فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۸۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۱۵-۰۶-۱۳۹۰
کد ۱۸۰۳۰۴
انتشار: ۱۷:۳۴ - ۱۵-۰۶-۱۳۹۰
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی

"ما باید به جای غربی‌ها از آنها حق توحش بگیریم"

عصر ایران
وی افزود: حداقل نتیجه کاری که ما انجام می‌دهیم، این است که حق پایمال شده ایران در جنگ جهانی دوم احصاء می‌شود؛ ولو آنکه بر اثر فشارهای دولت‌های خارجی ملت ایران به حقش نرسد و به این ترتیب ما امروز به عنوان یک کشور طلبکار از آمریکا، شوروی و انگلیس مطرح هستیم.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: تاکنون غربی‌ها می‌گفتند از ملت ایران حق توحش می‌گرفته‌اند، اما با افشای اسناد اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، مشخص شده که این حق توحش را ما باید از آنها می‌گرفتیم و امروز باید آن را بگیریم.

به گزارش مهر، اسحاق صلاحی صبح امروز در جمع خبرنگاران و در حاشیه افتاح نمایشگاه «ایران در اشغال» در محل گنجینه اسناد ملی درباره هدف از برپایی چنین نمایشگاه‌هایی گفت: اسناد فی نفسه در داخل قفسه‌ها نمی‌تواند مثمر ثمر باشد و وظیفه سازمان‌ها و نهادها این است که با توجه به طبقه‌بندی که دارند، این اسناد را به نمایش بگذارند.

وی افزود: پژوهشگران باید بدانند که ما چه اسنادی در اختیار داریم تا بر اساس آن بتوانند تحقیقات و پژوهش‌های عمیق‌تری انجام دهند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پاسخ به خبرنگار دیگری که پرسید «علاوه بر 70 هزار سند که از آرشیو ملی بریتانیا در این باره به ایران منتقل شده، آیا اسنادی هم از آمریکا و روسیه در این خصوص به کتابخانه ملی آمده است؟» گفت: با توجه به اینکه اسناد در انگلستان بعد از گذشت حدود 35 سال، آزاد می‌شوند، ما هم از طریق پژوهشگران به این اسناد دسترسی پیدا کردیم.

صلاحی تاکید کرد: اما در خصوص آمریکا و روسیه چنین فضای بازی وجود ندارد. با این حال ما آمادگی خودمان را به افرادی که به این کشورها تردد می‌کنند، برای خرید این اسناد اعلام کرده‌ایم و اسنادی هم خریداری شده، اما بسیار ناچیز است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، در خصوص اقدامات انجام شده برای بازپس‌گیری غرامت ایران از جنگ جهانی دوم تا این لحظه گفت: وظیفه ما برآورد خسارت‌های وارده نیست، وظیفه ما جمع‌آوری اسناد و مدارک است. دستگاه‌های اقتصادی هستند که باید بر اساس این اسناد خسارت‌های وارده را به ایران در آن زمان از نظر ریالی برآورد کنند.

وی افزود: حداقل نتیجه کاری که ما انجام می‌دهیم، این است که حق پایمال شده ایران در جنگ جهانی دوم احصاء می‌شود؛ ولو آنکه بر اثر فشارهای دولت‌های خارجی ملت ایران به حقش نرسد و به این ترتیب ما امروز به عنوان یک کشور طلبکار از آمریکا، شوروی و انگلیس مطرح هستیم.

صلاحی گفت: نکته مهم این است که آنها تاکنون می‌گفتند که حق توحش از ملت ایران می‌گرفته‌اند، ولی با افشای این اسناد مشخص می‌شود که این حق توحشی است که ما باید از آنها و به ویژه بریتانیا می‌گرفتیم و باید بگیریم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین درباره پیگیری خسارت‌های ایران در جنگ تحمیلی با عراق افزود: در این زمینه سند روشنی که وجود دارد، اعلام سازمان ملل در خصوص متجاوز شناخته شدن عراق است و نکته دیگر اینکه ما در قالب طرحی با عنوان تاریخ شفاهی، خاطرات همه کسانی را که در جنگ حضور داشتند، مکتوب و مستند خواهیم کرد.
ارسال به دوستان
افزایش جمعیت یارانه‌بگیران به ۷۳ میلیون نفر جزئیات گزارش بانک مرکزی از کاهش رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۴ دیدار و گفت و گوی پزشکیان با فرمانده ارتش پاکستان چرا تفاهم‌نامه ایران و آمریکا در بهترین زمان ممکن امضا شده است؟ پوتین: غرب برای جنگ با روسیه آماده می‌شود تحریم‌های جدید آمریکا علیه کوبا جزئیات پیدا شدن دختر ۱۹ ساله نسیم‌شهری پس از ۱۰ روز روسیه: آماده‌ایم به ایران در توافق با آمریکا کمک کنیم حماس: اسرائیل به‌دنبال یک ساختار سیاسی جدید در غزه است حمله اسرائیل به جنوب لبنان همزمان با آغاز مذاکرات بیروت و تل‌آویو چمران: مترو رایگان راه‌حل نیست؛ اولویت واگن است / بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده با پروانه رایگان اصول مهم عکاسی ماکرو برای آغاز / توصیه هایی برای شروع با گوشی هوشمند جزئیات مسیرهای تشییع پیکر شهید در تهران و مشهد اعلام شد ماهی اوپاه را تا به حال دیده‌اید؟ یک استثنا در دنیای ماهی ها(+عکس) انتخاب داور فینال جام جهانی برای دیدار حساس ایران و مصر