۳۱ فروردين ۱۴۰۳
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۲۴۲۱۵
تعداد نظرات: ۹۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۰-۰۵-۱۳۹۷
کد ۶۲۴۲۱۵
انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۰-۰۵-۱۳۹۷

90 دقیقه گفت‌وگو/ با طرح سربازی داوطلبانه موافق‌اید؟

امروز در 90 دقیقه گفت‌وگو می‌خواهیم در مورد طرح جدید نمایندگان مجلس در مورد سربازی با هم حرف بزنیم.

عصر ایران- سال‌ها در مورد لغو سربازی اجباری و اجرای سربازی داوطلبانه بحث شده است و حالا نمایندگان مجلس در حال تدوین این طرح هستند.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در مورد این طرح گفت: مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکلات و اجرای بهتر خدمت نظام وظیفه، طرحی را پیشنهاد کرده‌است که بر مبنای آن خدمت سربازی به صورت "داوطلب بسیجی" اجرا شود که مشابه این طرح هم اکنون توسط سپاه در مرزهای کشور در حال اجرا است. در این طرح سپاه در استان‌های سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های غربی از مردم بومی منطقه به عنوان نیروی داوطلب بسیجی برای تامین امنیت مرزها استفاده می‌کند.

90 دقیقه گفت‌وگو/ با طرح سربازی داوطلبانه موافق‌اید؟

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: بر اساس طرح جدید مجلس که با الگو گیری از تجربیات سپاه در مناطق مرزی تدوین شده است، سربازی به صورت داوطلب و حرفه‌ای در می‌آید و می‌تواند تا 5 سال به طول بیانجامد. البته کسانی که می‌خواهند در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند و سربازی هم نروند، می‌بایست سه برابر مبلغی را که ستاد کل نیروهای مسلح برای یک سرباز هزینه می‌کند، پرداخت کنند.

حالا می‌خواهیم در 90 دقیقه گفت‌وگو در مورد طرح جدید خدمت سربازی با هم گفت‌وگو کنیم.

1- با طرح جدید سربازی موافق هستند؟

2-اگر سربازی رفته‌اید، آن را برای خود مفید می‌دانید؟

3- آیا حاضر هستید سربازی خود را بخرید؟

4- با چه مدرکی به سربازی رفته‌اید؟

زمان این گفت‌وگو 90 دقیقه است. از ساعت 11:30 دقیقه تا 13:00. نظرات ثبت شده بعد از این ساعت منتشر نخواهد شد.

 

 

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۹۶
در انتظار بررسی: ۸۳
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
5
49
2 سال عمرمان را هدر دادیم
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
4
52
من حاضرم برای سربازی نرفتن پسرم 100 میلیون خرج کنم تا عمرش هدر نره
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
11
27
این استخدام در دستگاههای دولتی با خرید به میزان سه برابر مبلغ که واقعا مسخره هست.خوب بعضی ها که باباهاشون پولدارن سو استفاده میکنند..

مشکل سربازی ما این جور چیزها نیست..مشکل اینه که در سربازی مهارتهایی به یرباز یاد نمیدن که وقتی طرف دوسال رفت واومد بتونه از این مهارتها بهره برداریی کنه..
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
2
49
واقعا 2 سال از زندگی عقب میمونند چرا باید برن سربازی
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
33
15
سربازی به نظر من اگه زمانش کم باشه خوب بهترین تجربه برای زندگی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
65
15
بعضی ها چنان میگن اگه سربازی برم عمرم هدرمیره انگارکه دانشمندهسته ای هستن اگه برن سربازی تمام پروژه هاشون میخوابه ! باباتاهمین قبل ازخدمت هم ازبیکاری میرفتن دانشگاه ثبت نام میکردن.
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
18
33
به نظرم آموزشی برای هر جوان ایرانی خوبه ولی بعدش نه
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
5
17
طرح خوبی اما به کار بیشتری احتیاج داره
پارسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
2
44
بی خود ترین و گندترین دوره عمر هر جوون سربازیه مخصوصا توی ایران با قوانین ، رفتارها و مسائل اجتماعی و اقتصادی پیرامونش ، کاش میشد سربازی رو حرفه ای کرد و با یک دهم این جمعیت سرباز بی انگیزه و دارای مشکلات روحی-روانی ، سرباز دارای انگیزه و عشقه به خدمت با شرایط اقتصادیه قوی واسشون فراهم کرد ...
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
3
38
من الان یک ساله سربازم، قبل سربازی کلی انگیزه داشتم کلی برنامه برای زندگیم داشتم، ولی الان فقط میخوام تموم شه و به زندگی تکراریم ادامه بدم و نفسی بیادو بره... چرا موافق نباشم با این سیاست ک جوونا رو بی انگیزه کنه همه رو از برنامه آیندشون بندازه... خیلیا معتاد میشن تو این خدمت! این سیاستیه ک نظام دنبالشه! حالا شما بیا نظر سنجی بزار :-)
چند وقتیه دیگه ب هیچ چیزی فکر نمیکنم، فراموشی گرفتم و دیگ یادم میره که یادم میره...
علی
United States of America
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
27
من با ۳۲ سال سن، متاهل و با مدرک دکتری که هیچ تضمین شغلی هم ندارم‌ باید برم سربازی! واقعا این انصافه؟! کاش حداقل میشد خرید اونم با یک قیمت معقول
یاسر
United States of America
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
10
19
هنوز هیچی نشده پولش مطرح شده
امکانی میشه برای پولدارها
علوی
France
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
25
باز هم طبقه ضعیف جامعه دیده نشده ،بە نظر من کلا اختیاری بشه و مثل کشورهای دیگه استخدام بشه بهترە،
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
32
من 8 ماه خدمت کردم ولی اصلا دوست ندارم زمان به عقب برگرده و دوباره سربازی برم و هیچ چیزی یاد نگرفتم و فقط عمرم هدر شد.چند موقعیت شغلی خوب را از دست دادم.کاش او 8 ماه رو نمی رفتم الان می خریدمش.اگر جنگ بشه به هیچ وجه نمیرم
منصور
United States of America
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
2
26
این روش تو بسیاری از کشورها اجرا میشه و چیزی نیست که ما مبدعش باشه. فقط تو اون کشورا صحبت خریدن سربازی وجود نداره و 5 سال خدمت با دریافت حقوق مناسب همراهه و خودش یک راه هست برای ورود به درجات بالاتر نیروهای مسلح
ولی چون اینجا سیاست "به مرگ بگیر تا به طب راضی بشن" جواب میده تو این شرایط مردم با خرید سربازی موافقن چون در هر صورت بهتر از شرایط فعلیه
احمد پناهي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
18
تصميمات و عملكرد كشورهاي توسعه يافته نمونه بارز نحوه برخورد با اين قضيه است . استفاده از تجربه و عملكرد كارشناسي شده ديگران .
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
15
سلام و عرض ادب
طرح بسیار خوبی است. امیدوارم به تصویب برسد. هیچ کس منکر وظیفه ادای دین جوانان به میهن نیست. اما وضعیت فعلی سربازی چیزی جز تلف کردن وقت ارزشمند جوانان بخصوص فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها ندارد. خدمت به وطن تنها لباس سربازی به تن کردن نیست. کار و کار آفرینی و تلاش جهت بهبود اقتصاد خود، خانواده و جامعه اهمیت بیشتری دارد. کشوری که اقتصاد خوبی داشته باشد بی‌شک نیروی نظامی سودمندی نیز خواهد داشت. در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی به سرعت وارد دنیای کار شدن حرف اول را می‌زند. فردی که در رشته‌ای مثل کامپیوتر تحصیل کرده اگر ۲ سال به سربازی برود، بعد از ۲ سال تقریبا هیچ دانشی ندارد. زیرا ۲ سال از جامعه فناوری دور مانده. این فرد مطمئنا نسبت به همسالان خود مشکل شغل پیدا خواهد کرد. از طرفی با توجه به دنیای جدید، نیاز کمتری به سرباز در مفهوم قدیمی آن (همچون جنگ ایران و عراق) وجود دارد.
با بسیاری از دوستانم که در مورد سربازی ایشان صحبت می‌کردم همه متفق القول بودند که در دوره سربازی وقت تلف کرده‌اند. هیچ دانش تخصصی در زمینه جنگ و نیروی دفاعی نیاموخته اند.
پژمان
United States of America
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
22
سربازی مزخرف ترین چیزیه که توی ایران میشه تجربه کرد؛هیچ تاثیری هم نداره و کاملا الکیه چه بسا که خیلی هارو معتاد یا سیگاری کرده
اما این که کسی سه برابر مبغغ بده تا استخدام دولتی بشه خیلی غیر قابل پذیرشه
رضا
Canada
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
21
تازه کمی وضعیت کارم سامان گرفته تو ۲۵ سالگی
حالا ۲ سال باید برم بیام از صفر شروع کنم
Mostafa
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
17
سلام
امیدوارم طرح فوق الذکر اجرایی بشه.سربازی به هیچ عنوان کارآمد نیست و بیشتر یجور اتلاف وقته و طبعا کسی که تحصیل کرده میتونه بجای ۲ سال سربازی زودتر تلاش کنه برای ورود به بازار کار .بشخصه حاضرم با پرداخت پول سربازی را بخرم .ولی به اجرایی شدن این طرح به هیچ عنوان خوشبین نیستم.
امید
United States of America
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
2
20
من خودم به علت بیماری از سربازی معاف شدم اما برادر من در سن 18 سالگی به سربازی رفت و محل خدمتش هم زندان بوده، تصور کنید یک نوجوان تازه به بلوغ رسیده باید صحنه ای از جمله اعدام و مجازات ببینید و 2 سال با انها زندگی کند.
برادر من پس از اتمام به شدت پرخاشگر شده و این شرایط در روحیه اون اثر بد گذاشته
جوانان دیگری نیز شرایط مشابهی سپری می کنند و تعداد کسانی که در این مدت یا بعد از اون دست به خودکشی و خود زنی میکنند بسیار زیاد هست.
نظر من اینه قبل از وارد شدن به حوزه سربازی داوطلبانه باید شرایط سربازی برای همه یکسان بشه یعنی من با داشتن پول و پارتی نرم خدمت اما دیگری چون اینا نداره بره خدمت مهمترین کار در حوزه سربازی یکسان سازی شرایط برای همه هست.
ولی در کل با سربازی حرفه ای موافقم
برزو
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
3
18
خیلی خوب میشه اگع بشه سربازی رو خرید. منی که فوق لیسانس دارم چرا باید سربازی برم تا کاری که یه سرباز صفر میتونه انجام بده رو انجام بدم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
4
22
من موافقم که پول بدم به یک نفری و اون به جای من بره 2 سال سربازی را انجام بده.
کاربر عصری
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
11
سلام من که خودم الان بعد چند سال دانشگاه در استانه فرستادن دفترچه سربازیم اما واقعا از سر اجباره منی که دو سال از بهترین سالا عمرمو که اگه سربازی نبود حداقل میتونستم ی کسب کار راه بندازم و مجبور نبودم بعد اینکه دوباره برگردم از صفر شروع کنم و اینکه ستاد نیرو ها مسلح ایراد گرفته گرفتن هزینه باعث میشه حق افراد که تمکن مالی نداره بشه من خودم یکشون هستم ضایع بشه که اگه اونا واقعا فکر ما هستن افرادی که ندارن براساس تمکن خودشون جریمه برایشان صادر بشه و تسقیط بشه که عادلانه تر از اینه دو سال عمر با ارزش که سرمایه راستین زندگیه تلف بشه باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
20
با رفتن سربازی دوسال من و همسرم از زندگی عقب می مانیم و شغلم رو از دست میدم...
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
13
به نظر من سربازی باید حرفه ای باشد
اولا میزان آمادگی نظامی بالاتر هست ، چون سربازان حرفه ای که آموزش نظامی بصورت هر ساله می بینند ، هرساله به روزرسانی هم خواهند شد ،
دوما درصورت جنگ، سربازان کمتری اسیر یا کشته می شوند
مثالش هم هست : یکی مرد جنگی به از صدهزار
با این روش فقط گوشت جلو گلوله تولید میشود و آموزش می بینند
بنابراین بهتره ارتش حرفه ای جنگی آموزش دیده داشته باشیم تا سربازان غیر حرفه ایی که فقط آموزش های اولیه نظامی دیده باشند

با تشکر از عصر ایران
امیررضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
10
با در نظر گرفتن واقعیت های جامعه سربازی حتما باید اصلاح بشه
این واقعیت ها شامل تهدیدنظامی علیه کشور و حساسیت منطقه هستند. و از اون طرف هم باید اینو در نظر داشت که فاصله طولانی تحصیل و ازواج ، مشکل معیشت، و حرکت سریغ جامعه و عقب موندن افرادی که مجبورن دو سال از زندگی شون رو پای خدمت بذارن باعث میشه این سربازی طولانی واقعا جوون هارو تحت فشار بذاره و آینده رو ازشون بگیره ؛ لذا باید دو طرف قضیه رو در نظر گرفت؛ پیشنهاد من به این صورت هست که یک دوره آموزش نظامی کوتاه مدت (‌مثلا یک یا دو هفته ای) به افراد داده بشه (‌جهت آمادگی در مواقع بحرانی و فراخوان جمعی) ،‌و بعد از اون افراد داوطلب به خدمت سربازی ای برن که شرایط زیر رو داشته باشه: حقوق برابر اداری و مالی با پرسنل واحد های مربوطه ،‌ خدمت تخصصی هرفرد در بخش مربوطه (‌با توجه به تعداد زیاد افراد دارای تحصیلات اجتماعی این مسئله یک اولویت فوری هست) ، در نظر گرفتن امتیازات اجتماعی برای خود افرادی که به خدمت سربازی میرن ( مثل اولویت استخدامی ، در اختیار قرار دادن برخی امکانات در مناطق محروم جهت اشتغال زایی به افرادی که خدمت کردن و ...) و ارائه خدمات بیمه و درمان (مثلا پنج ساله)‌ برای افرادی که به خدمت سربازی میرن.
تنها تکته اینجاست که به جز امتیازات مربوط به خانواده شهدا،‌کلیه امتیازات ایثارگری خانوادگی باید حذف بشن تا قانون عادلانه باشه.
بهنام
Australia
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
13
من با مدرک لیسانس دو سال از عمرمو حروم کردم.در یه شرکت مشغول به کار بودم و داشتم ارتقاء شغلی میگرفتم.به خاطر نداشتن کار پایان خدمت موافقت نکردن. با خرید خدمت سربازی خیلی موافقم.به شرطی که به اون نفری که میره حقوق خوب بدن که بتونم زندگیشو تامین کنه.من رفتم خدمت ولی امیدوارم شرایط برای نسل بعدیم بهتر بشه
فراز
Germany
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
16
سربازی اجباری رو باید بردارن....یا بشه خریدش یا اونایی که توانایی خرید ندارن به صورت قسطی پرداخت کنن...واقعا چه معنی داره دو سال آدم بیهوده از بین بره ..اینایی هم که میگن خوبه یا نرفتن یا معاف شدن
ناشناس
Canada
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
6
6
به نظر من خوبه به این شرط هرکسی نمی ره سربازی بایذ هزینه ی ازذواج واجاره منزل سه نقر از سر بازان بعداز اتمام سربازی را به مدت یکسال بدهد.تا دیگر سربازان مشتاقانه سربازی کنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
2
13
60 روز آموزشی کفایت می کند. بقیه اش اضافه است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
17
قدیما میرفتن سربازی ، مرد برمی گشتن ولی حالا میرن سربازی ، مفنگی برمی گردن
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
3
5
به نظر من که سربازی رفتم خوبه ولی چند نکته رعایت شود بهتر است :1- پولیکه بابت فروش سربازی دولت دریافت میکند به عنوان حقوق پایه کارگری محاسبه و هر ماه به حساب سرباز داوطلب واریز شود2- مدت سربازی بیمه تامین اجتماعی بوده و در سوابق بیمه ای فرد منظور گردد3- در طول مدت سربازی با توجه به رشته تحصیلی مکان آموزشی در نظر گرفته شود تا در آن به صورت عملی تجربه کسب شود4- سرباز ها در امر تولید محصول شرکت داشه باشند و درصدی از فروش تولید مازاد بر حقوق دریافتی به انها تعلق گیرد در غیر اینصورت سربازی جز هزینه برای سرباز و و خانواده وی چیزی برای عرضه ندارد
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
13
سلام من سربازی نرفتم و الان محدودیت خروج از کشور دارم
به نظرم 2 سال سربازی واسه منی که برای خودم شغل ایجاد کردم . عمر هدر دادنه. و هر روز دنبال اینم که یه خبری بیاد مبنی بر خرید سربازی. من اکه برم سربازی کی میخواد کسب و کارم رو ادامه بده ؟!

بهترین کار برای سربازی اینه که برای کسانی که سربازی میرن.
ماهیانه مثلا 1 ملیون تومان حقوق در نظر بگیرن با توجه به کاری که انحام میدن.
و کسانی هم که نمیخوان برن بیان سربازی رو بخر.
اینجوری حق کسی خورده نمیشه و به نظرم عدالت اجرا میشه. و افراد بیشتری ترغیب میشن بیان سربازی . از طرفی ادمایی مثل من که واقعا فرصتشو ندارن . می تونن بخرن و علاوه بر پولی که میدن و حقوق سربازی هم از دستشون بره.. و توی این بی شغلی برای افراد زیادی حقوق و پس اندازی ایجاد بشه از پول کسانی که سربازیشونو خریدن.
واقعا چرا انقدر سختش می کنید؟
ناشناس
United States of America
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
8
چرا هروقت بحث این طرح ها می شود یک جوی می آید و بعد از آن هیچ اتفاقی نمی افتد؟!
سربازی فقط باعث ایجاد سرخوردگی در مردم می شود، با ایجاد انگیزه مالی برای برخی و تامین بودجه ی آن از کسانی که توان مالی و استطاعت خرید آن را دارند یک تعدیلی در وضع مردم ایجاد کنید!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
10
آموزشی کافیه... بقیه اش مفت نمی ارزه.‌‌‌
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
7
ظلمی بالاتر از روش فعلی سربازی وجود ندارد. من خودم حداقل بین تمامی دوستام میبینم که خدمت چجوری تمامی برنامه های زندگیشون را به هم می ریزد. البته این عواقب عموما پنهان اند. بعضیا فکر میکنن سربازی صرفا فقط دو ساله اما با توجه به درگیری که داره و تردیدهایی که در مورد تن دادن یا ندادن به آن با روش های مختلف وجود دارد بعضا تا چند سال برنامه جوانان رو مختل می کند.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
8
با سلام
بنده با مورک فوق لیسانس به سربازی رفتم و 17 ماه خدمت کردم و سپس دکتری قبول شدم و اکنون باید با دکتری و سن 34 سال دوباره به خدمت برگردم. تجربه بنده این بود که واقعا مدارک تحصیلی هیچ کاربردی در تخصیص سربازان ندارد. با مدرک فوق لیسانس مجبور به انجام کارهای بسیار بیهوده بودم.
یک نکته کلیدی در ارتباط با خدمت ضروری این هست که الزام به انجام آن در تعارض با قوانین حقوق بشری مانند "حق اعتراض وجدانی" است.
اگر قرار به انجام خدمت سربازی است باید گزینه های متفاوتی پیش روی فرد باشد مثل خدمات اجتماعی و از این دست. آیا فرستادن کسی با مدرک دکتری به یک واحد مرزبانی منطقی و عقلانی است؟ باید تفاوتی بین افراد با مدارک تحصیلی مختلف قائل شد.
در بحث خرید سربازی این نوعی تبعیض است یا باید همه خدمت کنند یا هیچ کس. حتی معافیت ها هم به نوعی تبعیض است. می توان گزینه های مختلف انجام خدمت سربازی ایجاد کرد تا افراد با شرایط مختلف بتوانند دوره ضرورت را انجام دهند.
انجام خدمت سربازی با وضعیت فعلی فقط هدر دادن وقت و نیروی جوانی فرد است در حالیکه میتوان از این نیروها به نحو احسن استفاده کرد.
فرستادن یک جوان با 45 روز دوره آموزشی به نبرد با اشراری که از بچگی با سلاح بزرگ شده اند عملا فرستادن او به کام مرگ است که بارها شاهد این امر در مرزهای شرق و غرب ایران بوده ایم.
seyed
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
4
1
دوره ضرورت خدمت وظیفه سربازی بشه یک سال تمام (12 ماه) که همه جوان ها به صورت اجباری شرکت کنند به طوری که 45 روز آموزشی باشه و بقیه را مهارتی بیاموزند و یا در جاهایی که مورد نیاز هست به خدمت گرفته شوند. در ادامه کسانی که تمایل داشتند به صورت سرباز حرفه ای استخدام شوند. در این صورت اگر خدای نکرده جنگی در بگیره مردان چون دوره آموزشی را قبلاً دیده اند می توانند با آموزش کوتاه مدت اسلحه به دست گرفته و با دشمن بجنگند.
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
2
باید به سربازان در دو سال اول حقوقی معادل نیروهای قراردادی پرداخت کنند. یکی از الزامات سربازی حرفه ای حقوق خوب و درخور در مقابل کاری که انجام میشود است. با این کار بهره وری بسیار بالا می‌رود و هیچ کس نمی‌گوید دوسال از زندگی اش هدر رفته است. بعد از آن سربازانی که میخواهند در سیستم بمانند را طی یک روندی استخدام کنند. متاسفانه فعلا تا آنجا که خبر دارم و در بین اقوام و نزدیکان دیده ام حتی لباس و مایحتاجی که پادگان ها باید در اختیار سربازان بگذارند هم به طور ناقص داده میشود، چه برسد به اینکه بخواهند حقوق مناسب بدهند.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
7
سربازی نه تنها باید داوطلبانه باشه بلکه دولت و نیروهای مسلح تو هر جای دنیا واسه سرباز داوطلب تسهیلات و حقوق و مزایای جالبی هم در نظر میگیرن... حتی از نظر مسکن هم تامین خواهند بود... مقایسه کنید با سیستم قراضه و قدیمی ما!!!
بیتا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
6
با خرید سربازی موافقم. این دو سال بزرگترین مانع برای پیشرفت آقایان هست. و محیط سرباز خانه ها هم فضای خوبی برای حضور یک جوان باانگیزه و فعال نیست.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
3
منی که الان دو تا بیزنس دارم باید همه رو ول کنم، اعتباری که تا الان جمع کردمو بذارم زمین پاشم برم سربازی
سربازی اگه اگه اگه اگه قرار بود کمکی به مرد شدن آدم بکنه، همون دو ماه آموزشی کافی بود. بقیه ش چه دلیلی داره انجام بشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
8
بله چون خیلی از جوان ها بخاطر سربازی مها جرت میکنند
امیرف
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
1
سلام.... ابتدا باید کرامت وارزش نیروهای مسلح را در اذهان جامعه بالا برد سپس در مورد به روز نمودن سطح نیروهای مسلح اقدام تا جوان پسندتر شود در ثانی درمورد وضع اقتصادی پرسنل شاغل اقدامات موثر انجام داد چرا که تا وقتی افسران ارتش دارای شغل دوم بوده وبعضا مسافر کشی میکنند بحث در مورد سربازی داوطلبانه حتی با حقوق و مزایا بسیار نا آگاهانه میباشد
asamarad
Germany
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
4
5
پولدارا بچه هاشونو میخوان خدمت نفرستن وبریزن تو ادارات دولتی جای بازنشسته ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
3
1- برای خانواده هایی که فقط فرزندان پسر دارند(یک یا بیش تر) در برابر خانواده هایی که فقط فرزندان دختر(یک یا بیش تر) و فرزندان شان تک جنیستی و دختر است، سربازی کاملا غیر عادلانه است.
2-از سوی دیگر تهیه و تأمین مسکن و اشتغال هم در ایران، به هنگام ازدواج بر عهده پسرهاست. بنا براین، سربازی باید از حالت اجباری به وضع اختیاری و حرفه ای درآید تا در شرایط بحران بی کاری، میزان ناامیدی اجتماعی پسران در سن ازدواج کاهش یابد.
3- در گذشته، سربازی نقش تأخیر در اشتغال و ازدواج را داشت. اما امروزه خود ادامه تحصیلات دانشگاهی و تکمیلی، همین نقش را دارد و دیگر چه ضرورتی دارد جوانان در سن ازدواج، در اثر سربازی و تحصیل تا دو برابر سن ازدواج شان به تأخیر بیفتد.
نیما
United States of America
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
4
سلام
سربازی من بهمن سال پیش تمام شد. هم در دادگستری بودم و هم یگان نیروی انتظامی. هیچی چیز درد و رنج مردم جلوی چشمم نیست. کسانی که به حق خودشون نمیرسیدن و هرچیزی رو برای نجات دستاویز قرار میدادن. کثیفی جامعه رو دیدم. واقعیت میگم، هرچی خونده بودم از ذهنم پرید تو این دو سال. فرصت شغلی رو که دو سال پیش داشتم به خاطر سربازی از دست دادم و حالا جایی اومدم سرکار که درسته مرتبط با رشتمه ولی هیچی ازش یادم نمیاد انگار نه انگار که قبلا این درسو خوندیم. من هم مثل بقیه میگم چیزی به جز هدر رفتن عمر جوانان های این کشور نیست و هیچی خدمتی به این کشور نیست جز ایجاد هزینه بر بودجه عمومی کشور و ناراحتی و حتی هزینه های بیشتر برای خانواده ها. ببخشید که طولانی شد. ممنونم از درج نظر
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
5
بیجاره سرباز وظیفه ای که واسه خدمت میافته مرز شمالغرب یا جنوب شرق!! هر شب با ترس و لرز اینکه ممکنه ترورسیتها یک گلوله حرومش کنن باید کشیک بده!!! فک میکنید خاطره ی خوشی از سربازی واسه این آدم باقی میمونه؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
2
سربازی داوطلبانه به مدت 25 سال خدمت حرفه ا ی و بعد بازنشستگی بدلیل سختی کار با حقوق مکفی و پاداش خوب پایان خدمت. البته با محاسبه دقیق میتوان این پول را از کسانی که نمی خواهند به خدمت بروند تهیه نمود تا برای دولت و نظام هم بار مالی نداشته باشد. با اینکار اموزش های لازم و دقیق به افراد داده میشود و نیاز نیست هر دو سه ماه هزینه های هنگفتی برای آموزش سربازان جدید صرف شود. با توجه به مدت زمان دوساله خدمت سربازی در حال حاضر اموزشهای لازم به آن صورت جدی گرفته نمیشود و تکرار این پروسه در طول سال حداقل 5 دوره در یک مرکز آموزشی هزینه های سنگینی بر دولت وارد می کند. هزینه مصرف مهمات و سایر اقلام لازم برای آموزش.
سیروس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
3
بی رحمانه ترین و بی کاربردترین نوع اتلاف عمر همین سربازی است .
من با مدرک مهندسی مکانیک از امیر کبیر دو سال در سومار از صبح تا ظهر نامه مینوشتم و بقیه اوقات از فرط گرما در گوشه اتاق روی ظهر افتاده بودم .
واقعا نمی شد از یک مهندس نسبتا کاربلد بهتر از این استفاده کرد .
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
8
سلام . تمامی قوانین این مملکت مال سال ها قبل حتی بیشتر از 50 سال قبله . و دیگه کاربردشو نداره .
حتی همین سربازی.
بخدا این قانون دیگه واسه وضعیت الان جواب نمیده.
اثرات مخرب زیادی داره .
امین
Norway
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
4
من چند سال قبل از طرف بنیاد نخبگان وار خدمت سربازی شدم .این رو می گم که درک کنین در بهترین شرایطی که یک نفر در ایران می تونه بره خدمت رفتم.کل دوره اموزشی ما خلاصه شد در اذیت کردن یک سری گروهبان. خیلی از بچه ها که دو دل بودند که از ایران برن یا نه همون روز ها تصمیم گرفتن که نه تنها برن که هیچ وقت برنگردن.واضحه که وقتی با کسی که به نظر خود دولت استعداد درخشان هستش اینطوری برخورد میشه وای به حال کسانی که میفتن در ناحیه های بد مرزی. بحث اصلی بر اینه که ساختاری که در سربازی هست فقط یک چیز وقت تلف کن هستش. نه به درد سرباز می خوره و نه به درد کشور.منی که وسط اتوبان تهران کرج و توی کوه ۴۵ روز بودم هیچ سودی برای کسی نداشتم. امیدوارم طرح هایی که داده می شه بره به سمت اینکه سربازی یه وظیفه ساعتی باشه تا طرف از کار نیفته و علاوه بر اون توی این ساعت ها بتونه مفید باشه در جایی که لازمش دارن
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
3
آقا جان ما بیشتر از اینکه سرباز نظامی لازم داشته باشیم، کسی رو میخوایم که بیاد کشورو بسازه، اگه میگفتن آقا سرباز میخوایم که بیاد یه کارخونه ی ورشکسته رو احیا کنه، بیاد منابع آبی رو مدیریت کنه، منابع انرژی رو مدیریت کنه، بیاد هر چی خراب شده درست کنه که کشور ساخته شه، به خدا هممون میومدیم. ولی آخه سربازی ای که میری 2 سال تو بدترین شرایط محیطی میگذرونی که چی بشه؟
so what؟
اگه به مرد شدنه این همه آدم تو کل دنیا مرد تشریف دارن و جلوی بزرگترین مشکلات زندگیشون مثل کوه ایستادن و سربازی نرفتن.
وحید
Netherlands
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
1
با مدرک ارشد جامعه شناسی 17ماه در نیروی هوایی ارتش خدمت کردم. کارم بیشتر دفتری بود و در طول خدمت اکسل و اکسس و تا حدودی فوتوشاپ یاد گرفتم. محیط خدمتم شرایط جذابی داشت اما به علت فشار مالی دوران سخت و پرفشاری بود و خیلی عقب افتادم به ویژه از نظر مالی. یک پروژه هم انجام دادم که فقط 3ماه کسر گرفتم و پروسه بوروکراسی پروژه خیلی سخت و پیچیده و غیر منطقی و غیرعلمی بود. بحث خرید و فروش ان هم به این شکل پیشنهاد شده جالب نیست و خانواده های ثروتمند راحتتر می توانند بخرند. به نظر من باید یه تنوع انتخاب و اپشن ها و انتخاب های مختلف در خدمت سربازی ایجاد کرد. یک نمونه همین طرح بسیج و پنجساله است. اما برای فارغ التحصیلان تخصیلات تکمیلی و نخبه ها باید بیشتر دقت کرد تا مناسب با زمینه تحصیلی باشد. همچنین مهمتر از همه باید بحث تامین مالی هم صورت پذیرد و 200تومن یا 300 مضحک و توهین آمیز است. یک مسئله مهم هم اینکه باید در تدوین چنین طرح هایی بیشتر از جوان ها نظرخواهی کزد و نقش بیشتری در تدوین این طرح ها داشته باشند.
جنوبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
4
بنده در حال حاضر با داشتن حدود 27 سال سن سرباز هستم احساس میکنم در حقم در این مملکت ظلم شده است دخترانی که همکلاسی من بوده اند الان شاغل هستند و حقوق مناسبی میگیرند ولی بنده که پسر هستم و انتظار تامین مخارج زندگی طبیعتا بر عهده مرد هست بعنوان یک جوان ایرانی احساس میکنم به ما پسران در این کشور ظلم شده است من دانشگاه آزاد بوده ام و با وجود اینکه وضع مالی خانواده ام ضعیف بوده یک ریال هم از طرف دولت کمک مالی نشده ام ولی امروز باید دو سال از بهترین دوران عمرم را رایگان صرف خدمت به دولت کنم دولتی که حتی با وجود داشتن لیسانس تضمینی برای تامین شغل و آینده هم نمیدهد!! من یک جوان 27 ساله ایرانی احساس حقارت و ناامیدی و خط فقر میکنم با حقوقی که حتی کفاف یک هفته هم نمیدهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
3
به نظر من باید سربازی حداکثر 6 ماه باشه و در صورت خریدن سربازی 3 ماه آن کاملا اجباری باشه.
ولی مدت کوتاهی خدمت سربازی برای اکثر پسرا لازمه،
رفیعی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
2
2
کاملا موافق این طرحم تک فرزندها و بچه های لوس امروزی سربازی نرفتنشان بهتر است اصلا طاقت و تحملش را هم ندارند اگر بروند هم فقط اتلاف منابع است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
4
طرح بسیار خوبیه و باید سربازی اختیاری بشه
میلاد
Germany
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
از فلسفه قدیم شکل گیری سربازی که بگذریم،به اعتقاد من در دوران جدید اصلی ترین کاربردش فقط سیاستی آماری برای خرید وقت جهت ایجاد اشتغال می‌باشد چون مهارتهای کافی برای استفاده در زمان ضرورت به مشمولین داده نمیشود.اگر هم فرض را بر آموزش و یادگیری صحیح بگذاریم بعید است که مطالب آموخته شده با توجه به شرایط روحی و روانی فرد مشمول در طول خدمت جایگاه تثبیتی و در زمان ضرورت کاربردی باشد.درباره نکته اول که اشاره کردم هم باید بگویم که در شرایطی که کشور توانایی ایجاد اشتغال کافی و باثبات را ندارد بنظرمن این کاربرد سربازی نیز چیزی جز ایجاد انتظار برای مشمول جهت شاغل شدن پس از سربازی و در صورت عملی نشدن این مهم نتیجه ای جز سرخوردگی و یأس مضاعف نخواهد داشت.باید این نکته را هم درنظر بگیریم که امروز خیلی ها بخاطر تلف شدن وقتشان و عمرشان بدون هیچ بهره ای از ترس سربازی رفتن به مسیر اشتباه یا درست ادامه تحصیل روی می‌آورند حتی با وجود عدم تمایل به رشته ی تحصیلی، که این موضوع نیز به بالا رفتن توقعات دامن می‌زند.و تبعات روانی دیگری را در جوانان ایجاد می‌نماید.بنظر بنده اگر طرح اختیاری بودن به گونه ای اجرا گردد که تنها شامل آموزش نظامی نباشد و شامل دوره های مهارتی تا حدودی شبیه دوره های فنی و حرفه‌ای جهت پرورش افراد علاقمند به یادگیری مهارتهای عملی و کاربردی باشد مطمئناً تاثیر بسزایی خواهد داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
1
طرح فروش سربازی به شرطی که از محل دامد به سربازها حقوق مناسب پرداخت بشه خیلی خوبه چون کسی که مثلا کارآفرینه و می تونه تولید کنه دوسال مجبور نمیشه بدون درامد زندگی کنه و کسی هم که بیکاره می ره سربازی درامد داره و زندگیش می چرخه. در حالت فعلی سربازها نمی تونن زندگیشونو بچرخونن مخصوصا اگر متاهل باشن که این با سیاست کتهش سن ازدواج متناقضه. الان کسی اگر بخواد دکترا بگیره تا سن سی و چند سالگی که مشغول تحصیل بعد از اون دوسال هم اگر بخواد سربازی بره تا چهل سالگی هم نمی تونه ازدواج کنه. البته بعیده این طرح تصویب بشه جون فرزندان مسولین که مشکل سربازی ندارند پس وقتشونو صرف بررسی این مسایل نمی کنن
ناشناس
United States of America
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
3
با اینکه میدونم حرفم پیش مسئولین خریدار نداره ولی من جوانی ام که بعد از 6 سال درس خواندن تصمیم به ازدواج گرفتم در صورتیکه هنوز خدمت نرفته ام دلیلش واضح است..
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
3
سربازی باترتیب فعلی ابطال عمر است ولی چرا برای خرید سربازی سه برابر باید پرداخت گردد!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Mehdi
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
2
بنظرم باید خرید فروش بشه خیلی سخت شده سربازی رفتن با این اوضاع گرونی خانواده ها نمیتونن خرج درارن باید دو نفر کار کند
ناشناس
Belgium
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
1
ممنون از شما بابت شرح موضوع سربازی من در حال حاضر دانشجوی دکتری هستم و برای فرصت مطالعاتی به کشور خارجی امده ام اما با توجه به اینکه تمام مقاطع کارشناسی و ارشد و دکتری را پشت هم قبول شده ام هنور دوره سربازی نرفته ام. لذا این بلاتکلیفی در ذهن من هست که من 28 سال از عمرم را پیوسته در دانشگاه و مدرسه سپری کرده ام آیا واقعا لازم است 2 سال اضافه دیگر هم به سربازی بروم که به نظر من باعث دوری از تحقیقات پیشین من میشود. همچنین توسط بنیاد نخبگان هم برای انجام طرح معرفی شده ام اما متاسفانه استاد راهنمای من در بنیاد نخبگان خود مدرک کارشناسی ارشد دارد! و قدرت راهنمایی ندارد. با این اوصاف آیا نباید گفت برای یک تحصیل کرده تا سطح دکتری 2 سال خدمت ضروری است؟ شاید در حد اشنایی با محیط انجا تنها دوره ضرورت کفایت کند.
با تشکر از شما
یونس
France
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
6
من به عنوان کسی که دو سال از بهترین سالهای زندگیمو تو خدمت گذروندم امیدوارم خدمت اجباری برای همه لغو بشه. متاسفانه خیلی ها که به خدمت رفتند برای اینکه دیگران هم مثل ما سختی بکشند از لغو اجباری ناراحتند ولی من اینطوری نیستم.
اون موقعی که خدمت میرفتم تمام فکرم این بود که بعد خدمت زمان پیشرفتم فرا میرسه اما اشتباه فکر میکردم.
تمام فکرم این بود دولتم از من حمایت میکنه اما اشتباه فکر میکردم.
تمام فکرم این بود یه شغل شرافتمندانه برای خودم پیدا میکنم اما اشتباه فکر میکردم.
فکر میکردم میتونم تشکیل خانواده بدم و از تنهایی در بیام ولی اشتباه میکردم.
اشتباه فکر میکردم و اشتباه فکر میکردم.
فراموش کرده بودم اینجا کانادا یا سوییس یا کره جنوبی یا حتی ترکیه و امارات نیست. اینجا ایران هست.
صادقانه امیدوارم خدمت اجباری برای همیشه از ایران برچیده بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
7
سلام
خدمت سربازی در ایران بزرگترین ظلمی که به جوانان ایران زمین از زمان پهلوی اول در حال انچام است...
از آن بدتر اینکه 2 سال از بهترین روزهای زندگی رو که از دست دادی ، تازه برای لحاظ شدن آن 2 سال در سابقه کار باید 2سال هزینه بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کنیم...
یعنی ظلمی بزرگتر از این به جوانان ایران شما سراغ دارید...؟!
عمر جوانان بی ارزشترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی است...
تشکر و سپاس از عصر ایران عزیز...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
8
بله با داوطلبی موافقم
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
3
سربازی باید کاملا اختیاری باشه ولی درکنارش باید شرایطی بزارن که بعضی از جوونارو جذب کنه برای رفتن به سربازی
مثل آموزش یک حرفه تخصصی و حتی دادن مدرکی مثل مدرک فنی و حرفه ای بهشون
یا استخدام در آینده توی ارگان های نظامی
دانشجوی دکتری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
2
دانشجوی دکتری هستم با شش مقاله ی isi در مجلات Q1. به دلیل بی کفایتی استادم و به خاطر اینکه چیزی رو از من میخواد انجام بدهم که به خدا قسم حتی الفباش رو هم بلد نیست، الان هفت سال شده دوره ی تحصیلم و بدبختانه زن گرفتم و زندگی من رو این استاد به گروگان گرفته و اجازه ی دفاع نمیده.
از اول مهر هم به دلیل اتمام معافیت تحصیلی سربازی اجازه ی تحصیل ندارم و اخراجم. در حالی که خانم های مثل من تا 10 سال هم تحصیلشون طول بکشه مشکلی ندارن. اینه وضع من توی این مملکت
جالبه که برای معاف شدن فوتبالیست ها طرح داریم برای نخبه هامون نه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
2
این طرح را برای تامین بودجه خودشون میخوان اجرا کنن چون همین الانشم کسی سربازی نمیره.
برای گواهینامه رانندگی که در زمان دانشجویی و با برگه اشتغال به تحصیل میشه اقدام کرد
برای خارج رفتن که وثیقه میشه گذاشت
شغل دولتی هم که خبری نیست که پایان خدمت بخوای
برای انتقال سند هم فوقش میشه به اسم برادر و خواهر و ... کار نقل و انتقالات را انجام داد
پس عملا این خدمت رفتن هیچ فایده ای برای کسی نداره من همین الان خیلیا رو میشناسم که نرفتن خدمت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
1
سلام
با مدرك فوق ديپلم ، هفت سال سربازي رفتنم به تعويق افتاد.هفت سال بي هويت و فراري و مجرم! و از نظر قانوني فلج !نامزد كرده با كمترين درآمد در مشاغل كاذب. دو سال بدون درآمد با بچه هايي كم سن و سال تر در پادگان.ماه آخر 30 ساله در لباس سربازي عروسي!سپس فرزندآوري و هم زمان ادامه تحصيل.ليسانس و استخدام در دستگاه دولتي بعد فوق ليسانس هر دو از دانشگاه هاي دولتي در كنار جوان تر ها.اكنون همه هم سن و سال هايم بازنشسته شده اند و من با جسمي رنجور و (چهار فرزند در سن سربازي)سال هاي سال بايد تاوان دوسال سربازي را بدهم تا... بازنشسته بشوم يا به ديار باقي بشتابم! در دوره هاي ياد شده (سربازي-ليسانس و فوق ليسانس) به دليل اختلاف سني (هم دوره اي ها )همديگر را درك نمي كرديم.آن ها جوان و با احساس و با فرهنگ روز و من جا افتاده و غريبه با فرهنگ روزشان.
لباسي را كه بايد با افتخار تن مي كردم با نفرت پوشيدم و در حسرت سال هاي از دست رفته كندم و پاره پاره كردم.
تنها دستاورد سربازيم بليط هاي اتوبوس مسافرتي است كه هر هفته از تهران به شهرستان و بالعكس تهيه مي كردم و نگهداري كرده ام.
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
1
با سلام و احترام
من فکر می کنم یگ گروه کارشناس زبده این موضوع را بررسی کند که ایا دوره دو ساله سربازی می تواند برای مملکت و جامعه مفید باشد و قانون فعلی که جوانان یک دوره 3 ماهه اموزش نظامی می بینند و سپس بر اساس نیاز در اورگانهای مختلف تقسیم می شود و یک سری در ارتش و یا سپاه و اورگانهای مختلف نظامی و یک سری هم درارگانها یا ادارات غیر نظامی مشغول می شوند که هیچ کدام کارائی لازم راندارند و ولی اگر تمام جوانهاای این مملکت یک دوره اموزش فشده نظامی بگذرانند و سپس در زمان صلح حق انتخاب داشته باشند که بقیه دوره خدمت خودرا می خواهند با دریافت حقوق در اورگانهای نظامی خدمت کنند و یا انکه با پرداخت هزینه معدل حد اقل 5 سال حقوق یک سرباز معافیت زمان صلح پرداخت کنند و این باعث می شود که همه جوانه اموزش نظامی ببینند و برای دفاع از مملکت اماده باشند و بقیه حق انتخاب داشته باشند که یا حقوق مکفی با یک زمان مشخص خدمت کنند و هر کس هم نخواست این کار را انجام دهد هزینه انرا بپردازد و مطمئنا این روش بازدهی بیشتری داشته ودر تمام کشورهای پیشرفته هم بصورت اختیاری و طی یک قانون انجام می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
3
سلام من با مدرک لیسانس به خدمت مقدس سربازی رفتم و امروز که دو پسر دارم تمام تلاشم را خواهم کرد به هر قیمتی آنها را به این امر مقدس نفرستم . دو سال عمرم تلف شد .در صورتیکه هم دانشگاهی های من خدمت خود را خریدند و مشغول کار شدند من بعذ ذو سال از آنها می خواستم که برایم سفارشی کنند تا کاری پیدا کنم . من دچار درد بی پولی خود و نابرابری تصمیم گیرندگان مملکت شده بودم و سعی میکنم با گدایی هم شده فرزندانم را به خدمت نفرستم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
2
تازه ازدواج کردم که مجبور شدم حدود یازده میلیون تومن از بانک وام بگیرم برای خرید سربازی
بیش از دو سال باید قسط بدم
روزهای اول ازدواج و زندگی مشترکم باید برای سربازی قسط بدم به دولت
دیگه نمیتونم برای خودم چیزی بخرم و نه برای زن و بچه ام
کل زندگیم شده دویدن برای تامین پول اقساط سربازی
اگر سربازی اختیاری بود میتونستم این روزها رو بهتر کنار خونواده سپری کنم نه اینکه بعضی شبها تا صبح اضافه کاری انجام بدم تا بلکه بتونم پول قسط رو بپردازم
این چیزا رو فکر نکنم نمایندگان عزیزمون درک کنند
من میتونستم حتی با این وام یک ماشین بخرم و همراه خانواده یک پیک نیک کوچیک برم ولی عمرم داره تلف میشه و حتی بعد از این همه مدت از ازدواجم نتونستم همراه همسرم یک سفر نیم ساعتی برم....
قانون سربازی اجباری عمر ما رو تباه کرد و بس...
ناشناس
Romania
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
5
اگر سربازی داوطلبانه باشه ولی در عوض حقوق دریافت کنند خیلی بهتر خواهد بود. و جوانان علاقه مند به فنون نظامی وارد این عرصه خواهند شد. و چنانچه آمادگی ها و اموزش های لازم را دیدند و شایستگی داشتند میتوانند جذب نیروهای مسلح شوند. با این طرح نیروهای علاقه مند،قوی ،ورزیده و متخصص جذب خواهند شد.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
4
طرح سربازی داوطلبانه بنظر چیز خوبی میاد اونم با شرایط فعلی که یه جوون با هزارتا امید و آرزو بخواد دوسال از عمرشو طلف کنه بخاطر هیچی...حداقلش اینه که مدت سربازی از دوسال به یک سال تغییر کنه اینجوری دیگه کمبود سربازم پیش نمیاد
مری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
3
1
فقط دو ماه آموزش سخت و بعد تمام..هم قدر خانوادرو میفهمن هم امادگی ابتدایی پیدا میکنن هم میفهمن که ادمای دور و بر ادم ، همه حور ادمی پیدا میشه ..این ی تجربه خوب برای کودکان تازه بزرگ شدس
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
2
آقا میگم سرباز از خارج وارد کنید و همه ی ما رو راحت کنید...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
2
سربازی باعث میشه آدم انگیزه های تحصیلیش رو از دست بده...
کلاً چیز بیخودیه
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
5
قدیم سرباز و سربازی ابهت داشت... الان دیگه خز شده..
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
3
من بورس دانشگاه بودم و پس از اتمام تحصیلات دکتری به دانشگاه جهت انجام خدمت بازگشتم اما دانشگاه به بهانه عدم داشتن کارت سریازی من رو مجبور کرد که 21 ماه زیر پرچم خدمت کنم درصورتیکه تعهد بورس من شامل طرح استاد سرباز هم بود
که بیشترین لطمه علمی و مالی رو به بنده زد
لذا کلا با خدمت برای کی بایستی موافق باشم؟
این برنامه سربازی نابود کننده تمام عیار استعدادهای جوانهای ایرانیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
9
1
امروزه متاسفانه با جوان هایی سرو کار داریم که کوچکترین مسئولیت اجتماعی را نمی پذیرند یا بهتر بگویم یاد نگرفته اند که چگونه مسئول کارهای خود و جامعه باشند . آن هم به خاطر نازپروردگی خانواده هاست . به شخصه با آنکه توان پرداخت مبالغ پیش بینی شده را دارم حاضر نیستم خدمت سربازی فرزندم را بخرم . حتی اگر دو میلیون نیز بود آن را پرداخت نمی کردم . یکی از بزرگترین محاسن سربازی این است که جوان در نمی یابد اینجا نه ازپول بابا کاری بر می آید نه موقعیت اجتماعی مصنوعی افراد و از سوی دیگر خواه ناخواه سخنان هم دوره های خویش را می شنود و در می یابد زندگی به این راحتی نیست .
عزیزان ! این که می گویید دوسال عمر را هدر می دهیم مرا یاد رفتارهای دیگرمان می اندازد . در موقعیت های مختلف مدام عجله می کنیم که کارمان سریع تر انجام شود اما پس از آن در خانه یا بیرون از آن ساعت ها وقتتمان صرف کارهای غیر واجب می کنیم . آن کسی می تواند بگوید عمرم تلف می شود که وقتی در اتوبوس نشسته نیز مشغول مطالعه است یا کار اقتصادی می کند اما آنکه مدام دارد با گوشی اش بازی می کند خب برود سر پست سربازی بازی کند.حالا گوشی اجازه ندارد . دوز بازی کند . در ثانی بسیاری از افراد اهل مطالعه و کار در همان محیط سربازی نیز بیکار نمی نشینند . این طرح فقط به تشدید فاصله طبقاتی و بی مسئولیتی اجتماعی منجر می شود
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
0
اجبار در یک کار همساز با انگیزه خدمتی نیست پس قطعا سربازی حرفه ای کارآمد و مفید هست. خرید خدمت به هر شکل مبین تفاوت بین دارا و ندار خواهد بود پس باز آفتی ویرانگر خواهد بود آن هم برای نیروهای جنگی. کلیه پست های مدیریتی و ریاست ادارات و اقدام برای ثبت شرکتهای خصوصی و یا عضویت در هیات مدیره ها بدون پیش شرطی فقط برای سربازان بازنشسته از رزم شدنی باشد این بهترین انگیزه خواهد بود. آموزش استفاده از سلاح در دوره هایی کوتاه چند روزه غیر شبانه روزی برای همه اجباری باشد حتی شاید برای هر دو جنس.
arshad
Germany
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
2
ما در دوران خدمت سربازی جز بشین و پاشو چیزی زیادی یاد نگرفتیم نه آشنایی با سلاح ها و مین ها و نه تاکتیک رزمی-دفاعی و نه چیز دیگری ...
خدمت سربازی به شدت کسل کننده بود و با پست های 4 ساعت دو ساعت به شدت دچار مشکلات روحی و روانی شدیم الانم اگه خدایی نکرده دشمن حمله کنه طرز استفاده از ابزارهای جنگی را نمی دانیم !!!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
5
حالا از همه ی اتلاف دو سال عمر و وقت که بگذریم خطرناکترین چیز اینه که یک سرباز سالم میره و معتاد برمیگرده!!!!! جایی که من خدمت کردم همه چیز بود.. به هر مقداری...
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
4
من که ۲ سال تو آزمایشگاه بیمارستان بدون حقوق خدمتو گذروندم وزارت بهداشت هم از این طریق حق بچه های پیراپزشکی رو نادیده میگره
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
7
این چیزی که الان در قالب سربازی اجرا میشه که سربازی نیست؛ بیگاری کشیدن از جوون بدبخته..‌
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
5
به عنوان کسی که دوبار سربازی رفتم (یه بار با دیپلم 2 ماه خدمت کردم و به دلیل قبولی در کنکور ترخیص شدم و بعد با لیسانس مجدد رفتم سربازی) کاملا با سربازی اجباری مخالفم و معتقدم تنها دلیل اینکه نیروهای مسلح با حذف سربازی مخالفند اینه که طی سالهای سال عادت کردند به استفاده از نیروی مفت و مجانی. اگر مجبور بودند که حداقل 80 درصد حقوق یک نیروی کادری را به سربازان بدهند قطعا با حذف سربازی موافقت می کردند. سربازی برای 95 درصد افراد یعنی هدرفتن عمر. شاید 5 درصدشون در کاری متناسب با رشته تحصیلی به کار گرفته شوند. بقیه در دوران خدمت خصوصا دوره آموزشی تحقیر شده و توهین می شنوند و شخصیتشان لگدکوب می شود
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
7
با مدرک دکترا 2 سال سرباز بودم و در این دو سال نه من سودی برای جامعه و کشورم داشتم و نه سربازی سودی برای من داشت.
فقط و فقط تلف شدن زمان و سرمایه مملکت و البته جوانی خیلی ها
شاهین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
4
با سلام

ممنون از اینکه به این موضوع مهم و تاثیر گذار هم پرداختید.
1) بله صددرصد موافقم.
2)خیر، سربازی نرفتم.
3) اگه قیمت منصفانه و عاقلانه ای باشه بله حاضرم.
4) چون نرفتم بالطبع فرقی هم نمیکنه با چه مدرکی.
-----------------------------------------------------------------
شیوه کنونی سربازی چیزی جز ضرر ندارد.
سربازی اجباری بیش از یک سال در معدود کشور های دنیا هست. کشورهای کوچک و عقب افتاده ای که اسمشان را شاید تا به حال نشنیده اید. همانطور که همین نماینده مجلس گفتند فقط در 28 کشور جهان سربازی اجباری هست و سربازی اجباری بیش از یک سال خیلی کمتر از این تعداد هست.
سربازی اجباری هیچ توجیه اقتصادی ، روانشناختی ، جامعه شناختی ، دینی نداره. یادتان باشد نه پیامبر و نه حضرت علی کسی رو به مبارزه نمی بردند که هیچ ، مانع اجباری هم میشدند و توصیه میکردند که این کارو نکنید. حالاهم که زمان صلح و چنگی در کار نیست.
چیزی که در قانون اساسی اماده حفظ امادگی برای دفاع از کشور هست که همون دو ماه اموزشی هست. کسی مخالف دو ماه اموزشی نیست. بهتره که زیاد هم بشه و اموزش ها هم تخصصی بشود. در ضمن در زمان جنگ که فقط مملکت سرباز نمیخواد. غواص ، چتر باز ، امدادگر ، و تخصص های دیگه هم میخواد. بهتره به جای این دوماه اموزشی یکسان ، اموزشی تخصصی در موارد مختلف باشه که در زمان نیاز متناسب با تخصص فراخوان بدن.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
6
همینکه جوونها ازش بعنوان دوران سیاه سربازی یاد میکنن یعنی اینکه یک جای کار میلنگه و کلا چیز بیخودیه..‌‌
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
6
تو رو خدا سربازی اجباری رو بردارید
شاهین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
2
ادامه از کامنت قبلی :
در زمان صلح هم میتوان از این تخصص ها در مواردی استفاده کرد مثل بلایای طبیعی. طرح های بسیاری میشود گذاشت البته اگه برده خواهان نظامی اجازه بدهند.
شیوه کنونی باعث ظلم بسیاری مخصوصا از سوی کادری ها و فرمانده ها می شود.
تنها دلیل ادامه سربازی به این شیوه ، خفه کردن نسل جوان هست تا بفهمد همینه که هست و مطالب ازادی خواهان و مدنی نداشته باشد.
در ضمن مطالب بیشتر هست که میتوانید به این وبلاگ سر بزنید و بخوانید:
khedmatejbari.mihanblog.com

بازم سپاس به خاطر توجه به این معضل جوانان......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
1
5
دوستی داشتم که با مدرک فوق لیسانس مهندسی شیمی دو سال بعنوان مامور راهنمایی و رانندگی در اورمیه خدمت میکرد و یک سال تابستان بود که بصورت اتفاقی او را وسط تابستان در یکی از خیابان های اورمیه در حالی که شدت گرمای تابستان چهره اش سیاه شده بود دیدم. بخاطر نخبگی اش او الان به اتفاق همسرش جهت اخذ مدرک دکتری در کانادا هستند. آیا واقعاً بهتر از این نمیشود از این افراد جهت خدمت به کشور استفاده کرد؟ و بجای استفاده در کارهای سطحی و تلف کردن عمر یک انسان تحصیلکرده از آنها استفاده بهینه نمود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
9
به نظر من مهمترین آسیب سربازی اجباری برای خود سریاز نیست. بلکه برای جامعه ایه که یک جوونی که میتونه از نظر اقتصادی خیلی به کشور کمک کنه رو از موقعیت های شغلی ش محروم میکنه و تازه یک آدم بی انگیزه ی افسرده رو به جامعه تحویل میده
سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی / ۲ نفر کشته شدند حاکمان امارات: مجازات زندان و جریمه در انتظار منتشر کنندگان تصاویر منفی یا جعلی از سیل دوبی واکنش مدیر موسسه اطلاعات به علنی شدن تذکر به مسئولان بابت گشت ارشاد اسرائیل چند سایت پدافند هوایی سوریه را هدف قرار داد پیدا شدن بقایای موشک احتمالا اسرائیلی در خاک عراق (+عکس) وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده واکنش یک کاربر عرب‌ به حادثه اصفهان (عکس) دولت سوسیال دموکراتیک چیست؟ پیدا شدن بقایای موشک احتمالا اسرائیلی در عراق (+عکس) غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین! (+عکس) آدینه با داستان/ مرد خیلی پیر با بال‌های خیلی بزرگ اوروک ؛ از مهم ترین مراکز مذهبی در بین النهرین(+عکس) واکنش‌ های بین‌المللی به حادثه اصفهان؛ عمان: اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم / انگلیس:کاهش تنش‌ها ضروری است/ هلند: از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم وتو امریکا در برابر 12 رای مثبت به عضویت فلسطین در سازمان ملل (فیلم) بخشی از طنزها در فضای مجازی درباره خسارت شدید حمله دیشب ریزپرنده ها به اصفهان (عکس)
وبگردی