۲۸ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۲۸ آذر ۱۴۰۴ - ۰۲:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۳-۰۴-۱۳۸۸
کد ۷۶۷۶۹
انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۳-۰۴-۱۳۸۸

قانون درباره "انتشار اعترافات" چه می گوید؟

عصرایران - این روزها، برخی سایت ها و نشریات متعلق به یک طیف خاص سیاسی ، آنچه "جزئیات اعترافات سیاسیون دستگیر شده" می نامند را به طور گسترده ای پوشش می دهند مانند اینکه فلان فعال سیاسی- مطبوعاتی که در وقایع اخیر بازداشت شده، اقرار کرده است که سال گذشته در سفر به دوبی روش های انقلاب رنگی را آموزش دیده یا دیگری اعتراف نموده است که در فلان ساختمان، داشته اند برای آشوب ها برنامه ریزی می کرده اند و مسایلی از این دست.

از دیدگاه سیاسی، البته هر کدام از طرفین، حرف های خود را دارند. یک طرف مدعی است که این اعترافات، از یک سناریوی براندازی از نوع نرم و مخملی پرده برمی دارد و لزوم برخورد با عاملان داخلی این حرکت سیاسی را مضاعف می کند و طرف دیگر، ادعا دارد که این اعترافات تحت شرایط خاص بازداشت و مسایل مبتلابه آن صورت گرفته و لذا اعتباری ندارد، به ویژه آنکه متهمین بدون وکیل بوده اند.

البته در عالم سیاست، معمولا هیچ کس نه متقاعد می شود و نه متقاعد می کند، به ویژه اگر بازیگران عرصه سیاست، از نوع وطنی باشند و خود را "حق مطلق" بینگارند!

از این رو، بهتر است به جای جانبداری از یک دیدگاه سیاسی یا موضعگیری علیه طرف دیگر، ببینیم قانون - که اتفاقا هر دو طرف دم از آن می زنند- چه می گوید؟

ابتدا درباره این انتقاد که متهمین وکیل اختیار نکرده اند و از این رو قانون نقض شده است، به قانون مراجعه می کنیم.

طبق تبصره ماده 128 قانون آیین دادرسی کیفری، می توان متهم را در مرحله تحقیقات از داشتن وکیل محروم کرد. البته این محرومیت اولا مشروط است و ثانیا موقت؛ بدین معنی که اگر موضوع مورد بررسی جنبه "محرمانه" داشته باشد یا حضور غیر متهم (از جمله وکیل) به تشخیص قاضی موجب فساد گردد و همچنین در خصوص جرایم علیه امنیت کشور حضور وکیل در مرحله تحقیقات با اجازه دادگاه میسر است.

به علاوه در مرحله بعد از تحقیقات، یعنی در دادگاه، متهم حتماً حق استفاده از وکیل را خواهد داشت ولو آنکه موضوع، به امنیت ملی مرتبط باشد. از این رو چنانچه تحقیقات از متهمین ماجراهای اخیر زیر نظر مقامات قضایی صورت می گیرد، می توان فقدان وکیل در مرحله کنونی را توجیه کرد و آن را منطبق با ماده پیش گفته دانست.

اما درباره انتشار آنچه اعترافات این متهمان نامیده می شود نیز چند نکته قابل توجه است:

1- قبل از آنکه مجرمیت کسی در دادگاه صالح اثبات گردد و رای صادره نیز قطعی شود، هیچ کس حق ندارد اقدام به انتشار مشخصات متهمین نماید. حتی در دادگاه های علنی نیز که همه می توانند حضور داشته باشند، رسانه های جمعی صرفا می توانند با حضور در دادگاه از جریان رسیدگی ، گزارش مکتوب تهیه کنند و طبق تبصره یک ماده 188، حق ندارند نام یا مشخصاتی که معرف هویت فردی یا موقعیت اداری و اجتماعی شاکی و مشتکی عنه باشد منتشر نمایند.

این تبصره تخلف از این امر را در حکم "افترا" دانسته است که خود جرم مجزایی است.
بنابراین واضح است که انتشار مضمون بازجویی ها ولو آنکه واقعی باشد، اقدامی غیرقانونی است.

2- در حالی که متهمین به دلیل محرمانه بودن پرونده های اتهامی، وکیل ندارند،که این امر نیز در مرحله کنونی یعنی تحقیقات ، منطبق با قانون است ، انتشار اظهارات منسوب به آنها در رسانه های یک جریان خاص سیاسی، نافی محرمانه بودن پرونده است.

به هر حال اگر پرونده محرمانه است پس چگونه برخی رسانه ها متن بازجویی ها را منتشر می کنند و اگر محرمانه نیست که باید حق داشتن وکیل در همین مرحله تحقیقات نیز برای متهمین رعایت شود.

3- متاسفانه رسانه هایی تاکنون مبادرت به انتشار اعترافات کرده اند که بیش از سایرین، مدعی قانونمندی اند و همواره معترضین به نتیجه انتخابات را دعوت به تبعیت از قانون و تمکین به آن کرده اند. این رسانه ها همچنین در حالی مدعی پیروی از رهبری هستند که رهبر معظم انقلاب، در نماز جمعه 29 خرداد، تصریح داشتند که تا جرمی در دادگاه  ثابت نشده، کسی نباید آن را رسانه ای کند.

از این رو انتظار می رود به تبعیت از قانون به عنوان جاده ای یک طرفه تعریف نشود که فقط طرف مقابل ملزم به عبور از آن باشد بلکه همه باید به قانون احترام بگذارند والا سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و حیثیت انسان ها، اولین قربانی چنان شرایطی خواهد بود.
 
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
ايوالله بالاخره يكي به اين زياده خواهي اعتراض كردالبته اگر گوش شنوايي باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
عصرایران عزیز با نظر شما کاملأ موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
با سلام واقعا مطلب جالبی بود

از شما خواهش میکنم دراین خصوص

که مربوط به حقوق شهروندی میباشد بیشتر مطرح کنید

پیشنهاد میدهم ستون حقوق شهر وندی داشته باشید
ناشناس
-
۱۱:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
شماها چرا ازاين اعترافات نگران هستيد و دستاويز قانون را علم كرديد؟
هركس خيانت كرده بايد افشاء شود تامردم بفهمند باچه افرادي سروكاردارند.
تواين قضاياي اخير هم بلانسبت شما، خيلي ازگربه ها تا چوبي راميبينند كه بلند شده زودتر سعي ميكنند يا فراركنند يا دست پيش بگيرند كه بيش ازاين پس نيافتند.
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
۱۲:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
من بعنوان مخالف صدردرصد میرحسین موسوی وجریان حامی او فرمایشات شمارا برگرفته از عقلانیت وداریت می بینم خداوند به شما خیر عنایت کند که اگر اینگونه فکر شود ریشه اختلافات کنده خواهد شد
ناشناس
-
۱۲:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
حالا شما چرا دستپاچه شديد. نكنه از بعضي اعترافات نگرانيد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
خوشحالم که هنوز نفس عدالتخواهی هنوز می زند در شرایط حاضر رک گویی و صراحت شما واقعا قابل ستایش است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
با این مطالب نمی توانید محبوبیت قبلی تان رابدست آورید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
در این روزها که از انصاف کمتر می توان آدرس گرفت واقعا دست شما درد نکنه که منصفانه اطلاع رسانی کردید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
(( هركس خيانت كرده بايد افشاء شود تامردم بفهمند باچه افرادي سروكاردارند. ))بنده نيز با اين فكر موافقم اما وقتي ليست عده اي را 4 سال در جيبمان داشته باشيم ولي جرات انشار آنرا نداشته باشيم آيا در اينصورت اسم اين اعترافات را مي توان اجراي عدالت ناميد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
چرا از اعتراف مي ترسيد .بگذاريد اعتراف كنند كه از كجا و چقدر پول گرفته اند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
مرگ بر كسي كه از قانون دم مي زند و از قانون مي گريزد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
اي كاش همگي ملتزم به رعايت قانون بوديم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
این مطلب یعنی حمایت از خائن وجاسوس !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
نوشته شما خوب است ولی امنیت ملی مافوق مطالب میباشد مردم هرچه زودتر باید بفهمند که چه کسانی وچرا دعوت به اغتشاش ونافرمانی ازقانون می کردند وجرا تاکنون اسناد تقلب وسیع را منتشر نکرده اند.آنهائی که حرف ازتقلب می زدند دوروز پیش بیانیه داده واعلام داشته اند که باتشکیل گروهی دنبال مدارک تقلب خواهند بود.انشاء اله تا انتخابات بعدی اگر یافته ای بر ادعایشان داشتند ارائه نمایند تا ماهم ببینیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
مسلما محبوبيت شما در بيان حقيقت است.
و خوشحالم كه ميبينم علارغم تمام سم پاشي ها به بيان حقيقت مي پردازيد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
قابل توجه آقاي شريعتمداري ( كيهان )
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
شما هم مثل سایر رسانه های ترسو گزینشی عمل میکنید !!!
ناشناس
UNITED STATES
۱۸:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
من هم به عنوان يك حامي 100% ميرحسين و جريان حامي او صحبتهاي شما را تا حدودي زيادي منطقي مي بينم .
ناشناس
FRANCE
۲۰:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
آقای نویسنده مچ بند بدست سبز پوش آیا همه نادان هستند بجز شما. این گنده گویی های شمارا بار ها در سایت های خارج از کشور دیدم که حتی بدون استناد به قانون خیلی واضح تر این نوع اعترافات را سینما و تئاتر ارزیابی کرده اند. حداقل انها مثل تو نیستند که تومن ایران را میگیری و اجازه فعالیت سایتی داری و بعد هم این چنین به ولی نعمت های خودت خیانت میکنی. والله در پیشگاه قضایی جرم و خیانت تو از خارجی ها بیشتر است. جالب اینجاست که یک مشت سزپوش هم جفنگ های ترا هم تایید یکنند. مرگ بر نمک نشناس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
چرا این قدر می ترسید دست یک عده رو شود؟؟؟نکند منافعتان به خطر می افتد !!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۳
0
0
شما که از قانون دم می زنید چرا بر علیه کسانی که مردم را دعوت به بی قانونی می کردند هیج مطلبی ننوشتید ای ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
0
0
هر کی با این مطلب مخالفت میکنه
مصداق همون پاراگرافه اخر همین مطلبه که میگه
"از این رو انتظار می رود تبعیت از قانون به عنوان جاده ای یک طرفه تعریف نشود که فقط طرف مقابل ملزم به عبور از آن باشد بلکه همه باید به قانون احترام بگذارند "
دوما
صحبت خود رهبر حکومت را اگر قبول دارید انست که:"تا جرمی در دادگاه ثابت نشده، کسی نباید آن را رسانه ای کند."
ناشناس
-
۰۸:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
0
0
آیا هدف وسیله را توجیه میکند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
0
0
استفاده گزينشي از قانون واقعا جامعه را سرخورده و بي اعتماد مي‌كند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
0
0
نظر شما از محاكمه علني انها چيست باز نگران نخواهيد شد؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
0
0
عکس العمل شما در قبال بعضی از موضوعات گزینشی است. ای کاش در همه مسایل اینگونه موشکافی می کردید .چرا که موضعگیری شما در انتخابات اخیر به طرفداری از یک کاندید مشخص بود .لذا نمی توانم باور داشته باشم که قصد و نیت شما از طرح اینگونه مسایل چیست ؟به هر حال سایت شما نیز بارها اخبار و اظهار نظرهایی مشابه این مطالب مخصوصا در جریان تبلیغات انتخاباتی داشته است . شما قضیه را طوری مطرح کرده اید که انگار با افراد امی و بی اطلاع حرف می زنید . خواهش می کنم برای اینکه از این به بعد حداقل برای همچو منی قابل مراجعه باشید ،کمی انصاف را پیشه کنید. با تشکر یک هموطن دوستار سایت عصر ایران.
ناشناس
-
۰۸:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
0
0
نگران نباشيد دادگاهشون هم تشكيل مي شه و خيانتشون هم مثل روز روشن مي شه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
0
0
سردبیر محترم محرمانه بودن مباحث و تشخیص آن بر عهده مسئولین قضایی و امنیتی است و شما نمی توانید موضوع محرمانه بودن این مباحث رو تشخیص بدید خواهش می کنم خودتون رو کدخدای مملکت ندونید مملکت قانون دارد و افرادی که تشخیص این مباحث بر عهده اونهاست در ثانی برخی از مطالب محرمانه بنا به مصلحت و یا با گذشت زمان اقتضاء دارد که افکار عمومی هم اطلاع داشته باشند پس در این مطلب هم شما نمی تونید اظهار نظر کنید کار را به کارشناس بگذارید . لطفا از افکار کدخدا منشی هم خارج بشید لطفاااااا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۱ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
0
0
نمي دانم چرا بعضي تاب شنيدن حرفهاي مستند و مستدل و منطقي را ندارند و سريع شروع مي كنند به : "چرا هول شدي ،‌خائني، جاسوسي و....."
شمايان كه اينقدر مطمئنيد چرا از عمل به قانون مي هراسيد بگذاريد همه چيز طبق قانون پيش برود. قانون را كه قبول داريد. آنها هم كه در بازداشت هستند. شماها هم كه مطمئنيد . با اين حساب چرا عدم تمكين به قانون ؟!‌ الله اعلم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
0
0
بسيار عالي بود – اي كاش اين رسانه هايي كه گفتيد اين مطلب را سرلوحه كارشان قرار دهند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
0
0
تعجب آور است كه عصر ايران زماني كه با مشاركت و معاضدت همين افراد در خيابانها اغتشاش و كشتار مر دم بي گناه انجام مي شد بحثي از قانون به ميان نمي آورد ولي الان ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
0
0
با کسانی که قانون این مملکت را به راحتی زیر پا گذاشته و از همه مهمتر آنکه قانون اساسی کشور را قبول ندارند صحبت از قانون به میان آوردن چندان منطقی به نظر نمی رسد چرا که این جماعت اصلا" قانونی را نمی شناسند که بشود با آنان قانونی رفتار کرد.!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
0
0
من فکر میکردم حقوق همان چیزی است که آخر ماه میاد تو حساب!!
میوه ای کوچک با معجزه ای بزرگ برای قلب و اعصاب! رتبه‌بندی کشورهای جهان بر اساس سهم پول نقد در تراکنش‌های روزمره (+ اینفوگرافیک) «اثر آخرین ماه سال»؛ چگونه زمان محدود بهره‌وری را افزایش می‌دهد؟ امیر عابدینی: آقای محمد خاتمی مخالف این بود که دوباره اسم باشگاه ما پرسپولیس شود قصه‌های نان و نمک(74)/ وقتی استرسِ مصاحبه، مهم‌تر از رزومه است مهران مدیری: طنز رضا عطاران چرک است/ کمدی دوست ندارم رویایت را به خاطر برادر احمقت خراب نکن! می‌خندیدند، تحقیر می‌کردند و اخراجم را می‌خواستند؛ شکایت جنجالی کارمند رئال عذرخواهی سرمربی رئال مادرید از این جوان خستگی شیاطین سرخ از اشتباهات داوری: بس است دیگر! خودکشی ۶۱ نظامی ارتش اسرائیل از آغاز جنگ غزه فاطمه گودرزی: گوگوش به خاطر رفاقتش با بیتا فرهی، او را جایگزین من در فیلم مسعود کیمیایی کرد مهران مدیری: گفتند به برنامه قیاسی می‌روی؟ گفتم به درک!/ افشای پایان قهوه تلخ!(فیلم) ترامپ: به توافق اوکراین نزدیک می‌شویم ورزشگاهی جدید مراکش از آزادی بزرگ تر است و رقیب استادیوم رئال مادرید است!