فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۶۶۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۰۹-۰۳-۱۴۰۵
کد ۱۱۶۶۷۴۱
انتشار: ۱۴:۰۵ - ۰۹-۰۳-۱۴۰۵

در روزهای گرم آب بنوشید و منتظر تشنه شدن نمانید

نوشیدن آب
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با اشاره به افزایش دمای هوا و خطر گرمازدگی گفت: توصیه می‌شود در این ایام علاوه بر مصرف فراوان مایعات، میوه و سبزیجات، نوشیدن غذاها و مایعات حاوی کافئین از قبیل قهوه، شکلات‌های کاکائویی، نوشابه و چای پررنگ را محدود کنید چراکه این عوامل باعث دهیدراته شدن و کم آبی بدن می‌شوند.

 دکتر احمد اسماعیل‌زاده اظهار داشت: گرمازدگی یا حمله‌های ناشی از گرمازدگی، زمانی رخ می‌دهد که بدن دیگر قادر به خنک کردن مناسب خود نباشد و دمای بدن به سرعت افزایش یابد؛ موضوعی که می‌تواند به اندام‌های حیاتی آسیب جدی وارد کند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بدن انسان به طور طبیعی از طریق تعریق خود را خنک می‌کند، اما در شرایط گرمای شدید، این مکانیسم ممکن است کافی نباشد. به همین دلیل رعایت نکات تغذیه‌ای و مصرف صحیح مایعات در روزهای گرم سال اهمیت بسیار زیادی دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر مصرف فراوان مایعات، توصیه کرد: مردم حتی در صورت نداشتن احساس تشنگی نیز به میزان کافی مایعات مصرف کنند و منتظر تشنه شدن نمانند.

اسماعیل‌زاده با اشاره به ضرورت دوری از مصرف نوشیدنی‌های بسیار شیرین، ادامه داد: نوشیدنی‌های بسیار شیرین نه تنها کمکی به جبران آب بدن نمی‌کنند، بلکه می‌توانند موجب دفع بیشتر مایعات شوند. همچنین مصرف نوشیدنی‌های بسیار سرد ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کند.

وی با تاکید بر ضرورت جبران املاح از دست رفته بدن در اثر تعریق و جایگزین کردن نمک و مواد معدنی، گفت: تعریق شدید باعث دفع نمک و مواد معدنی از بدن می‌شود. مصرف نوشیدنی‌هایی مانند آب به همراه مقدار اندکی نمک، کمی لیموترش، خاکشیر یا تخم شربتی می‌تواند به جبران این املاح کمک کند.

او خاطرنشان کرد: افرادی که مبتلا به دیابت، فشار خون بالا یا بیماری‌های مزمن هستند، بهتر است از افزودن نمک به نوشیدنی‌ها خودداری کرده و فقط از ترکیب آب، آبلیمو، خاکشیر یا تخم شربتی استفاده کنند.

اسماعیل‌زاده همچنین درباره مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار هشدار داد و گفت: نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای پررنگ، نوشابه و شکلات‌های کاکائویی می‌توانند موجب دهیدراته و کم آبی بدن شوند و بهتر است در روزهای گرم مصرف آن‌ها محدود شود.

وی با بیان اینکه مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه نقش مهمی در تامین آب بدن دارد، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود مردم در فصل گرما این مواد غذایی را بیشتر در برنامه روزانه خود قرار دهند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر رژیم غذایی بر وضعیت آب بدن، گفت: مصرف بیش از حد پروتئین‌های حیوانی می‌تواند موجب افزایش کم آبی بدن شود، بنابراین بهتر است در روزهای گرم مصرف این مواد غذایی متعادل باشد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، اسماعیل‌زاده در پایان تاکید کرد: اضافه وزن و چاقی نیز می‌تواند فرآیند تنظیم دمای بدن را مختل کرده و باعث حفظ بیشتر گرما در بدن شود؛ بنابراین کنترل وزن نه تنها در تابستان بلکه در تمام طول سال ضروری است.

ارسال به دوستان
اطلاعیه سپاه درباره عملیات انهدام مهمات در بندرعباس فرماندار تهران: آمادگی برای میزبانی شایسته از مراسم وداع با رهبر شهید انقلاب فرمانده فضایی آلمان: روسیه در آستانه ساخت سلاح هسته‌ای مداری است درود بر پدر علیرضا باباجانی ؛ بدون شک قهرمان جام جهانی 2026 تو هستی آغاز پرداخت وام ۶۰ میلیونی بازنشستگان تأمین اجتماعی پیام نتانیاهو به ترامپ به مناسبت تولدش شاهکار 11 سال پیش ژاپن و هوندا در دنیای موتورسیکلت؛ وقتی حتی به پیاده شدن فکر هم نمی‌کنید (تصویری) نماینده مجلس: مذاکره با هدایت رهبری انجام می‌شود واکنش قالیباف به حمله مجدد اسرائیل به ضاحیه: با چراغ سبز نشان دادن به رژیم نمی‌توانید امتیاز بگیرید حمله اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت/ ۳ شهید و ۶ زخمی «برتراند راسل» 2 روز قبل از مرگش چه پیامی داد؟ نامه سرگشاده گروهی از مخالفان توافق به قالیباف و عراقچی: چه سلامی؟ چه علیکی؟ پیش بینی هوای اصفهان فردا دوشنبه 25 خرداد/ ثبت دمای بالای ۴۰ درجه در ۱۰ استان یکی از برجسته‌ترین شاهکارهای مهندسی آبراه‌های جهان در آلمان (+تصاویر) هشدار پلیس درباره تبلیغات فروش «سؤالات آزمون سمپاد»/ این تبلیغات شگردی برای کلاهبرداری است