فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۳۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۳-۰۲-۱۳۹۳
کد ۳۳۲۱۳۸
انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۳-۰۲-۱۳۹۳

تغذیه نامناسب، دلیل مرگ یک‌سوم ایرانیان

عصر ایران
تاکنون سلامت و امنیت غذایی را فقط به صورت سنتی نظارت کرده‌ایم اما مسائل مهمتری اکنون وجود دارد که با پیشرفت‌های فناوری و افزایش آگاهی مردم جهت نظارت‌ها تغییر کرده است و به سمت عاری بودن از آلودگی رفته است.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بیش از یک‌سوم مرگ و میرها در ایران، به دلیل بیماری‌های قلبی و سرطان است که عمدتاً به شیوه زندگی و نوع تغذیه وابسته است و اکنون سیر صعودی دارد.

به گزارش فارس، رسول دیناروند در مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ یکی از دغدغه‌های جدی مردم بحث سلامت و امنیت است و معمولاً در اولویت‌های اول تا سوم قرار دارد. در کشور ما نیز با فراز و نشیب‌هایی که این اولویت‌ها داشته این دغدغه وجود دارد و متولیان متعددی در این عرصه فعالیت کردند اما در بخش سلامت تولیت امر بر عهده وزارت بهداشت است.

دیناروند گفت:‌ تاکنون سلامت و امنیت غذایی را فقط به صورت سنتی نظارت کرده‌ایم اما مسائل مهمتری اکنون وجود دارد که با پیشرفت‌های فناوری و افزایش آگاهی مردم جهت نظارت‌ها تغییر کرده است و به سمت عاری بودن از آلودگی رفته است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ وزارت بهداشت موظف است به ابعاد سلامت و امنیت غذایی رسیدگی کند چرا که بیش از یک سوم مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های قلبی و سرطان است که عمدتاً به شیوه زندگی و نوع تغذیه وابسته است و اکنون سیر صعودی دارد.

وی ادامه داد: نزولی کردن مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر کاری است که در دنیا انجام شده است و کشورها توانسته‌اند آن را متوقف کنند اما ما به آن حد نرسیده‌ایم در حالی که از وظایف وزارت بهداشت متوقف کردن آن است.

وی افزود: بیش از 40 درصد مردم اضافه وزن دارند. میانگین کالری دریافتی روزانه مردم 2800 است در حالی که میانگین آن باید 2400 باشد و این رقم کفایت می‌کند.

وی افزود: کمتر از 4 درصد مردم کالری کمتری دریافت می‌کنند که مشکلات ناشی از دریافت کم غذا در گذشته 15 درصد بوده است.

وی افزود: از 8 سال پیش سیاست‌های سلامت‌محور و اعطای نشان ایمنی آغاز شد تا از محصولات سلامت‌محور حمایت کند و بر غذاهایی که نگران سلامت آنها هستیم نظارت بیشتری شود.

دیناروند گفت: کاهش مصرف نمک، اسیدهای چرب و اشباع، کاهش قند و شکر به مواد غذایی از اولویت‌هایی است که پیگیری می‌شود و اگر آن را به حد مطلوب برسانیم سیر صعودی افزایش بیماری‌های وابسته به قلب را که سلامت را تهدید می‌کند می‌توانیم متوقف کنیم.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: تغذیه ، مرگ ، ایران ، سلامت
ارسال به دوستان
تلف شدن یک توله پلنگ نر به دلیل سقوط در کانال آب راز دندان‌ها؛ مقایسه ساختار دندان در ۶ گونه، از انسان تا غول‌های خشکی و دریا (+اینفوگرافیک) وام روی سیم‌کارت؛ پدیده‌ای که دارایی مردم را گرو می‌گیرد پخش زنده ۶ مسابقه فوتبال جام‌جهانی، امشب و فردا واکنش حسین سلاح‌ورزی به خرید محصولات کشاورزی آمریکایی؛ بخشی از این منابع آزاد شده ایران به عنوان پشتوانه ایجاد ابزارهای مالی و اعتباری مورد استفاده قرار گیرد پزشکی که برای کشف حقیقت، خودش را چندین بار به طناب دار سپرد! روایت مرکز آمار از تورم در استان‌ها/ ۱۱ استان سه رقمی شدند امضای هزار سینماگر برای حمایت از صدای کودک انیمیشن‌ها در مقابل هوش مصنوعی «داستان اسباب‌بازی 5» همه رقبا را کنار زد بلایی که ماهواره سر فیلم‌های ایرانی آورد! آغاز فروش مشارکت در تولید محصول جدید سایپا از فردا + بخشنامه تأثیر پنهان طعم‌های محبوب «یخی» بر قلب بورس هفته را صعودی آغاز کرد مسکن رکورد دار رکود در 1404 شد واکنش وزارت خارجه به نقض یادداشت تفاهم خاتمه جنگ از سوی آمریکا