فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۴۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۰-۱۲-۱۴۰۳
کد ۱۰۴۰۸۸۹
انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۰-۱۲-۱۴۰۳

ماهی علیه ام‌اس

ماهی علیه ام‌اس
یک بررسی جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از ماهی ممکن است جلوی پیشرفت بیماری ناتوان‌کننده ام‌اس یا اسکلروز متعدد را بگیرد.

پژوهشگران سوئدی در ژورنال «عصب‌شناسی، جراحی اعصاب و روانپزشکی» گزارش کردند که مواد مغذی موجود در ماهی می‌تواند التهاب را فرونشاند و از سلول‌های مغز محافظت کند و این اثرات ممکن است برای بیماران ام‌اس مفید باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، این پژوهشگران دریافتند بیماران دچار ام‌اس که مقادیر بیشتری ماهی بدون چربی یا ماهی روغنی مصرف می‌کنند، ۳۴ درصد کمتر در معرض خطر بدتر شدن علائم این بیماری قرار دارند.

یافته‌های این پژوهشگران همچنین نشان داد که بیماران ام‌اس که مقدار بیشتری ماهی می‌خورند، حدود ۴۵ درصد در معرض خطر کمتر به دست آوردن نمره بدتر در یک مقیاس اندازه‌گیری‌کننده ناتوانی ناشی از ام‌اس قرار می‌گیرند.

این پژوهشگران به سرپرستی آنا کارین هدستروم، پژوهشگر متخصص ارشد در موسسه کارولینسکا در استکهلم، سوئد، نتیجه‌گیری می‌کنند: «یافته‌های ما بر تأثیر بالقوه رژیم غذایی، به‌ویژه مصرف ماهی، به‌عنوان یک عامل قابل‌تغییر تأکید می‌کند و بنابراین رژیم غذایی که می‌تواند مکمل راهبردهای درمانی موجود برای ام‌اس باشد.»

ام‌اس زمانی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن فرد به میلین، غلاف محافظی که رشته‌های عصبی را می‌پوشاند، حمله می‌کند. آسیب به سلول‌های عصبی باعث کوچک شدن مغز و همچنین علائمی مانند ضعف عضلانی، سفتی، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی، مشکلات بینایی، زوال توانایی شناختی و درد می شود.

پژوهشگران برای این بررسی داده‌های بیش از ۲۷۰۰ بیمار سوئدی دارای ام‌اس را که در یک تحقیق سراسری بین آوریل ۲۰۰۵ و ژوئن ۲۰۱۵ شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

شرکت‌کنندگان پس از ورود به این تحقیق در مورد بسیاری از عادات سبک زندگی خود، از جمله مصرف ماهی، گزارش کردند.

نتایج نشان داد بیمارانی که مقدار زیادی ماهی در رژیم غذایی‌شان داشتند، در مقایسه با بیماران که مصرف ماهی چندانی نداشتند، بیشتر در معرض خطر ناتوانی ناشی از ام‌اس و بدتر شدن علائم آن قرار داشتند.

به همین ترتیب، افرادی که پس از تشخیص بیماری، مصرف ماهی خود را افزایش داده بودند، از این کار سود برده بودند.

بیمارانی که مصرف ماهی در ٰرژیم غذایی‌شان را بالا برده بودند، در مقایسه با افرادی که ماهی چندانی نمی‌خوردند، ۲۰ تا ۵۹ درصد کمتر در معرض خطر دچار شدن به ناتوانی قرار داشتند که در طول پنج سال پس از تشخیص بیماری بدتر شده بود.

این یافته‌ها حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطرساز مانند فعالیت بدنی، وزن، سیگار کشیدن، مصرف الکل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به قوت خود باقی بودند.

به گفته این پژوهشگران، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی‌های چرب برای مغز سودمند هستند، اما «اثرات مفید مشاهده‌شده از مصرف ماهی بدون چربی نشان می‌دهند که عوامل دیگری نیز ممکن است نقش مهمی در این محافظت در برابر پیشرفت بیماری ام‌اس ایجاد کنند.»

تائورین، اسید آمینه‌ای که به وفور در ماهی و غذاهای دریایی یافت می‌شود، ممکن است یکی از دلایل سودمند بودن این نوع غذاها برای بیماران دچار ام‌اس باشد.

تائورین فراوان‌ترین اسیدآمینه در مغز است و یک منبع غذایی غنی از این اسید آمینه برای رفع نیازهای بدن مورد نیاز است.

تائورین عملکردهای سلولی متنوعی دارد، از جمله تأثیرات از لحاظ محافظت از سلول‌ها از طریق اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی که آن را به یک عامل درمانی بالقوه برای اختلالات عصبی تبدیل می‌کند.

منبع: ‌HealthDay

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: ماهی ، ام اس
ارسال به دوستان
یاد دیوگو ژوتا بر بازوبندهای ستاره‌های پرتغال گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ترامپ کتاب شعر جدید محمدرضا شفیعی‌ کدکنی منتشر شد دلیل عدم استفاده لامین یامال از شماره ۱۰ در جام جهانی بانک ملی: اختلال موقت بوده و به زودی رفع می شود اعلام زمان خاکسپاری شهرزاد جواهری بازیگر «زیر آسمان شهر» حضور دوباره پرویز پرستویی در تئاتر سید مجید موسوی: از هر کلامی که اتحاد مقدس شما را به خطر می‌اندازد دوری کنید ادعای اسرائیل درباره ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله آماده‌باش اسرائیل برای حملات موشکی ایران پزشکیان: مذاکرات با مصوبه شورای عالی امنیت و تأیید رهبری است / رهبر شهید نیز مجوز مذاکرات عزتمندانه را صادر کرده بودند بازگشت سرمربی برزیلی پرسپولیس به تهران ترامپ: اسرائیل نباید به بیروت حمله می‌کرد/ داریم صلح می کنیم، خرابش نکنید داستان شگفت‌انگیز جوان‌ترین گلزن استرالیا در جام جهانی ادعای وزیر جنگ آمریکا: در مسیر امضای توافق با ایران هستیم