فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۷۲۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۱-۰۲-۱۳۹۲
کد ۲۷۲۳۵۷
انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۱-۰۲-۱۳۹۲

وبلاگ‌نویس معترض بحرینی به بریتانیا گریخت

"علی عبدالامام" وبلاگ‌نویس معترض بحرینی، از کشور خود گریخته و به بریتانیا پناهنده شده است.

به گزارش بی بی سی، عبدالامام که عمدتا به عنوان "وبلاگ‌نویس بحرینی" شناخته می‌شود، در بحرین به اتهام "عضویت در یک شبکه تروریستی" به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود.

در پی بالاگرفتن سرکوب اعتراض‌ها در بحرین، این وبلاگ‌نویس معترض دو سال را در خفا گذراند.

چنان که بی‌بی‌سی مطلع شده، علی عبد الامام ابتدا به عربستان سعودی رفته و سپس از راه کویت خود را به عراق رسانده است. او با یک پرواز، به لندن رسیده و در آنجا پناهندگی گرفته است.

یک منبع نزدیک به خانواده این وبلاگ‌نویس، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تایید کرده عبد الامام در لندن است.

دردسرهای این معترض بحرینی زمانی آغاز شد که در وبلاگش شروع به انتقاد از خانواده سلطنتی بحرین کرد.

خاندان آل خلیفه که حکمرانی در بحرین با اکثریت شیعه را بر عهده دارد سنی مذهب است .
شیعیان این کشور مدت‌هاست که از تبعیض در این کشور شکایت می‌کنند.
 
عبد الامام به عنوان یک متخصص آی‌تی برای شرکت هواپیمایی بحرینی "گلف ایر" کار می‌کرد و در اوقات فراغتش وبلاگ می‌نوشت.

او حدود دو سال و نیم پیش در تابستان سال ۲۰۱۰ میلادی بازداشت شد و به "عضویت در یک سازمان تروریستی" متهم شد.

این وبلاگ‌نویس به "انتشار اطلاعات نادرست" و ارتباط با چهره‌های اپوزیسیون بحرینی متهم شد که یک ماه پیشتر بازداشت شده بودند .

تمام بازداشتی ها، مثل عبدالامام شیعه بودند و به بازداشت خود اعتراض کردند و نهایتا در فوریه ۲۰۱۱ با عفو سلطنتی از سوی ملک حمد آزاد شدند

با این همه یک ماه بعد جریان سرکوب جنبش دموکراسی‌خواهی بحرین دوباره دستور بازداشت آنها صادر شد.

علی عبد الامام توانست پیش از دستگیری دوباره، پنهان شود و از آن پس برای دو سال به زندگی مخفیانه ادامه داد و نهایتا با مخفی شدن در یک خودرو به عربستان سعودی گریخت.

جنان العریبی، همسر این وبلاگ‌نویس، در دسامبر ۲۰۱۰ در مصاحبه‌ای به بی‌بی‌سی گفت: "علی به هیچ حزب سیاسی تعلق ندارد. او فقط نظرش را می نویسد. قلم او برای خودش است. جرمش همین است. قلمش آزاد است و برای خودش."

بحرین نیز همچون دیگر کشورهای "شورای همکاری‌های خلیج فارس" با کنشگران اینترنتی برخورد کرده است.  شیعیان بحرین می‌گویند با آنها مانند "شهروند درجه دو" رفتار می‌شود.

اعتراض‌ها در بحرین از فوریه دو سال پیش و با تجمع در یکی از میدان‌های شهر منامه، پایتخت، آغاز شد.

معترضان خواستار اصلاحات سیاسی و مبارزه با فسادند و به دنبال مشروطه شدن نظامی سلطنتی بحرین هستند.

در پی این اعتراضات نیروهای امنیتی به سرکوب گسترده مخالفان پرداختند. طبق گزارش‌ها، در جریان سرکوب ها دست کم ۵۰ نفر کشته شدند.

به تازگی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره شکنجه گفته بود دولت بحرین اجازه نمی دهد او به این کشور سفر کند. "خوآن مندز" حکومت بحرین را متهم کرد که با این کار به دنبال "فرار از مسئولیت" است.
 
وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین گزارش سالانه‌اش درباره نقض حقوق بشر، بحرین را به نقض جدی حقوق بشر و از جمله شکنجه بازداشت‌شدگان متهم کرده بود. 
وزیر امور خارجه بحرین گفته این گزارش جانب‌دارانه است.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
شاپور رحیمی، مدیر پیشین مرکز حفظ و اشاعه موسیقی درگذشت بزرگ‌ترین حسرت مشترک نیمی از زنان جهان هیات عَلَم در تاسوعای ارومیه مالکان در چه شرایطی می‌توانند حکم تخلیه بگیرند؟ ادعای روبیو: مذاکرات فنی ایران و آمریکا هفته آینده از سر گرفته می‌شود حمله ترامپ به ممدانی: با کمک سه کمونیست پیروز شد واردات محصولات کشاورزی از آمریکا ؛ عقلانی و درست است / به این دلایل ... روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد سفر به جهنم شیشه ای مکزیک (+فیلم و عکس) پست جدید ترامپ: ساعتی که از ۱۹۷۹ به حرکت درآمد (+ترجمه) بقائی: صلح واقعی تنها با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود تغییر محسوس تخصیص ارز صنعت از شنبه/ تامین 2 میلیارد دلار در گام اول حمله پهپادی اسرائیلی به دو خودرو در جنوب لبنان مالیات ستانی از خانه های خالی/ فقط 7 میلیارد تومان در سال 1404 ادعای ترامپ درباره پیوستن بازرسان آمریکایی به آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران