فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۰۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۰۵-۰۲-۱۳۹۷
کد ۶۰۵۹۶۲
انتشار: ۱۲:۵۱ - ۰۵-۰۲-۱۳۹۷

نوشابه‌های رژیمی را بااحتیاط مصرف کنید

نوشابه‌های رژیمی را بااحتیاط مصرف کنید

پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی تأثیرات مخرب و منفی بر بدن داشته و موجب بروز اختلالات و بیماری‌هایی همچون چاقی و دیابت می‌شود. البته نوع مکانیسم تأثیرات مخرب این مواد با شکر طبیعی متفاوت است.

به گزارش سیناپرس، بسیاری از مردم اعتقاددارند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی بی‌خطر بوده و می‌تواند گزینه مناسبی برای بیماری‌ها و مشکلاتی چون دیابت، چاقی و ... باشد اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که باید در این رابطه محتاط‌تر عمل کرده و در مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی تجدیدنظر کرد. پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی سبب ایجاد تغییراتی در سلامت انسان می‌شوند که می‌تواند منجر به دیابت و چاقی شده و با تغییر الگوی مصرف از شکر طبیعی به این مواد، خطراتی جدی برای مصرف‌کنندگان ایجاد خواهد شد.

استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی سبب ایجاد تغییراتی در سلامت انسان می‌شوند که می‌تواند منجر به دیابت و چاقی شده و با تغییر الگوی مصرف از شکر طبیعی به این مواد، خطراتی جدی برای مصرف‌کنندگان ایجاد خواهد شد.

گفتنی است این تحقیقات، بزرگ‌ترین مطالعه و بررسی در تاریخ پزشکی است که در آن تغییرات بیوشیمیایی در بدن مطالعه شده و با استفاده از رویکرد شناخته‌شده به‌عنوان متابولومویک بی‌رویه با کارایی بالا (high-throughput metabolomics) شرایط جسمی افراد بعد از مصرف شکر یا جایگزین‌های شکر بررسی شد.

پژوهشگران همچنین در این مطالعات به بررسی تأثیرات مصرف شکر و انواع شیرین‌کننده‌های مصنوعی بر سلامت عروق پرداخته و عملکرد هر یک از این مواد را روی رگ‌ها بررسی کردند. گفتنی است این آزمایش‌ها تاکنون روی موش‌ها و سلول‌های کشت داده‌شده انجام‌گرفته و هنوز روی انسان امتحان نشده است.

برایان هافمن (Brian Hoffmann) سرپرست این گروه تحقیقاتی در رابطه با یافته‌های به‌دست‌آمده از مطالعات فوق، اعلام کرد: «باوجود استفاده روزافزون از شیرین‌کننده‌های مصنوعی که فاقد کالری هستند، هرروز شاهد افزایش بیماری‌هایی همچون دیابت و چاقی در جوامع بشری هستیم. در این مطالعات، شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی هر دو موردبررسی قرارگرفته و مشخص شد که هرکدام دارای تأثیراتی منفی بر سلامت انسان هستند که با عواملی چون چاقی و دیابت در ارتباط بوده و البته هرکدام به روشی جدا و با مکانیسمی مجزا باعث بروز این اختلالات می‌شوند.»

حال این سؤال مطرح می‌شود که کدام‌یکی از این مواد؛ یعنی شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی بیشتر برای بدن خطردارند. اگرچه مطالعات اولیه حاکی از این مسئله است که شیرین‌کننده‌های مصنوعی از شکر مضرتر هستند اما برای بررسی دقیق این موضوع باید مطالعات بیشتری انجام شود.

باید در نظر داشت که مطالعات صورت گرفته، اثبات می‌کند مصرف شکر و قند زیاد با تأثیرات منفی بر سلامت انسان همراه بوده و البته مشابه این تأثیرات را شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز بر بدن می‌گذارند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در نشست سالانه انجمن فیزیولوژی آمریکا (American Physiological Society annual meeting) که از تاریخ ۲۱ تا ۲۵ آپریل سال جاری (برابر با یکم تا پنجم اردیبهشت) در سن دیگو در حال برگزاری است، ارائه‌شده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود گروسی: ایده‌ای درباره محل احتمالی مواد غنی سازی شده داریم/ اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است ترامپ: شاید باید دوباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بشوم! تجارت سیاه جسد؛ چرا اشراف اروپایی مومیایی های مصر را می خوردند؟ / مهمانی های مومیایی گشایی چگونه برگزار می شدند درگذشت آذر عظیما؛ بانوی پیشکسوت آواز ایران بررسی اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صمت نعیم قاسم: اسرائیل راهی جز عقب‌نشینی از لبنان ندارد امیر پوردستان: مصلحت ایجاب کند، با عملیات‌ پیش‌دستانه دشمن را به‌شدت غافلگیر می‌کنیم پزشکیان پاکستان را ترک کرد نوحه دامن کشان رفتی دلم زیر و رو شد