فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۳۴۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۲-۱۰-۱۴۰۲
کد ۹۳۴۲۸۲
انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۲-۱۰-۱۴۰۲

رژیم غذایی پرچرب خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد

رژیم غذایی پرچرب خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد
کارشناسان می گویند رژیم غذایی مملو از چربی می تواند خطر ابتلا به تعدادی از بیماری های جدی را افزایش دهد.

محققان گزارش می‌دهند که رژیم غذایی پرچرب می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

به گزارش مهر، آنها افزودند که عادات غذایی پرچرب همچنین می‌تواند بر سیستم ایمنی و عملکرد مغز خطر ابتلاء به کووید -۱۹ تأثیر بگذارد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند رژیم‌های غذایی پرچرب بر ژن‌های مرتبط با چاقی، سرطان روده بزرگ و بیماری روده تحریک پذیر تأثیر می‌گذارد.

دانشمندان در این مطالعه، موش‌ها را با سه رژیم غذایی مختلف در طول ۲۴ هفته تغذیه کردند. حداقل ۴۰ درصد از کالری دریافتی از رژیم غذایی حاصل از چربی بود.

سپس محققان تغییرات ژنتیکی را در هر چهار قسمت روده موش بررسی کردند.

یک گروه از موش‌ها رژیم غذایی مبتنی بر چربی اشباع شده از روغن نارگیل مصرف کردند. گروه دوم یک رژیم غذایی مبتنی بر روغن سویای مونوغیراشباع و اصلاح شده دریافت کردند. گروه سوم رژیم غذایی روغن سویا اصلاح نشده سرشار از چربی غیراشباع چندگانه مصرف کردند.

اگرچه مطالعات روی موش همیشه در مورد انسان صدق نمی‌کند، اما محققان خاطرنشان کردند که موش‌ها در ۹۷ درصد از DNA فعال انسان مشترک هستند.

در مقایسه با یک رژیم غذایی کنترل کم چرب، هر سه گروه از موش‌ها، تغییرات در بیان ژن را تجربه کردند، که فرآیند تبدیل اطلاعات ژنتیکی به مواد عملکردی مانند پروتئین است.

این تحقیق همچنین نشان داد که هر سه رژیم غذایی پرچرب بیان ACE۲ و سایر پروتئین‌های میزبان را که توسط پروتئین‌های خوشه‌ای کووید ۱۹ برای ورود به بدن استفاده می‌شوند، افزایش دادند.

محققان اضافه کردند که غذاهای پرچرب باعث افزایش علائم سلول‌های بنیادی در روده بزرگ می‌شود که در واقع می‌توانند پیش سازهای سرطان باشند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
گفت و گوی مصر و قطر درباره تلاش‌های میانجیگری بین آمریکا و ایران عراقچی: رفع تحریم و برنامه‌ هسته‌ای در دور دوم بحث می‌شود بقایی: خطوط قرمز ما در روند مذاکرات ثابت بوده است توییت آشنا درباره مذاکره کنندگان دیروز و امروز تیراندازی در آمریکا/ یک کشته و ۱۱ زخمی  نماینده ولی فقیه: ثبت نام حج آینده زودتر انجام خواهد شد سخنگوی وزارت خارجه: هیچ‌یک از مطالب منتشرشده درباره محتوای مذاکرات را نمی‌توانم به صورت رسمی تأیید کنم  ایرنا: وزیر خارجه پاکستان عازم ژنو می شود ادعای ترامپ: توافق با ایران احتمالا آخر هفته یا دوشنبه امضا شود حزب‌الله: آتش‌بس بدون خروج اشغالگران از لبنان بی‌نتیجه است پوتین: حملات پهپادی اوکراین با هدف ایجاد شکاف میان روس‌ها انجام می‌شود گردشگری دریایی در مازندران تا اطلاع بعدی ممنوع شد گروسی: اولویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی کامل توانمندی‌های هسته‌ای ایران است ۱۰ مصدوم در پی آتش‌ سوزی مرکز توانبخشی «امید» مسجدسلیمان نخست وزیر پاکستان: متن نهایی توافق صلح تهیه شده