فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۱۸۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۱۴-۰۴-۱۳۹۷
کد ۶۱۸۹۴۸
انتشار: ۱۲:۱۶ - ۱۴-۰۴-۱۳۹۷

راشاتودی: دلار از ذخایر روسیه حذف می‌شود

عصر ایران
بانک مرکزی روسیه سهم ارز یوآن چین و شمش طلا را در ذخایر خود به منظور متنوع ساختن دارایی‌های مبادلات خارجی افزایش داده است.

راشاتودی اعلام کرد: روسیه گام‌های حذف دلار از ذخایر روسیه را برداشته و آرام آرام به پیش می‌برد، این کشور ارزهای یوان و طلا را جایگزین ذخایر خود می‌کند

به گزارش فارس، کشورهای جهانی تلاش زیادی را برای حذف سلطه دلار از بازارهای جهانی می‌کنند. آنها به این نتیجه رسیدند که مبنا بودن دلار در مبادلات جهانی در دهه‌های گذشته به ضرر آنها تمام شده و کفه ترازو را در مبادلات اقتصادی به سمت آمریکا سنگین‌تر کرده است بنابراین در یکی دو سال گذشته کشورها به ویژه روسیه و چین تلاش می‌کنند با پیمان‌های ارزی و حذف دلار از مبادلات و ذخایرشان صفحه جدیدی را در سیستم‌های مبادلاتی بگشایند.

به گزارش راشاتودی، بانک مرکزی روسیه سهم ارز یوآن چین و شمش طلا را در ذخایر خود به منظور متنوع ساختن دارایی‌های مبادلات خارجی افزایش داده است.

براساس گزارش بانک روسیه، سهم یوآن در ۳ ماهه آخر سال ۲۰۱۷ از یک درصد در ۳ ماهه سوم به ۲.۸ درصد رسیده است. ارز یوآن چین در کنار ۱۷.۲ درصد سهم طلا در حال حاضر یک پنجم ذخایر روسیه را تشکیل می‌دهد.

روسیه در حال حاضر دارایی‌های بر مبنای یوآن را نسبت به دیگر بانک‌های مرکزی جهانی بیشتر خریداری می‌کند. از زمان تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و هم‌پیمانان غربی‌شان علیه روسیه در سال ۲۰۱۴ ارز یوآن برای روسیه بسیار جذاب‌تر شده است. به طوریکه روسیه و چین توافقنامه سوآپ ارزی یوآن_روبل را برای افزایش مبادلات دو کشور با ارزهای بین‌المللی انجام دادند. اما علیرغم اینها اکثر دارایی‌های «بانک روسیه» هنوز به دلار است اما نقش دلار در این بانک روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

سهم دلار در ذخایر روسیه از ۴۶.۵درصد به ۴۵.۸ درصد در ۳ ماهه پیشین رسیده است.

تیوتر ماتیس تحلیلگر ارز بازارهای نو ظهور در رابوبانک اعلام کرد سهم یوآن در دارایی‌های روسیه رو به افزایش است ولو اینکه اندک هم باشد نشانگر توجه روسیه به متنوع ساختن ذخایر ارزی خودش است.

وی اضافه کرد: اما این برای روسیه آسان نخواهد بود که سهم دلار را در ذخایر خود به شدت کاهش دهد چرا که دلار هنوز به عنوان یک ارز مرجع در مبادلات جهانی به حساب می‌آید.

تلاش کشورها برای حذف دلار از سلطه جهانی اگر چه کندتر اما انجام می‌شود و این نشانه خوبی است تا در آینده از هژمونی اقتصادی آمریکا بر جهان کاسته شود. آمریکا دهه‌هاست که دو مولفه برتری نظامی و برتری اقتصادی بر کشورهای جهان را در پیش گرفته است.

در وضعیت فعلی آمریکا با استفاده از ابزار یا به نوعی سلاح دلار هژمونی اقتصادی را بر کشورها دنبال می‌کند و سیاست‌های اخیر ترامپ از جمله خروج از پیمان‌های اقتصادی،‌ بی‌اهمیت کردن تجارت جهانی، استفاده از تعرفه و راه انداختن جنگ تجاری با کشورها هم در همین راستاست.

انتهای پیام/

برچسب ها: دلار ، روسیه ، تجارت خارجی
ارسال به دوستان
رکوردشکنی گرما در اروپا با حدود ۳۰۰ فوتی چرا یک عفونت ساده در برخی افراد التهاب خطرناک ایجاد می‌کند تغییر ساعت کاری ادارات البرز به دلیل بازی تیم ملی فوتبال  نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران تبادل ۱۶۰ اسیر جنگی میان روسیه و اوکراین محمدرضا باهنر: در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌کنند/ با جنگ، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار عقب افتادیم اطلاعیه مهم بانک ملی درباره قطعی موقت سامانه‌های کارتی  هشدار حمله موشکی در دبی صادر شد شمار کشته‌های زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ نفر رسید بقائی: ایران بیشتر از هر طرف دیگری دغدغه امنیت جمعی منطقه را دارد پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد بارش باران در ۱۳ استان کشور ۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند