فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۱۱۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۷-۱۰-۱۳۹۲
کد ۳۱۱۷۱۰
انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۷-۱۰-۱۳۹۲

گفت‌وگو با مسن‌ترین مرده‌‌شوی بهشت زهرا

فارس- از شغلم راضی‌ام. قبل از مرده‌شویی ازدواج کردم. زنم با این حرفه مشکلی ندارد. مدیرعامل اسبق بهشت زهرا را خودم غسل کردم. از مرگ هم نمی‌ترسم.

74 سال سن دارد. از سال 1353 غسال شد. حدود 31 سال مرده شسته و در سال 83 بازنشسته شد. خانه‌ا‌ش در کهریزک است و 3 فرزند دارد. چون رازنگه‌دار و بسیار وظیفه‌شناس بوده نمی‌گذاشتند بازنشسته شود اینها بخشی از حرف‌های مسن‌ترین غسال بهشت‌زهراست که هزاران نفر را غسل و کفن کرده است.

فارس: واکنش مردم وقتی متوجه می‌شوند غسال هستید، چیست؟

*شغلم را دوست دارم. مردم هم به من احترام می‌‌گذارند. من این کار را برای ثوابش انجام می‌دهم و از شغلم خجالت نمی‌کشم.

فارس: اولین بار که مرده شستید چه احساسی داشتید؟

*اول کمی ترسیده بودم. اما چند وقت قبل از اینکه به بهشت‌زهرا بروم بچه‌ام در بغلم فوت کرد به همین دلیل نمی‌ترسیدم. از وقتی به بهشت‌زهرا رفتم قسم خوردم کارم را به درستی انجام دهم و 31 سال شرافتمندانه کار کردم .

فارس: از مرگ می‌ترسید؟

*مرگ باید همیشه مدنظر انسان باشد چون اگر در نظرش نباشد گمراه می‌شود و به بیراهه می‌رود. وقتی مرده را می‌بینید همیشه در نظرتان است که یک روز هم خودتان خواهید مرد.

فارس: خاطره‌تان را بگویید.

*در غسالخانه بودم که شهیدی را آوردند. غسل و کفنش کردم. شب به خوابم آمد و گفت مرا حلال کن من نتوانستم جبران کنم هر چه می‌خواهی از خدا بخواه. قبر این شهید همچنان عطرآگین است. پدر و مادر این شهید خیلی به من احترام کردند.

فارس: وضعیت معیشتی چطور است؟

* خدا را شکر خوب است. با گرانی‌های فعلی و حقوق بازنشستگی‌ قدری سخت است. همسرم هم عمل جراحی کرده و مشکلاتی وجود دارد.

فارس: چطور ازدواج کردید؟ همسرتان با این شغل مشکلی ندارد؟

*قبل از اینکه غسال شوم ازدواج کرده بودم. همسرم با این شغل مشکلی ندارد. آنها هم راضی هستند.

فارس: وقتی برای بچه‌ها همسر انتخاب می‌کردید دچار مشکل نشدید؟

خیر. آنها به شغل من افتخار می‌کنند. برای یکی از بچه‌هایم دختر برادرم را گرفتم و مشکلی هم نبود.

فارس: بعد از بازنشستگی مشغول به چه کاری هستید؟

*هیچی! روزی چند ساعت به پارک می‌روم. هیچ فعالیتی ندارم.

فارس: تاکنون چند نفر را غسل داده‌اید؟

*خیلی زیاد شاید بیش‌تر از هزار نفر. تعدادی از همکاران و مدیرعامل اسبق بهشت‌زهرا  و برخی از فامیل‌ها که به رحمت خدا رفتند را هم من غسل دادم.

فارس: وضعیت رسیدگی بهشت‌زهرا بعد از بازنشستگی چگونه است؟

*من حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنم زمانی که بازنشسته شدم مقدار کمی پول دریافت کردم ولی در حال حاضر حقوق غسال‌ها خوب است و وقتی بخواهند بازنشسته شوند بین 10 تا 20 میلیون سنوات دریافت می‌کنند.

فارس: آرزویتان چیست؟

*خدمت به مردم. جالب است بگویم الآن هم که بازنشسته شده‌ام بسیاری از بازاریان وصیت می‌کنند من آن ها را غسل کنم و وقتی فوت می‌کنند من می‌روم آنها را غسل و کفن می‌کنم. باز هم می‌گویم از شغلم خیلی راضی هستم.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
تارا رضایی؛ از المپیاد فیزیک تا بنیان‌گذاری استارتاپ هوش مصنوعی در سیلیکون‌ولی مرکز وکلای قوه قضاییه اطلاعیه داد زلزله ونزوئلا زنگ خطر برای برج‌های ساحلی شمال ایران/خطر پنهان امواج بلندپریود زنان باردار در معرض ۴۵ ماده شیمیایی رایج قرار دارند قیمت دلار امروز شنبه ۶ تیر ۱۴۰۵ روایت جدیدی از ترور کمال خرازی از طریق نفوذ به بیمارستان (+فیلم) رگبار باران در ۵ استان شمالی آخرین فرصت بهره‌مندی از معافیت سه فرزندی و بیشتر تا پایان شهریور ۱۴۰۵ سود بانکی ۴۰ درصدی تصویب نشده، در دست مطالعه است این اختلال در زنان ۵ سال دیرتر از مردان نمایان می‌شود دخالت کاخ سفید در انتشار مدل جدید هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی» دیدنی های امروز؛ از امدادرسانی به زلزله زدگان ونزوئلا تا آیین های عزاداری در عاشورا ۵ میان‌وعده شیرین و سالم زیر ۱۰۰ کالری که هوس شیرینی را مهار می‌کنند یافته شگفت‌انگیز هوش مصنوعی: آب شاید در سطح مولکولی ترکیبی از دو مایع باشد "اول حساب کنید" ؛ وقتی درد مشترک نداریم، درک مشترک هم نخواهیم داشت