۲۱ آذر ۱۴۰۴
به روز شده در: ۲۱ آذر ۱۴۰۴ - ۰۴:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۹۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۱-۰۸-۱۳۸۸
کد ۸۹۱۵۷
انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۱-۰۸-۱۳۸۸
نظرخواهی از کاربران

پایتخت سیاسی ایران، منتقل بشود یا نشود؟!

نظر به اهمیت موضوع که نه تنها در زندگی پایتخت نشینان بلکه بر تمام ایرانیان تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم خواهد گذاشت، عصرایران کاربران فرهیخته خود را به بحث و تبادل آرا و دیدگاه ها در این خصوص دعوت می کند.


عصرایران - مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتقال پایتخت از تهران را به تصویب رسانده است.

طبق این مصوبه، پایتخت "سیاسی" ایران تا پایان تحقق سند چشم انداز یعنی تا سال 1404 خورشیدی، باید به شهری دیگر منتقل شود.

بر اساس مصوبه مذکور، همه مراکز و نهادهای دولتی تا 16 سال آینده به پایتخت جدید منتقل می شوند و بدین ترتیب تهران، پایتخت "اقتصادی" باقی خواهد ماند و شهری دیگر پایتخت رسمی و سیاسی ایران خواهد شد.

هنوز مشخص نیست کدام شهر پایتخت سیاسی ایران خواهد شد هر چند که برخی ها معتقدند باید شهری جدید برای این منظور احداث شود.

نظر به اهمیت موضوع که نه تنها در زندگی پایتخت نشینان بلکه بر تمام ایرانیان تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم  خواهد گذاشت، عصرایران کاربران فرهیخته خود را به بحث و تبادل آرا و دیدگاه ها در این خصوص دعوت می کند تا به این سوالات پاسخ دهند:

1- آیا با انتقال پایتخت "سیاسی" از تهران موافق هستید و چرا؟

2- در صورت موافقت کدام شهر را برای پایتختی سیاسی ایران پیشنهاد می کنید و چرا؟

نظرات خود را می توانید در کادر پایین همین صفحه مرقوم نمایید تا پس از انتشار و در بخش نظرات کاربران این خبر، در معرض مطالعه و قضاوت سایر کاربران و مسوولان قرار گیرد.
 
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
18
2
بله چون مزاياي زيست محيطي و امنيتي و سياسي و اقتصادي آن خيلي واضح است
قم - چون در كشوري با قوميتهاي مختلف مثل ايران كه مي تواند زمينه ساز توطئه هاي فراوان عليه تماميت ارضي آن گردد تنها شهري با ساختار مذهبي قم كه از همه اقوام نخبگان مذهبي را در بر دارد مي تواند مركزيت سياسي مناسبي را اعمال نمايد و جوانب اقوام را ملاحظه نمايد. ضمن آنكه حضور مرجعيت شيعه وزنه سنگيني براي نظارت بر دولتمردان و احقاق حقوق عامه خواهد بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
1
1- بله - مطمئناً با انتقال پایتخت از تهران به شهر دیگر بسیاری از مشکلات منجمله ترافیک، مسکن گرانی بیش از حد و سرویس دهی مناسبتر به شهر وندان حل خواهد شد به شرط اینکه انتقال پایتخت از تهران باعث فراموش کردن این ابر شهر توسط مسئولین نشود
2- اصفهان - به دلیل موقعیت جغرافیایی ، این شهر در کمترین میزان خطرات بلایای طبیعی قرار دارد و همچنینی به خاطر موقعیت منحصربفر جغرافیایی در جنگ 8 ساله کمترین میزان آسیب دیدگی را داشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
0
مخالفم . براي اينكه دليل خاصي براي اين كار وجود ندارد .
ولي پيشنهاد اين است كه تهران فقط پايتخت سياسي باشد و همه صنايع و توليدات و ... در تهران و اطراف آن جمع نشود ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
3
1
به هيچ عنوان...كار غلطي است بهتر است با قوانين سختگيرانه مهاجرت به تهران را محدود كنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
1
انتقال مراکز و نهادهای دولتی از تهران به شهر دیگری کاری بسیار کارشناسی شده باید باشد . چندین سال است که تهران پایتخت بوده و تمام نهادها در تهران هستند . نمیتوان پایتخت سیاسی را از پایتخت اقتصادی جدا کرد . اتفاقا چون تهران پایتخت سیاسی بوده است خود به خود پایتخت اقتصادی هم شده است .
به نظر بنده انتقال تهران عملا امکان پذیر نیست . فقط میتوان برخی نهاد ها رو جا به جا کرد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
3
0
در شرایط فعلی این انتقال منطقی نیست چرا که هزینه ی وحشتناکی به همراه دارد. اما اگر قرار بر انتقال به هر قیمتی است من شهرستان آمل را پیشنهاد می کنم. اگر به پوتراجایای مالزی رفته باشید فلسفه پیشنهاد اینجانب را درخواهید یافت: طبیعت زیبا، دسترسی آسان به مرکز اقتصادی کشور(تهران) ، موقعیت سوق الجیشی مناسب از نظر عدم دسترسی آسان هواپیما های نظامی بیگانگان ، فضای تشریفاتی زیبا تر با وجود دریای مازندران و البته مردمانی نجیب و با فرهنگ.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
4
بله. به نظر من پایتخت باید جای رشد داشته باشد تا مثل تهران منفجر نشود و البته دارای خیابانهای طولانی و عربض برای تجمعات مسالمت آمیز!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
2
اين كار موجب تجزيه كشور خواهد شد چونكه تهران شهري است كه بيشتر ساكنان آن مهاجران شهرستانها مي‌باشند و به همين دليل بحث قوميت براي آن مصداقي ندارد ولي شهرهاي ديگر چنين نيستند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
3
0
بله موافقم .كرج بهترين گزينه است از جهت راههاي مواصلاتي .مركزيت نزديكي به تهران .حمل و نقل عمومي از جمله مترو .فضاي زياد و اتوبان هاي كرج .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
من بعنوان يك مدير دولتي از اين طرح حمايت ميكنم چرا كه با انتقال پايتخت و مركز سياسي مديران تهران نشين از مديران واقعي مشخص ميشوند و در آنصورت مشكلات تهران به كل كشور تسري داده نميشود هرچند كه خود حاضرم به دليل مشكلات شخصي از مديريت دست برداشته و يك پست معمولي داشته باشم و اين تغيير باعث توسعه فرهنگي و علمي بقيه كشور ميشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
4
1
مخالفم و پيشنهادم اين است كه كساني كه كمتر از 100 - 50سال در تهران زندگي مي كنند به شهرهايشان بازگردانده شوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
1
در هندوستان دهلی نو و بمبئی ودر ترکیه آنکارا و استانبول به ترتیب بعنوان پایتخت و بزرگترین وپرجمعیت ترین شهر ها می توانند الگوی مناسبی جهت پیاده نمودن این طرح در کشور باشند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
تا زمانیکه مدریت و برنامه ریزی درست نشود و در هر کاری سیاسی کاری بشود هیچ اقدامی کارساز نخواهد بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
8
با سلام و تشكر از اطلاع رساني عصر ايران ، نظر كاربر محترمي كه گفته بودند كه در تهران از همه قوميت ها وجود دارد و در شهر هاي ديگر اينگونه نيست ، نظر كاملا درستي است و بحث انتقال را هر چند سال يكبار گوشزد ميكنند كه البته اين بار مصوبه مجمع تشخيص مصلحت است كه انشاءالله عملي شود كه بسيار بسيار بعيد است.دو سال پيش بخشنامه دولت بود كه شركتهاي نفتي كه در جنوب كار ميكنند بساط خود را جمع كنند و از تهران خارج شوند.آيا اينطور شد.مسلما خير ، فكر ميكنم دفاتر شان بيشتر هم شد.هنوز شهرهاي بزرگ و زوار پرور ، توريست پرور مانند مشهد ، شيراز ، اصفهان و شهر صنعتي بزرگ مثل اراك كه از مدتها قبل قرار بود به عنوان پايتخت مد نظر قرار گيرد از امكانات شهري -مترو ، مونوريل و ....محروم هستند.و همه تلاش مسئولين در تهران متمركز شده است و به تبع آن مهاجرت به تهران دقيقه به دقيقه شده است.تهران روز و شب ، ندارد و حتي روزهاي جمعه و تعطيلات هم ترافيك بيداد مي كند.در ادارات هم كافي است يك پست كوچك بگيري تا خودرويي تحويلت دهند و راه بيفتي در خيابانهاي تهران.بنده ، پدر و مادر متول تهران ( 80 سال سن پدر ) و اينطور كه ميگويند مادر بزرگ طفل 3-4 ساله اي بوده كه تهران آمده يعني 96 سال است كه خانواده ما در تهران هستيم و در حال حاضر محروم از آب و هواي پاك و فضاي سبز مناسب و در عوض روبرو با شلوغي ، بيكاري ، تا حدي نابساماني ، بد اخلاقي و نا هنجاري اجتماعي در تهران مي باشيم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
1
كاملا با انتقال پايتخت موافقم .چون دراين چندسال گذشته مهاجرت به تهران زياد شده وامنيت اين شهرهم به خاطر اين مسائل بهم ريخته است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
2
اين ميتونه يكي از راههاي حل مشكلات تهران باشه به شرطي كه كار مطالعاتي گسترده و كارشناسي شده باشه نه اينكه هيئتي تصميم بگيرند. چون ممكنه مشكلات تهران به شهر ديگه اي منتقل بشه.
مشكلات عديده ي تهران از جمله ترافيك،آلودگي هوا،آلودگي صوتي و به دنبال آن سلب آسايش و ... داراي مولفه هاي بسياري هستند كه راه حل براي آنها نياز به چند دسته عمليات كوتاه مدت،ميان مدت و بلند مدت هست.لازم به ذكر است كه در اين راه زياده خواهي برخي مديران،تنگ نظري و حتي سنگ اندازي نبايد پيش بياد.

اگه قرار باشه شهري پيشنهاد بشه بهتره اصفهان يا شيراز نباشه چون از ويژگي فرهنگي و هنريشون كم ميشه كه اين ويژگيها به مراتب از سياسي بودن بهتره.
ناشناس
CHINA
۰۹:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
1
موافقم- نيشابور که قبلا هم سابقه پايتختي داشته است. البته شايد سمنان هم مد نظر مسئولين از مدت ها قبل بوده باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
این کار غیر منطقی به نظر میرسد زیرا 1) باعث ایجاد تهرانی دیگر خواهد شد (انتقال مشکلات جاری به شهر جدید) 2 ) انتحاب شهر دیگر حتما با بروز مسائل اجتماعی و اختلاف روبرو است 3 ) در صورت تصمیم بر ساخت شهر جدید هزینه ها هنگفت و کار بسیار زمان بر است 4 ) بهتر است راهکار های دیگری برای حل مشکلات تهران پیدا کنیم تا اینکه مشکلات را به محل دیگری منتقل کنیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
2
موافقم، تهران روی خط زلزله است و تنها زلزله ای کمی شدیدتر از زلزله ماه گذشته می تواند فاجعه هولناکی از خود بجا گذارد. وقوع زلزله غیر از تلفات ملیونی ممکن است ایران را در خطر دست اندازی بیگانگان قرار دهد و حتی ایران را تا مرز تجزیه پیش ببرد. در صورتیکه در منطقه یا مناطق مناسبی به لحاظ جغرافیایی و سوق الجیشی شهر یا شهرهای مناسبی برای پایتخت ساخته شود و در این شهر یا شهرها مانند شهر الکترونیکی دوبی امکانات خاص دیده شود می تواند روند مهاجرت به تهران را معکوس نموده و موجبات امنیت بیشتر برای کشور را فراهم کند. البته این شهر خود نباید یک کلان شهر باشد مثل اصفهان چون در مدت کوتاهی مشکلات تهران را شهر اصفهان خواهد داشت و نباید دارای مشکل کم آبی باشد مثل قم و نباید راههای مواصلاتی به آن کوهستانی و صعب العبور باشد مثل آمل و حتی الامکان باید در مناطق مرکزی ایران باشد تا دسترسی عموم مردم ایران به آن آسان باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
6
1
در جواب دوستانی که شهرهایی که مثل قم و امل رو پیشنهاد دادن باید بگم اگر شما دوستان به منصبی برسین وضعیت مملکت همین خواهد بود چون فقط خودی فکر میکنید.
و دوستی هم که میگن کسانی که کمتر از 100 سال هست در تهرانن رو باید بگم خوب اون موقع باید شهر ری و شمیراناتیها تو تهران باشن وبقیه خداحافظ.
در رابطه با انتقال من موافقم چون حلال مشکلات بسیاری خواهد شد و اصفهان رو پیشنهاد میدم به چند دلیل:(هیچ سنخیتی با اصفهان ندارم):1-در مرکز ایران هست و امکان حمله به آن بسیار ضعیف.
2- شهر بزرگی هست
3- از لحاظ شهری هم خیلی امکاناتش نسبت به بقیه شهرها بیشتره
4-از لحاظ آب وهوایی هم بسیار شبیه تهران
و...................................
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
اگر به سير تغيير پايتخت در چند صد سال اخير توجه كنيم ، ظرافت انجام اين كار را توسط زمامداران وقت در مي يابيم . بعنوان مثال تغيير پايتخت از تبريز به قزوين ناگزير بود . چراكه در تهديد دشمن قسم خورده آن زمان اين مملكت يعني امپراتوري عثماني قرار داشت . اين امر حتي قزوين را هم تحت تأثير خود قرار داد و در نهايت اصفهان با مشاوره دانشمنداني چون شيخ بهايي و ... پايتخت شد . اما تغيير آن به تهران هم خيلي بي حكمت نبود . چراكه تهديدات روس و عثماني و موقعيت ژئوپليتيك تهران در كنترل آنها به سلاطين وقت كمك مي نمود . اما پيشنهاد بنده با توجه به شرايط كنوني و مسائلي نظير قوميتها و ... استفاده از تجربيات كشورهايي نظير تركيه در تفكيك مسائل اقتصادي و سياسي است . مثلا اينكه تهران به دليل مركزيت مناسب همچنان پايتخت اقتصادي باقي بماند ، ليكن پايتخت سياسي ، فرهنگي ، مذهبي و ... هم داشته باشيم ( حتي با احداث شهرهايي جديد ) . با تشكر .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
انتقال پایتخت
بله البته بدون در نظر داشتن کلان شهرهای فعلی . برای این امر بسیار مهم باید در ابتدا مکان مناسبی با وسعت خوب و دارای حریم مشخص و اسم بسیار بامسما جهت ایجاد شهر جدید در نظر گرفت سپس زیر ساخت های اصلی مانند کانال کشی های بسیار مناسب جهت آب و و فاضلاب ، برق ، مترو و خیابان بندی های با دیدگاههای کلان برای دراز مدت و بسیاری از لوازم دیگر باید تدارک دید سپس این انتقال صورت پذیرد ودر غیر اینصورت با پیش بینی مهاجر پذیر شدن آن یک تهران دیگر یا کلان شهر دیگر که نمی توان بر مشکلات آن فائق آمد به سایر شهرهای ایران اضافه میکنیم و آنوقت است که غوز بالا غوز می شود .
امیر حسین




ناشناس
-
۱۰:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
5
24
كاملا موافقم و البته بهترين و مناسب ترين شهر براي اين منظور شهر اراك است كه ازنظر بيشترين كارشناسان ار بهترين موقيت جغرافيايي برخورداراست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
موافقم
اما با یک شهر مدرن موافقم نه مثل تهران یک شهر بی نظم
ولی هر چه زودتر باید تهران رو از این وضع نجات داد
به نظر من اگه مشکلات زلزله نداشته باشیم شاهرود گزینه ی مناسبی می تواند باشد البته این امر نیازمند تحقیقات بسیاری است
ناشناس
-
۱۰:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
8
كاملا موافقم و البته بهترين و مناسب ترين شهر براي اين منظور شهر اراك است كه ازنظر بيشترين كارشناسان ار بهترين موقيت جغرافيايي برخورداراست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
5
1
بله - چون اگر در كشورهاي پيشرفته دنيا كمي تامل نماييم ،اين يك امر تجربه شده مثبت است كه سالهاست پايتختهاي سياسي و اقتصادي جدا هستند -در اين رابطه يك شهر مركزي ايران را كه در پيشنهادهاي قبلي كارشناسان نيز كانديد اين طرح بوده را پيشنهاد مينمايم .گلپايگان با وجود هواي معتدل كوهستاني و آب فراوان ،زمينهاي فراوان مسطح ،نزديكي به شهرهاي استراتژيك ، موقعيت امنيتي مناسب و... گزينه مناسبي مي باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
انتقال پايتخت ضروري است و بايد انجام شود
ولي كه به يك شهر ديگر كه بعد از چند سال ما يك تهران جديد داشته باشيم
بلكه بهترين كار اين است كه يك نقطه انتخاب وبراي اين كار با تمام استانداردهاي لازم ساخته شود
شبيه به كاري كه در مالزي انجام شد
هر چند من با بعضي از بخشهاي كار انها مخالف هستم
ولي در مجموع كار انها بهترين كار به نظر مي ايد
ساختن مجموعه اي از ساختمانها ومسيرهاي ارتباطي انها براي مركزيت اداري با برنامه ريزي قبلي ونقشه هاي اصولي
اين مكان در هر جايي مي تواند باشد از چند كيلومتري تهران تا چند صد كيلومتري آن
ناشناس
UNITED STATES
۱۰:۲۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
در هر كاري اجراي درست آن ملاك است اگر طرحي در اصل درست باشد ولي در اجرا به اشتباه اجرا شود توان سنگيني دارد ابتدا بايد ديد 1-ما توان اجرايي لازم براي اينكار را داريم يا نه
2-ما قادر به برنامه ريزي و طراحي چنين طرحي به اين وسعت را داريم
در انتها لازم به ذكر است در ابتداي رياست جمهوري اول آقاي احمدي نژاد صحبت از انتقال شركت ها به مناطق عملياتي شد تنها يك و دو تا سازمان ضعيف از قبيل دانشگاه صنعت نفت منتقل شد كه آن هم نصفي اينجا نصفي معلوم نشد كجا .
به اميد روزي كه ايراني داشته باشيم كه آيندگان به آن افتخار كنند همانند ما كه فقط به گذشته مفتخريم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
0
خير كاملا مخالفم
ناشناس
-
۱۰:۳۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
صددرصد موافقم - ترافیک را شا هدید روزی 4 تا 5 ساعت رفت و برگشت به کار میشود و روز به روز بدتر خواهد شد - به نظر من از پایه باید شهری را ساخت با خیابانهای 10 بانده و قابل توسعه مانند دبی و با فضای سبز و سیستم مکانیزه فاضلاب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
2
با سلام هر جا می خواهید پایتخت را ببرید ، ببرید فقط دست از سر ما اصفهانیا بردارید....
ناشناس
-
۱۰:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
کاملا موافقم - میخواستم عرض کنم کار از کار گذشته و چاره ای جز انتقال پایتخت نمی باشد ، دلا لان ، بساز بفروش ها و محتکران و صاحبان املاک باد آورده فقط مخالفند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
خير:كاملا با اين طرح مخالفم چرا كه از نظر اقتصادي و خيلي مسائل ديگر طرح موفقي نيست و اگر كار به اشخاص كاردان،مجرب،متعهد و خلاق (نه مثل آقاي نابغه اي كه طرح ايستگاه اتوبوس ميدان امام حسين را داده ،وسط خيابان ايستگاه اتوبوس است يك طرف خيابان ايستگاه مترو ميباشد و طرف ديگر فوروشگاه قدس و ماشين هم ميخواهد از اين محل عبور كند)سپرده شود با يك هزارم هزينه ويك مدت زماني پنج ساله مشكل تهران براي هميشه بر طرف شده و ماشاهد تهراني هستيم باخيابان هاي استاندارد زيبا و پايتختي بدون طرح ترافيك و با هوايي پاك اميدواريم مسئولين امر بدور از كيته و با عقل و منطق تصميم بگيرند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
من هم موافق این طرح هستم.
قبل از هر چیز باید خاطر نشان کنم که در ایران همه چیز سیاسی است. اقتصاد ما هم سیاسی است.
شما دقت کنید که بیشتر اقتصاد ما، توسط سیاست و رجل های سیاسی اداره می شوند!
کافیست به رده های بالای سیاست راه پیدا کنید، اتوماتیک اقتصادتان زیر و رو می شود.

این در مورد شهرها هم صدق می کند، همانطور که تهران به خاطر مرکزیت سیاسی، مرکزیت اقتصادی شد، لذا هر شهر دیگری هم که پاییتخت سیاسی شود به مرور شاهد انفجار جمعیتی، انباشت سرمایه و نتیجتا مرکزیت اقتصادی خواهیم بود.
به نظر من بهترین گزینه، ایجاد شهری جدید با رعایت اصول مهندسی و چشم انداز طولانی مدت است. و البته دسترسی ساده از تمامی نقاط ایران، از نکات اساسی است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
2
با سلام، تشكر و احترام از عصر ايران
به نظر مي‌رسد، با توجه به مشكلات جمعيتي، زيست‌محيطي و همه شاخصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و ...، وكمبود مكان فيزيكي و اشباع تهران از همه نظر، شايسته است كه پيش از سند چشم‌انداز موضوع انتقال پايتخت انجام شود. بهترين گزينه براي اين منظور كه از نظر آمايش سرزمين و داشتن تمام شاخصه‌هاي سرزميني مناسب است (به استثناي تأمين آب و عبور گسل زلزله) شهرستان سمنان مي‌باشد. البته در مقابل ساير شهرها مثل اصفهان، قم، اراك و ...) گزينه سمنان از هر نظر بهتر است، چرا كه به مركز اقتصادي يعني شهر تهران نيز نزديك است. بديهي است، ساير شهرها به علت مشكلات زيست‌محيطي و تراكم جمعيت گزينه زياد مناسبي نيست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
11
بله
اراك
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
انتقال پايتخت ضروري است و بايد انجام شود
ولي كه به يك شهر ديگر كه بعد از چند سال ما يك تهران جديد داشته باشيم
بلكه بهترين كار اين است كه يك نقطه انتخاب وبراي اين كار با تمام استانداردهاي لازم ساخته شود
شبيه به كاري كه در مالزي انجام شد
هر چند من با بعضي از بخشهاي كار انها مخالف هستم
ولي در مجموع كار انها بهترين كار به نظر مي ايد
ساختن مجموعه اي از ساختمانها ومسيرهاي ارتباطي انها براي مركزيت اداري با برنامه ريزي قبلي ونقشه هاي اصولي
اين مكان در هر جايي مي تواند باشد از چند كيلومتري تهران تا چند صد كيلومتري آن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
15
1
ايده بسيار مناسبي است اگر شهر زيباي آمل باشد حتما بهتر است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
تهران از هر نظر پايتخت مناسبي است.پايتخت نبايد عوض شود.ما بايد تغيير كنيم.سياست بايد تغيير كند.اگر مسئولان از بلاياي طبيعي هراس دارند،به جاي تغيير محل و نجات جانشان به فكر تامين امنيت جان و مال مردم تهران باشند و تا سال 1404 شهر تهران را از اين وضعيت اسفناك نجات دهند.نه جان شيرين خود را.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
2
موافقم
و فكر كنم بهترين جا براي دولتمردان ما يك شهر جديد در وسط كوير باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
11
شهر اراک از نظر خطر زلزله از ایمن ترین نقاط کشور-از نظر راههای دسترسی در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب و و همچنین راه آهن شمال به جنوب و غرب کشور و از نظر خطوط انتقال انرژی و ایستگاههای ترانزیت برق ،نفت و گاز یکی از مستعد ترین نقاط در کشور میباشد.
ناشناس
-
۱۰:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
1
با انتقال پایتخت موافقم و باید به شهری منتقل گردد که تمایل عموم برای زندگی در آن کم باشد تا مشکلات تهران در آینده ای نه چندان دور به آن منتقل نشود. به نسبت در مرکز ایران باشد . جمعیت آن کم باشد زیر300000 نفر. شاید در حوالی استان سمنان جایی مناسب یافت شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
5
0
با سلام . 4سال پیش قرار بر این شد برای رهایی از مدیریت پروازی و تبعیض دفاتر نفتی و پتروشیمی به اهواز و یا شهر هایی که نفت و پتروشیمی در انجا قرار دارد منتقل شود حتی برای مدتی این مسئله باعث افزایش بیش از حد قیمت ملک در مناطقی از اهواز شد . اما به دلیل نفوذ افراد قدرتمند عملا از این طرح آقای احمدی نژاد جلوگیری شد . الان هم من صددرصد اطمینان دارم به دلیل تجمع سرمایه داران و قدرت نفوذ این افراد از چنین انتقالی جلوگیری خواهد شد .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
3
1
1- بله ، 100% اجازه بدهيد تهران ما نيز نفسي بكشد .
2- با توجه به اينكه منطقه مورد نظر بايد از نظر امنيتي در كشور حرف اول را بزند يكي از شهرهاي مركزي ايران مثل كرمان ، يزد پيشنهاد مي گردد ولي شهرهايي چون شيراز يا اصفهان بدليل توريستي بودن اصلا مناسب نمي باشند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
6
1
بنده يك طرح دارم ....تهران بعنوان مركز سياسي كرج بعنوان پايتخت اقتصادي
قم پايتخت مذهبي شهر ري پايتخت تجاري شوند . مشكل ترافيك كاملا برطرف ميشود. اين طرح مانند طرح جديد ساعت كار باعث كم شدن ترافيك خواهد شد . به اميد اجرا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
سلام
بله .
از نظر من هم تهران خیلی بزرگ و شلوغ شده من فکر می کنم کمی از کنترول خارج شده . و خیلی برای این شهر نسبت به تمام شهر دیگه خرج می کنند ...
انتقال پایتخت بهترین و مناسبت ترین راه موجود است
در مورد پایتخت جدید به نظر من یک جای اب هوا معتدل جمعیت کم تا بتوانند رو اون شهر کنترول کامل رو داشته باشه
من فکر می کنم با انتقال پایتخت جمعیت تهران کاسته بشه
باتشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
1
موافقم پایتخت ام القری جهان اسلام باید در شان آن باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
4
موافق
تهران از همه نظر به اوج ظرفیت خود رسیده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
0
بله مکانی بین کرج و قزوین بهترین نقطه جهت این امر می باشد با دشتهای وسیع و امکان دسترسی آسان به تهران و از نظر آب و هوا نیز بسیار عالی می باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
به لحاظ وجود فعاليت‌هاي متنوع در تهران و نياز به جذب نيروي انساني لازم براي انجام وظايف مربوط به خود، و همچنين عدم حمايت از بخش‌هاي توليدي از جمله كشاورزي، موجب سرريز جمعيت به اين شهر چند منظوره گرديده است. همه كشورهاي توسعه يافته با توجه به پتانسيل موجود منطقه‌اي، فعاليت‌هاي مختلفي را به عهده گرفته‌اند. به عنوان مثال در آلمان ايالت باواريا مركز توليدات صنعتي از جمله ماشين سازي است. در ايران و خصوصاً تهران نقش جمعيت در شكل گيري صنايع و مراكز فرهنگي و همچنين نهادهاي تصميم گيري بيشتر به چشم مي‌ايد. ضروري است با توجه به پتانسيل‌هاي منطقه‌اي شهرها فعاليت‌هاي اقتصادي و فرهنگي و سياسي و مذهبي مختص آن منطقه شكل گيرد. و حكومت‌ها براي دسترسي افراد به اين مناطق و محصولات تولدي آن‌ها امكانات زيربنايي (راه، خطوط سريع‌السير ارتباطي، هواپيما) را ايجاد نمايد.كه ديگر ناز به تمركز افراد و فعاليت‌هاي متنوع در پايتخت نباشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
3
البته شهرهای بزرگی چون اصفهان و شیراز مد نظر نباشند چون این شهرها دست کمی از تهران(ازنظر ترافیک و شلوغی) ندارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
خير- كاملا مخالفم
در حال حاضر توكيو با 25 ميليون جمعيت پايتخت سياسي،اقتصادي ژاپن است،پاريس نيز سالهاست كه پايتخت فرانسه است و علاوه بر مركز سياسي،اقتصادي اين كشور ،مركز توريستي آن نيز مي باشد،اما هيچ يك از اين دو شهر مشكلات تهران را ندارند.دليل اين مسئله هم وجود شبكه سراسري مترو در اين دو شهر است.چرا به جاي انجام هزينه گسترده براي انتقال پايتخت خطوط مترو را تكميل نمي كنند؟هم اكنون خطوط ناقص مترو تهران بيش از يك ميليون جمعيت را در روز جابجا مي كند،اگر ما به جاي اين سه خط ناقص،10 خط مترو در تهران داشتيم آيا مشكل ترافيك و آلودگي هوا در تهران وجود داشت؟ اكنون با دستگاههاي جديدي كه بوجود آمده احداث خطوط مترو بسيار ساده تر و كم هزينه تر از گذشته شده است اما متاسفانه اختلافات سياسي بين دولت و شهرداري جلوي توسعه مترو را گرفته است و تنها كساني كه ظاهرا در اين بين اهميتي نداردند مردمند.
حال تصور كنيد پايتخت منتقل بشود،هزينه هاي گزافي كه براي ساخت مجلس جديد،فرودگاه امام خميني و دهها ساختمان جديد وزارتخانه ها همانند وزارت راه و ... انجام شده براي چه بوده است؟ چرا اين همه هزينه براي ساخت برج ميلاد شده است؟ سالهاي قبل بانكوك و دهلي نيز با مشكلاتي شبيه مشكلات تهران مواجه بودند آيا آنها پايتخت را عوض كردند؟ در بانكوك با كمك ژاپن خيابانها چند طبقه شد و در دهلي نيز با با كمك ژاپن 120 كيلومتر مترو احداث شد.اگر دقت كنيد موضوع تغيير پايتخت در كشورهايي كه انجام شده مربوط به سالها قبل بوده است و در سالهاي اخير راههاي ديگري براي حل مشكلات پايتختشان پيدا كرده اند.
مطلب ديگر مسئله دولت الكترونيك است،اكنون با توجه به توسعه و پيشرفت خطوط اينترنت پرسرعت در بسياري از نقاط جهان اصل نياز به حضور فيزيكي تا حد زيادي كم شده است و بخشي از كارمندان تعدادي از روزها از منزل خود كارهاي اداري را انجام ميدهند .اما متاسفانه به جاي توسعه خطوط پرسرعت اينترنتي جلوي آن را سد كرده اند. واقعيت آنست كه راه حل مسئله تغيير پايتخت نيست بلكه تغيير نگاه است.

ايكاش وقتي چنين تصميمهايي گرفته مي شود به تاثيراتي كه اين مسئله بر زندگي كارمندان ساكن تهران نيز مي گذارد توجه بشود.بسياري از كارمندان فرصتهاي شغلي بهتر را در ساير نقاط كشور از دست داده اند تا در تهران و در نزديكي خانواده خود زندگي كنند.اين كار شرايط زندگي بسياري را به هم مي ريزد و آنها را با مشكلات متعددي مواجه مي كند.بخشي از كارمندان دولت دختران مجردي هستند كه با خانواده شان زندگي مي كنند آنها چه بايد بكنند؟ضمنا اين مسئله موجب مي شود كه بين پايتخت جديد و تهران كه نزديكان كارمندان انجا حضور دارند،سفرهاي زيادي انجام گيرد كه خود مشكلات جديدي را ايجاد مي كند.
ضمنا احتمال در اين بين نيز عده اي با بالا رفتن قيمت زمين در پايتخت جديد وضعشان بسيار خوب مي شود و آنها كه از قبل به نوعي خبر پيدا مي كنند ميلياردر مي شوند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
به نظر من تهران پایتخت بمونه بهتره چون هر شهر دیگری پایتخت بشه شهر های دیگه و بالاخص مردمانشان از این که شهر خودشان پایتخت نشده دچار دلزدگی و مشکلاتی برای کشور می شوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
4
0
مخالفم ولی اگه پاوه شد چه بهتر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
0
مخالفم. مي توان مشكلات تهران را اساسي حل كرد هيچ كجا تهران نمي شود تهران طي بيش از 200 سال شكل گرفته است شهري زيبا و مهم و در شان ايران اسلامي . بهتر است بجاي حل مسئله صورت مسئله پاك نشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
3
بله
خمین به یاد بنیان گذار انقلاب و نه با فکرهای تحریف شده به نام آن مرد بزرگ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
این پیشنهاد رفیق عزیزمون که تاسیس یک شهر جدید با امکانات کافی برای یک پایتخت بسیار خوبه
ولی خب در صورتی که ممکن باشه
فعلا تهران جای خوبیه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
4
1
بله
تبریز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
سلام
بله .
از نظر من هم تهران خیلی بزرگ و شلوغ شده من فکر می کنم کمی از کنترول خارج شده . و خیلی برای این شهر نسبت به تمام شهر دیگه خرج می کنند ...
انتقال پایتخت بهترین و مناسبت ترین راه موجود است
در مورد پایتخت جدید به نظر من یک جای اب هوا معتدل جمعیت کم تا بتوانند رو اون شهر کنترول کامل رو داشته باشه
من فکر می کنم با انتقال پایتخت جمعیت تهران کاسته بشه
باتشکر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
2
1- موافقم ، بسیار لازم وضروری است
بدلیل مشکلاتی که در حال حاضر مردم تهران و ایران با آن مواجه اند ( ترافیک ،آلودگی هوا ، ازدحام جمعیت ، .....)
همچنین احتمال زلزله خیزی بالا در تهران.( اگر خدای ناکرده زلزله ای در حدود 7 ریشتر در تهران اتفاق بیفتد علاوه بر اینکه فاجعه ای بزرگ با تلفات انسانی واقتصادی بسیار زیاد برای تهران خواهد بود تمام کشور دچار نا بسامانی خواهد شد. بنا براین اینکار بسیار ضروری و لازم است.
2- بنظرم باید یک شهر جدید برای این منظور احداث شود وتمام مسائل مربوط به یک مرکز سیاسی ( از نظر امنیت ،موقعیت جغرافیایی ، و...) در آن مد نظر قرار گیرد . استفاده از تجارب کشورهای دیگر هم لحاظ شود.
هیچیک از شهرهای بزرگ کشور شرایط لازم را برای اینکه مرکز سیاسی به آنجا منتقل شود ندارند زیرا خود آن شهرها مشکلاتی شبیه تهران دارند بهر حال مملکت ما این توانایی را دارد که در عرض 10 سال شهری مدرن در موقعیتی مناسب از هر نظر ایجاد ومرکز سیاسی را به آنجا منتقل کند امید واریم این اتفاق بیفتد.
از سایت عصر ایران بخاطر این نظر سنجی متشکریم و پیشنهاد می کنم بجای ایجاد یاس در مردم ( با طرح موضوعات اختلاف برانگیز )بهتر است موضوعات اینچنینی مطرح ومردم را دچار التهاب ونگرانی بی مورد ننمائیم.
ضمنا موضوع انتقال مرکز سیاسی از تهران بعد از جنگ مطرح بود که متاسفانه با آمدن یک شهردار وبازسازی موقتی و مقطعی شهر تهران موضوع مسکوت ماند که بنظرم نوعی خیانت به کشور بود انشالله تکرار نشود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
7
2
100%موافقم.من شهر سمنان را پيشنهاد ميكنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
به نظر من باید پایتخت عوض بشه
چون اینجوری دیگه همه سرمایه های کشور برای یک منطقه خاص خرج نمیشه تا مردمش رو راضی نگه دارند و همه امکانات و لوازم تفریحی برای مردم
ناشناس
-
۱۱:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
1
شهر زنجان یا سلطانیه به علت قدمت تاریخی و وجود اتوبان و راه اهن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
همه به فکر شهر خودشونن ، پس فقط سقز ، هوای خوب زمین مسطح ، آب فراوان دسترسی به بازارهای آزاد و کلی خوبی دیگه ،... در ضمن کوچک هم هست هر چی توش ساخته بشه جدیده و شهر باکلاسی میشه.
ناشناس
-
۱۱:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
با سلام
باز هم به جاي حل مساله صورت مساله را پاك مي كنند
مطمئنا با اين روند بوروكراسي و تمركزگرايي تهراني ديگر و به سرعت در هر كجاي ايران پديد مي آيد پس چه بهتر كه آقايان زورشان را روي طرح بلاتكليف رئيس جمهور دولت نهم بذارند كه مي خواست شركتها را به مناطق عملياتي بفرسته ولي زورش به كارمندها هم نرسيد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
0
کلا مخالفم.اول باید چاه رو کند بعد مناره را دزدید.این کار تا50 سال دیگه هم شدنی نیست.کلی مقدمات لازم دارد که فراهم نیست.
ناشناس
TURKEY
۱۲:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
3
1
موافقم.
تبریز بهترن اتتخاب این مطلب است.
نزدیکی به قفقاز و اروپا.
ناشناس
-
۱۲:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
موافقم -خوشبختانه از دیروز (زمان انتشار خبر تا الان) بازار مسکن و اجاره دچار شوک شده و دلالان مسکن بهت زده شده اند و قیمتها سیری نزولی پیدا کرده (اجاره و فروش)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
1
همدانHEGMATANE اولین پایتخت ایران بزرگ لیاقتش از تمامی شهرها بیشتر است چون آب و هوایش و موقعیتش و مردمانش خوب هستند . یاشاسین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
موافقم. حداقل اینکه دولتیهامون میتونن از دست موج سبزیهای تهران در امان بمونن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
2
به نظر من پایتخت رامضوعی کنیم مثلا تهران پایتخت سیاسی ، تبریز پایتخت اقتصادی،شیراز پایتخت فرهنگی ، اصفهان پایتخت هنری وگردشگری ،مشهد پایتخت مذهبی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
2
به نظر من باید برای پایتخت یه شهر جدید ساخته بشه بطوری که بتوان این شهر رو با تکنولوژی روز مجهز کرد نه اینکه صرف مسائل قومی و مذهبی یه شهر رو انتخاب کرد . که بعدا پشیمانی سودی نداره شهرهایی مثل سمنان و قم خودشون دارند فرسوده میشن چه برسه بخوان پایتخت بشن.یه پایتخت بزرگراه میخواد مترو میخواد .منوریل میخوا . ساختمون بر وزارتخوانه میخوا.و.....
دولت بجای درگیر شدن با مردم این شهرها که مثلا بخواد بزرگراه بزنه و... که ملکشونو بفروشن بهتره خودش این زمینها رو در شهر جدیدی در اختیار داشته باشه تا هزینه های تریلیاردی رو بالا نیاره ؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
3
1
به طور خيلي خلاصه

شهر ميمه حدفاصل تهران و اصفهان(بين دليجان و شاهين شهر) به علت داشتن زيرساخت هاي مواصلاتي -نيرو و انرژي - قابليت توسعه مدني و استانداردهاي طبيعي يک گزينه مناسب است.
- دسترسي به اب کوهرنگ و داشتن متابع ابي زيرزميني
- نقطه تلاقي چند استان مهم و کليدي
زلزله خيز نبودن
- کوچک بودن شهر و امکان توسعه ان به يک شهر مدرن با ساخت و ساز مهندسي شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
با سلام انتقال پايتخت هزينه هاي گزافي بر كشور تحميل ميكند لاكن تجربه موفق مالزي در انتقال مركز سياسي كشورش در هفتاد كيلومتر كوالالامپور مي تواند به عنوان يك مدل موفق مشكل مارا حل كند ما مي توانيم با انتخاب يك محل مناسب كليه وزارتخانه ها وسفارت خانه ها را به اين محل انتقال دهيم
ناشناس
-
۱۲:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
2
بهترین گزینه روستای ما به نام شاپورآباد برخوار میباشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
1
موافقم .وشهري در نيمه جنوبي ايران پيشنهاد ميشود تا مصافت براي همه ايرانيان يكسان باشد .استان مركزي ولرستان داراي مزيت هاي فراواني هستند سرزمينهاي بكر وخلوت فراواني آب .هواي معتدل وامنيت پايدار. دسترسي همه ايرانيان در كمترين زمان ودوري از ترافيكهاي وحشتناك اصغهان شيراز واهواز .شهر هاي محلات خمين دورود وكوهدشت لرستان اين استعدادها را دارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
3
0
قطعاً و بدون ترديد اگر نگوييم يك تصميم مغرضانه براي حيف و ميل بيت المال در سطح بسيار كلان و حيرت آور و بهتر بگويم وحشتناك بوده ، يك تصميم بچه گانه است و در هر صورت بايد در اسرع وقت مجمع تشخيص مصلحت نظام بدون هيچ ملاحظه اي منحل شود تا بيش از اين باعث اتلاف بيت المال با قوانين معلوم الحال نشود، مجلس و بطور كلي قواي سه گانه و رهبري بهتر ميتوانند منفعت ملت و كشور را تضمين نمايند. اين را قبلاً هم گفته بودم جلوي ضرر را هر وقت بگيريد منفعت است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
قطعاً و بدون ترديد يك جايي زمينها رو مفت خريدند ، حالا با تصويب اين قانون ميخوان بيت المال رو اينطوري به جيب بزنن!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
0
مخالف هستم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
0
كاملا مخالفم. چرا كه با وجود سياستهاي غلط دولت و عدم رسيدگي به شهرهاي ديگر و روستاها بعد از چند سال بدتر از همين تهران خواهد شد . پس بياييد سياستها را درست كنيم. آمدن به تهران بايد عوارض داشته باشد . اگر فردا شهري را بخواهيم به عنوان پايتخت معرفي كنيم قيمتهاي كاذب درست خواهد شد و بعضيها يك شبه تيلياردر خواهند شد . خواهشا دست نزنيد تهران را. تراكم به فروش نرسد. ساختمانهاي قديمي تخليه شوند و ساختمانهاي جديد با استانداردهاي مهندسي ساخته شوند . از گسترش بي رويه حاشيه ها جلوگيري كنيم.
الام بنده جوانان بيشمار روستايي را سراغ دارم كه با وجود تسهيلات دولت براي ساخت واحد مسكوني در روستا دارند آنجا را ول ميكنند و به تهران سرازير ميشوند . چرا؟ براي اينكه فقط يك بعد قضيه ديده شده است . به اشتغال انبوه جوانان توجهي نشده است و آنانكه تسهيلات دريافت كرده اند توان پرداخت اقساط آن را ندارند .كدام پروژه ملي در اين چند سال براي مملكت تدارك ديده شده است كه قابليت اشتغال ده هزار نفر را داشته باشد. و ....
خواهشا به تهران عزيز دست نزنيد . من خودم از جو تهران خوشم نمياد ولي بدتر از اين نكنيد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
6
موافقم. این مساله و لزوم آن در سایر کشورها تجربه شده است.
بهترين و مناسب ترين شهر براي اين منظور شهر اراك است كه ازنظر بيشترين كارشناسان از بهترين موقيت جغرافيايي برخورداراست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
7
2
-بله صددرصد موافقم
-رشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
5
1
زنجان مناسب ترین گزینه
قرار داشتن این شهر در مسیر جاده بین المللی و راه آهن بین المللی
فاصله زمینی کمتر از 4 ساعت با تهران
آب و هوای مناسب
قطب صنعتی شمالغرب (با اینکه قزوین خودش را جدا کرد)
فضا برای رشد شهری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
منظور از پایتخت سیاسی یعنی چه ؟
کشوری مثل مالزی با یک برنامه ریزی ویژه و آماه کردن شهری در نزدیکی کوالالامپور به نام پوتراجایا پایتخت سیاسی خود را منتقل نموده ولی در آن شهر تنها کارکنان دولتی حق اسکان دارند و افراد عادی به جز تعداد محدودی مشاغل خدماتی در آنجا اجازه سکونت ندارند .
مشکل ایران تنها انتقال پایتخت نیست . می بایست برنامه ریزیهایی که انجام میشود دقیق و قابل اجرا باشد . طرحهای 5 ساله یا ایران 1404 خیلی خوب است ولی باید دید از این یکی دوسالی که بدون اعتنا عبور کرده ایم و میگویند در یک سال اول نشد در 4 سال بعدی درست میکنیم واقعا شدنی است . در کشوری مانند ژاپن برنامه ریزی ها به بالای 100 سال رسیده است و ................. پس فکر باید اساسی و محاسبه شده باشد . م.بختیاری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
به نظر من شهري كه زادگاه شهيد مدرس و شهيد همت بوده داراي پتانسيل بالايي است حداقل مطالعات 2000 صفخه اي شركت كروپ آلمان مزيت اين شهر را اثبات كرده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
13
1
منم شهر آمل رو پیشنهاد می کنم چون آمل از نظر فضا با داشتن ییلاق های فراوان و داشتن فضاهای بکر و دست نخورده فراوان و با قدمت چندهزارساله می تونه مکان مناسبی باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
4
2
اهوااااااااااااااااااز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
4
3
اصلا پايتخت نداشته باشيم بهتره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
2
1-بله، چون عملاً تهران برای زندگی مناسب نیست و از دود خودروها و ساختمانهای زیاد و ترافیک سنگین فلج شده است.
2- اصفهان، چون به لحاظ فرهنگی و اقتصادی جایگاه خوبی دارد و از همه مهمتر اینکه دقیقاً در مرکز کشور است و اگر خدایی نکرده جنگی رخ دهد آخرین نقطه دسترسی دشمن است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
2
اگه پايتخت در كوير يزد قرار بگيره فكر كنم ديگه شلوغ نشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
مخالفم چون هزينه هاي انتقال آن بالااست اين همه سازمان دولتي با كاركنان آن منتقل شود هزينه اش سرسام آور است اگر به دليل زلزله است بايد ژاپن كلا منتقل شود به فضا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
4
1
با طرح موافقم.پیشنهادم اینه که اون شهر باید در مرکز باشه اما نه شهری مثل اصفهان که منابع آبی محدودی داره و خودش الان مستعد ترافیکه.اما سمنان خوبه اگه مشکل آب نداشته باشه چون شهرهایی مثل اراک جفا در حق شرق کشوره که باید مسافت دورتری رو طی کنند اما سمنان وسط تره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
کاملا موافق تغییر پایتخت میباشم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
0
ما هیچ راه دیگری غیر از این نداریم هیچ سیاستی در خصوص کنترل مها جرت به تهران یا اجرا نشده و یا اگر اجرا شده جواب نداده است جمعیت تهران ترافیک و تبعات حاشیه نشینی ان دیگر از کنترل خارج شده است در تهران مخصوصا در سال جدید حتی در خیابانهای فرعی نیز مشکل پارکینگ وجود دارد زیر ساختهای تهران با این همه مشکلات در مقابل حوادث طبیعی بسیار اسیب پذیر است. بنظر میرسد باید شهری جدید با تمام زیرساختهای لازم شهری برای پایتخت از نو ساخت این شهر بهتر است در فاصله حد اکثر دو ساعتی تهران باشد و راه های دسترسی متعددی به ان فراهم گردد فکر میکنم در مسیر تهران سمنان میتوان چنین شهری را بنا کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
قطعاً و بدون ترديد اگر نگوييم يك تصميم مغرضانه براي حيف و ميل بيت المال در سطح بسيار كلان و حيرت آور و بهتر بگويم وحشتناك بوده ، يك تصميم بچه گانه است (هميشه اينطور بوده كه يك جايي زمينها رو مفت ميخرن بعد يك قانون اينطوري تصويب ميكنن كه بيت المال صرف خريد زمينهاي اونها كه حالا ديگه پول خون باباشونه بشه!) بهتر بود عاقلانه عمل ميكردند و با و ضع قوانين سختگيرانه در تهران و سهل گيرانه در ديگر نقاط توازن جمعيت را برقرار ميكردند، اين كاري است كه استاندارد تمام دنياي پيشرفته است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
اين كار بدليل بودجه سرسام آوري كه نياز دارد باعث حداقل 20 سال درجازدن و يا عقبگرد كشور ميشود. بهتر است با وضع قوانين سختگيرانه در تهران باعث مهاجرت از تهران شوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
در كشورهاي پيشرفته كدامشان اين كار را كرده اند كه شما ميخواهيد اين كار را بكنيد ، همه آنها هم با معضلات ترافيك و آلودگي مواجه هستند ، بايد با قوانين جمعيت را توزيع كرد ، شما داريد صورت مسئله رو پاك ميكنيد!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
بله- چون این انتقال باعث کاهش ترافیک, کاهش آلودگی هوای تهران, افزایش سطح رفاه و هزار و یک جور خوبی دیگه میشه. چطور بعضیا میگن دلیل خاصی وجود نداره؟این همه دلیل خاص؟؟!!!
به نظر من اصلا باید یه شهر جدید بنا کنن نزدیک تهران. مثلا فاصله نیویورک و واشنگتن چجوری هست؟ همونجوری!تا رفت و امد از این پایتخت به اون پایتخت آسون تر بشه.کرج خیلی گزینه ی خوبی بود اگه یه ذره بیشتر با تهران فاصله داشت. اینجوری اگه کرج پایتخت بشه در دراز مدت عملا هیچ تاثیری بر بهبود آلودگی هوا نداره.این شهر جدید باید مدرن باشه. اینطور نباشه که اول لوله های فاضلاب رو بزنن بعد که می خوان مترو بزنن ببینن کار همین لوله فاضلابا خودش به اندازه ده تا تا ایستگاه مترو خرج داره! دور اندیش باشن خیلی خوبه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
بله موافق صددرصداين طرح هستيم وخيلي هم ديرشده بايستي خيلي قبل ازاينها انجام شده باشد.
ناشناس
CANADA
۱۴:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
nemoneye in kar dar malezi ra donbal konid shahre jadide potrajaya ke shahre siasi malezi bejaye kl khahad shod albate hami hala hazer ast ama sale 2012 enteghal peyda mikonad .ke mitavanad olgoye monasebi baraye in kar bashad albateh zodtar anjam shavad .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
مخالفم. چون هیچ جایی برای پایتختی ایران مثل تهران نخواهد بود زیبایی طبیعت تهران را بصورت مصنوعی در هیچ کجا نمی توان خلق کردآقایان بفکر حل مشکلات اساسی مملکت باشند بعد از اندی سال از آنجا به کجا می خواهند پایتخت را انتقال دهند!؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
3
0
فقط شیراززززززززززززز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
2
بايد شهري با جمعيت كمتر از 50،000 نفر باشد.
ميشه از شهركهايي با فاصله حداقل 300 كيلومتر از تهران استفاده كرد.
زياد هم خوش آب و هوا نباشه تا مهاجرت كمتري به آنجا بشود.
هر شهري را ميخواهيد انتخاب كنيد ولي شهر ما رو خراب نكنيد.
توره اراك بد نيست
ناشناس
-
۱۵:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
1 - اگر بنا است دولت کوچک شود چه نیازی به انتقال پایتخت است .
2- اگر می خواهند انتقال دهند ایا تهران را همین جوری به حال خود رها خواهند کرد .؟این همه جمعیت تهران که شاغل در وزارتخانه ها هستند مشکلات جدید درست می شوذ .
3- اگر اینکار ضروری است ان را در یکی از بیابانی ترین کویر های ایران قرار دهند تا انجا نیز اباد شود .
4 - انتقال ضروری نیست با عوض شدن هر رئیس جمهر و یا به طور هر چهار سال چهار سال مرکز دولتی را در مرکز یکی از استانها بر حسب حروف الفبا ببرند .
ناشناس
-
۱۵:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
1
بله(موافقم)-شهر نائین در مرکز ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
0
به نام خدا
لزومي ندارد همة وزارت خانه ها جمع شده و به پايتخت جديد منتقل شود چرا كه در آينده پايتخت جديد مشكلات پايتخت كنوني را پيدا خواهد نمود. بهتر است هر مركز استان بر اساس استعدادها و نقاط قوتي كه در يك موضوع خاص دارد وزارت خانه اي را پذيرا شود. مثلاً :
وزارت جهاد كشاورزي استان خراسان رضوي
وزارت نفت استان خوزستان يا بوشهر
وزارت فرهنگي و ارشاد اسلامي استان قم
وزارت صنايع و معادن استان كرمان
....... الي آخر
ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
2
البته تهرانیها مخالف خواهند بود اما ایرانیها موافقند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
1
کاملا موافق هستم و بدین منظور شهر نوش آباد از توابه شهرستان کاشان را پیشنهاد میکنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
موافقم
چون تهران دیگه از این بیشتر ظرفیت نداره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
2
خوبه
ایلام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
موافقم ولی به شرطی که شهری باشد نزدیک تهران(کمتر از 100 کیلومتر) مالزی الگوی خوبی است مرکز حکومت و وزارت‌خانه‌های این کشور به شهر جدید پوتراجایا (پایتخت اداری) در 30 کیلومتری کوالالامپور پایتخت قبلی منتقل شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
3
0
موافقم
اهواز- چون اگر اهواز بشه پایتخت ما هم می شیم بچه تهرانی!
ناشناس
-
۱۶:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
خیر- به نظر من بهتر است حالت ایالتی ایجاد شود و توزیع امکانات... وگرنه تغییر پایتخت همان روش آزمون و خطا است و بسیار هزینه بر...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
1_درابتدا عرض کنم پایتخت سیاسی کشور ایران باید زیرساختهای متنوع شهری را با آخرین تکنولوژی دنیا فراهم شود تا دچار مشکلات فراوان نشویم.
2_ در ساختن ساختمانهای مسکونی سعی شود بصورت شهرکهای مثل اکباتان باشد و فقط مسکونی .
3_ ساختن میدان و تره بار بسیار وسیع که مایحتاج فقط غذایی را فراهم کنند.
4_ ساختن شهرکهای خدماتی که اداره آنها در دست اصناف باشدو جدا از میدان و تره بار.
5_ فضاهای تفریحی و ورزشی با امکانات رفاهی که فقط باعث آرامش مردم خسته از کار شود.
6_ مجتمع های بیمارستانی بصورت حدا مثلا ساختمات سوانح و سوختگی
_ ساختمان زنان و زایمان _ ساختمان بیماریهای خاص _ ......
7_ کانالهای زیرزمین شهری برای زیرساختهای شهری که دیگر مشکلات کندن و پرکردن امروزی در شهرها را نداشته یاشد.
8_ جمعیت آن باید بشدت کنترل و از رابطه بازی و باندبازی برای فروش زمینهای اطراف شهر جلوگیری و بدون اغماض و با قوانین محکم جلوگیری شود.
9_ به علت محرومیت استانهای جنوبی و برای استحکام بیشتر یکی از شهرهای استان کرمان را پیشنهاد میکنم. هرچند خودم جنوبی نیستم.
10_ ویا یکی از شهرهای استان همدان و یا استان سمنان
11_ باید این اتفاق فرخنده اتفاق بیافتد و دو شهر بعنوان شهرهای اقتصادی و سیاسی انتخاب شود.
12_ شهر سوم باید مرکز فرهنگی ایران شود اصفهان یا شیراز یا سمنان شود.
13_ .....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
1
موافقم شهر جدید پرند در نزدیکی تهران گزینه ی خوبی است. به این دلیل می گم در نزدیکی تهران خوبه چون تهران یک مرکزیتی بین مشهد و تبریز و اهواز و کرمانشاه و اصفهان و شیراز و غیره دارد و همچنین و رفت آمد به حومه تهران چه از طریق هواپیما و قطار و اتوبوس راحت تر می تواند باشد تا جاهای دیگر مالزی این کار رو با موفقیت انجام داده بهتر از مالزی الگو بگیریم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
خیر موافق نیستم.
با گسترش خدمات الکترونیک مترو خارج کردن خودروهای فرسوده کنترل ترافیک و... تهران بهترین مکان است.
هزینه های سرسام اوره انتقال رو مد نظر قرار بدید!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
4
با این طرح هم تهران عاقبت به خیر میشه هم اون پایتخت جدید . منسب ترین جا هم برای پایتخت شدن اراکه چون دست نخورده است و هوای مناسبی هم داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
باسلام - اوایل انقلاب یک طرحی داده شد مبنی بر اینکه چند پایتخت داشته باشیم مثل پایتخت فرهنگی پایتخت صنعتی و پایتخت سیاسی اگر آن اجرا می شد خیلی خوب بود . الان این طرح هم خوب است ولی هزینه بسیاری دربر خواهد داشت . با این شرایط فعلی مملکت موافق نیستم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
2
موافقم.یزد به خاطر مردم بافرهنگ آن و چون زادگاه خاتمی است خوب است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
من مخالفم هزینه که واسه این کار صرف میشه واسه رفاه شهرهای دیگر هزینه بشه اختلاف رفاه شهرهای دیگر با تهران خیلی بیشتر بشه یعنی انها امکانات رفاهی از همه جهات بیشتر داشته باشن قطعا مهاجرت از تهران بیشتر میشه
ناشناس
UNITED STATES
۱۷:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
2
موافقم...هر جا رو انتخاب كنند خوبه فقط شيراز و انتخاب نكنند چون به اندازه كافي گران و پرترافيك شده همچنين كه بعضي دوستان تصور ميكنند پايتخت شدن حسن نيست بهتر مي باشد يك شهر كوچك همانطور كه در بسياري از كشورهاي پيشرفته رسم است انتخاب شود البته با توجه به ساختار فرهنگي و پتانسيل هاي آن شهر براي توسعه به نظر من ساخت شهر جديد خيلي بهتر ميتواند باشد
ناشناس
-
۱۸:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
1
با سلام و خسته نباشید
بنده با انتقال پایتخت کاملا موافقم، و معتقدم که تصمیم باید زودتر اجرا بشه ، امیدوارم که این تصمیم درست بواسطه منافع سیاسی و حزبی افرادی خاص، به بیراهه نره و در پیچ و خم بروکراسی و کشمکش سیاسی گیز نکنه،
تهران دیگه ظرفیت هیچ گونه بحرانی رو نداره.
بنظر من شهر سمنان با توجه به وسعت سرزمینی و نزدیکی به تهران و جمعیت متعادلش و دارا بودن زیرساخت های علمی و اقتصادی به نسبه قوی خود، میتونه بهترین گزینه باشه، از قبل هم تاکید بر استان سمنان بوده. (البته من خراسانی هستما).
یا علی مدد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
3
1
موافقم شهر میانه در نزدیکی تبریز گزینه ی خوبی است. به این دلیل می گم در نزدیکی تبریز خوبه چون تهران یک مرکزیتی بین مشهد و تبریز و اهواز و کرمانشاه و اصفهان و شیراز و غیره دارد و همچنین و رفت آمد به حومه تهران چه از طریق هواپیما و قطار و اتوبوس راحت تر می تواند باشد تا جاهای دیگر ترکیه این کار رو با موفقیت انجام داده بهتر از ترکیه الگو بگیریم!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
1
بله موافقم 100 % همین الانش هم تهران در حال انفجاره این کار سریعتر از 16 سال اینده باید انجام شود.
سمنان-به خاطر موقعیت استراتزیک ان
ناشناس
-
۱۸:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
1
سلام
با انتقال پایتخت به منطقه استراتژیک شادمهر واقه در میان سه شهر حیاتی کاشمر، گناباد و تربت حیدریه موافقم. بدلیل وجود زیرساخت های کلانی همچون فرودگاه منطقه ای، راه آهن، کارخانجات مادر و دانشگاه ها.
ناشناس
-
۱۸:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
خوب است چون تهران فاقد طرفیت افزایش می باشد تهران به عنوان یک پایتخت از خیلی از شهرهای متوسط سایر کشور ها کوچکتر است و به دلیل اینکه ایران یک کشور در حال توسعه می باشد تهران دیگر جایی برای بزرگ شدن ندارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
2
با سلام بله چون تا چند سال آینده با ادامه پایتخت بودن تهران ، شهر تهران رو به زوال خواهد گذاشت چرا که مردم تهران الآن هم که سال 88 هست بیشتر عمر شان از جنبه های مختلف و به لحاظ خصوصیات و ساختار شهری پیش آمده برای تهران هدر می رود هر چند بنده خودم شیرازی ام اما ظرفیت پایتخت سیاسی بودن را فقط اصفهان دارد ولاغیر .
ممنون
ناشناس
BELGIUM
۱۹:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
صد درصد موافقم زیرا تهران همانند مکزیکو سیتی وقاهره ودیگر پایتختهای قول پیکر از انداره شهر خارج شده واز نیمی از کشورهای جهان پرجمعیتترند ، سوئد 9ملیون ،بلژیک 10،5ملیون،یونان11،5ملیون و لوکزامبورک نیم ملیون،وبا این جمعیت وضعیت بهداشتی وسلامتیو اجتماعی نزول کرده و قوز بالاقوز هم زلزله خیزی آنست که در صورت وقوع آن کشور از مرکز تصمیم گیری(دولت) ساقط میباشد.
واما چه شهری؟ باز باید شهری باشد که در مسیر زلزله نباشد، واغلب پایتختهای جهان یا درکنار دریا بناشده اند ویا رود خانه ای از شهر عبور میکند، شهر باید از نظر آب آشامیدنی و توسعه شبکه آب کمبودی نداشته باشد، شهر نباید در نزدیکی مرز باشد تاامنیت دولت وکار آن تضمین شود واگر پیرامون آن کوه باشدو کوهستانی باشد دفاع شهر آسانترس، واما شهری چون خوانسار، دلیجان و کاشان هم قابل مطالعه هست ولی کاشان تابستانی گرم وکشنده دارد، اصفهان از همه نظر قابلیت دارد ولی اگرپایتخت شود بعد از 20 سال تهرانی دیگرست وهم اکنون هم بیش از قاعده بزرگ شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
۱- بله

۲-تهران دیگر جای جمعیت بیشتر را ندارد و به لحاظ ترافیک که اکثرا با وجود اداره جات دولتیست، راندمان کار بسیار پائین است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
3
بله موافقم شاید با رفتن سیاسیون این شهر رنگ خوشی بخود ببیند ...
ناشناس
UNITED STATES
۲۰:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
المان در مدت کوتاهی پایتخت را به برلین انتقال داد چرا پروژه های ما اینقدر طولانی مدت است و تازه هیچگاه سر موعد به پایان نمیرسد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
1
اگه گردشی باشه بهتره و این امر در صورت اجرای سیستم ارتباط اداری توسط شبکه فیبر نوری قابلیت اجرایی خواهد داشت ضمنا" جهت شروع این کار میتوان هر 4 سال یک شهر را انتخاب نمود تبریز مشهد زاهدان اصفهان اهواز سنندج ..... جهت توسعه عمرانی همه این شهرها بهتر است خود دانید!!!!
ناشناس
UNITED KINGDOM
۲۰:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
0
گسترش پایتخت در فاصله بین شهرهای سمنان و مهدیشهر جای بسیار مناسبیه اما متاسفانه مشکل آب وجود داره که تازه برای 20 سال آنیده داره برنامه ریزی میشه .
سمنان شهر فرسوده ای نیست و زیرساخت هاش از هر نظر آماده پذیرش جمعیته .
اما متاسفانه گسل خطرناک عطاری و یک گسل دیگه از نزدیکی این شهرها(سمنان و مهدیشهر ) میگذره .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
انتقال پايتخت از تهران بسيار واجب و ضروري است زيرا اين شهر عملا" به انفجار جمعيتي نزديك شده ليكن اگر با توجه به سوابق مسئولين در تصميم گيريها كه غالبا" از آينده نگري كافي برخوردار نيست فقط پايتختي سياسي به يك شهر ديگر منتقل گردد و تصميم گيريها همچنان با آن تمركز بيمار گونه در پايتخت جديد انجام پذيرد مطمئنا" مركزيت جديد هم معضلي خواهد بود چون تهران.و فقط نان زمينخواران و رانت خواران در روغن خواهد بود.كاش اين انتقال مركزيت سياسي با فدراليته كردن نظام سياسي همراه مي شد تا با تمركز زدائي از يك مكان جغرافيائي خاص رشد و بالندگي كشور را شاهد مي شديم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
2
0
در عمل امکان پذیر نیس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
1
به نظر من سمنان اصلاً گزینه خوبی برایانتقال پایتخت نیست چون مشکل آبا داره و از طرفی سمنان تابستونهای داغ و زمستون های بعدی داره که از ویژگی شهرهای کویری محسوب می شه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
1
موافقم من همدانو پیشنهاد میکنم چون جمعیت کمی داره و فضای باز اطرافش زیاده و جا برای توسعه داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
1
1
با سلام - با یک بررسی ساده روی نقشه از هر لحاظی که بخواین میبینید که شاهرود بهترین گزینه هستش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
1
موافقم، در ضمن پیشنهادی هم دارم و آن اینست که مراکز فرهنگی و دانشگاهی نیز به مکان دیگری منتقل شود و به نظر بنده استاهای شمالی برای این منظور بسیار مناسبند چون هم به تهران نزدیکند و هم از نظر آب و هوایی بسیار خوب هستند و هم وابستگی چندانی به مراکز اقتصادی و صنعتی ندارند...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۱
0
2
با سلام لطفا تبریز مارو خط بزنید ما به حد کافی تو شهرمون مشکل داریم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
1
با مشهد موافقم.
ناشناس
UNITED STATES
۰۰:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
2
besiar ali ast.arak behtarin ja ast.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
3
1
بله.به نظر من بهترین نقطه برای تاسیس پایتخت سیاسی جدید منطقه دلفان(نورآباد) در استان لرستان است چون علاوه بر موقعیت جغرافیایی عالی دارای تمدنی کهن است.
ناشناس
-
۰۰:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
1
بله-کاملا موافقم-بدیهی است که اکثریت مخالفت ها از سمت هموطنان تهرانی ما هست-چون تمام اعتبار این شهر و مردم به پایتخت بودن این شهر است و این باعث به وجود آمدن تراکم و جمع شدن ثروت تنها در یک نقطه خاص از مملکت شده-و با انتقال پایتخت می توان به پخش شدن ثروت به کل کشور کمک کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
2
1
موافقم.به تنب بزرگ و تنب کوچک انتقال داده شود.
ناشناس
-
۰۳:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
2
0
سلام،مطمئنا عوض شدن پایتخت،مزایا و معایب خاص خودش رو خواهد داشت،ولی بنظر من معایبش بیشتر خواهد بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
آقا چه چيزي رو مي خواهيد جابجا كنيد؟!!
كل ايران تبديل شده به يك شهر يا شايد پايتخت سياسي، ديگه چي رو بايد جابجا كرد؟!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
3
0
اصفهان به دليل تاريخچه سياسي وامنيت ان از بعد زلزلهو...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
2
هر جا میبرید ببرید سمت قزوین نیاد بزارید راحت زندگی کنیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
انچه که امروز تهران را به این صورت دراورده جا ومکان ویا محل پایتخت نیست بلکه سیایت های غلط وسوء مدیریت است باید علل وعوامل بوجود امدن وضعیت کنونی را بررسی نمود چراکه تا زمانیکه مشکل بیکاری ,اشتغال , ازدواج , وامکانات رفاهی نسل امروز مسائل و... فراهم نگردد اگر به کره ماه هم منتقل شود باز این مشکلات بوجود خواهد آمد پیشنهاد می کنم ابتدا مطالعات آماری در زمینه میزان روزانه ,ماهانه وسالانه ,انگیزه مهاجرت ]از کدام شهر واستان بشود به نظر می رسد بیشترین مهاجرت از خط ساحلی شما ,شمال غرب ,وغرب را به دتهران داریم برغم اینکه از نظر شرایط اب وهوائی وامکانات اولیه زندگی به مراتب بهتر از بخش های مرکزی وجنوبی است
علی ایحال چنانچه تصمیم به تغییر پایتخت دارید به منطقه ای منتقل شود که دارای شرایط طبیعی سخت تری باشد مثل شهر کاشان (البته بنده آذری هستم )
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
1
1-بله
2-سمنان یا زنجان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
با تقسیم پایتخت به چند پایتخت حداقل دوپایتخت موافقم ولی:

1- هیچ کدام از شهر های بزرگ نباشد
2- مواردی چون آلودگی هوا در نظر گرفته شود
3- فاصله تا تهران زیاد باشد تا با این کار جمعیت منتقل شود نه اینکه برای کار باآنجا بروند وبعد از چند سال دوشهر به هم بچسبد
3-مشکلاتی مثل کم بود آب وجود نداشته باشد
4- مسیری مناسب بین تهران تا انجا باشدویا اینکه ایجاد گردد
5- پیش بینی جمعیتی برابر 10 الی 15 میلیون بشود
6- ایجا شهری که از نظر امنیتی مشکلی نداشته باشد
7-حتی الامکان زمینهای غیر قابل کشت باشد
8- امکان ایجاد امکانات زیر بنایی میسر باشد
9- ترجیحا پایتخت اقتصادی باشد ایجادشود نه سیاسی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
5
2
1- بله
2- فقط يزد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
بنده مخالف هستم چون:
1- مي شود روز از نو روزي از نو و تمام شركتها و موسسات شروع به ساخت ساختمانهاي چند ميليارد توماني مي كنند.
2- با اجراي اين طرح چند درصد مردم تهران منتقل خواهند شد؟
3- هزينه سرسام آور انتقال كاركنان ادارات و تغييرات لازم در تغيير عناوين اوراق اداري بار مالي عظيمي را خواهد داشت.
4- اجراي اين طرح خوبست اما ديگر دير شده اي كاش 15-20 سال قبل اين اتفاق مي افتاد. البته اگر خواست اتفاق افتد با به شهري مثل يزد منتقل شود كه هم مركزيت ايران هست و هم موجب آبادني و رشد بخش مركزي ايران مي شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
3
1
کاملا موافقم این اتفاق باید دیر یا زود بیافتد. شهر سمنان به دلیل موقعیتی که دارد و میزان جمعیت آن گزینه مناسبی است به شرطی که مشکل آب آن را حل کنند.
ناشناس
-
۰۸:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
3
با سلام
بعضی از دوستان اصفهان را پیشنهاد داده بودندولی من به عموان یک اصفهانی با این پیشنهاد کاملا مخالفم چون با پایتخت شدن ان و شهرهای تاریخی موجب مهاجرت بیش از انداره و در نتیجه نابودی کامل فرهنگ و هنر این شهرها خواهد شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
ايران اينقدر جاي كار كردن داره كه تهران با همين جمعيت مثل گلستان بشه اما حالا آقايون به خاطر زلزله رعشه به تنشون افتاده ي بحثه ديگه ست.حالا كه اينطوريه دوستمون خوب پيشنهادي داد بريد وسط كوير.
اينام همش الكيه ي جايي كه خوبه خودشون زير سر دارن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
خير. كاملآ مخالفم. مشكلات ديگر را حل كنند. چه كار به پايتخت دارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
2
از آنجا كه آب وهوا بر افكار انسانها اثرداردوسياسي ترين و قانون گراترين افراد درجامعه ما از منطقه تفرش آشتيان ميباشد بنا براين منطقه تفرش يا آشتيان را پيشنهاد ميكنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
5
0
فعلا که مشهد شده پایتخت سیاسی ایران
ناشناس
FRANCE
۰۹:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
اینجانب عضو ارشد مشاوران جوان ریاست جمهوری و دارای ایده برتر عمرانی در بانک ایده با همین موضوع می باشم من معتقد به سیستم پخشی به جای انتقال پایتخت هستم به این صورت که مرکز هر استان مرکزیت یک وزارتخانه شود . استان فارس وزارت نفت و استان اصفهان وزارت فرهنگ و آموزش استان تهران وزارت امور خارجه و... ملزومات شامل توسعه راههای کشور توسعه شبکه فیبر نوری و ارتباطات و ... عواید شامل عدم مهاجرت ایجاد عدالت در تمام کشور. وحدت ملی. عدم وجود مدیران پروازی. یرگزاری جلسات هیات دولت نیز با استفاده از ویدئو کنفرانس و بستر فیبر نوری براحتی انجام خواهد شد و.....
اما با انتقال پایتخت یک تهران دیگری در یک گوشه خواهیم ساخت همین. در ضمن خیلی از کشورهای دنیا چو آلمان و آمریکا از همین روش استفاده می کنند. اینجانب 140 صفحه طرح تفضیلی آماده جهت ارائه به مجلس برای این پروزه را در اختیار دارم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
1
وافقم شهر تبريز بدليل نزديکی به اروپا و قفقاز و داشتن سابقه پايتختی فراوان داشتن مردمانی سياسی؛ شجاع؛ عدالت پرور؛آب فراوان؛ دشتهای وسيع و هزاران گزينه های ديگر مناسب پايتختی می باشد.
ناشناس
UNITED STATES
۰۹:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
مخالفم... بهتر اینه که امکانات رو در سایر شهرهای کشور بالا ببریم تا تمرکز رفاه نسبی ( تکید میکنم نسبی نه واقعی) در پایتخت نباشه،وگرنه پایتخت جدید هم دچار همین مشکلات میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
من موافق جابجايي نيستم. فقط اگر چند درصد هزينه هاي جابجايي، ساخت و سازهاي فقط خود وزارتخانه رو صرف توسعه اتوبان ها و....تهران بشود مشكل تهران نيز حل خواهد شد. اين جوري چند سال ديگر باز بايد پايتخت را بچرخانيم.
ناشناس
-
۱۰:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
1
با سلام- بله موافق هستم چون پایتخت یک کشور بیانگر بسیاری از مسائل است از جمله فرهنگ مردم آن، سیاست و یا میزان پیشرف کشور و . . . و با توجه به این مسئله تهران شهری نابه هنجار است که به هیچ عنوان با اصول شهر سازی هماهنگی ندارد و با این کار می توان جلوی رشد مهاجرت و در نتیجه رشد غیر اصولی این شهر را تا حدودی گرفت چون افراد زیادی از جامعه پایتخت نشین هستند.
ولی باید این بار با مطالعه و دقت شهری جدید ساخته شود و یا شهر کوچکی برای این کار انتخاب شود که با اصول شهر سازی مطابقت داشته باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
2
0
من متاسفم كه در عصر IT و دولتهاي الكترونيك هنوز اين مباحث مطرح ميشود ، ايكاش دولت بجاي اين طرح طرح ساماندهي وضعيت اينترنت را اجرا كند كه در اين صورت نيازي به حضور فيزيكي در تهران نخواهد بود.
گذشته از آن آيا هزينه هاي انتقال فيزيكي محاسبه و توجيه آن بررسي شده است؟!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
1
من از مازندرانم ولی به نظر من اگر از نیمه جنوبی کشور باشه خیلی بهتره بزارین همه چیز به نسبت تو کشور پراکنده بشوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
1
بلی تربت حیدریه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
خودتونو خسته نكنيد اصلا باتوجه به ساختار كشور امكان عملي اجراي اين مصوبه وجودندارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
تاسيس پايتخت جديد بايستي تعريفي به روز داشته باشد نه سنتي و جغرافيايي مركزيت حكومت بايستي شكلي مجازي و رايانه اي پيداكند وارتباط بين بدنه حكومت با يكديگر ازطريق اي تي باشد نه فيزيكي - ازلحاظ ساختار ظاهري هم چه اشكالي دارد كه وزارتخانه ها به اقتضا در استانها تقسيم شوند مثلا وزارت جهاد كشاورزي در كشاورزي ترين استان و وزارت صنايع و معادن در اصفهان يا تهران و وزارت بهداشت در استاني كه بالاترين مشكلات بهداشتي و درماني را دارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
2
0
به نظر من همون سمنان كه از اول بحثش بود بهتره، چون هم فاصلش با تهران كمه هم به شهر ما نزديكتره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
5
به نظر من کاملا موافقم پایتخت به سیستان و بلوچستان انتقال پیدا کنه چون بسیار امنیت بالایی داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
man farsi nadaram type konam.lotfan shoma be farsi benivisid.man tehrany hastam ke dar jonobe iran zendegy mikonam,az nazare man agar paytakht shahre shiraz bashad mitavanad tasire besezay ba ronaghe manategh va shahrhaye jonobye iran bogzarad.be khatere tehran tamame manteghe atrafe tehran az jomle shomale iran besiar abad gardid vali masoline mohtaram nim negahy be jonobe iran biandazand va tafavotha va mahromiatha ra bebinand.sepas az lotfe shoma.
ناشناس
-
۱۲:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
بله موافقم خوب اين كار مي بايست كارشناسي بشه چون الان بدون برنامه ريزي مقدمه نميشه تصميم گرفت وبايد از تجربه ديگر كشورها بارعايت مسائل فرهنگي كشور اقدام كرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
7
1
به نظر اينجانب شهر يزد به دلايل ذيل استحقاق پايتخت شدن را دارد.
1- قرار گرفتن در مركز جغرافيايي ايران و نزديكي به شهرهاي عمده و قطبهاي جمعيتي كشور از قبيل خراسان - اصفهان - تهران- فارس
2- دوري از تمام مرزهاي كشور
3- فاصله مناسب تا خليج فارس و درياي مازندران
4- بهره مندي از راههاي ارتباطي مناسب با ساير نقاط كشور و قرارگرفتن در چهارراه مواصلاتي شمال جنوب - جنوب غرب شمال شرق (بزرگراه - راه آهن)
5- وجود جمعيت تحصيلكرده و بسيار مستعد در مقايسه با ساير استانهاي كشور
6- وسعت زياد و تراكم پايين شهر يزد كه امكان توسعه عمودي شهر وجود دارد و به راحتي با افزايش عمودي جمعيتي حدود دو برابر جمعيت كنوني در وسعت 12000هكتاري شهر قابل اسكان هستند
7- امكان توسعه افقي شهر از سمت جنوب - جنوب غرب- شمال غرب
8- وجود صنايع مهم در شهر و پتانسيل بسيار بالاي صنعتي
9- مقبوليت مناسب يزد و يزديها در سراسر كشور
10- چندان خوش آب و هوا نبودن كه موجب مي گردد يزد به ابر شهري مانند تهران تبديل نشود
11- امنيت بسيار بالاي اجتماعي و آرامش شهر يزد
12- سابقه تاريخي و شناخته شده بودن يزد در جهان و دهها دليل ديگر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
1
موافقم
شهرهای زیادی سفر کردم با جغرافیای تمام مکانهای پیشنهادی بالا آشنایی دارم و همگی می دانیم که نه اصفهان نه شیراز نه هیچ یک از مراکز استانها ظرفیت وگنجایش و پتانسیل خالی جهت پایتخت شدن را ندارند الا یک شهر که از هر لحاظ برای پایتخت شدن مناسب است
شاهرود
آب کافی،زمین زیاد،شاه راه مواصلاتی مناسب،نزدیکی به شمال کشور (پتانسیل تفریحی)و غیره...
لازم به ذکر است اینجانب اصلا شاهرودی نیستم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
1
0
موافقم - البته اگه بشه کرج
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
1
بله موافقم
به نظر من یک شهرک مدرن برای این منظور ساخته شود بهتر است و مراکز دولتی به آنجا منتقل شوند، با این طرح شهر های دیگر به مشکل آلودگی هوا و شلوغی و گرانی و ... دچار نمی شوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
1
تهران اگر امروز نه که در آینده نزدیک به خاطر جلوگیری از انفجار جمعیت و آهن وسنگ باید سیاست را از خود جدا کند ولی هر جائی نمیتواند پایتخت معرفی شود در عین حال باید شرایطی از قبیل:
1- برخورداری از آب و هوائی مناسب که در همه سال مناسب مسافرت و ارجاع باشد .
2- روی کمربند زلزله نباشد
3- رغبت مراجعه کردن را تحریک کند
4- شهر های فعلی به علت مهندسی نبودن مناسب نیستند باید طراحی شود5- در مکانی چشم نواز باشد
6- در دورترین نقطه از نظر تهدید نظامی و سیاسی باشد
7- امکان آسان تهیه راههای مراسلاتی به آن نقطه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
1
بله؛
به نظر من براي جلوگيري از رشد قارچي همانند تهران مي توان شهري جديد، مدرن و كوچك بر اساس نياز هاي يك پايتخت سياسي احداث كرد. خصوصا در صورت داشتن گزينه شهر جديد انتخاب موقعيت جغرافيايي آن با وسعت بيشتري خواهد بود كه ما را به گزينه هاي خاص كه هر كدام مي تواند مشكلات خاص خود را داشته باشد محدود نخواهد كرد.
ناشناس
-
۱۵:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
2
1-بله -تهران بدلیل رشد بی رویه هزینه های ناعادلانه ای رابرای کشور ایجاد کرده است
2-نیاز به کارشناسی دارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
1
این طرح اگر به تصویب نهایی و تایید رهبر برسد، بهترین شهر ومکان و موقعیت برای پایتختی سیاسی ایران،می تواند یکی از شهرهای شمال ایران و ترجیحا امل؛بابل و بابلسر باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
0
1
به كامنت عضور ارشد مشاوران جوان
اين تقسيم بندي شما در واقع نتيجه كه از آن خواسته شده طبق مصوبه مجمع نمي دهد هيچ بلكه به گستر ش دولت و نتيجه معكوس مي دهد .
مثلا ماندن وزارت خارجه در تهران عملا پايتخت از لحاظ بينالمللي همان تهران مي ماند و به دنباله آن دستگاههاي پيراموني و وزارتخانه ها هم به تبع آن به علاوه در تهران دنباله دارخواهند شد مانند ستاره هاي دنباله دار .
تعريف از انتقال پايتخت به مفهوم ساختن شهري به حجم تهران فعلي نيست .
و غرض از آن انتقال دستاگاههاي اصلي دولتي به يك منطقه مي باشد كه عمده تعريف اين منطقه دولتي بودن آن است و به صورت طبيعي گسترش شهري در اين منطقه محدود و تعريف شده است و همچنين مردم ساكن در آن هم با سازكار اين پايتخت اداري هماهنگي و انسجام دارند .
خيلي هم به انتقال و مشكلات آن نبايد هراسيد زيرا با پيشرفتهاي جهاني و ارتباطات بينالمللي در يك روند و مدت معيني اين كار شدني است .
۵۰ شرکت سودآور جهان در سال ۲۰۲۵ بر اساس درآمد خالص ۱۲ ماهه (+ اینفوگرافیک) فعال توییتری که به شبکه افق هم آمده بود: آقای ثابتی گربه‌صفت نباشید! سرعت، ردیابی برخی از جت‌های جنگنده را آسان‌تر می‌کند، نه سخت‌تر! کنایه مشاور قالیباف به طالبی اردستانی: از کشته بازی ضد انقلابی‌ها رسیدیم به سکته بازی سوپرانقلابی‌ها! چرا هنگام برخاستن هواپیما احساس می‌کنیم ته دلمان خالی می‌شود؟ چرا هلال حاصلخیز خاستگاه تمدن بشر شد؟ پاسخ در غارهای زاگرس نهفته است ۱۰ کشور دارای بالاترین ارزش دلاری منابع طبیعی در جهان و سهم هر نفر (+ اینفوگرافیک) مرگ 4 نفر بر اثر گازگرفتگی در سنندج ادعای معاون نخست‌وزیر اوکراین: حمایت ایران از روسیه کاملا غیرقابل قبول است جلسه محرمانه عادل فردوسی پور با آقازاده مشهور فوتبال سخنگوی وزارت خارجه روسیه: آژانس هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران نداشته و ندارد ادعای کاخ سفید: نفتکش ونزوئلا به دلیل انتقال نفت در بازار سیاه به سپاه توقیف شده سردار طلایی: تنها دوره رشد اقتصاد و بدون دزدی، زمان آقای خاتمی بود (فیلم) فرماندار کالیفرنیا با هوش مصنوعی به ترامپ دستبند زد! (فیلم) لحظه اعطای دکترای افتخاری دانشگاه بین‌المللی نظربایف به پزشکیان (فیلم)