فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۴۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۵-۰۹-۱۳۹۱
کد ۲۴۶۰۵۴
انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۵-۰۹-۱۳۹۱

عضو هیات ایرانی: مذاکره با 1+5 بی فایده است

عصر ایران
"مصطفی دولت یار" دیروز جمعه در گفتگو با خبرنگاران در سفارت ایران در دهلی نو اظهار داشت: من شخصا درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 امیدوار نیستم. از نظر ایران منطقی نیست که غنی سازی 20 درصد اورانیوم را که برای تولید سوخت هسته ای مورد نیاز است متوقف کند.
یکی از اعضای هیئت ایران در مذاکرات هسته ای رسیدن به نتیجه در مذاکرات با 1+5 را دور از ذهن دانست و گفت: از نظر ایران منطقی نیست که غنی سازی 20 درصد  اورانیوم را که برای تولید سوخت هسته ای مورد نیاز است متوقف کند.

به گزارش شفاف به نقل از رویترز، "مصطفی دولت یار" دیروز جمعه در گفتگو با خبرنگاران در سفارت ایران در دهلی نو اظهار داشت: من شخصا درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 امیدوار نیستم.

وی افزود: اعضای 1+5 تاکنون تماس های مشخصی در مورد مسائل صرفا فنی و برخی مسائل سیاسی برقرار کرده اند. عامل ادامه این تماس ها ذهنیت و رویکرد گروه 1+5 است. آنچه که مسلم است این بازی پایانی ندارد.

دولت یار اضافه کرد: ایران برای مراکز و تاسیسات تحقیقاتی در تهران و مصارف پزشکی نیازمند سوخت هسته ای است و نمی توان به کمک جامعه بین الملل در این مورد اعتماد کند.

وی افزود: یک سال پیش به شدت نیازمند این سوخت بودیم و حتی حاضر بودیم آن را نقدا بخریم اما هم اکنون این سوخت را در اختیار داریم. چه دلیلی وجود دارد که تاسیسات خود را ببندیم و از جای دیگری این سوخت را بخریم. این کار غیرمنطقی است.

دولت یار با اعلام اینکه بعید نیست موضع ایران در این مورد تغییر کند گفت: نمی توان با یک موضوع به مانند مسئله ای از پیش حل شده رفتار کرد. هر مسئله ای قابل مذاکره است و بستگی به چارچوب مذاکرات و پایان بازی دارد.

دولت یار از اعضای هیئت مذاکره کننده هسته ای ایران به سرپرست سعید جلیلی است که در سال جاری میلادی سه مرتبه در استانبول، بغداد و مسکو با نمایندگان گروه 1+5 مذاکره کرده بود.

او مدیر مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه ایران است و هم اکنون برای شرکت در نشستی در هند به سر می برد.

این اظهار نظر یک عضو هیئت ایرانی در حالی مطرح می شود که ایران و 1+5 در حال رایزنی برای توافق بر سر زمان و مکان نشست بعدی مذاکرات هستند.

اعضای گروه 1+5 شامل پنج عضو دائم شورای امنیت (بریتانیا، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین) به همراه آلمان در سال جاری میلادی سه دور مذاکرات با ایران برگزار کردند. سه دور مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد، استانبول و مسکو برگزار شدند.

کشورهای غربی ادعا می کنند ایران در برنامه هسته ای خود به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است اما ایران این ادعا را همواره رد و بر صلح آمیز بودن انرژی هسته ای خود تاکید می کند.

قبل از این گروه 1+5 در مذاکره با ایران سه درخواست توقف غنی سازی 20 درصدی اورانیوم ، تعطیلی تاسیسات غنی سازی فردو (در جنوب تهران) و انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به خارج از این کشور را مطرح کرده بودند.

ایران این سه درخواست را رد کرده و در مقابل بسته پیشنهادی جدیدی را به گروه 1+5 ارائه کرده است.
ارسال به دوستان
دانشمندی که خودش را بارها با گازهای سمی مسموم کرد تا جان دیگران را نجات دهد! زلزله در مرکز ژاپن با ۱۰ مصدوم ترکیه بدون اجازه آمریکا حق صادرات جنگنده نسل پنجم KAAN را نخواهد داشت! دانشمندی که برای کشف راز رادیوم، آن را به بازوی خودش بست! دانش‌آموزان و معلمان «مدرسه یهودی‌ها» در اصفهان؛ دوران قاجار (عکس) راز تنبلی تنبل‌ها کشف شد ویپ و روان‌گردان‌ها؛ تهدید تازه سلامت جوانان آیا پروتئین روی خواب تاثیری دارد؟ هواوی با آیستالند ورود جدیدی به بازار خودرو ثبت کرد (+تصاویر) نظر قوه قضائیه درباره موتورسواری بانوان/ مجلس باید قانون را تصویب کند، قوه قضائیه موافق است کیهان: افزایش قیمت نان مشکوک است؛ نهادهای امنیتی ورود کنند فریب مغز برای جبران کم‌خوابی تصویر دیدنی از خفاش میوه‌خوار در احمدآباد هند اسپکتر R42؛ شاهکاری در میان پروژه‌های شکست‌خورده خودرویی (+عکس) رد پای «هوم اسکول» در نظام آموزشی؛ دانش‌آموز ثبت‌نام می‌کند اما مدرسه نمی‌رود/ «برخی والدین نمی‌خواهند فرزندان‌شان آموزش ایدئولوژیک ببینند»