فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۱۵۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۴-۱۲-۱۳۹۸
کد ۷۱۵۲۳۱
انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۴-۱۲-۱۳۹۸

آغاز موج دوم هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران

آغاز موج دوم هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه از جمعه (۲ اسفندماه) موج دوم هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران آغاز شده است، اعلام کرد که تاکنون خسارتی از هجوم این ملخ‌ها در استان‌های درگیر یعنی بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس گزارش نشده است.

سید محمدرضا میر در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: براساس پیش بینی‌های سازمان جهانی فائو و ردیابی‌ها و رصدهای سازمان حفظ نباتات، موج دوم حمله ملخ‌های صحرایی به کشور از صبح جمعه (۲ اسفند) اتفاق افتاد. این ملخها از خاستگاه اصلیشان حاشیه دریای سرخ و کشورهای یمن، شبه جزیره عربستان، اتیوپی، سودان و ارتیره با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی، جهت وزش باد و میزان بارش‌هایی که در مناطق جنوبی اتفاق افتاد و شرایط را برای مهاجرت آنها مساعد کرد، وارد کشور شدند.

وی ادامه داد: اولین ریزش‌ها از روز چهارشنبه هفته گذشته(۳۰ بهمن) اتفاق افتاد که وجود این آفت را روی دریا گزارش کردند اما نهایتا جمعه صبح این آفت داخل خاک کشور شد و استان‌های بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس را آلوده کرد و همکاران ما از همان لحظارت اولیه شروع به مبارزه و کانون کوبی کردند.

او با اشاره اینکه این ملخ‌ها در دسته‌های متراکم و با جمعیت بالا هستند، گفت: تاکنون در این سه استان و در سطحی معادل ۷۵۰۰ هکتار مبارزه شیمیایی صورت گرفته است و تا به این لحظه خسارتی نداشتیم. همچنین این آفات در برخی مناطق وارد باغات و مزارع شدند ولی به سرعت مبارزه شیمیایی صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات اضافه کرد:پیش بینی می‌کنیم دسته‌های متراکم‌تر و بیشتری از این آفت را طی روزها و ماه‌های آینده و نهایتا تا اردیبهشت‌ماه سال آینده در کشور داشته باشیم.

وی در ادامه نوع و مشخصات این ملخ را تشریح کرد و گفت: ملخ ها صحرایی یا دریایی با نام علمی (Schistocerca gregaria) قادرند روزانه بین ۲۵۰کیلومتر در صورت مساعد بودن شرایط باد جابه‌جا شوند و این توانایی را هیچ گونه‌ای از ملخ ندارد همچین چون تعداد دستههای آنها بالاست، آفت خطرناکی به حساب می‌آیند. از طرفی این ملخها همه چیز خوارند و به هیچ سبزه ای رحم نمی‌کنند، منتها تمایل آنها گیاهان پهن برگ است وبه کینوا نیز علاقه دارند؛ به طوری که مزارع کینوا سال گذشته در استان هرمزگان به شدت مورد هجوم این ملخ‌ها قرار گرفت.

میر در پایان اظهار کرد: پیش بینی می‌شود ملخ‌های صحرایی متراکم تر از سال گذشته وارد کشور شوند و استان‌هایی که سال گذشته درگیر بودند مجددا امسال نیز درگیر کند.به عبارت دیگر استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان، ایلام و چهارمحال و بختیاری امسال هم با ملخ درگیر خواهند بود.همچنین تلاشمان براین است که اجازه ندهیم که این آفت به استان‌های دیگر وارد شوند اما باید در نظر داشت که این آفت قابلیت پروازی بالایی دارد و اگر مقابله به درستی انجام نشود امکان دارد که به استان‌های مرکزی نیز نفوذ کنند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: ملخ صحرایی
ارسال به دوستان
روزنامه جمهوری اسلامی: توافق را شکست ندهيم ایران ۰-۱ مصر/مصر به گل رسید صدرنشینی مقتدرانه اسپانیا؛ معجزه کیپ‌ورد کامل شد، اروگوئه حذف شد چرا شبکه بانکی ایران هر چند ماه یک‌ بار از کار می‌افتد؟ تقویم روز توهین قاسمیان، روحانی نزدیک به جلیلی: مذاکره کنندگان به شبکه‌ای وصل هستند که به شبکه یهود می‌رسد(فیلم) توافق چهارچوبی میان اسراییل و دولت لبنان چه مفادی دارد؟ سپاه: حمله به نقاط استقرار ارتش آمریکا در منطقه فرانسه با اقتدار صدرنشین شد؛ سنگال امیدوار به صعود، عراق با جام وداع کرد تظاهرات مردم لبنان در اعتراض به توافق دولت با اسرائیل حمله به ایست‌وبازرسی بانه با 2 شهید و 5 مجروح محسن رضایی: رهبر انقلاب در سلامت کامل هستند و اجازه مذاکرات را دادند/ خواهان آزار و اذیت ملت آمریکا نیستیم حمله آمریکا به سایت های موشکی، پهپادی و راداری در جنوب ایران / سپاه: پاسخ به تجاوز و حمله به نقاط استقرار ارتش آمریکا آخرین تیر پرسپولیس برای آسیایی شدن به سنگ خورد ترامپ: به آزار و اذیت مسیحیان در آمریکا پایان دادم؛ اکنون دین به کشور بازگشته است/ ایران هنوز می‌تواند موشک شلیک کند