فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۲۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۰۴-۱۲-۱۳۹۲
کد ۳۲۲۵۴۷
انتشار: ۱۴:۵۵ - ۰۴-۱۲-۱۳۹۲

بی‌نیازی ایران از واردات کاتالیست بنزین

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به خودکفایی ایران در تولید کاتالیست‌های گرمصرف بنزین و پتروشیمی از دستیابی به دانش فنی تولید GTL خبر داد و گفت: سالانه 1.5 میلیارد دلار کاتالیست در ایران مصرف می‌شود.

به گزارش مهر، امیر هومن کریمی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مصرف بیش از 100 نوع انواع کاتالیست و مواد افزودنی شیمیایی در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران، گفت: ارزش بازار مصرف انواع کاتالیست‌ها در سطح صنایع کشور سالانه بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد می شود.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اعلام اینکه در طول دو سال گذشته تاکنون با افزایش تحریم‌های بین‌المللی بومی سازی کاتالیست‌های پرمصرف در سطح صنایع مختلف کشور در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: تاکنون به دانش فنی تولید بومی 8 کاتالیست پرمصرف در صنایع نفت و پتروشیمی دست یافته‌ایم.

این مقام مسئول همچنین از آغاز تولید آزمایشی و پایلوت 6 کاتالیست نفت و پتروشیمی خبر داد و یادآور شد: پیش بینی می‌شود مطابق با برنامه زمان بندی تا پیش از تابستان سال آینده تولید انبوه چهار کاتالیست پرمصرف در صنایع مختلف کشور به ویژه صنعت نفت و پتروشیمی آغاز شود.

وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی بخش عمده‌ای از کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران از کشورهای اروپایی و آسیایی وارد می شود، بیان کرد: در طول سال های اخیر با افزایش تحریم ها ایران به دانش فنی تولید کاتالیست‌های بنزین ساز دست یافته است.

کریمی با بیان اینکه علاوه بر تولید بومی کاتالیست‌های نفت و پتروشیمی اخیرا دانش فنی تولید جی.تی.ال در مقیاس کوچک در سطح کشور بومی شده است، بیان کرد: در حال حاضر قطر به عنوان شریک گازی ایران در پارس جنوبی به بزرگترین تولیدکننده جی.تی.ال جهان تبدیل شده است.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید بر اینکه ساخت اولین کارخانه نیمه صنعتی جی.تی.ال ایران به حدود 800 میلیارد ریال سرمایه گذاری کند، گفت: در صورت ورود دولت به این حوزه امکان راه اندازی واحدهای تولید جی.تی.ال با دانش فنی ایرانی وجود دارد.

این مقام مسئول خواستار حمایت بیشتر مجموعه دولت و وزارت نفت از تولید کاتالیست های بومی در کشور شد و اظهار داشت: تولید کاتالیست بومی در سطح صنایع نفت، گاز و پتروشیمی علاوه بر صرفه جویی ارزی، کاهش وابستگی به خارجی ها و توسعه صنعتی کشور را به همراه خواهد داشت.

وی همچنین از دستیابی به دانش فنی تولید کاتالیست در صنایع فولادی کشور خبر داد و تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت تولید 600 تن کاتالیست صنایع فولاد بدون نیاز به خارجی ها در داخل کشور فراهم شده است که با بهره برداری از طرح‌های جدید فولادی امکان تولید انبوه سالانه یکهزار تن کاتالیست این صنایع مادر فراهم می‌شود.

کریمی با اعلام اینکه با توجه به استاندارد و کیفیت بالا حتی امکان صادرات کاتالیست به کشورهایی همچون هند و پاکستان فراهم شده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ایران رسما وارد باشگاه تولیدکنندگان کاتالیست جهان شده است.

برچسب ها: کاتالیست ، بنزین
ارسال به دوستان
اجلاس انرژی بریکس در هند؛ فرصتی راهبردی برای بازگشت ایران به بازار جهانی نفت ایتالیا: در جنگ علیه ایران مشارکت نکردیم برنامه اعزام ارتش دانمارک به تنگه هرمز تماس تلفنی عراقچی - وزیر خارجه عمان / برنامه گفت‌وگو برای تعیین اداره آینده تنگه هرمز نفرین معبد مصری و جدایی تراژیک؛ جعفر خان از فرنگ برگشته (+صدا) سفر تیم کشتی فرنگی جوانان ايران به تایلند مسجد جامع بارزانی؛ سومین مسجد بزرگ جهان (+فیلم و عکس) نتانیاهو: نیروهای ما در جنوب لبنان باقی می‌مانند و آزادی عمل کامل دارند سرویس و تمام‌کنندگی بلای جان والیبال ایران تهران/ حضور مهران غفوریان در مراسم عزاداری ظهر عاشورا پیشنهاد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اعتبار کالابرگ برخی دهک‌ها روی میز دولت بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا؛ حمایت از مذاکرات تهران-واشنگتن ایران ۰ - ۳ آمریکا/ طلسم باخت‌های تیم ملی والیبال شکسته نشد روز عاشورا در لرستان (عکس) ادعای نتانیاهو: ما هنوز وظایفی داریم که باید در ایران انجام شود/ از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد