فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۲۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۵-۰۴-۱۳۹۰
کد ۱۷۲۹۷۰
انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۵-۰۴-۱۳۹۰

ماموریت ویژه در شمال خلیج فارس چه بود؟ (+عکس)

عصر ایران
به این ترتیب عملیات "ارنست ویل" رسما در جهت تأمین امنیت صادرات نفت عراق از طریق كویت و واردات این كشور انجام مى‏گرفت و طبیعى بود كه ایران در برابر چنین مسأله‏ اى آرام ننشیند.


مشرق نوشت: آن چه مشاهده می كنید حكم ماموریتی متعلق به شهید نادر مهدوی است. نادر مهدوی سردار شهادت طلبانِ خلیج فارس است. هم او بود كه با همرزمانش خلیج فارس را تا ماه ها برای ناوگان فوق مدرن  آمریكا و متحدانش نا امن نمود و حیثیت این كشور را بار ها به بازی گرفت.


 
تاریخ این ماموریت، مطابق آن چه در حكم آمده است اول مرداد ماه لغایت سوم مرداد ماه 1366 می باشد. هیچ روایتی از فحوای این ماموریت 48 ساعته داده نشده است اما حادثه بزرگی كه در این دو روز در خلیج فارس واقع شد، تخمین درباره موضوع این ماموریت را آسان می كند. ماجرا از این قرار است:

در مورخه 29 تیر 1366، قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید. همزمان با تصویب قطعنامه 598، آمریكا آغاز عملیاتِ نظامی خود در خلیج فارس را، جهت اسكورت نفتكش‏هاى كویتى به وسیله ناوگان خود تحت عنوان "عملیات ارنست ویل" اعلام نمود.

حقیقت ماجرا این بود كه ماجراى اسكورت نفتكش‏هاى كویتى عملاً در راستاى تأمین اهداف اقتصادى عراق بود، زیرا كویت بنادر خود را براى بارگیری و تخلیه اسلحه و تجهیزات و مهمات وارداتى و خصوصا نفت صادراتی، در اختیار عراق قرار داده بود. بر همین اساس بود كه وزیر امور خارجه ایران اعلام كرد: "نفت در نفتكش‏هاى كویتى با هر پرچمى كه باشد در واقع نفت عراق است چون كویت رسما از بغداد در جنگ حمایت مى‏كند."

به این ترتیب عملیات "ارنست ویل" رسما در جهت تأمین امنیت صادرات نفت عراق از طریق كویت و واردات این كشور انجام مى‏گرفت و طبیعى بود كه ایران در برابر چنین مسأله‏ اى آرام ننشیند.

نخستین كاروان نفتكش‏هاى كویتى تحت پرچم آمریكا و با اسكورت ناوشكن‏ هاى ابرقدرت غرب، دو روز بعد از تصویب قطعنامه 598 حركت خود را از سواحل امارات متحده عربى در دریاى عمان آغاز كرد. سرانجام كاروان اسكورت نفتكش‏هاى "گس پرنس" و "بریجتون " - كه نام‏هاى عربى آنها توسط شركت آمریكایى عوض شده بودند - با سرو صداى زیادى مأموریت خود را آغاز كرده و به سلامت از تنگه هرمز گذشتند اما، در نزدیكى جزیره فارسى با خطر جدى مواجه شده و نفتكش چهارصد هزار تنى "بریجتون " با یك مین 270 كیلویى برخورد نمود. بازتاب این حادثه بسیار گسترده بود.

على‏ رغم این كه آمریكا سعى نمود این حادثه را بى‏ اهمیت تلقى نماید، اما چنین ضربه ‏اى براى حیثیت سیاسى و نظامى‏اش جبران‏ناپذیر بود و مهم‏ تر از همه این كه عملاً ابتكار عمل در خلیج فارس را به دست ایران مى‏ داد. این رخداد سبب شد كه كاروان‏ هاى بعدى بى‏سر و صدا و تبلیغات و با رعایت پنهان كارى از سواحل كویت به دریاى عمان و بالعكس حركت كنند، در حالى كه همواره خطر مین‏ ها، قایق‏ هاى تندرو و موشك ‏هاى كرم ابریشم را احساس مى‏كردند.

نادر مهدوی، سرانجام در 16 معرماه 1366، پس از آن كه ناوگروهِ تحت امرش، یك فروند هلی كوپتر آمریكایی را سرنگون ساخت، با آتش مستقیم تفنگداران دریایی آمریكایی مجروح شد و به اسارت آنان در آمد. سپس در عرشه ناو «یو اس. چندلر» مورد شكنجه قرار گرفته و به شهادت رسید. روحمان با یاد نادر مهدوی و همرزمانش، شاد



ارسال به دوستان
امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد بارش باران در ۱۳ استان کشور ۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند قصه تلخ جوانان ترکیه و شعر قیصر امین پور؛ گاهی نمی شود، که نمی شود، که نمی شود روایت بلانشو از «فوکو»؛ معرفی کتابی نادر از دو غول فلسفه فرانسه ایران‌شناس فرانسوی و مترجم حافظ و مولانا درگذشت تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله صرافی کوینکس به دور زدن تحریم‌های ایران متهم شد