فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۵۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۸-۰۹-۱۳۹۳
کد ۳۵۳۶۶۹
انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۸-۰۹-۱۳۹۳

غذاهای چرب حافظه ساز!

عصر ایران
وقتی آنها این ماده را به موش ها دادند، قدرت حافظه آنها را در دو آزمایش مختلف بهبود بخشید - دویدن در یک هزارتو و پرهیز از یک تجربه بد. و هنگامی که آنها «او ای اِی» را با کمک یک دارو مسدود کردند، عملکرد آنها در این آزمایش ها ضعیف تر شد.
مطالعه ای در زمینه حافظه در آمریکا حاکی از آن است که مصرف غذاهای چرب می تواند به تقویت حافظه کمک کند.
 
تیمی از محققان دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در اِرواین کشف کرده است که اسیدهای اولیک موجود در چربی، در معده تبدیل به یک عامل تقویت کننده حافظه می شود. هم اکنون آزمایش داروهایی که رفتار این ترکیب را به نمایش می گذارد برای کنترل چربی خطرناک تریگلیسیرید در جریان است.
 
شواهد نشان می دهد که میزان بالای اولیوتنالامید یا "OEA" می تواند اشتها را کم کند، به کم شدن وزن منجر شود و کلسترول خون را همراه با میزان تریگلیسیرید پایین آورد، که آن را به گزینه ای جذاب به عنوان یک قرص رژیمی بدل می کند.
 
غذاهای چرب حافظه را تقویت می کنند

 
دکتر دانیل پیوملی و تیم او کشف کرده اند که «او ای اِی» همچنین با فعال کردن علائم تقویت کننده حافظه در بخش آمیگدالا - بخشی از مغز که به تشکیل خاطرات از حوادث عاطفی مربوط می شود - باعث می شود خاطرات در مغز ذخیره شوند.
 
وقتی آنها این ماده را به موش ها دادند، قدرت حافظه آنها را در دو آزمایش مختلف بهبود بخشید - دویدن در یک هزارتو و پرهیز از یک تجربه بد. و هنگامی که آنها «او ای اِی» را با کمک یک دارو مسدود کردند، عملکرد آنها در این آزمایش ها ضعیف تر شد.
 
دکتر پیوملی می گوید که یک توضیح تکاملی برای این نقش «او ای اِی» وجود دارد. او می گوید: به نظر می رسد که او ای اِی با کمک به پستانداران برای به یاد آوردن اینکه کجا و چه زمانی یک غذای چرب خورده اند، یک ابزار مهم تکاملی برای انسان های اولیه و سایر حیوانات بوده است.» همچنین اضافه می کند: «به یاد آوردن محل و شرایط حاکم بر مصرف غذای چرب احتمالا یک مکانیسم مهم برای بقای انسان های اولیه بوده است.
 
البته این ممکن است همیشه مفید نباشد. درحالی که او ای اِی به حس سیری پس از مصرف غذا کمک می کند، اما می تواند باعث عادت به خوردن غذاهای چرب شود و به چاقی مفرط منجر شود.
 
ربکا وود مدیر «ای آر تی»  (Alzheimer's Research Trust) نیز می گوید: «این تحقیقی جالب است و درک ما را از تاثیری که رژیم غذایی می تواند بر فعالیت مغز داشته باشد افزایش می دهد.»
 
وی افزود: درحالی که این مطالعه حاکیست که غذاهای چرب می تواند به تشکیل خاطرات بلند مدت کمک کند، یک رژیم متوازن سالم هنوز بهترین اندرز برای کاهش خطر ضعف قوای مغزی است.

منبع: برترین ها
برچسب ها: غذاهای چرب ، حافظه
ارسال به دوستان
رویترز : امارات 20 میلیارد دلار از دارایی های ایران را آزاد می کند/ قسط اول پرداخت شد: 3 میلیارد دلار پاسخ قالیباف به ترامپ: باید بدون هیچ بهانه‌ای به تعهدات داده شده، عمل شود گفت و گوی مصر و قطر درباره تلاش‌های میانجیگری بین آمریکا و ایران عراقچی: رفع تحریم و برنامه‌ هسته‌ای در دور دوم بحث می‌شود بقایی: خطوط قرمز ما در روند مذاکرات ثابت بوده است توییت آشنا درباره مذاکره کنندگان دیروز و امروز تیراندازی در آمریکا/ یک کشته و ۱۱ زخمی  نماینده ولی فقیه: ثبت نام حج آینده زودتر انجام خواهد شد سخنگوی وزارت خارجه: هیچ‌یک از مطالب منتشرشده درباره محتوای مذاکرات را نمی‌توانم به صورت رسمی تأیید کنم  ایرنا: وزیر خارجه پاکستان عازم ژنو می شود ادعای ترامپ: توافق با ایران احتمالا آخر هفته یا دوشنبه امضا شود حزب‌الله: آتش‌بس بدون خروج اشغالگران از لبنان بی‌نتیجه است پوتین: حملات پهپادی اوکراین با هدف ایجاد شکاف میان روس‌ها انجام می‌شود گردشگری دریایی در مازندران تا اطلاع بعدی ممنوع شد گروسی: اولویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی کامل توانمندی‌های هسته‌ای ایران است