صفحه نخست

عصرايران دو

فیلم

ورزشی

بین الملل

فرهنگ و هنر

علم و دانش

گوناگون

صفحات داخلی

کد خبر ۲۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۸ مرداد ۱۳۸۶ - 30 July 2007

دنیا چهره جدید ما را به رسمیت خواهد شناخت

نگاهی به دیپلماسی دولت نهم

 

ارسال به تلگرام
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۳:۱۶ - ۱۳۸۶/۰۵/۱۸
متاسفانه با وجود ضرورت سیاست خارجی مقتدرانه ، باید باادبیات دیپلماتیک باید حرف زد نه با ادبیات بسیجی شب عملیات !
ناشناس
۱۱:۵۲ - ۱۳۸۶/۰۵/۱۰
سوالي كه بعد از خواندن اين تحليل بذهن خطور مي كند (كه اميدوارم پاسخي درخور پيدا شود)اين است كه ما در همين زمان كشوري داريم بنام كره شمالي كه بسيار از ما در اين زمينه مقتدرتر عمل كرد و حتي به ازمايش بمب اتم هم دست زد .اما به چه قيمتي ؟ به قيمت ويراني كشور و به فلاكت كشيدن مردمان ان ديار ؟يا اباداني ان كشور؟!!!. در اخر چه شد ؟عملا مشاهده مي نمايم در مقابل مقداري صدقه سر كه قطعا از روي نياز است كم كم دارد به خواست جهاني تن مي دهد.اگر از روز اول بجاي اين قلدري در راستاي منافع واقعي كشور و ملت خود عمل مي كرد ايا چنين وضعي را پيدا مي نمود؟ در مقابل هم ميهنانان سابق و همسايه كنوني انها (كره جنوبي )را مشاهده مي نماييم كه در راه طي نمودن مسير فر و شكوه خستگي ناپذير نشان مي دهند. البته بنده با داشتن انژري هستي يا هر فناوري جديد ديگرمخالف نيستم و معتقدم كه حق مسلم ماست ولي معتقدم زمان زمان مناسبي براي اين بحث نيست چه اينكه ما مشكلات بسيار بزرگ تري پيش روداريم كه مي بايد اولويت اول با انها باشد.
ناشناس
۱۴:۱۱ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۹
يكي از اشتباهات دولت نهم نزديكي به تعدادي از دولتهاي سطح پائين است كه دوستي با آنها نه تنها نفعي ندارد بلكه ايران را بدنام نيز نموده است.شما دقت كنيد دولتهائي كه ايران روابط نزديك با انها دارد در تقسيم بندي دولتهاي قوي جهان جائي ندارند. اين كشورها به جز اينكه از كشور ايران منفعت مادي مي برند براي ما هيچ سودي ندارند. به نظر من سياست خارجي درست آن است كه ايران با تمام كشورهاي دنيا به جز اسرائيل روابط با در نظر گرفتن منافع كوتاه مدت و دراز مدت كشور را داشته باشد. همان كاري كه تمام دولتهاي جهان مي كنند. دولت ايران حتي با كشورهاي اسلامي نيز روابط خوب و مناسبي ندارد. متاسفانه در اين ارتباطها تنها چيزي كه در نظر گرفته نيمشود نفع مردم است. در حال حاضر ايران با كشورهائي كه سرشان به تنشان مي ارزد دوستي مناسبي ندارد.
ناشناس
۱۴:۰۷ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۹
در پاسخ به پیشنهاد دوست عزیزی که مقایسه انرژی هسته ای را با نیازهای اساسی جامعه اولیه بشری از پایه اشتباه دانسته اند، لازم است این نکته بیان شود که درست است که در هر جامعه ای باید عوامل مختلف به موازات هم جلو روند اما آیا قبل از آن نباید اولویت ها تعریف شوند؟ مسلما همه ما خواهان ایرانی پیشرفته و آزاد هستیم اما آیا این مهم بدون انجام کارهای زیر بنایی ، اصلاح اقتصاد جامعه و ... امکان پذیر است؟ زمانی می شود تظاهر به قدرتمند بودن کرد که قبل از آن دارای پشتوانه مناسب مردمی ، اقتصادی در داخل جامعه و در سطح بین الملل دارای متحدان قوی بود.
ناشناس
۱۳:۴۶ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۹
هیچکس منکر انرژی هسته ای و هر علمی که دانشمندان آن کشور توانايی رسيدن به آن را دارند نیست و هر که هست مغرضانه و خودخواهانه برخورد میکند. با مطالب بالا هم موافقم فقط کمبودی در آن احساس میکنم که بعنوان یک نقص درتحلیل فوق نادیده گرفته شده است لجام گسیختگی و زیاده خواهی غرب علاوه بر سیاست گام به گام آنها تقصير سخنان نسنجیده مسئولین ما نیز بود که آب به آسیاب آنان ریختند هر سخنی مخصوصاً اگر حق باشد باید در وقت و مکان خودش زده شود تا تآثیر مثبت خود را بگذارد.از بين سخنان نسنجيده به دو مورد اشاره می کنم :
1 - بالاترين مقام کشور ما بالاتر از قوانين بين المللی است و اطاعت از او بر ما واجب ( سخن مسئول هيات ایرانی در جلسه با حضور سه کشور غربی )
2 - اسرائيل بايد از صفحه روزگار محو شود ( سخن ریاست جمهور در کنفرانس ضد صهیونیزم )
مقامهای این افراد مهمتر از نام آنان است هر کس دیگری هم در این مقام حتی رفسنجانی، خاتمی و ... سخن نابجايی بکار می برد می توانست باعث جریعتر شدن غربیها شود و بحانه بدستشان بدهد.
در دنیای دیپلماسی سیاست بین الملل نباید بی احتیاط گام برداشت وکلام راند که در نهایت با استفاده از این سخنان افکار عمومی مردم جهان بر علیه یک کشور تنظیم شده و در نهایت زمینه برای حمله مستقیم و از بین بردن دستاوردهای یک ملت بطور کاملا مؤثر فراهم خواهدشد و البته که کشورهای غربی بی میل به این مسئله نیستند. مسئولین کشور میگویند افکار عمومی مردم جهان با ماست اگر منظور مردم نیکاراگوئه ، بورکینوفاسو ، فلسطین ، عراق ، مالزی، وکشورهایی از این دست هستند این حمایت بدرد ما نمی خورد آنچه که بدرد ما میخورد افکار عمومی کشورهای صاحب قدرت است. زيرا مردم این کشورها هستند که در معادلات سیاسی کشورهای قدرتمند دخالت داشته و جزو پارامترهای تآثیر گذار در تنظیم سیاستهای آنان میباشند. شک نیست که کشورهای غربی که فاقد منبع سرشار طبیعی گرانقیمت مانندنفت و گاز هستند بهیچ عنوان مایل به قرتمند شدن کشور ما ندارند اصلاً بحث دین حکومت و یا هر چیز دیگر برای آنان اهمیت ندارد آنچه که مهم است ذهن پویا و باهوش ایرانی در سرزمینی سرشار از نعمتهای خدادادیست . در سیاست آنها چنین کشوری باید همیشه مصرف کننده تولیدات غربیها و تآمین کننده مواد اولیه آنها باشد. ایرانی قدرتمند که خود دارای پالایشگاه ، پتروشیمی پیشرفته و نیروگاههای اتمی باشد را تصور کنید این کشور قادر خواهد بود کلیه تولیدات گرانقیمت پتروشیمی و اتمی کشورهای غربی را با کیفیت بالاتر و قیمت کمتر ( به سبب عدم پرداخت هزینه های سرسام آور حمل مواد اولیه مانندنفت ، اوانیم ، گاز و ...) تولید کند . مسلم است که بازارهای جهانی و حتی در همین کشورها بازارهای فراوانی برای اجناس و تولیدات ایران بوجود خواهد آمد در چنین شرايطی میتوان حدس زد که ظرف مدت کوتاهی مثلاً 10 سال کلیه کشورهای اروپایی ( مخصوصاً ) به گدایی خواهند افتاد. بنابر این هیچکدام از این کشورها ( و البته کشورهای عرب منطقه ) خواهن ایرانی علمی، قدرتمند و مولد در صحنه جهانی نیستند.
از طولانی شدن کلام عذر میخواهم
ناشناس
۱۲:۰۶ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۹
دوستی که گفته است انرژی هسته ای مهم تر است یا رفاه یا عدالت یا ... مرتکب این اشتباه شده که بین این گزینه ها کلمه " یا" آورده است . مقایسه آنها به این شکل اساسا نادرست است زیرا همه انها مهم هستند و باید به موازات هم پیش بروند . آیا باید کل کشور را تعطیل کنیم و بگوییم اول عدالت اجتماعی برقرار شود و بعدا بیاییم روی مثلا سینما سرمایه گذاری کنیم؟ با این استدلال که عدالت از سینما مهم تر است؟
ضمنا دو گزینه بیشتر نداریم: یا باید خود را ضعیف نشان دهیم یا قوی. حال به نظر دوست مان ، کدام بهتر است؟
ناشناس
۰۹:۳۲ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۹
در این دنیایی که روابط ان بر مبنای زور وقلدری شکل گرفته اگر قلدر نباشی نابودی! در این مقطع از شرایط منطقه و جهان اگر نتوانیم حقمان را بگیریم یقینا تا ابد توسری خور خواهیم ماند.
ناشناس
۰۹:۱۹ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۹
آیا نشان دادن چهره مثلا قوی و شکست ناپذیر از ایران در جامعه جهانی دردی از مشکلات مردم ما را دوا می کند؟ نمی دانم این دیگر چه مغلطه ای است که شما می کنید؟!!! اگر قرار بر نمایش ایرانی قدرتمند در سطح جهان است پیش از آن باید پشتوانه داخلی آن فراهم شود؟
خودتان قضاوت کنید . کدام واجب تر است؟ انرژی هسته ای یا کاهش فقر؟ انرژی هسته ای یا افزایش رفاه نسبی؟ انرژی هسته ای یا عدالت اجتماعی؟ انرژی هسته ای یا از بین رفتن مافیا؟
انرژی هسته ای یا .....؟
ناشناس
۰۸:۳۲ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۹
باید شجاعت و استقامت ریس جمهور محترم را ستود.انشاالله موفق باشد
ناشناس
۰۸:۲۳ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۹
خدا خیرتان دهد از این تحلیل منصفانه البته این از بعضی شیطنت های رسانه های خبری بدور است
ناشناس
۰۷:۵۷ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۹
این سرسختی مستلزم داشتن پشتوانه اقتصادی است و ابتدا باید آنرا ایجاد کرد
ناشناس
۲۲:۴۲ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۸
خوب شد يک مقاله منصفانه ديديم
ناشناس
۱۹:۲۸ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۸
ok
ناشناس
۱۸:۲۰ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۸
مخالف این تحلیلم . باید حسن نیت خود را ثابت کنیم .
ناشناس
۱۸:۱۹ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۸
تحلیل واقع گرایانه ای داده اید . من مخالف سرسخت دولت نهم هستم و در انتخابات بعدی هم به احمدی نژاد عمراً رای بدهم ولی انصاف حکم می کند سیاست خارجی دولت نهم را پیشرو بدانیم هر چند که با برخی تندروی های رییس جمهور به شدت مخالفم .
ناشناس
۱۸:۱۸ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۸
تحلیل واقع گرایانه ای داده اید . من مخالف سرسخت دولت نهم هستم و در انتخابات بعدی هم به احمدی نژاد عمراً رای بدهم ولی انصاف حکم می کند سیاست خارجی دولت نهم را پیشرو بدانیم هر چند که با برخی تندروی های رییس جمهور به شدت مخالفم .
ناشناس
۱۶:۵۶ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۸
شما ديگه چرا؟
ناشناس
۱۵:۳۸ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۸
واقعیت را باید پذیرفت . دنیای بی رحمی است و ما هم نباید با ساده لوحی در این دنیا زندگی کنیم . کمی قدبازی در این دور و زمانه لازم است .
ناشناس
۱۲:۲۳ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۸
ما نخواستيم پسر مودب جامعه جهاني و نخواستيم كه پسر سرسخت و مقرور باشيم ، ما فقط مي‌خواهيم يك گوشه اين عالم زندگي كنيم مثل تمام ملتها.
اگر نيازي به انرژي هسته‌اي داشته باشيم مي‌توانيم در غالب كنسرسيوم مشترك به توليد برق مشترك بپردازيم.
ناشناس
۱۱:۳۲ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۸
درودبر احمدي نژاد شجاع
ناشناس
۱۱:۲۱ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۸
من هم موافقم
ناشناس
۱۰:۲۵ - ۱۳۸۶/۰۵/۰۸
موافقم
تعداد کاراکترهای مجاز:1200