فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۲۴۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۲۸-۰۹-۱۴۰۴
کد ۱۱۲۴۸۸۶
انتشار: ۱۸:۰۸ - ۲۸-۰۹-۱۴۰۴

این میوه را بخورید افسرده نمی‌شوید!

این میوه را بخورید افسرده نمی‌شوید!
محققان با استفاده از تجزیه و تحلیل DNA نمونه‌های مدفوع دریافتند که مصرف مرکبات با افزایش ۱۵ گونه خاص از باکتری‌های روده مرتبط است.

در حالی‌که حدود ۲۸۰ میلیون نفر در جهان به افسردگی مبتلا هستند، نتایج یک مطالعه جدید روی ۳۲ هزار زن میان سال نشان می‌دهد که مصرف میوه‌های خانواده مرکبات می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی بالینی را تا ۲۰ درصد کاهش بدهد.

به گزارش ایران پزشک، محققان با استفاده از تجزیه و تحلیل DNA نمونه‌های مدفوع دریافتند که مصرف مرکبات با افزایش ۱۵ گونه خاص از باکتری‌های روده مرتبط است. یکی از این باکتری‌ها Faecalibacterium prausnitzii نام دارد که به دلیل کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید شناخته شده است. تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که افراد مبتلا به افسردگی، مقدار کمتری از این باکتری را در روده خود دارند.

به گفته راج مهتا، نویسنده این مطالعه و مدرس پزشکی در دانشگاه هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست، در مورد میوه‌ها و سبزیجات دیگر مانند سیب یا موز چنین ارتباطی تاکنون مشاهده نشده است.

دانشمندان معتقدند که F. prausnitzii می‌تواند بر سطح انتقال‌ دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین تأثیر بگذارد. این انتقال‌ دهنده‌ها بر نحوه حرکت غذا در دستگاه گوارش اثر می‌گذارند، به مغز می‌رسند و باعث بهبود خلق‌وخو می‌شوند.

افسردگی بالینی حدود ۱۵ درصد از افراد را در مقطعی از زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درمان‌های رایج مانند روان‌ درمانی و داروهای ضد افسردگی اگرچه بر روی این بیماری مؤثر هستند، اما هزینه‌بر بوده و برای همه در دسترس نیستند. بنابراین استراتژی‌های پیشگیری مانند رژیم غذایی سالم، می‌توانند تأثیر مهمی بر سلامت روان داشته باشند.

نتایج این تحقیق در ژورنال پزشکی Microbiome منتشر شده است.

 

برچسب ها: پرتغال ، میوه ، مرکبات
ارسال به دوستان
سردار قاآنی: پیروزی مقاومت عظیم حزب الله قهرمان بر پست‌فطرتان صهیونیست در راه است دبیر شورای عالی امنیت ملی: ‏پاسخ رزمندگان اسلام در پیش است واکنش پیاتزا به درز اطلاعات رختکن تیم ملی والیبال ترامپ به نتانیاهو: چه غلطی می‌کنی؟ رفع کامل اختلال خدمات بانکی در چهار بانک بزرگ کشور زلنسکی از تماس تلفنی با ترامپ خبر داد قدرت تمرکز استراتژیک چیست / زمانی برای بهره برداری از دارایی های غیرمادی/ 5 بخش مهم تمرکز پیام فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء (ص) به ملت ایران هلن میرن بازیگر معروف حمایتش از اسرائیل را پس گرفت: حمایت اشتباه بود سیمین دانشور پس از مرگ جلال آل‌احمد چه نوشت؟ شکست تیم ملی والیبال ایران مقابل بلژیک در لیگ ملت‌ها ترامپ: اگر توافق امشب امضا شود، فوراً دستور رفع محاصره دریایی ایران را صادر خواهم کرد چند تصویر از نیک‌آفرید سماواتی در سریال «کلاغ» (عکس) پیوند قلب جنرال موتورز که موفق نبود (تصویری) یاد دیوگو ژوتا بر بازوبندهای ستاره‌های پرتغال