فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۴۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۵-۰۹-۱۳۹۱
کد ۲۴۶۰۵۴
انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۵-۰۹-۱۳۹۱

عضو هیات ایرانی: مذاکره با 1+5 بی فایده است

عصر ایران
"مصطفی دولت یار" دیروز جمعه در گفتگو با خبرنگاران در سفارت ایران در دهلی نو اظهار داشت: من شخصا درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 امیدوار نیستم. از نظر ایران منطقی نیست که غنی سازی 20 درصد اورانیوم را که برای تولید سوخت هسته ای مورد نیاز است متوقف کند.
یکی از اعضای هیئت ایران در مذاکرات هسته ای رسیدن به نتیجه در مذاکرات با 1+5 را دور از ذهن دانست و گفت: از نظر ایران منطقی نیست که غنی سازی 20 درصد  اورانیوم را که برای تولید سوخت هسته ای مورد نیاز است متوقف کند.

به گزارش شفاف به نقل از رویترز، "مصطفی دولت یار" دیروز جمعه در گفتگو با خبرنگاران در سفارت ایران در دهلی نو اظهار داشت: من شخصا درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 امیدوار نیستم.

وی افزود: اعضای 1+5 تاکنون تماس های مشخصی در مورد مسائل صرفا فنی و برخی مسائل سیاسی برقرار کرده اند. عامل ادامه این تماس ها ذهنیت و رویکرد گروه 1+5 است. آنچه که مسلم است این بازی پایانی ندارد.

دولت یار اضافه کرد: ایران برای مراکز و تاسیسات تحقیقاتی در تهران و مصارف پزشکی نیازمند سوخت هسته ای است و نمی توان به کمک جامعه بین الملل در این مورد اعتماد کند.

وی افزود: یک سال پیش به شدت نیازمند این سوخت بودیم و حتی حاضر بودیم آن را نقدا بخریم اما هم اکنون این سوخت را در اختیار داریم. چه دلیلی وجود دارد که تاسیسات خود را ببندیم و از جای دیگری این سوخت را بخریم. این کار غیرمنطقی است.

دولت یار با اعلام اینکه بعید نیست موضع ایران در این مورد تغییر کند گفت: نمی توان با یک موضوع به مانند مسئله ای از پیش حل شده رفتار کرد. هر مسئله ای قابل مذاکره است و بستگی به چارچوب مذاکرات و پایان بازی دارد.

دولت یار از اعضای هیئت مذاکره کننده هسته ای ایران به سرپرست سعید جلیلی است که در سال جاری میلادی سه مرتبه در استانبول، بغداد و مسکو با نمایندگان گروه 1+5 مذاکره کرده بود.

او مدیر مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه ایران است و هم اکنون برای شرکت در نشستی در هند به سر می برد.

این اظهار نظر یک عضو هیئت ایرانی در حالی مطرح می شود که ایران و 1+5 در حال رایزنی برای توافق بر سر زمان و مکان نشست بعدی مذاکرات هستند.

اعضای گروه 1+5 شامل پنج عضو دائم شورای امنیت (بریتانیا، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین) به همراه آلمان در سال جاری میلادی سه دور مذاکرات با ایران برگزار کردند. سه دور مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد، استانبول و مسکو برگزار شدند.

کشورهای غربی ادعا می کنند ایران در برنامه هسته ای خود به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است اما ایران این ادعا را همواره رد و بر صلح آمیز بودن انرژی هسته ای خود تاکید می کند.

قبل از این گروه 1+5 در مذاکره با ایران سه درخواست توقف غنی سازی 20 درصدی اورانیوم ، تعطیلی تاسیسات غنی سازی فردو (در جنوب تهران) و انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به خارج از این کشور را مطرح کرده بودند.

ایران این سه درخواست را رد کرده و در مقابل بسته پیشنهادی جدیدی را به گروه 1+5 ارائه کرده است.
ارسال به دوستان
۵ علامت سکته مغزی خفیف که نباید نادیده گرفت استایل متفاوت سوگل قلاتیان در کتابخانه؛ بازیگر لیسانسه‌ها مخاطبان را غافلگیر کرد (+عکس) ورود بخشی از قاچاقچیان موادمخدر به «اردوگاه‌های کار اجباری» برای سپری کردن مجازات از تانک تی-34 تا هیولای خزر؛ داستان نبوغ الکسیف (+عکس) امروز با سعدی: تو که پادشاه حُسنی نظری به بندگان کن آموزش زبان انگلیسی به سبک عصر ایران / درس پنجاه و هشت تعداد ساعات کار مورد نیاز یک کارگر در کشورهای مختلف برای درآمد ۱,۰۰۰ دلاری (+ اینفوگرافیک) معاون قوه قضائیه :موتورسواری بانوان منع شرعی ندارد/اگر مجلس قانون گواهی نامه برای آنها را تصویب کند قوه قضاییه هم موافق است چرا دوربین‌ روی تلفن‌ هوشمندمان را مدیون «اینشتین» هستیم؟ ردپای دو شرکت آمریکایی در سفره‌های ایرانی‌ها/ چرا ترامپ در مورد تجارت کشاورزی ایران دروغ گفت؟ انشقاق در نیروهای متعهد و انقلابی بر سر مذاکرات و رهبری روزنامه جمهوری اسلامی: توافق را شکست ندهيم ایران ۱ - ۱ مصر/ مصر روی دروازه ایران خیمه زده صدرنشینی مقتدرانه اسپانیا؛ معجزه کیپ‌ورد کامل شد، اروگوئه حذف شد چرا شبکه بانکی ایران هر چند ماه یک‌ بار از کار می‌افتد؟