۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۸۹۳۲
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۸-۱۲-۱۳۸۹
کد ۱۵۸۹۳۲
انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۸-۱۲-۱۳۸۹
نقدی بر یک مصوبه

تصميم عجيب وزارت علوم : ایران را بایکوت کنید!

واقعا نهادهاي كشور از يافته هاي علمي چند درصد پايان نامه هايي كه در داخل كشور نوشته مي شود استفاده مي كنند و اساسا آيا ما دستگاه و متولي خاصي براي استفاده از مطالب تحقيقات پايان نامه اي داريم كه حالا سينه خود را براي چند پايان نامه نوشته شده در خارج از كشور چاك مي دهيم و آنها را بي فايده مي خوانيم ؟
روز گذشته مدير كل امور دانش آموختگان وزارت علوم در يك مصاحبه خبري از ممنوعيت انتخاب موضوعات مرتبط با ايران براي ارايه پايان نامه هاي تحصيلي دانشجويان ايراني مشغول تحصيل در خارج از كشور خبر داد.

به گزارش عصر ايران محمد حسين مجلس آرا مدير كل امور دانش آموختگان وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري با بي فايده دانستن ارايه پايان نامه درباره ايران گفت :‌"اغلب موضوعات پیشنهادی دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای رساله، یا تکراری و یا از مباحث بومی کشور بوده که با توجه به اینکه روش‌های انجام این تحقیقات از خارج کشور و اطلاعات اولیه مربوط به آن‌ها مربوط به داخل کشور است و با یکدیگر تناسبی ندارد، خروجی آنها هیچ نتیجه و فایده‌ای نخواهد داشت."

درباره اين تصميم جديد و عجيب وزارت علوم نكاتي چند قابل ذكر است :

1- نخستين جنبه درباره اين تصميم وزارت علوم مغايرت آن با اصل حقوقي " آزادي اراده " انسان ها است . انسان ها آزادند تا آن گونه كه مي خواهند عمل كنند مگر در مواردي كه به موجب قانون محدوديت هايي براي آن وضع شود . دراين باره نيز به نظر مي رسد مقامات وزارت علوم صلاحيت محدود ساختن دانشجويان را ندارند ، چرا كه علاوه بر مضرات اين تصميم براي جامعه علمي كشور نفس اين عمل منافي معيار  حقوقي " آزادي اراده " است .

2- اين تصميم عجيب وزارت علوم مي تواند تبعات منفي بر جامعه علمي و دانشگاهي داشته باشد و ديوار بي اعتمادي بين دانشجويان و مقامات وزارت علوم و دولت را بلند تر كند.در واقع ، جامعه دانشگاهی رفته رفته این احساس را می کند که به یک جریان پوینده علمی ، که بخشی از یک اداره دولتی است که باید با بخشنامه و امر و نهی مدیران دولتی کار کند و از نزد خود هیچ ابتکار عملی ندارد!

3- از نظر آقايان مسئول در وزارت علوم چه ايرادي دارد يك دانشجوي ايراني مشغول به تحصيل در يك دانشگاه خارجي مثلا موضوع " روند توسعه آموزش در ميان زنان ايراني " را به عنوان موضوع پايان نامه خود برگزيند و در اين باره تحقيق كند و اتفاقا با عدد و رقم و آمار اين نكته را كه زنان جامعه ما در دهه هاي اخیر از شاخص هاي آموزشي و علمي بسيار بالاتري بهره مند شده اند را به جامعه علمي خارجي معرفي كند .

يا مثلا از نظر مقامات وزارت علوم چه ايرادي دارد يك دانشجوي ايراني الگوي توسعه در كشور ما را با يك كشور مشابه ديگر مقايسه تطبيقي كند و... آيا جز اين است كه ما همواره از اين مساله مي ناليم كه رسانه ها و محافل سياسي خارجي وبه خصوص غربي چهره اي مغشوش از كشور ما ترسيم مي كنند ، حالا چرا ما بايد با دست خودمان امكان معرفي درست كشورمان را از دست "سفيران فرهنگي و علمي كشورمان در ديگر كشورها " بگيريم !؟

4- مي توان حدس زد كه يكي از دلايل اتخاذ اين تصميم از سوي وزارت علوم دغدغه هاي امنيتي بوده است ، اما نكته ظريف در اينجا است كه بسياري از تحقيقات انجام شده درباره ايران از سوي دانشجويان ايراني خارج از كشور از مطالب و اطلاعاتي استفاده مي شود كه براي همگان در دسترس است و با فشار يك كليد روي صفحه " كيبورد " رايانه مي توان صدها هزار مقاله ، تحقيق و مطلب درباره تك تك سوژه هاي مرتبط با ايران پيدا كرد .

از سوي ديگر مسئوليت پاسداشت اطلاعات حساس كشور دانشجويان و وزارت علوم نيست و اين كار وظيفه نهادهاي مسئول اطلاعاتي و امنيتي است و اين كار با طبقه بندي اطلاعات انجام مي شود . طبيعي است كه اگر اطلاعاتي محرمانه و سري باشد بايد در چارچوب طبقه بندي هاي رايج در نهادهاي اطلاعاتي از آن حفاظت كرد.

بنابراين اگر استدلال وزارت علوم درباره تصميم جديد خود جلوگيري از نشت و درز اطلاعات كشور به بيرون باشد بايد بر اين نكته تاكيد كرد كه جامعه علمي كشور عموما از اطلاعات در دسترس و يا آمارها و اطلاعاتي استفاده مي كنند كه از سوي مسئولان و نهادهاي رسمي كشور اعلام مي شود یا قابل استعلام است.

 آيا اين مساله كه احيانا چند دانشجو در موضوع ارايه پايان نامه اي درباره ايران به دام نهادها و سرويس هاي اطلاعاتي خارجي افتاده باشند ، اين مجوز را به آقايان مي دهد كه روي اصل قضيه خط بطلان بكشند ؟ اين كار دقيقا مثل اين است كه براي جلوگيري از وقوع جرم همه شهروندان كشور را دستگير و بازداشت كنيم تا مبادا خبط و خطايي از كسي سر بزند!

5- اما نكته ديگري كه مدير كل وزارت علوم روي آن دست گذاشته است بي فايده بودن تحقيقات دانشجويان ايراني خارج از كشور درباره موضوعات مرتبط با ايران است .آقاي مجلس آرا در اظهارات خود و در توجيه اين تصميم عجيب و غريب وزارت علوم گفته است : ‌"  موضوعات پیشنهادی دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای رساله، یا تکراری و یا از مباحث بومی کشور بوده که با توجه به اینکه روش‌های انجام این تحقیقات از خارج کشور و اطلاعات اولیه مربوط به آن‌ها مربوط به داخل کشور است و با یکدیگر تناسبی ندارد، خروجی آنها هیچ نتیجه و فایده‌ای نخواهد داشت."

بايد در پاسخ به اين اظهارات ايشان به اين نكته اشاره كرد كه واقعا مسئولان و نهادهاي كشور از نتايج يافته هاي علمي چند درصد پايان نامه هايي كه در داخل كشور نوشته مي شود استفاده مي كنند  و اساسا آيا ما دستگاه و متولي خاصي براي استفاده از مطالب تحقيقات پايان نامه اي داريم كه حالا سينه خود را براي چند پايان نامه نوشته شده در خارج از كشور چاك مي دهيم و آنها را بي فايده مي خوانيم ؟ آيا جز اين است كه  اكثريت قريب به اتفاق پايان  نامه هاي دانشجويي در مقاطع تحصيلي مختلف در كتابخانه ها و آرشيوهاي دانشگاه هاي داخل كشور بلا استفاده خاك مي خورند .

حالا با چنين شرايطي مدير كل وزارت علوم از بي فايده بودن پايان نامه مرتبط با ايران در دانشگاه هاي خارج از كشور سخن مي گويد و براي جلوگيري از اين بي فايدگي دستور ممنوعيت انتخاب موضوع پايان نامه درباره ايران را صادر مي كند . آيا ما از تك تك پايان نامه هاي داخلي خود استفاده مي كنيم كه حالا به فكر بي فايده ماندن پايان نامه هاي اندك درباره ايران از سوي دانشجويان ايراني خارج از كشور هستيم ؟

6- در بسياري از موارد دانشجويان در مطالعات تطبيقي نياز دارند تا الگوي دو يا چند كشور را درباره موضوعي خاص با يكديگر مقايسه كنند و در اين موارد محروم كردن جامعه علمي كشور از تحقيقاتي كه مي تواند براي كشور راه گشا باشد نه تنها علمي و قانوني نيست بلكه اقدامي در جهت خلاف مصالح و منافع كشور است.

7- خلاصه كلام آنكه اين تصميم نا پخته وزارت علوم با هر منطقي و توجيهي كه گرفته شده باشد جز ايجاد وهن براي جامعه دانشگاهي كشور چيزي در پي ندارد و تجربه نشان مي دهد محدود كردن موضوعات تحقيقي و علمي در محيط هاي آكادميك نه تنها مثمر ثمر نيست بلكه كشور و جامعه علمي را از انجام برخي تحقيق ها كه ممكن است فايده اي براي جامعه دانشگاهي و كشور داشته باشد محرم مي كند

و نكته پاياني اينكه اگر كسي بخواهد درباره ايران تحقيق كند اين كار را انجام مي دهد و حتي اگر ما اجازه ندهيم كه اين كار در پايان نامه باشد مي تواند آن را كتاب كند و يا در ديگر اشكال تحقيقاتي و علمي پيگيري كند و اين تصميم وزارت علوم جز اينكه هزينه اي بي مورد ديگر به كشور تحميل مي كند هيچ فايده و نتيجه ديگري در پي نخواهد داشت.
 
 
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رئوفی
Azerbaijan
۱۲:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
100
1
اگرجه نقدهای جدی بر مدیریت وروشهای اعمالی آموزش عالی دارم برخلاف نظر تحلیل گرمحترم ، فکر میکنم این اقدام درخور تحسین است چون پایان نامه های خارج از کشور با موضوع ایران بسیار پیچیده است وکارهای زیادی روی آنها انجام می شود تا اهداف خاص را تامین نماید وسپس نمره ویا امتیاز داده می شود ونمونه هایی را دیده ام که می توان ازآن به یغما بردن سرمایه های ملی تعبیر کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
با احترام به آقاي يعقوبي از قديم گفتن كلاهتو دو دستي نگه دار نگذار باد ببره يكي از كارهائي كه براي رشد علمي كشور لازم است دريافت خروجي هاي « نگاه از بيرون » ميباشد تا خودمان هستيم همه چيز خوب بوده و خوب پيش ميرود ولي وقتي ديگري ميايد آنوقت اشكالات نمايان ميشود راستي ميداني چرا بعضي وقتها از جلوي آينه ايستادن مي گريزيم؟
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
میشه توضیح بدین چی به یغما برده میشه؟ امروز در دنیا با وجود شبکه اینترنت همه به اطلاعات دسترسی دارند 20 سال پیش نیست که یکی از اساتید وقتی می رفت خارج از کشور پس از بازگشت دوستان به دیدار او می رفتند ببینند دنیا دست کیه؟ چه خبر؟ امروزه به لطف اینترنت همه دنیا با هم به لحاظ علمی در ارتباط هستند نمونه آن همین دست آورد دانشمندان داخلی در آخرین علوم روز. همه اینها چند سالی فراهم شده است. من فکر می کنم این مصوبه اخیر بیشتر نگرانی در خصوص پایان نامه های با عناوین سیاسی و اجتماعی است که موجب نگرانی آقایان مسئولین شده است. که همه این کارها بی فایده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
39
4
مصوبه درستي است؟بخاطر اينكه قرار است دانشي از خارج وارد كشور شود نه اينكه اطلاعاتي از داخل كشور به خارج از كشور برده شود.
مثل اينكه خيلي ها از اين جاسوسي نوين تحت پوشش رساله متضرر مي شوند
ناشناس
Netherlands
۱۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
35
2
منم با وزارت علوم موافقم . چون خیلی از خارجیهایی که در ایران در تحقیقات همکاری میکنند بعنوان جاسوس عمل میکنند و با کار گذاشتن ابزارهای جاسوسی در بعضی از نقاط دور دست جاسوسی منمایند
مرتضوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
31
1
با نظر بزرگوار رئوفی موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
0
41
من فكر كنم دليل اين تصميم اين بوده كه تو اين تحقيقات يه دروغهايي رو ميشه و يه آمار وارقامي در مياد كه ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
3
33
يادم مياد يه روز از اينترنت راجع به يه موضوعي يه پرينتي گرفتم و اونو به يه مسئولي نشون دادم و خواستم تا نظرش رو بهم بگه ... اونم پرينتو گرفت يه مهر محرمانه روش زد و گذاشت تو كشوي ميزش ازش علت رو پرسيدم ! گفت اين موضوع كاملاً محرمانه است !! گفتم اينو از اينترنت گرفتم گفت براي من فرقي نميكنه از كجا آورده باشي !!!!
پاک آیین در سمت سخنگوی وزارت بهداشت و دستیار وزیر ابقا شد کاهش تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است! محمد مهاجری : برخی پروژه هایی که رئیس جمهور در سفرهای استانی افتتاح می کند، آنقدر کوچک است که توسط بخشدار محل هم قابل افتتاح است بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟ مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ چهره بازیگر نقش کودکی «بنیامین» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال (عکس) جزئیات اتوبان 5 هزار میلیاردی برای باز کردن گره ترافیک تهران انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از بودجه دولتی برای حوزه های علمیه و حرم امام خمینی/ روحانیت را به حکومت وابسته نکنید تصویر بازیگر نقش کودکی پیامبر(ص) منتشر شد (+عکس) آیا معمای «مثلث برمودا» حل شده است؟ خودکشی پزشکان به مرز هشدار رسید ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش‌ها خطر پارکینسون را افزایش می‌دهد حساب بانکی چه کسانی مشمول مالیات می‌شود؟
وبگردی