فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۴۲۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۷
کد ۶۴۲۸۹۸
انتشار: ۱۲:۵۱ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۷

فرسایش خاک در ایران 2 تا 3 برابر حدمجاز است

فرسایش خاک در ایران 2 تا 3 برابر حدمجاز است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در کشور دو تا سه برابر حد مجاز فرسایش خاک داریم.

به گزارش  ایسنا، خسرو شهبازی در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک که امروز(12 آذر) برگزار شد، با اشاره به نامگذاری پنجم دسامبر به نام روز جهانی خاک از سوی سازمان خوار و بار جهانی (فائو)، حفاظت از خاک را حتی مهمتر از آب دانست و اضافه کرد: برای تهیه آب راه های فراوانی وجود دارد و حتی می توان برای واردات آن اقدام کرد، اما در مورد خاک این امکان وجود ندارد، چراکه هیچ کشوری حاضر به خاک‌فروشی نیست و اگر هم باشد واردات آن به دلیل هزینه بالا امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بی توجهی به خاک آسیبی نیست که بتوان آن را جبران کرد و ظلم بزرگی در حق آیندگان خواهد بود.

شهبازی با اشاره به زمان‌بر بودن تشکیل خاک گفت: آمارها نشان می دهد برای تشکیل یک سانتیمتر خاک سالها زمان نیاز است، بگونه ای که حتی می توان گفت عملا خاکسازی نداریم و بیشتر به سمت فرسایش خاک می رویم.

شهبازی اضافه کرد: بحران خاک خیلی جدی است، لذا باید برای حفاظت از منابع خاک حساس باشیم.

شهبازی با بیان این که آمارها نشان می دهد در کشور دو تا سه برابر حد مجاز فرسایش خاک داریم، گفت: حد مجاز فرسایش خاک سالانه بین سه تا چهار تن است که در کشور ما بر اساس آمارها متفاوت و عددی بین 10 تا 12 و حتی 15 تن در سال است.

وی میزان فرسایش خاک در استان کرمانشاه را تقریبا برابر کشور دانست و گفت: در برخی از شهرستان ها مثل قصرشیرین بخاطر نوع سازندهای خاک فرسایش بیشتری داریم، لذا باید آبیاری اراضی این مناطق از غرقابی به سمت بارانی و تیپ برود که فرسایش و رسوب کمتری دارند که البته این اتفاقات در حال رخ دادن است.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهی نقش مهمی در فرسایش خاک دارد، گفت: کشت گیاهان پایا نقش مهمی در کاهش فرسایش خاک خواهد داشت.

شهبازی یادآور شد: توسعه کشاورزی پایدار با استفاده از تکنیک های بی خاک ورزی و کم خاک ورزی هم می تواند در کاهش فرسایش خاک اثرگذار باشد.

شهبازی در ادامه اشاره ای هم به پدیده گرد و غبار ورودی از عراق داشت و افزود: برای جلوگیری از ورود گرد و غبار باید فکر اساسی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اشاره ای هم به مقوله زوال جنگل ها داشت و گفت: جنگل ها در حال زوال هستند و باید برای جلوگیری از نابودی آنها کاری شود.

شهبازی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ میلیون هکتار بیابان در کشور داریم، گفت: باید فکری هم برای مقابله با بیابان زایی در کشور بشود، در غیر اینصورت بیابان زایی به معضل تبدیل می شود.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: فرسایش خاک
ارسال به دوستان
پخش زنده ۶ مسابقه فوتبال جام‌جهانی، امشب و فردا واکنش حسین سلاح‌ورزی به خرید محصولات کشاورزی آمریکایی؛ بخشی از این منابع آزاد شده ایران به عنوان پشتوانه ایجاد ابزارهای مالی و اعتباری مورد استفاده قرار گیرد پزشکی که برای کشف حقیقت، خودش را چندین بار به طناب دار سپرد! روایت مرکز آمار از تورم در استان‌ها/ ۱۱ استان سه رقمی شدند امضای هزار سینماگر برای حمایت از صدای کودک انیمیشن‌ها در مقابل هوش مصنوعی «داستان اسباب‌بازی 5» همه رقبا را کنار زد بلایی که ماهواره سر فیلم‌های ایرانی آورد! آغاز فروش مشارکت در تولید محصول جدید سایپا از فردا + بخشنامه تأثیر پنهان طعم‌های محبوب «یخی» بر قلب بورس هفته را صعودی آغاز کرد مسکن رکورد دار رکود در 1404 شد واکنش وزارت خارجه به نقض یادداشت تفاهم خاتمه جنگ از سوی آمریکا صعود تورم آمریکا به اوج سه‌ساله/ چرا احتمال کاهش نرخ بهره کمرنگ شد؟ یافته غیرمنتظره: تمام فسیل‌های شناخته‌شده از انسان‌تباران هومو نالدی ماده هستند بیماری اِم‌کِی‌دی؛ وقتی یک عفونت ساده تبدیل به التهاب می‌شود!