فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۹۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۰۷-۰۴-۱۴۰۰
کد ۷۹۱۱۵۷
انتشار: ۰۸:۰۶ - ۰۷-۰۴-۱۴۰۰

استفاده از شاخص امگا ۳ برای پیش‌بینی مرگ زودرس

استفاده از شاخص امگا ۳ برای پیش‌بینی مرگ زودرس
این شاخص نشان‌دهنده میزان اسیدهای چرب EPA و DHA در بدن است که معمولا در گوشت ماهی و مکمل‌های امگا ۳ یافت می‌شوند.

محققان آمریکایی دریافتند افرادی که دارای شاخص امگا ۳ پایین هستند، بیش از سایرین در معرض خطر افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و در نهایت کاهش طول عمر قرار دارند.

به گزارش ایرنا از ساینس، بر اساس این تحقیقات که با استفاده از داده‌های یکی از بزرگترین مطالعات جهان موسوم به مطالعه فرمینگهام درباره قلب انجام شده است، شاخص امگا ۳ برای پیش‌بینی مرگ زودرس به اندازه سیگار کشیدن دقیق است.

این شاخص نشان‌دهنده میزان اسیدهای چرب EPA و DHA در بدن است که معمولا در گوشت ماهی و مکمل‌های امگا ۳ یافت می‌شوند.

در واقع به اعتقاد محققان هر معیار مبتنی بر اسیدهای چرب، قدرت پیش‌بینی مرگ زودرس را با دقتی مشابه فاکتورهای ریسک استاندارد، از جمله کشیدن سیگار دارد. زیرا اسیدهای چرب موجود در سلول‌های قرمز خون به نوعی بازتاب تاثیرات تمام فاکتورهای ریسک بر بدن را در یک جا نشان می‌دهند.

مناسب‌ترین میزان شاخص امگا ۳ در غشای سلول‌های قرمز خون هشت درصد یا بالاتر است. وجود بین چهار تا هشت درصد امگا ۳ در خون، به معنای داشتن مقدار متوسط و کمتر از هشت درصد امگا ۳ در غشای سلول‌های قرمز خون به معنای کمبود این ماده در بدن است که می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و در نهایت کاهش طول عمر را پیش‌بینی کند.

محققان بر این باورند بررسی شاخص امگا ۳ یک راهکار مناسب برای ارزیابی سلامت است و می‌تواند از بیماری‌های مرگبار قلبی پیشگیری کند.

امگا ۳ نوعی چربی است و مقادیر اندک آن برای سلامتی ضروری است. این ماده غذایی در خوراکی‌هایی از قبیل آجیل، انواع دانه‌ها و ماهی‌های چرب از جمله سالمون یافت می‌شود. مکمل‌های امگا ۳ به راحتی در اختیار افراد قرار دارند و بدون نسخه فروخته می‌شوند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه American Journal of Clinical Nutrition  منتشر شده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
زاکانی: آیین تشییع پیکر رهبر شهید انقلاب در دهه دوم محرم برگزار می‌شود جام جهانی ۲۰۲۶؛ آخرین رقص مسی و رونالدو وزارت دفاع: هرگونه خطای محاسباتی یا تعرض به با پاسخی قاطع و پشیمان کننده مواجه خواهد شد ترامپ: حملات علیه ایران را امشب لغو کردم کایرونیوس اسکورولوس؛ ماری که با مامبا اشتباه گرفته می‌شود (+عکس) فورد اسکورت RS ؛ مطرح ترین بازگشت خودرویی این روزها (+عکس) معماری اداری شوروی در قلب گرجستان (+عکس) ادعای سنتکام: تنگه هرمز باز است یکی از متفاوت ترین نمونه های معماری در آمستردام (+عکس) فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص): تهدید آمریکا به حمله علیه ایران با پاسخ شدید مواجه می‌شود قورباغه درختی با یک ترکیب رنگ متفاوت (+عکس) سردار قاآنی: جنوب لبنان همواره سرزمین مقاومت و ایستادگی خواهد ماند ادعای ترامپ: ایرانی‌ها را نابود خواهیم کرد/ ایران در تبلیغات خوب است اما در جنگیدن خوب نیست سخنگوی سپاه: اگر آمریکا می‌خواهد شکست‌های قبلی خود را دوباره تجربه کند، پشیمان خواهد شد خروج قطار تبریز ـ مشهد از ریل در محدوده ترکمنچای