فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۳۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۷-۱۰-۱۴۰۳
کد ۱۰۳۰۳۱۱
انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۷-۱۰-۱۴۰۳

دانشمندان: مصرف روزانه شیر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را 17 درصد کاهش دهد

دانشمندان: مصرف روزانه شیر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را 17 درصد کاهش دهد
به گفته محققان، مصرف روزانه 300 میلی‌گرم کلسیم (یا یک لیوان شیر) با 17 درصد کاهش خطر سرطان روده مرتبط است.

محققان در یکی از بزرگ‌ترین پژوهش‌ها درباره ارتباط رژیم غذایی با سرطان روده دریافتند مصرف روزانه 300 میلی‌گرم کلسیم (تقریباً یک لیوان شیر) با 17 درصد کاهش خطر این بیماری مرتبط است.

براساس گزارش گاردین و مقاله منتشرشده در نیچر، محققان دانشگاه آکسفورد دریافتند مصرف 300 میلی‌گرم کلسیم در روز، تقریباً یک لیوان شیر، خطر ابتلا به سرطان روده را 17 درصد کاهش خواهد داد؛ البته منابع غیرلبنی کلسیم مانند شیر سویا نیز اثر مشابهی دارند. محققان در این مطالعه فرضیه‌هایشان را در بیش از نیم میلیون زن طی 16 سال تجزیه‌وتحلیل کردند.

به گزارش دیجیاتو، سرطان روده سومین سرطان شایع جهان است که سالانه تقریباً یک‌میلیون نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2040 موارد جدید ابتلا به این سرطان به 3 میلیون و 200 هزار نفر برسد. به‌دلایلی که هنوز مشخص نیست، سرطان روده در افراد جوان در سراسر جهان به‌شدت درحال افزایش است.

ارتباط مصرف شیر با سرطان روده

در این پژوهش، محققان داده‌های بیش از 542 هزار زن را در دوره‌ای 16 ساله بررسی کردند. این داده‌ها شامل مجموعه‌ای از اطلاعات رژیم غذایی و سلامتی زنان در بریتانیا بود. در دوره‌ای که محققان وضعیت این زنان را ارزیابی کردند، 12 هزار 251 زن به سرطان کولورکتال یا روده بزرگ مبتلا شدند. محققان سپس اثرات 97 غذای مختلف را بر خطر سرطان روده بررسی کردند.

پژوهشگران پس از تنظیم فاکتورهایی ازجمله سبک زندگی، شاخص توده بدنی، عادات سیگارکشیدن و سابقه خانوادگی سرطان روده، به این نتیجه رسیدند که دریافت 300 میلی‌گرم کلسیم در روز به‌طور متوسط ​​17 درصد خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد.

 البته این مقدار کلسیم علاوه‌بر شیر، در منابع غیرلبنی مانند برخی سبزیجات یا توفو (پنیر سویا) نیز یافت می‌شود اما کلسیم موجود در بستنی و پنیرهای لبنی چنین فوایدی نداشت و محققان نیز نتوانستند اثرات مکمل‌های کلسیم بر ریسک این بیماری را بررسی کنند.

این پژوهش همچنین نشان داد مصرف الکل و گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ به‌ازای هر 100 گرم مصرف روزانه گوشت قرمز و الکل، می‌تواند 29 درصد افزایش یابد.

به گفته محققان، کلسیم می‌تواند به اسیدهای صفراوی در روده بزرگ متصل شود و اثرات بالقوه سرطان‌زایی آنها را کاهش دهد. همچنین می‌تواند از پوشش روده بزرگ برابر این اسیدها و سایر مواد بالقوه مضر محافظت کند.

برچسب ها: شیر ، ضد سرطان
ارسال به دوستان
برج پرایس؛ تنها آسمان‌خراش فرانک لوید رایت مشهور در آمریکا (+فیلم و عکس) ادعای ترامپ: 5 کشور منطقه خواهان توقف جنگ بودند ادعای سی‌ان‌ان: آمریکا هیچ موشک ایران به سمت اسرائیل را رهگیری نکرد رئیس‌ جمهور لبنان: به دنبال ایجاد روابطی خوب با ایران هستیم فارس: جنگنده‌های اسرائیلی بدون ورود به آسمان ایران از خارج از مرزهای کشور حملات خود را انجام دادند گوشی 20 سال پیش نوکیا چگونه هنوز هم زیبا به نظر می رسد! (+عکس) اتهامات سنگین اخلاقی علیه مالک باشگاه وستهام ادامه تظاهرات در آلبانی علیه داماد ترامپ شنیده شدن صدای انفجار در اربیل عراق ساخت پناهگاه‌های چندمنظوره در برج‌های تهران هتل ازبکستان؛ شاهکار معماری مدرنیسم شوروی در قلب آسیای مرکزی (+تصاویر) مدرنیسم سوسیالیستی در رومانی و مولداوی؛ بازخوانی میراث معماری (+تصاویر) ایستگاه متروی ریشارد واگنر؛ تلفیق اپرا و معماری مدرن برلین (+عکس) وزیر خارجه فرانسه خواستار توافق بر سر تنگه هرمز شد لغو پروازهای «ایر فرانس» به اسرائیل