فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۲۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۰-۱۰-۱۴۰۳
کد ۱۰۲۵۸۹۹
انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۰-۱۰-۱۴۰۳

چای مانده را به این دلیل مهم دوباره گرم نکنید

چای مانده را به این دلیل مهم دوباره گرم نکنید
برخی افراد چای مانده را دوباره گرم و مصرف می‌کنند اما بهتر است قبل از این کار بدانند خوردن چای مانده و کهنه برای سلامت بدن ضرری دارد یا نه؟

 اگر بخواهیم خلاصه به سوال تیتر پاسخ دهیم، باید بگوییم بله. بعضی از ما در شرایطی مجبور می‌شویم که چای را دوباره گرم کنیم اما به نظر شما انجام این کار ضرری برایمان دارد و آیا باعث ایجاد خطر می‌شود؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، این قسمت را تا انتها مطالعه کنید.

زمانی که چای را دوباره گرم می‌کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

به گزارش همشهری آنلاین، شما همیشه این حق انتخاب را دارید که چای را دوباره گرم کنید و یا آن را تازه مصرف کنید. البته که گرم کردن دوباره چای دم‌شده، بو و خاصیت آن را از بین می‌برد. اگر چای شما بیشتر از ۴ ساعت مانده است، احتمالاً گرم کردن دوباره آن باعث رشد باکتری‌ها می‌شود و ضرر خواهد داشت.

این موضوع مخصوصاً در مورد چای هندی که با شکر و شیر سرو می‌شود، بیشتر صدق می‌کند زیرا خطر رشد باکتری را افزایش می‌دهد. چای میوه‌ای هم خاصیت خود را بعد از دوباره گرم کردن از دست می‌دهد. پس بهتر است که مقدار کمی چای درست کنید و بعد از یک بار دم کردن، کل آن را میل کنید.

عوارض؛ چرا نباید چای را دوباره گرم کرد؟

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، اگر چای در دمای اتاق بین ۴ الی ۸ ساعت باقی مانده باشد، نباید آن را دوباره گرم کنید اما اگر چای به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از دم کشیدنش از گذشته باشد، می‌توان دوباره آن را گرم کرد.

باکتری مسمومیت غذایی معمولاً در چای دم شده در معرض گرما بیشتر خودش را نشان می‌دهد. چایی که همراه با شیر باشد و یا ماده اضافه داخل آن وجود داشته باشد، بعد از گرم شدن وضعیت بدتری را ایجاد می‌کند و ممکن است به دلیل تولید قارچ هم خطرناک باشد. البته این قارچ‌ها و باکتری‌ها با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند اما در چای دوباره گرم شده وجود دارد.

تاثیر روی مزه

جدا از این که چای بعد از گرم شدن دوباره، خواص خود را از دست می‌دهد، تاثیر منفی روی مزه آن خواهد گذاشت. پلی فنول‌های مسئول رنگ و طعم چای، در چنین حالتی دچار مشکل می‌شوند و در نتیجه طعم چای تلخ تر از حالت طبیعی می‌شود.

چگونه چای را دوباره گرم کنیم؟

دوباره گرم کردن چای سرد شده، هرگز پیشنهاد نمی‌شود اما اگر مجبور به انجام این کار شدید، بهتر است که چای را داخل یک قوری تمیز بریزید، کمی آب به آن اضافه کنید و آن را روی کتری به مدت ۳ الی ۴ دقیقه قرار دهید تا دوباره حرارت بگیرد.

در چنین حالتی نباید توقع یک طعم تازه از چای مانده را داشته باشید. چای را نباید خیلی داغ مصرف کنید و باید در حالت ولرم زیر گاز را خاموش کنید. برای این که سلامت گوارش‌تان حفظ شود، هرگز چایی که بیش از ۴ ساعت در دمای اتاق باقی مانده است را دوباره گرم نکنید.

برچسب ها: چای مانده ، چای
ارسال به دوستان
راز تنبلی تنبل‌ها کشف شد ویپ و روان‌گردان‌ها؛ تهدید تازه سلامت جوانان آیا پروتئین روی خواب تاثیری دارد؟ هواوی با آیستالند ورود جدیدی به بازار خودرو ثبت کرد (+تصاویر) نظر قوه قضائیه درباره موتورسواری بانوان/ مجلس باید قانون را تصویب کند، قوه قضائیه موافق است کیهان: افزایش قیمت نان مشکوک است؛ نهادهای امنیتی ورود کنند فریب مغز برای جبران کم‌خوابی تصویر دیدنی از خفاش میوه‌خوار در احمدآباد هند اسپکتر R42؛ شاهکاری در میان پروژه‌های شکست‌خورده خودرویی (+عکس) رد پای «هوم اسکول» در نظام آموزشی؛ دانش‌آموز ثبت‌نام می‌کند اما مدرسه نمی‌رود/ «برخی والدین نمی‌خواهند فرزندان‌شان آموزش ایدئولوژیک ببینند» معابد یونان در برابر روم؛ تقابل کمال هندسی و شکوه امپراتوری (+اینفوگرافیک) تاریخ به روایت تصویر / لحظه بازداشت چه گوارا در بولیوی شاهکار تلسکوپ اقلیدس: ثبت پرجزئیات‌ترین تصویر از قلب راه شیری با ۲۶ ساعت رصد(+عکس) چند قدم در روز برای جبران ساعت‌ها نشستن کافی است؟ ۵ علامت سکته مغزی خفیف که نباید نادیده گرفت