازخورد متناسب با عملكرد همراه با ارائه رهنمود به دانش‌آموز، معلم و اوليا يكي از بخش‌هاي سنجش و ارزشيابي به صورت كيفي است و از عدد در اين بازخورد استفاده نمي‌شود.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش گفت: فرآيند سنجش و ارزشيابي بايد يك فرصت و موقعيت يادگيري باشد و اين نگاه بايد در دانش‌آموز، معلم و اوليا تقويت شود تا سنجيده شدن و مورد ارزيابي قرار گرفتن به يك موقعيت تنش‌زا، اضطراب آور و رعب انگيز تبديل نشود. همچنين رعايت احتياط و دقت و پرهيز از تمجيد زياد از نكاتي است كه بايد در ارزشيابي مورد توجه قرار بگيرد.

قربان در پايان، اولياي دانش‌آموزان را از عناصر و عوامل اساسي آموزش و پرورش در ارزشيابي تحصيلي عنوان و خاطر نشان كرد: معلمان بايد با توجه به برداشت‌ها و نظريات خود از ابزارهايي براي جمع‌آوري اطلاعات استفاده كنند كه به دقت تهيه شده باشند و بتواند عملكرد واقعي دانش‌آموزان را نشان دهد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
انتقاد تند زلاتان از داوری علیه ایران در جام جهانی ستایش اینفانتینو از جذابیت نبرد ایران و مصر پاسخ بیگلربیگی به امیرحسین ثابتی: دو روز قبل از نطق شما، با خواهش وزیر نفت و تنها بخاطر جلوگیری از به مخاطره افتادن مدیریت انرژی کشور استعفا دادم/ چرا رگ گردنتان برای گم‌شدن‌میلیاردها دلار ناشی از‌ فروش نفت باد نکرد؟ زمان بازگشایی مصلای تهران برای وداع با رهبر شهید مسکو: پالایشگاه نفت اوکراین در زاپوریژیا را هدف قرار دادیم حمایت مایلی‌کهن از طارمی پس از پنالتی ناموفق رویترز: هند نفت و گاز بیشتری از ایران می‌خرد بلژیک با درهم‌کوبیدن نیوزیلند برای رقبا خط‌ونشان کشید سایه سنگین اتفاقات ۱۹۸۲ بر دیدار اتریش و الجزایر انصارالله یمن: توافق لبنان و رژیم صهیونیستی، ائتلاف برای نابودی مقاومت است قهرمانی مقتدرانه تیم ملی فوتسال زنان ایران در کافا نبرد سرنوشت‌ساز کرواسی و غنا برای صعود در جام جهانی کنسرت‌ها تا پایان ماه صفر تعطیل شدند؟ عراقچی: ایران بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی است دراگان اسکوچیچ سرمربی جدید پرسپولیس شد