فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۸۹۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۰۶-۰۶-۱۴۰۴
کد ۱۰۸۹۴۷۹
انتشار: ۰۸:۰۲ - ۰۶-۰۶-۱۴۰۴

کمبود جهانی امگا-۳ سلامت میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند

کمبود جهانی امگا-۳ سلامت میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند
 محققان این مطالعه خاطرنشان کردند که حدود ۱۵٪ از کشورهای جهان توانسته‌اند به سطح کافی امگا-۳ در غذای خود دست یابند که عمدتا به دلیل دسترسی به اقیانوس‌هاست. این نشان می‌دهد که حفاظت از اقیانوس‌ها و مدیریت پایدار شیلات می‌تواند کمک‌کننده باشد.

نتایج یک مطالعه بیانگر این است که کمبود اسیدهای چرب امگا-۳ با افزایش خطرات کلی سلامت مرتبط است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، اسیدهای چرب اشباع‌نشده امگا-۳ برای سلامت انسان ضروری هستند اما بدن قادر به تولید مقدار کافی از آنها نیست. این مواد مغذی باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها تأمین شوند. با این حال، نتایج تحقیقات جدید در دانشگاه «کیس وسترن ریزرو» نشان می‌دهد که چالش‌های محیط‌زیستی به کمبود جهانی امگا-۳ دامن زده‌اند. این موضوع، نگران‌کننده است؛ چرا که پیامدهای جدی و گسترده‌ای برای سلامت دارد. این تیم تحقیقاتی معتقد است سیستم‌های غذایی کنونی ما امگا-۳ کافی و عاری از آلودگی تأمین نمی‌کنند و دسترسی به آن در آینده نزدیک کاهش می‌یابد.

امگا-۳ که عمدتا در ماهی و گیاهان یافت می‌شود، به عملکرد سلول‌های بدن، به‌ویژه در چشم‌ها و مغز کمک می‌کند. این ماده مغذی همچنین انرژی بدن را تأمین کرده و از سیستم‌های قلبی-عروقی و غدد درون‌ریز سالم پشتیبانی می‌کنند. تیم پژوهشگران دریافتند که ۸۵ درصد  از جمعیت جهان به‌اندازه کافی امگا-۳ در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. به گفته آنها، این کمبود تا حدی ناشی از عوامل محیط‌زیستی مانند افزایش دمای اقیانوس‌ها، صید بی‌رویه و آلودگی است که دسترسی به این ماده مغذی مهم را دشوار کرده است.

این مطالعه پیشنهاد می‌کند که تولید غذاهای غنی از امگا-۳ افزایش یابد، در حالی که مصرف اسیدهای چرب مضر امگا-۶ که با امگا-۳ در بدن ما تداخل دارند، کاهش پیدا کند. به گفته این تیم تحقیقاتی، این کار می‌تواند خطر بیماری‌های مرتبط با التهاب مزمن، مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، زایمان زودرس و برخی مشکلات سلامت روان را کاهش دهد.

به‌طور تاریخی، انسان‌ها رژیم‌های غذایی متعادلی از نظر میزان امگا-۳ و امگا-۶ مصرف می‌کردند. با این حال، رژیم‌های غذایی صنعتی‌شده امروزی حدود ۲۰ برابر بیشتر امگا-۶ نسبت به امگا-۳ دارند. این عدم تعادل برای حفظ سلامت مطلوب نگران‌کننده است.

 محققان این مطالعه خاطرنشان کردند که حدود ۱۵٪ از کشورهای جهان توانسته‌اند به سطح کافی امگا-۳ در غذای خود دست یابند که عمدتا به دلیل دسترسی به اقیانوس‌هاست. این نشان می‌دهد که حفاظت از اقیانوس‌ها و مدیریت پایدار شیلات می‌تواند کمک‌کننده باشد.

به گفته تیم تحقیقاتی، این فقط یک مسئله بهداشتی نیست؛ بلکه یک چالش عمومی سلامت و محیط‌زیست است. همه باید حق دسترسی به امگا-۳ عاری از آلودگی در رژیم غذایی خود را داشته باشند. 

برچسب ها: امگا 3 ، کمبود ، سلامت
ارسال به دوستان
captcha
اعتراف دیپلمات سابق آمریکایی؛ ایران برای همیشه کنترل تنگه هرمز را در دست خواهد داشت حسین خواجه‌امیری(ایرج)، خواننده شهیر و پهلوان موسیقی ایران در ۹۴ سالگی درگذشت ادعای اطلاع دقیق ایران از طبقه هتل ترامپ در ترکیه (+عکس) واکنش مدودف؛ مسکو حق دارد کشتی‌های تجاری کشورهای دشمن را هدف قرار دهد احتمال شنیده شدن صدای انفجار در جاسک نجات ۱۲ شهروند از آتش‌سوزی مجتمع خلیج‌فارس قشم غریب‌آبادی: کشورهای ساحلی خزر اقدامات اسرائیل و اوکراین را محکوم کنند آموزش مهارت‌های زندگی از کودکی، سپری در برابر آسیب‌های اعتیاد است گام موثر بانک صادرات ایران در حمایت از اشتغال/ اعطای تسهیلات به بخش صنعت 72 درصد رشد کرد پزشکیان: تنها با کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی می‌توان بدون چالش از زمستان عبور کرد تغییر مثبت در عملکرد مالی بانک صادرات ایران/ درآمد عملیاتی 80 درصد رشد کرد نسخه «قناعت» صداوسیما برای گرانی: برنج خالی بخورید! حق بیمه تولیدی بیمه ملت در چهار ماه نخست امسال از 14.5 همت گذشت / رشد 90 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته اقتدار دفاعی یکی از ارکان اصلی حفظ امنیت و منافع ملی است/ ایجاد قدرت بازدارندگی با تحمیل هزینه سنگین به دشمن ۴ ساحل قشم آلوده به نفت شدند