۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۳۲۹۲۹
تعداد نظرات: ۷۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۲۳-۰۳-۱۳۹۹
کد ۷۳۲۹۲۹
انتشار: ۱۷:۵۲ - ۲۳-۰۳-۱۳۹۹
نگاه یک پژوهشگر روان شناسی به ماجراهای "در مسیر زندگی"

مهری، مازیار و خیانت ؛ کدام مقصر است؟

زن ها به دلیل آن که مدارهای عاطفی و ارتباطی وسیع تری در مغزشان دارند، کانون تولید مهر و عاطفه هستند.

اشاره: یادداشت زیر توسط یک پژوهشگر روان شناسی درباره داستان واقعی "مهری و مازیار" نوشته شده است که عیناً و به طور کامل منتشر می شود:

داستان عبرت آموز "مهری و مازیار" را از همان قسمت اول خوانده ام. داستان هر چند واقعی است اما پر واضح است که نویسنده با ذکر جزئیاتی از نزد خود، به آن جذابیت روایی بیشتری داده است که اقتضای کار نیز همین است.

به عنوان یک پژوهشگر روان شناسی کیس های متعددی کما بیش شبیه ماجرای مهری و مازیار را سراغ دارم. بنابراین می خواهم از نقطه نظر روان شناسی، نکاتی را درباره ماجرای ذکر شده توسط همکار نادیده ام جناب آقای عباس پازوکی  (که بسیار زیبا و عالمانه می نویسند) بیان بدارم.

در ماجرای مهری و مازیار، دستکم تا بدینجای قصه مقصر کیست؟ قطعاً مازیار مقصر است. او برغم داشتن همسر، با زنان دیگر وارد رابطه عاطفی می شود. همین برای گناهکار بودن او کافی است و دلیل محکمه پسند دیگری نیاز نیست.

اما آیا مهری در این میان بی تقصیر است؟ از منظر روان شناسی ، نه!

مهری، مازیار و خیانت ؛ کدام مقصر است؟

همین جا توجه تان را جلب می کنم به این که درصدد "توجیه" کار مازیار نیستم بلکه می خواهم کار او را "توضیح" دهم. مثلاً اگر فردی سرقت کند، حتماً مجرم است. حال اگر کسی به فقر مالی و گرسنگی او اشاره کند، نمی خواهد سارق را بی گناه جلوه دهد بلکه می خواهد علت ارتکاب سرقت را شرح دهد. 
من نیز می خواهم علت کار مازیار را از نظر روان شناسی تشریح کنم.

هر انسانی از پدیده ازدواج انتطارات متعددی دارد ولی دو انتطار "برآورده سازی نیاز جنسی" و "ارضاء عاطفی و احساسی" بین همه افراد مشترک است.

در ماجرای مهری و مازیار، تا جایی که اشارت وار متوجه می شویم، مهری درباره نیاز اول چندان با مازیار سازگار نیست ولی چون پرداخت کامل تری به موضوع نشده و احیاناً نیازی هم نبود، وارد این موضوع نمی شوم. ولی به طور مسلم، مهری در زندگی مشترک شان، وقع چندانی به روحیات همسرش نمی نهد، او را تحقیر می کند و تخریب اش می نماید.

خانم ها متوجه این موضوع بسیار مهم و حیاتی باشند که مردها، به شدت نیازمند توجه عاطفی از سوی همسران شان هستند. حتی پژوهش ها نشان داده است که نیاز مردها به آغوش و نوازش، بیشتر از زنان است. مردها به دلیل کلیشه های رایج درباره آنها مثل این که مرد نباید گریه کند، مرد نباید ضعف نشان دهد، مرد باید خشک و قوی باشد و... از درون بسیار شکننده می شوند و اصطلاحاً دردها و غم ها و کاستی هایشان را به درون می ریزند (یکی از علل کم بودن طول عمر مردها نسبت به زن ها همین است).

از سوی دیگر زن ها به دلیل آن که مدارهای عاطفی و ارتباطی وسیع تری در مغزشان دارند، کانون تولید مهر و عاطفه هستند. عبارت مهر مادری، فقط یک تعبیر شاعرانه نیست بلکه یک اشاره زیست شناسانه است که ناظر است بر مدارهای مغزی زنانه که منشأ تولید و زایش مهر و علاقه و پیوندهای عاطفی هستند.

بنابراین، در خانواده این زن است که "مولد مهر" است. از طرف دیگر مردها به واسطه مدارهای مغزی که در طول میلیون ها سال تکامل یافته اند، ویژگی "حامی" دارند و وقتی این مهر را دریافت می کنند، نسبت به صادر کننده آن مهر از خود حمایت بروز می دهند و مهر و محبت دریافتی را طعم حمایت به همسرشان می دهند. سپس همسرشان آن را با مهربانی جدید برمی گرداند و با حمایت جدید می گیرد و این چرخه که آن را چرخه عشق می نامم، تا آخر عمر، با آنان باقی می ماند و زندگی را به کام شان شیرین می کند.

در داستان واقعی مهری و مازیار، هیچ نشانه ای از تولید اولیه مهر و عاطفه و نثار آن به مازیار نیست یا بسیار کمرنگ و موردی و گذراست. مازیار درگیر کارهای متعدد شرکتی است و با انبوهی از مشکلات واقعاً جدی و بزرگ دست و پنجه نرم می کند. ضعف شخصیتی او (خودشیفتگی) نیز که توسط نویسنده به خوبی توصیف شده است، مزید بر علت است تا مشکلات بیرونی ضرب در ضعف شخصیتی او شوند و بزرگ تر جلوه کنند.

حالا مردی با انبوهی از مشکلات و مصائب، وقتی به خانه می آید به جای آن که مهر دریافت کند و آرامش یابد، با رفتارهای طلبکارانه و تهاجمی همسرش مواجه می شود، یعنی همان کسی که انتطار داشته به او آرامش دهد.

چنین شرایطی را مردها ممکن است تا مدتی تحمل کنند. حتی ممکن است برخی تا آخر عمر تحمل کنند( دقت کنید که دارم می گویم "تحمل"، یعنی از آن زندگی لذتی نمی برد). عده ای نیز تحمل نمی کنند و طلاق را انتخاب می کنند. اما در این میان گروهی نیز وجود دارند که نه تاب "تحمل تا نهایت عمر" را دارند و نه به هر دلیلی می توانند راه "طلاق" را در پیش بگیرند. لذا ممکن است مهر و عاطفه ای که در زندگی مشترک، دنبالش بودند ولی از آنها دریغ شد را در بیرون از خانواده جست و جو کنند.

در واقع زنی که شروع کننده بی مهری در خانه است و رفتاری طلبکارانه، تحقیر آمیز و تخریبگر با شوهرش دارد، ضربه اول بیرون راندن شوهرش از زندگی مشترک را می زند. ادامه این رفتارها، مرد را به طور کامل از زندگی مشترک ناامید می کند و همان طور که گفتیم او را به یکی از سه راه می برد:
-تحمل دائمی رنج و لذت نبردن از زندگی مشترک
-طلاق
-روابط خارج از خانواده.

البته همه مردانی که درگیر روابط خارج از خانواده هستند، به دلیل بی مهری همسران شان نیست. هستند مردانی که دارای همسرانی از هر نظر خوب اند اما به دلایل اخلاقی، معاشرت با افراد ناشایست یا ضعف های مفرط شخصیتی شان، مبادرت به خیانت می کنند؛ حتی برخی نظریه ها معتقدند که خیانت و تنوع طلبی در این مردها، منشأ زیستی نیز دارد. قطعاً حساب آنها از اکثر "مردهای رانده شده عاطفی" جداست و ما در  این بحث، صرفاً راجع به اکثر روابط خارج از خانواده که منشأ فقر عاطفی (یا جنسی) دارند، پرداخته ایم.

ممکن است به ویژه خانم ها این نوشته مرا توجیه خیانت مردها بنامند، همان گونه که ابتدا نوشتم، من فقط دارم ریشه ها را توضیح می دهم. خانم هایی که عاطفه خود را از شوهران شان دریغ می کنند، بدانند اولین قربانی، خودشان هستند و با خود حق پنداری مطلق، نمی توانند زندگی شان را نجات دهند. به مردها نیز توصیه می کنم قدردان عواطف زنانه همسران شان باشند و از امروز بیشتر به آنها توجه کنند.

باور کنید زندگی شیرین مشترک، چندان سخت نیست، فقط کافی است مهربانی بی توقع مان را به عنوان همسر و نه به عنوان معامله گر نثار مرد یا زن خود کنیم.

زندگی هایتان پر از عشق و تداوم!

***

 از مخاطبان این نوشته می خواهم با نظرات علمی و تجربی شان این بحث را غنا ببخشند تا بلکه بتوانیم به کمک هم زندگی های بیشتری را نجات دهیم. از عصر ایران نیز می خواهم نظرات مخاطبان را منتشر کند تا زمینه تضارب آرا فراهم شود. از آقای پازوکی نیز به خاطر این که زمینه این بحث آموزشی را فراهم کردند، سپاسگزارم.

با احترام
م. سعادت


قسمت های منتشر شده مهری و مازیار تا کنون:

مهری و مازیار/1 : محاکمه ذهنی
مهری و مازیار/2 : چت شبانه
مهری و مازیار/3 : خاطرات خانم خلیلی
مهری و مازیار/4 : داماد معتاد بود...!
مهری و مازیار/5 : پایان زندگی مشترک نازنین و امیرعلی
مهری و مازیار/6 : نیت خوانی های آقای مدیر!
مهری و مازیار/7 : کیک تولد با تصویر شرک و فیونا!
مهری و مازیار/8: جشن تولد با طعم بدگمانی!
مهری و مازیار/9: جنگ و صلح
مهری و مازیار/10: یک اتهام سنگین
مهری و مازیار/11: از بی اعتنایی همسر تا قلیان در آلاچیق
مهری و مازیار/12: شرط نازنین برای ازدواج موقت

مهری و مازیار/13: استخدام منشی خانم با روابط عمومی بالا !
مهری و مازیار: پیامک دردسر ساز خانم منشی


ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۴۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
5
67
تحلیل آموزنده ای بود. امیدوارم همه ما بتونیم به توصیه پایانی این نوشته عمل کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
3
31
تحلیل بسیار خوب و کارشناسی است و از تحلیلگر محترم و استاد پازوکی و پرسنل محترم عصر ایران کمال تشکر را دارم .لطفا ماجراها را روزانه منتشر کنید
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
4
28
بسبار به جا و صحیح نوشتید.
به نظر شما با مردی که به هیچ عنوان ابراز احساسات نمی کند چه رفتاری باید کرد؟این را مدنظر داشته باشید که بارها در شرایط احساسی و با آرامش این موضوع به او یادآوری شده است و تغییری حاصل نشده.
در واقع این مرد تماما طالب محبت و توجه است ولی جوابی در این خصوص نمی دهد.
البته منظورم محبتها و ابرازهای زبانی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
طبق این متن: طلاق، خیانت و یا تحمل. اگر خیانت کردید ریشه اش رفتار مرد بوده، البته این توجیه خیانت نیست، فقط ریشه یابی ست.
آزاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
7
24
به نظر من مهری هم مقصر است همانطور که توی داستان میخوانیم اصلا همدل و همراه همسرش نیست مرد بعد از چندین بار رانده شدن توهین و تحقیر میره سراغ زن دیگه ای
ما زن ها هم تحمل توهین تحقیر و بی توجهی نداریم این طبیعیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
درسته ولي قبلنم تو ماه عسل خطا كرده بوده مازيار
ناشناس
| Bulgaria |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
دوست عزیز نگفته ماه عسل، ی سفر بوده
ناشناس
Germany
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
4
19
عصر ایران اینقدر که شما به فکر تامین امنیت روانی خانواده ها هستین بخدا هیچ نهادی اینجوری قدم پیش نزاشته. محشره کارتون. من هر یه روز در میون کنتظر بخش های جدید مهری و مازیارم. هرچند یه مدت تاخیر زیادی در امتشار این نوشته ها داشتین. به هروی ممنون. چون این اتفاقات آینه واقعی زندگی زوجین هست. اگر اسم و عنوان آدمها رو از اتفاقات زندگی مشترک برداریم تقریبا داستان همه شبیه هم میشه، لذا این نوشته ها کمک زیادی به بهبود زندگی زوجین و در نهایت امنیت روانی زوجین و اجتماع میشه
ناشناس
Bulgaria
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
3
10
سپاس، خانمهایی که این حرفها رو توجیه بدونن باید در مورد خودشون بیشتر تفکر کنند. این مساله که بیان شد یکی از چندین دلیل ممکن اتفاقیست ک روی داده، پس نه انکارش درسته و نه مثال نقض اوردن که فلانی اینطور نبوده. زندگی فقط بر مبنای احساسات نیست. بخش حل مشکلات و مسایل و برنامه ریزی و ... باید به همراه منطق و عقلانیت و پذیرش هم باشه. همه باید در مورد خودشون تامل کنند بخشهای ضعف و قدرتشونو بپذیرند و سعی بر حل مشکلات کنند. گفتگو کردن و با هم زمان گذروندن یاد بگیرن.
یکی از مشکلات اینه که بچه هاطوری بزرگ میشن ک خیلی درکی از مشکلات مالی ندارن و مثلا از دغدغه و غم پدر چیزی نمیدونن بعد وارد زندگی میشن و خودشونو با هزاران نفر مقایسه میکنن یا حتی ب خاطر علاقه ادمی به پیشرفت هم ممکنه حس ناتوانی مالی در همسرشون ایجاد کنند بدون اینکه توجه کنند خودشون ممکنه هیچ تصوری از شرایط سخت کار ندونن، اینکه دغدغه داشته باشی از پس زندگی بربیای و کم نیاری خیلیا رو اذیت میکنه و عدم درک و همراهی همسر طرف متلاشی میکنه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
1
21
آموزش و آگاهی بخشی روابط زن و شوهر و علی الخصوص روابط جنسی زوجین در سیستم آموزشی و مدارس و دانشگاه و حتی رسانه ها بصورت تابو درآمده است و تا وقتی نشود در مورد این نیاز اولیه زن و مرد صحبت کرد و آموزش صحیح داد نتیجه اش فاصله گرفتن زوجین از یکدیگر و افزایش آمار طلاق یا خیانت خواهد بود . لطفا در این مورد بیشتر اطلاع رسانی کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
7
37
ممنون، ایشون به مشکل بی محبتی خانم خیلی خوب پرداختند. ولی به مشکل خودشیفتگی اقا که می تواند خود ،اغازگر این چرخه باشد خیلی کمتر پرداختند. در واقع زن حتی اگر با محبت زیاد شروع کند، مرد خودشیفته برحس خودبرتر بینی اش افزوده می شود و کمتر از زن قدردانی می کند. و این حس برتری به جای قدردانی و حمایت ، حس محبت کردن زن را از بین می برد و احساس خسران ایجاد می کند. چون زن حس می کند محبت و قدردانی او باعث خودبرتر بینی همسرش شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
اشتباه منفی زدم کاملا قبول دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
15
25
وقتی یه پسر که 30 سال خودش رو به امید ازدواج و ارضاو نیازهای عاطفی و جنسی
، نسبتا از گناه های وافر و رایج تو کشور ما هست پاک نگه داشته وارد یه زندگی میشه و میبینه که انگار قرار نیست نه تنها تو این زندگی نیزهاش رفع بشه، بلکه این زندگی همش پر از توقع و غر زدن و خستگی و طلبکاریه یه زنه که همیشه حق به جانبه و با تمام احساسی که روانه خانومش میکنه هیچ بازخوردی ازش نمیگیره مطمئنا وارد روابط خارج از خانواده میشه. بد ترین قسمتش اینجاست که اون فرد قبل ازدواج برای رسیدن به آرزوها و رویاها و عواطف و نیازهاش امید بزرگی به اسم ازدواج و همسرش داشته و الان که میبینه تو زندگی مشترک جز اعصاب خوردی چیز دیگه ای نیست و از روز اول باید سر طلا و جهاز و ارایشگاه و فلان آتلیه و بهمان تالار و چنان غذا اعصابش خورد باشه و نیازهاشم رفع نمیشه. اونوقت به نظر من پر بیراه نیست که وارد روابط خارج از خانواده بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
شما خودت ب عنوان ی اقا چقدر با همسرداری و رفتار مناسب با خانومها و شرایط روحیشون اشنا بودی و اموزش دید؟ فقط ب خانمها میگی. خودم دوروبرم میشنوم دغدغه پسرا اینه ک عروسی کنن دخترا تالار و ارایشگاه و ... میخوان ولی کمن پسرایی ک دختری ک خیلی فکر اینا نباشه رو بپسندن. خودشونم دچمشتاق ادمهای پرتوقعن. اولش براشون جذابه بعد ک وارد زندگی میشن میفهمن چیزای دیگه ی خانم حذابتره ی خانم ک همراه و همدل باشه گوش شنوا داشته باشه و مرد در مواقع نیاز مثل ی دوست بتونه روش حساب کنه ولی واقعیت اینه ک مردها اینا رو نمیبینن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
1
9
واقعا داستان بسیار خوبی در میان از این دست بود و برای شخص من در روابط زناشوییم گره گشا بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
3
20
خیانت فقط عملی مردانه نیست اما در جامعه و در نشریات سعی می شود به وجه مردانه آن پرداخته شود و وجه زنانه آن از جمله علت ها نادیده گرفته می شوند.
این که عوامل مختلف در به وجود آمدن خیانت بررسی شوند و سهم مقصران مشخص شود خیلی خوب است اما به شرطی که خیانت زنان نیز بررسی شود و عوامل آن و سهم تقصیر شوهران هم بررسی شود. در غیر اینصورت این طور به نظر می آید که در حال توجیه خیانت آقایان هستید.
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
4
22
یه مورد در خصوص مازیار و مهری که من تا الان تو داستان بهش برخورد نکردم اینه که مهری یکبار از وضعیت کاری مازیار، ازش سوال نکرد!!
نپرسید اوضاع کار چطوره؟
کمکی ا من برمیاد؟
من هر زمان همسرم درگیر مسئله کاری میشه سریع متوجه میشم! حتی به بچه هام هشدار میدم که بابا امروز روز سختی داشته! فضای خونه رو از هر سر صدایی آروم میکنیم، با یه استراحت خوب شروع میکنه به حرف زدن ! حالا تصور کنید تو این وضعیت من و بچه ها شروع کنیم به نق زدن، درخواست های غیرضروری، گلایه از این و اون، ....
مطمئنا نیم ساعت نشده از خونه میزنه بیرون!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
مردها عموما" دو ست ندارند زنان در جریان کارهایشان باشندبه اصطلاح اغلب آنان باید به زحمت حرف از دهانشان بکشی بیرون , و زن ها بعد از چند بار شکست در حرف کشی از مردان عطای این دانستن را به لقای آن می بخشند شاید برایتان عجیب باشد بنده در شرایطی بوده ام که در زمان جنگ فکر می کردم همسرم در جبهه است و عملیات سنگینی که انجام می گرفت کلی عزاداری می کردم در حالیکه بعد معلوم می شد ایشان در شهر تشریف داشته اند و برعکس فکر می کردم در شهر هست ولی در عملیات بود این رفتارها بنوعی ادامه ی همان خودشیفتگی مفرط هست هم اکنون بعد از گذشت 35 سال از زندگی مشترک این رفتار ترک نشده است و جنگی نیز در کار نیست که بعنوان امنیت عملیات و ... این رفتار را توجیه کند و بعلت جنگ و همراهی خارق العاده با ایشان ( می خواستم سهمی در دوران جنگ برای جنگیدن داشته باشم به اصطلاح کاری انجام داده باشم , رفتارم حالت رفتار سرباز با فرمانده داشت چشم قربان بله قربان حتی وقتی ایشان به متزل برمی گشت دقت کنید صبح زود ایشان در خواب بود و بنده ( زن جوان با وجود معلم بودن و داشتن دو فرزند ) در نانوایی بودم تا ایشان خوب استراحت کند و این رفتار غلط بنده ( به هیچوجه مطالبه گر نبودم و رفتارم بیشتر مادرانه بود با تمام فداکاری هایش , تا همسرانه ) امر را بر ایشان مشتبه ساخت که به چشم یک نیروی خدماتی به همسر نگاه کند و متأسفانه هنوز این نگاه ادامه دارد , و طبعا" در شرایطی هستیم که هیچکدام از این زندگی لذت نمی بریم و این بچه ها هستند که ما را بهم وصل کرده اند بچه های 31 و 34 ساله دکتر و مهندس که متأسفانه ما الگوی ازدواج موفقی برای آنان نیستیم و ترجیح داده اند که مجرد بمانند
آقای م
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
چقدر فهمیده و با شعور
همسرتون چه شانسی داشته با شما آشنا شده
زندگیتون پایدار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
2
14
من خودم حدود سه ماهه که بازنشسته شده ام‌ .ضمن تایید حرف های شما واقعا خانمم زندگی را به همه ما حرام کرده .اصلا یه جوری شده باکوچترین بهانه قهر میکنه.البته قبلا هم قهر میکرد ولی الان دیگه شورشو در آورده طوری که بچه هم دیگه لب به اعتراض گشوده اند و خانواده را از اونه مهر ومحبت خالی کرده .به نظر شما چه باید کرد؟ممنون از مطالب خوبتون
مهرناز
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
1
9
بسیار زیبا و متین نوشته بودید. خیلی ممنون
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
24
13
خیلی عجیب بود انتشار این مطلب در فضای به شدت فمنیستی جامعه ما.
زنان جامعه ی ما برابر تر ! از مردان مون دارن میشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
آقای امیر جملات شما تایید کننده این واقعیت است که این متن و تحلیل بیشتر به نفع آقایان است.
زیبا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
1
32
البته من زنانی رو‌ میشناسم که زندگی رو با عشق و محبت شروع میکنند ولی بعد از مواجه شدن با خیانت نسبت به زندگی سرد میشن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
بله
به من نظر هم می رسه داستان از جایی شروع شده که مهری نسبت به همسرش شک داره ، مثل موضوع مسافرت و دختر عراقی...
به نظرم اتفاقا مازیار این قدر این خانم رو تو شک و داستانهای این طوری نگه داشته که باعث ازرده و شکننده و سرد شدن ایشون شده
مریم
Canada
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
7
25
من در کانادا زندگی می کنم. در اینجا خیانت به ندرت رخ می دهد ولی اگر هم رخ دهد، میزان آن در هر دو جنس یکسان است. متاسفم که در کشور من فقط خیانت مردها مورد بررسی قرار می گیرد، انگاری فقط مردها می توانند خیانت کنند و به همین دلیل فقط ریشه های آن بررسی می شود. متاسفانه از آنجا که در مورد خیانت زن ها صحبتی نمی شود، علل آن هم بررسی نمی شود و لذا اگر در جایی خیانتی از سوی زنی رخ دهد، جان این زن در خطر قرار می گیرد و ممکن است با قتل ناموسی مواجه شود. با درد بسیار در قلبم می گویم که می دانم درج نمی کنید ولی خواهشا حداقل برای این دوست عزیز نویسنده ارسال کنید.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
مریم خانم کانادایی؛ کلیدواژه یا کلید عبارت کلیشه ای "در کشور من" دیگه خیلی نخ نما شده ! اینم بگم که در کشور من زنان پابه پای مردان دارن میرن و حتی میتوانن گوی سبقت را از مردان بربایند
بهروز
| Canada |
۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
من هم در کانادا زندگی می کنم اما جسارتا با بخش اول فرمایش شما در کم بودن خیانت در بین زوج ها در جامعه کانادا چندان موافق نیستم و لزوما حرف درستی نیست. در اینجا به علت روابط آزادی که افراد می تونن داشته باشند، تشکیل خانواده به معنای همسر و بچه در میان جوان های کانادایی طرفدار زیادی نداره و بیشتر قشر فرهیخته تر اون هم در سنین بالا تر اقدام به تشکیل خونواده به معنای مستحکم اون می کنن. زوج ها حتی اگر ازدواج کنند و بچه هم داشته باشند کمتر حاضر به ازدواج رسمی هستند و ترجیح می دهند که به صورت غیر رسمی زیر یک سقف زندگی کنند.از نظر من این به علت عدم اعتماد و یا روحیه عدم مسئولیت پذیری هست چون نمی خوان خودشون رو تا آخر عمر به یکی وصل کنند. حالا اگر بخواهیم بگیم در میان این زوج ها با این کیفیت رابطه، خیانت کمتر هست، هر چند خودم آمار رسمی در اختیار ندارم، اما برام قابل قبول و منطقی نیست. البته آنچه عرض کردم بیشتر ناظر به جوانان کانادایی بود. در مورد زوج های ایرانی ( زوج های مهاجر که از ایران اومدن) هم باید بگم که آمار طلاق بین ایرانی های اینجا بسیار بالا هست که دلایل خاص خودش رو داره.
ژاله
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
16
20
قبول ندارم تحلیل تون رو
چون هیچ زنی بدون دلیل نامهربان نمیشود، بعنی به قول شما مدارهای مغزی زنها اینگونه اند، مازیار قطعا منشا نامهربانی مهری هست
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
چرا قبول ندارید که بیشتر دخترهای این روزها سرد و بی عاطفه هستند و اکثر دنبال خودنمایی و ظاهر خودشون هستند؟
فرناز
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
18
19
ولی مازیار مرد بی لیاقتی هست که لایق هیچ محبتی نبوده و نخواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
اين تفكر خطرناك...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
بله
به نظر میاد بر خلاف نظر کارشناس محترم چون با زنان دیگه ارتباط داشته ، مهری هم نسبت بهش سرد شده
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
3
19
والله من خودم مردم اصلا نیتون خودمو جای مهری بزارم واقعا که با همچین شوهری به نظرم رفتارهاش خیلی بد هم نبوده یادتون باشه قبلا هم یه بار با دختر عراقی ریخته بود روی هم!!
ناشناس
Canada
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
15
حقیقتش من به خاطر مورد مشابه و شبهه هایی که داشتم به مشاورین خانواده متعددی مراجعه کرده ام و توصیه همه آنها به طور خلاصه و به صورت متفق القول این بوده که برای داشتن یک شوهر وفادار می بایست:
1- مهربان و باایمان باشید (مردها زنان مهربان و باایمان را دوست دارند حتی اگر خودشان مذهبی نباشند)
2- به اندازه ای که محبت دریافت می کنید محبت کنید؛ چراکه اینگونه به همسر خود می آموزید که او نیز باید محبتش را هم به زبان بیاورد و هم در عمل نشان دهد، چون متاسفانه مردان ما در این زمینه به خوبی آموزش ندیده اند.
3- خودتان را دوست بدارید و به خودتان برسید و همیشه زیبا و مرتب و خوش فرم باشید. در کل ظاهر زیبا و تمیز و آراسته داشته باشید و همیشه به فکر پیشرفت خودتان باشید، نه فقط پیشرفت اعضای خانواده. چون وقتی مردها چنین زنی داشته باشند، یعنی زنی که به زیبایی و توانمندیهای علمی و معنوی خود اهمیت می دهد، خیالشان راحت راحت نخواهد بود و چشمشان دنبال زنان دیگر نخواهد دوید و می دانند که باید به چنین زنی توجه کنند.
امیدوارم مطلب من را درج کنید، هرچند می دانم درج مطالبی که به قدرت و توانمندیهای زن (توانمندیهایی غیر از خانه داری که در جای خود بسیار باارزش است) اشاره می کند ممکن است برای شما دشوار باشد. متشکرم
سعید
Germany
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
6
10
با کمی تغییر ، زندگی شخصی من رو داره قلم میزنه انگار . عالیه .
مطمئن باشید ، محبت حتی شده کلامی از سوی خانم میتونه مرد رو رام خودش کنه. من هنوز نتونستم این موضوع رو به خانومم بقبولونم که درسته من آشتباه کردم ، اما اونم مقصره . دو سال از ازدواجمون گذشته ، داریم از هم جدا میشیم ، اما هنوز یه بار تو این مدت عذرخواهی هم نکرده و همیشه خودشو حق میدونه. من میتونم زندگیمو و دقیقا اتفاقات اونو برای اقای پازوکی تعریف کنم تا براتون قلم بزنن یا خودم براتون بنویسم که مردم بیشتر اگاه بشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
2
14
من یکی از همون مردهایی هستم که راه اول رو انتخاب کردنم.کاش اهمیت مسئله جنسی رو بخصوص برای خانومها بیشتر باز می‌کردید. اینکه اگر مردی 6 ماه رابطه جنسی نداشته باشه چه میکنه و باید چکاری انجام بده. البته برداشت من از مسائل عاطفی ذکر شده در این داستان، جدای از رابطه زناشویی نیست. شاید بخاطر قبة این مسئله ست که نویسنده بیشتر به مسائل عاطفی توجه داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
اگر همسرتون خیانت می کرد هم فکر می کردید مقصر خود شما هستید؟
ناشناس
| Russian Federation |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
شما خودت نیاز به اموزش داری. چقدر همسرتو میشناسی؟ چرا خودتون نیازتونو ب همسرتون نمیگید ک بقیه باز کنن؟ شما حتی نمیخوای بپذیری روابط جنسی و زناشویی با روابط عاطفی فرق داره. تا جایی ک من خوندم اتفاقا روابط عاطفی برای خانمها مهمتره همونقدر ک اقایون صمیمیت و دوست داشتن تو رابطه میبینن، روابط عاطفی برای خانمها اهمیت بیشتر از جنسی داره. نه ک روابط جنسی بی اهمیت باشه ولی روابط عاطفی خوب بین زوجین منجر به سایر موارد میشه. اینجور که شما گفتی همه عواطف معطوف ب رابطه میدونی و این حس ب طرفتو القا میکنی ک فقط به این منظور دوسش داری. دوست عزیز بجای تحمل، روابط میسازن. همونقدر که روابط دوستانه و خانوادگی میسازن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
دوست ناشناس اول، مگر من خیانت کردم؟
اما دوست ناشناس دوم، با پرچم روسیه. قصد مجادله با شما رو ندارم، اما من خواسته هام رو گفتم، و متاسفانه این موضوع تبدیل به باجگیری شده. یعنی هروقت احساس نیاز جنسی رو مطرح میکنم، انگار باید هزینه ای بدم. در هر حال خدا رو شکر که کرونا اومد و به بهانه اون میتونم شبها جدا و در یک اتاق دیگه بخوابم. والبته همه این زجرها بخاطر بچه کوچیکه که دارم.
ناشناس
| Russian Federation |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
دوست عزیز ممنون تجربه تونو در اختیار ما گذاشتید، هدف محادله نیست اگه از لحن نوشته چنین برداشتی شده. حق با شماست، واقعیتش شما اولین نفری نیستید ک چنین مساله ای بیان میکنید و تقریبا همیشه برام سوال بوده چرا انگار همش یک نفر تو زندگی بنطر گوش شنوا داره و دنبال یافتن راه حل برای مشکلاته. انشاالله مسایل شمام حل شه و طعم خوشبختی همه ادمها بچشن
ناشناس
Germany
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
4
20
در داستان مهری و مازیار، مازیار مردی خودشیفته و قدری هم مکار و بدجنس است
ولی وقتی دو عامل "برآورده سازی نیاز جنسی" و "ارضاء عاطفی و احساسی" وجود نداشته باشد فرقی نمیکند مرد آدم خوب و پاکی باشد یا خودشیفته و ...
قطعا وارد یکی از مراحل "خیانت" یا "طلاق" و بندرت "تحمل" خواهد شد
متاسفانه در جامعه ما اکثر خانمها در مورد دو عامل "برآورده سازی نیاز جنسی" و "ارضاء عاطفی و احساسی" اطلاعی ندارند و بر اساس آموخته ها و انتظارات غلط وارد ازدواج میشن و خیلی سریع با دخالت سایرین که اونها هم سواد و شایستگی دخالت ندارند زندگی مشترک رو نابود میکنن
پاسخ ها
Ama1991
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
چی میگین دارین؟؟؟؟ چی میگین؟؟؟؟!!!!
باور کنین سرمو چن بار الان کوبوندم به میز کارم الان؟!!!!
Ama1991
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
نه نه ببخشین. اشتباه شد
من قرار بود این پاسخ رو به یه نظر دیگه تو یه سایت دیگه بنویسم
مریم
Canada
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
3
14
عصر ایران عزیز لطفا نظر من را درج کنید چون درد خیلی از زنان خیانت دیده را بیان می کند.
متاسفانه در کشور ما زنان خیانت دیده، دو درد را باید تحمل کنند:
1- درد خیانت شوهرشان
2- درد مقصر بودن

اغلب زنان خیانت دیده ای که من می شناسم زنان نجیب و خوبی هستند. یکی از آنها مادر شوهر خود من است که به خاطر بچه هایش جدا نشد اما همواره درد خیانت شوهر و درد مقصر بودن در این خیانت (اینکه او کم گذاشته که شوهرش به او خیانت کرده است) را باهم تحمل کرده است.
بیایید به این زن ها جفا نکنیم. اگر مردی از همسرش راضی نیست باید به دنبال راه حل باشد، به مشاور مراجعه کند و اگر همسرش درست نشد، جدا شود؛ چراکه اگر خیانت کند، کارش نه شرعی است نه انسانی. او با این کار روزهای زندگی همسر بی خبر از خیانت شوهر را به هدر داده است، شاید آن زن بعد از جدایی، مردی را بیابد که واقعا دوستش داشته باشد، اما وقتی مرد خیانت می کند و رابطه دومش پنهان می ماند، حق انتخاب را از همسر اولش می گیرد و روزهای زندگی او را تباه می کند که مورد قبول خداوند نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
کسی ک در معرض خیانت قرار میگیره کلا درداوره، اصلا نمیشه گفت این تحلیلها و مسایل دنبال مقصر میگرده،درستش اینه ک دنبال علل و راه حل باشیم تا حل شه. هستند مردهای بی فکر ک حتی از روی کنجکاوی وارد روابط خارج خانواده یا حتی تجدید فراش میشن و یا ادمهای بیماری و دارای شخصیت مشکلدار و همچنین هستند ادمهایی که همسرانشون نقش بسزایی در اتفاقات داشتند. نظر یکی از دوستان واقعا برای خانمها درسته. چرا ی سری از خانمها حتی حوصله زندگی خودشون ندارن و هر فعالیت بقیه رو ک میبینن میگن حوصله دارید چرا مثلا کیک میپزی و ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
7
11
منشأ زیستی؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!! اصلا اساس مشکلات ما در هرزگی برخی مردان همین نوع تفکر هست که معلوم شد نویسنده خودش هم صاحب چنین تفکرات معیوب هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
3
7
بنده معتقدم حتی اگر مرد به زن دیگر ی فکر کرده و تمایل داشته باشد ولی عملا" کاری انجام ندهد , هم خائن محسوب می شود و متأسفانه متأسفانه این دست مسائل ( چه اندیشه و چه عمل ) باعث می شود علاقه زن نسبت به همسرش سیر نزولی طی کند و می بینید زنی که همسرش را صد درصد عاشقانه دوست داشت اگر به مرحله ی نفرت نرسیده باشد این علاقه به صفر درصد می رسد زنها گرسنگی بیماری و نداری مرد را تحمل می کنند ولی خیانت در اندیشه و در نگاه حرام و درعمل را به هیچوجه تحمل نخواهند کرد . مگر بخاطر بجه هایشان . ویک زندگی بقول روانشناسان را با طلاق عاطفی ادامه خواهند داد تا حتی زمان مرگ .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
یکی از مصادیق خشونت علیه زنان همین مقایسه کردنشون از لحظ ظاهری با زنان دیگر هست و اینکه توقعات در مورد ظاهر و حتی تامین نیازهای جنسی تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
6
2
در دنياي امروز كه مرتبا از توجه به خانم ها صحبت مي شه، اين موضوع به شدت قوت گرفته كه مردها به غول چراغ جادو تبديل شدن و فقط بايد آرزوهاي همسران را برآورده كنند.اين درحالي است كه خانم ها اصلا توجهي به نيازهاي عاطفي و جنسي همسران خود ندارن و هيچ وظيفه اي احساس نمي كنند. در نتيجه آقايون اگر تحمل اين موضوع را نداشته باشند به ساير راهكارها فكر مي كنند. البته اگر دست به اقدامي هم بزنند حتما مقصر از منظر ديگران مقصر خواهند بود. اما ريشه يابي برخي از اين روابط ناصحيح آقايون شايد به بي توجهي خانم ها ربط داشته باشد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
14
1
من که این داستان مهری و مازیار رو داستان کلیشه ای و دور از واقعیت میدونم وطبیعتا تحلیل های روانشناسی( واقعا یه مشکل خانوادگی بین زن و شوهر نیاز به تحلیل روانشناسانه داره؟!!!یا بیشتر نیاز به تحلیل جامعه شناسانه داره؟) مربوط به اون رو هم درست نمی دونم.
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
31
4
عنوان خيانت به داشتن همسر موقت صحيح نيست . بيش از 4 ميليون زن سرپرست و دختر ازدواج نكرده در جامعه وجود دارد و تامين نيازهاي عاطفي ، مالي و جنسي آنها بر عهده مرداني هست كه توانايي لازم در اين زمينه ها را دارند . اين واقعيت جامعه است و داستان سرايي و برچسب خيانت مشكلي را حل نميكند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
در بسیاری موارد داشتن همسر موقت باعث طلاق همسر دائم میشه . در این صورت آیا مشکلی حل شده یا مشکلات دیگه ای هم اضافه شده .تازه بچه های ازدواج اول هم به مشکل اضافه میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
آیا می دانستید یکی از دلایل خیانت زنان در ایران خیانت یا به قول شما ازدواج موقت شوهرانشان است؟ این سوپر من هایی که وظیفه خود می دانند تا نیازهای سایر زنان البته جوان و خوشگل را تامین کنند حتی در صورت تامین نسبی نیازهای جنسی و مالی همسر اول مسلما قادر به تامین نیاز عاطفی همسرشان نخواهند بود زیرا چنین مساله ای با طبع زنان ناسازگار است. آن وقت دعوا و درگیری متعددی روی می دهد و سوپرمن دیگری پیدا می شود تا این نیاز را برطرف کند. این هم واقعیت جامعه است جناب! از آن طرف این زنان به قول شما بی سرپرست هم به زندگی نصفه نیمه راضی نخواهند بود.
مورد دیگر این که این همه مرد جوان که قادر به ازدواج نیستند در جامعه وجود دارند بهتر نیست به جای تشکیل حرمسرا به این جوانان کمک شود تا ازدواج کنند؟
گلناز
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
2
4
ممنون از توضيح عالمانه كه به خوبي توانسته ايد از توجيه جدايش كنيد.
اتفاقا من اميدوارم مردهايي پيدا نشوند كه با خواندن اين توضيحات، رفتار اشتباه خودشان را توجيه كنند، به آقاياني كه از خواندن متن به اين توجيه رسيده اند اكيدا و خواهرانه پيشنهاد ميكنم تا دير نشده پيش يك مشاور خوب بروند.
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
4
7
وقتی بعد از 23 روز از عسلویه برمی گیردم خانه تازه به جای استراحت باید عین یه کلفت همه کارهای خانه به عهده من باشه و خانمم فقط با دوستاش بره خیابون و باشگاه و فروشگاه و از بوق صبح آشپزی و بچه داری با من باشه تا بچه ها بخوابند. وقتی هم ازش نزدیکی میخام خستگی را بهونه می کنه و چندتا کشیده تو صورتم میزنه که من خسته ام و بفهم. خیلی اوقات هم میگه من عاشقت نیستم فقط دوستت دارم. تو 7 روزی که خونه هستم هم برای هیچ کاری اجازه نمیده از خونه برم بیرون. حتی دیدن پدر و مادرم. دوتا بچه هم دارم و نمیتونم با شرایط کاری که دارم جدا بشم.لطفا راهنماییم کنید.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
اوضاعت خیلی خرابه یه فکری به حال خودت و بچه هات بکن
امير
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
منظورت چيه جدا بشي !!! وايسا يه كم ديگه كتك بخور
طلاق داداش در اولين فرصت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
آقا مصطفی عزیز من واقعا برای شما ناراحت شدم. امیدوارم که غلو کرده باشید. وگرنه این زندگی مطمئنا جای امنی برای بچه های کوچک شما نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
2
12
اگه ممکنه بخش تامین و حمایت مالی و روانی که از طرف مرد باید انجام بشه رو هم بهش بپردازین . مردهایی که نسبت به شرایط اقتصادی خانواده بی تفاوتن و دوره های بیکاری طولانی دارن و زن مجبور بار مالی رو هم به دوش بکشه دیگه انگیزه چندانی برای زن نمیزارن که تو فکر تامین نیازهای عاطفی و ... باشه
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
5
2
سپاس ازگروه خوب عصرایران بنده دقیقا دراین مورددرگیرم وراهی را پیدا نمیکنم درسته روابط خارج ازخانه ایجادمیکنم ولی یه جورهای خودم هم خسته شدم ببخشیداگه من درخانه سیرمیشدم نمیرفتم بیرون دنبال ساندویج وفسفودها نون وپینرخونه بهترین غذای دنیاست ببخشید
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
7
با سپاس فراوان
به نظر بنده سیستم آموزشی به جای پرداختن به تدریس و آموزش درس های بیهوده و تلف کردن عمر فرزندان ما ، در کنار آموزش به تربیت نیز بها داده و درسهایی از قبیل چگونه با همسرمان رفتار کنیم ، آموزش و آشنایی با مسایل جنسی، خیانت در زندگی مشترک و مسایلی از این قبیل را در سر لوحه فعالیت های خود قرار دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
1
9
ممنون از عصر ایران ، آقای پازوکی و روانشناس نویسنده این متن به خاطر پرداختن به مسائل زندگی مشترک
این که چرا مهری و مازیار به اینجای زندگیشون رسیدن رو هم آقای پازوکی و هم نویسنده این متن به صورت تخصصی بهش پرداختن و الان حرف من درباره سارا منشی مازیاره.
اینکه چرا یه خانم وقتی تنها یه روزه که استخدام شده به خودش اجازه میده که به رئیسش پیام دلتنگی بفرسته و عملا رابطه خارج از عرف و عقل و شرع رو با یه آقای متاهل شروع کنه.
کاش به این موضوع هم بپردازیم که چرابعضی خانمها با وجودی که میدونن طرفشون متاهله حرمت شکنی میکنن و به اصطلاح رو سر یه زندگی خراب میشن. چی میشه که ما خانمها به همنوع و هم‌ جنس خودمون رحم نمیکنیم؟؟
درسته که مازیار به سارا چراغ سبز نشون داد ولی چرا سارا برای خودش ارزش و احترام قائل نیست؟؟؟ کاش به دلیل رفتار سارا و ساراهای بیشماری که متاسفانه در جامعه کم هم نیستند پرداخته و راه حلی برای این معضل هم ارائه بشه.
mm2
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
3
2
آقا تحلیلتون عالی بود. دمتون گرم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
3
تحلیل کارشناسانه ای هست
ولی چرا همیشه خانومها باید چاره کنند؟چرا وقتی زندگی می پاشه میگن خانومه ضرر کرد.نکن این کارو دودش اول توچشم خودت میره.مگر مرد چقدراز بهم خوردن یک زندگی سودمیبره؟چرا خانوم مهر نبینه؟چرا آغوش پرمهروامن مرد جایگاه همسرش نباشه؟
حاصل
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
1
5
نویسنده عزیز گفته اید:"خانم هایی که عاطفه خود را از شوهران شان دریغ می کنند، بدانند اولین قربانی، خودشان هستند"شاید هم اینجور نیست آنانکه عاطفه شان رااز شوهرشان دریغ میکنندنه شوهرشان را لایق عاطفه اشان میدانند ونه خود را نیازمند عاطفه شوهرشان حالا علت را کار ندارم
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
2
من می خوام توی این تحلیل بجا و درست شما یکم به عقب تر برگردم.
یعنی پروسه ازدواج و انتخاب همسر در کشور ما که بیشتر سنتی هست و متاسفانه بدون شناخت کافی دو نفر با هم زیر یک سقف می روند در حالی که اصلا نسبت به هم شناخت درست و دقیقی ندارند و حتی ممکن است .
و این موجب می شود اکثر زوج ها در کمتر از یک سال دچار طلاق عاطفی شده و به دلیل حرف مردم یا فشار خانواده صرفا در کنار هم زندگی می کنند. توقعی از زن در این زندگی بدون عشق و علاقه نمی توان داشت که بتواند وظایف عاطفی خود را انجام دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
7
قشنگ مشخصه که یک آقا این داستان را نوشته کاملا به نفع خودشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
1
6
سلام فقط نظر کارشناس روانشناسی بود من قبول ندارم چون فقط از دید عاطفی به مسائل نگاه میکنه بدون در نظر گرفتن اساس تفکر مرد ،فرهنگ واینکه مقطعی زندگی را نگاه کردن که سالها امتحان شده وهیچ به نیاز زن توجه نمیشه وزن به عنوان یکی از وسائل زندگی به حساب میاد پس حساسیت زن کجا میره زن کجا باید نوازشو جستجو کنه نابرابری جنسیتی به این میگن که اگر زن به مرد توجه نکن مرد آزاده هر کاری دلش بخوا د بکنه فرم نیازهای زن و مرد فرق میکنه والا هردو در خطرند به نظر من نگاه کارشناس محترم عمیق نیست
ناشناس
Switzerland
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
3
2
پژوهشگر محترم سه عامل را برای مازیار بیان کردند( تحمل ، طلاق،. رابطه با غیر).قطعاً تحمل در ابتدا به سومی و ممکن است پس از آن به دومی( طلاق)بی انجامد، اما باید به نکته مهمی در قبل از ازدواج دائم( اصطلاحاً عقد نکاح دائم)اشاره کرد!چرا یک مرد اقدام به ازدواج دائم می کند؟جواب ساده است!تشکیل خانواده و حضور در فضای خانواده.که پوشش دهنده نیازهای متعددی است که قسمتی از آن دو نیاز جنسی و مهر ورزی است.بیان اینکه یک مرد با ازدواج دائم قصد رفع نیاز جنسی را دارد کلا با گرایش فرد به تعهدات آن در تضاد است.مرد حتی اگر برای قبول مسئولیت آماده نشده باشد این گرایش را در خود می بیند که مسئولیت پذیر شود.حالا در همه جوامع بشری وقتی زنی مدعی یا طلبکار شد و یا نقش ریاست را اختیار کرد و بدتر از آن،هم رئیس و مدعی و طلبکار و بی تعهد( اشاره می شود)شد چه پیامی به مرد می دهد؟مثلاً زنی که می خواهددر جامعه سکسی حاضر شود و اصلأ برایش مهم نیست نظر شوهرش چیست(زن با این عمل کسب توجه می کند و این توجه برایش لذت می آورد)اما حتی گفتگوی شوهرش با زن دیگری را خیانت می داندتفاوتش با زن مقابل با شوهرش چیست؟ایا زنی که ازدواج رامانندکتاب داستانی برای رفع تمام نیازهای مادی و نداشته وبرتری طلبی( حسادت به دیگران)می داند، و راه حل رسیدن را توهین،تحقیر،بی مهری،بستن در اطاق خواب( پای بسته)،و حضور در بیرون خانه و .. بی تکلیف است؟
ناشناس
Russian Federation
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
2
با نشکر از دوست عزیزی ک مسیولیت انتشار این خبر داشتند و دوست نویسنده، خیلی بیشتر از متن نظرات خواننده ها باعث افزایش اگاهی شده ممنون
شریفی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
1
سلام
ابتدا تشکر از جناب پازوکی محترم به دلیل نوشتن روایتی واقعی از یک زندگی مشترک که با خواندن چنین داستانی برای بنده که در آستانه گذشتن سه بهار از زندگی مشترکمان هستم بسیار آموزنده بود.
با خواندن داستان مهری و مازیار بخشی از اتفاقات زندگی خودم را به یاد اوردم که با نا آگاهی و بی تدبیری رفتارهایی شبیه به شخصیت مهری داستان داشتم و چه زیبا درس گرفتم.
و سپاس از آقا یا خانم سعادت پژوهشگر روانشناس که در یادداشت ایشان نیر نکته های بسیار ارزشمندی جهت ارتقای روابط زوجین لحاظ شده بود.
از نویسنده محترم و عوامل عصر ایران خواهش دارم قسمت های بعدی داستان مهری و مازیار را سریع تر منتشر نمایند.
وبگردی