۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۸
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۷۲۴۲۹
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۰-۰۳-۱۳۹۸
کد ۶۷۲۴۲۹
انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۰-۰۳-۱۳۹۸

از رفتار اهالی «وان» ترکیه با ما، تا رفتار ما با عراقی‌ها

ایران کشوری است که هم زمان می‌تواند پذیرای افرادی با سلایق مختلف شود. گرمای جنوب، خنکای شمال، شن‌های کویر، آبی دریا و ...

عصرایران؛ مصطفی داننده- در تعطیلاتی که رفت جدا از جاده‌های شمال گویا شهر وان ترکیه هم پر از ایرانی بوده است. این حضور آنقدر پررنگ بوده که استاندار وان بعد از پر شدن ظرفیت هتل‌ها دستور داده بود درهای برخی مهمان‌سراهای دولتی و خوابگاه های دانشجویی نیز برای مسافران باز شود.

امین بیلمز، استاندار وان به خبرنگار آناتولی گفته بود: «ظرفیت هتل های وان حدود 6 هزار تخت بوده و ظرفیت آن تکمیل شده است. به همین دلیل برخی از مهمان‌خانه‌های ادارات دولتی و حتی خوابگاه های دانشجویی را نیز برای این مسافران اختصاص دادیم.»

حضور ایرانی‌ها برای اهالی شهر وان ترکیه یک فرصت بزرگ بود. آنها با درک صنعت توریسم و پولی که نصیب آنها می‌کند، آغوش خود را برای مسافران خارجی باز می‌کنند تا از طریق آن هم  شهر سروسامان بگیرد و هم زندگی مردم.

استفاده فروشگاه‌های وان ترکیه از زبان فارسی برای جذب توریست‌های ایرانی

از رفتار اهالی وان ترکیه با ما تا رفتار ما با عراقی‌ها

 

ترکیه‌ای ها می‌دانند حضور مسافر خارجی در شهرهای‌شان یعنی رونق اقتصادی یعنی اشتغال جوانان؛ به خاطر همین تلاش می‌کنند بیشترین و بهترین امکانات خود را در اختیار کسانی بگذارند که ترکیه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

این میزبانی را مقایسه کنید با رفتار ما در برخورد با توریست‌های عراقی.

عراقی‌ها و برخی از شهروندان دیگر کشورهای همسایه ایران بعد از بالا رفتن ارزش پول کشورشان در برابر ریال، تصمیم گرفتند که ایران را به عنوان مقصد سفرهای توریستی، تجاری و حتی درمانی خود قرار دهند.

شهرهای جنوبی، شمالی و مشهد شاهد بیشترین حضور این توریست‌‌ها بودند. نکته جالب اما در این میان اعتراض برخی از مردم به این حضور بود.

مثلا وقتی در مشهد بیلبوردهایی با زبان عربی به تبلیغ رستوران و یا هتل‌‎ها پرداخت برخی در فضای مجازی دادشان بلند شده بود که مشهد شده عراق و زبان رسمی ما هم شده عربی!

حضور این عراقی‌ها در ایران یک فرصت مناسب برای صنعت توریسم ایران است. آنها به جای اینکه به ترکیه بروند و آنجا پول خرج کنند، دینارها و دلارهای خود را در شهرهای ایران خرج می‌کنند. همین عراقی‌ها می‌توانند زمینه ساز اشتغال‌زایی گسترده در شهرهای ایران شوند.

مغازه‌هایی که گاهی مگس می‌پرانند، می‌توانند اجناس خود را به توریست‌ها بفروشند. جوانانی می‌توانند با یادگیری زبان عربی، راهنمای این مسافران شوند. تاکسی‌ها می‌توانند کرایه دیناری دریافت کنند. اتاق هتل‌ها پر از توریست می‌شود.

بسیاری از مسلمانان کشورهای همسایه ترجیح می‌دهند در ایران که یک کشور اسلامی است تعطیلات خود را سپری کنند تا کشورهای دیگر.

هر مسافر خارجی که به ایران می‌آید یک سرمایه است و باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد. شوخی نیست ترک‌ها، بیشترین درآمدشان از صنعت توریسم است. ما چرا نباید از این فرصت استفاده کنیم.

ایران کشوری است که هم زمان می‌تواند پذیرای افرادی با سلایق مختلف شود. گرمای جنوب، خُنکای شمال، شن‌های کویر، آبی دریا و ... سرمایه‌هایی هستند که ما از آن استفاده نمی‌کنیم. شک نکنید که اگر این فرصت‌ها در اختیار کشورهای همسایه ما بود آنها به درآمدهای نجومی می‌رسیدند.

با صعنت توریسم، می‌شود درهای تمام چاه‌های نفت ایران را بست و اقتصاد ایران را از دست این بلای خانه‌مان سوز نجات داد.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۱۴۷
غیر قابل انتشار: ۱۱۸
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
128
351
سلام .
بسیار عالی بود مختصر و مفید .
پاسخ ها
باربد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
متاسفانه به مردم ما هیچ اموزشی در مورد صنعت توریسم داده نشده
داود
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
123
271
بالاخره ما قسم حضرت عباس را باور كنيم يا دم خروس را...يك مدت قبل ميگفتي عراقي ها را بايد كنترل كرد كه از محدوده تعصبي ما خارج نشوند و فلان و فلان...حالا فرش قرمز پهن ميكني براشان...
مهر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
101
166
احسنتم،
گزارش بسیار جامع وکامل است
انشاءالله مورد مطالعه وقت
مردم ودست اندرکاران واقع گردد
متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
نه تنها گزارش جامع و کاملی نبود. که خیلی مقایسه مسخره ای بود. آره واقعا باید مورد مطالعه قرار بگیره. چرا این همه ایرانی رفتن اونجا با وجود اینکه ارزش پول ما به مراتب پایین تر از ترکیه است. اینکه عراقی ها میان مشخصه، چون پول ما جزو بی ارزش ترین پول های دنیا شده. این افتخار نداره. وقتی می تونیم افتخار کنیم که یه پول قوی داشته باشیم با یه اقتصاد درست و بعد بگیم این همه توریست اومده.
عباس تقی نیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
31
247
نگاههای بسته باعث از دست رفتن درآمدهای هنگفت شده و خواهد شد.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
12
278
برخورد تورک ها با توریستها خیلی عالی است چون آنها به خوبی قدرت این صنعت فنا ناپذیر را میدانند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
دقیقاً درسته من خودم چند وقت پیش ترکیه بودم رفته بودیم رستوران پسرکوچولوی2ساله مان از صندلی افتاد گارسون خانم رستوران که از دور دید نگران به سرعت خودش رو رسوند به میز ما و به ترکی پرسید که اتفاقی که واسه بچه نیفتاد و خلاصه خیلی محبت کرد. ما که از این همه شعور انسانی کیف کردیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
68
214
اینایی که میگی قبول. هر توریست خارجی که بیاد ایران نه صرفا عراقی میتونه کمکی به اقتصاد مردم و کشور باشه. اما نوع سفر و رفتار برخی از این عراقی ها بسیار زننده ست. کلیپ ها و فیلم هایی که خودشون منتشر کردن رو ببین...
پاسخ ها
دی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
ببینم چند هفته پیش چند دیپلمات هلندی و انگیلیسی توی پارتی بودن چرا شما ها غیرتی نشدین؟؟؟!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
برو تاریخو بخون ببین ایرانی ها چند سال با عراقی ها توی یک سرزمین زندگی کردن! خود سعدی تو دانشگاه بغداد درس خونده! در واقع ما سالهاست از نظر نژادی مخلوط شدیم... من قبول دارم بعضی هاشون رفتار خوبی نداشتن ولی دلیل نمیشه که همۀ عراقی ها این طوری اند...
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
116
174
آخه این چه قیاسی است. رفتار ایرانی ها با ترکها رو با رفتار عراقی ها با مردم ایران یکی میکنید. براتون متاسفم. توقع دارید میهمان نوازی هم بکنیم!
از طرفی اگر قرار باشد از توریست پذیرای کنیم چرا از تورسیتهای اروپایی نباشد؟ یا از چین و ژاپن و ...
پاسخ ها
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
ایرانی ها رفتارشون با ترکیه ای ها خوبه؟؟ من یک بار رفتم ترکیه از بی فرهنگ بازی ایرانی ها می خواستم اب بشم برم زیر زمین!
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
توریست، توریسته حالا از هر کشوری که میان برای ما نباید فرقی کنه، بعد چرا توریست از عراق نیاد که با ما کلی مشترکات فرهنگی داره؟ کی گفته فقط توریست باید از چین و ژاپن و اروپا بیاد؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
40
137
ایرانی ها اخیرا عادت کردن هر اتفاقی که بیفته، یک تفسیر بدبینانه رو بهش بچسبونن. حتی خبر های خوب رو هم منفی می بینن. غر زدن هم که مد شده... عراقی ها اومدن این همه واسشون حاشیه درست کردن. من خودم عراقی هایی رو می شناسم که خیلی هم ادم های با معرفت و با مرامی هستن. ایرانی ها فقط ادعا ادعا... ما کشور 2500 ساله هستیم آریایی هستیم ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
107
174
ایران 8 سال با ترکیه جنگ نداشته است و مردم ترکیه خاطرات بدی از ایرانیان ندارند در ضمن اهداف ایرانیان در سفر به ترکیه با عراقی ها بسیار متفاوت است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
اهداف ایرانی ها چیه تو ترکیه؟ میشه بیشتر توضیح بدین؟ بعد چه فرق های اساسی داره با لهداف توریست های عراقی در ایران؟
جنگ هم سی ساله که تموم شده، اگه اروپا مثل شما فکر می کرد به خاطر جنگ جهانی دوم هیچوقت هیچ اتحادیه اروپایی شکل نمی گرفت!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
8
65
علاوه بر مسائل مالی گردشگری می تواند به عنوان وسیله مناسبی برای دیپلماسی عمومی نیز مورد استفاده قرار گیرد و سبب نزدیکی فرهنگی ملتها شده و از این طریق دولتها را به اصلاح سیاست های خود تشویق نماید. مثلا" در ترکیه که طی سال های نه چندان دور سنت های عید نوروز که عموما" توسط کردها گرامی داشته می شدند و به دلیل سوء استفاده گروههای تروریستی همیشه در افکار عمومی ترکیه به مثابه عاملی برای نا امنی و شورش محسوب می شد در سایه تعامل فرهنگی گردشگران ایرانی در حال تبدیل به یک عنصر مثبت در تبادل فرهنگی است به گونه ای که شهرداری های اکثر شهرهای توریستی ترکیه در ایام عید نوروز مراسم خاص برگزار می کنند و در میادین این شهرها سفره هفت سین پهن می کنند.این مسئله سبب شده تا ترکهایی که با سنت های نوروز بیگانه بودند نیز جذب این آیین باستانی شوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
45
154
کدوم توریست جانم! اگه ایران اینقدر جذاب بود که ملت ۴ روز تعطیلی رو فرار نمی کردن برن وان!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
اونایی که میرن وان دنبال جذابیتهای دیگه ای اند بزرگوار که توی ایران پیدا نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
اگه اونایی که میرن وان ملت باشن پس وضع مردم خیلی خوبه!.دوست عزیز عده ای از پولدارها هستن که این جور مسافرت میکنند وگرنه مردم تو نون شبشون هم موندن..
میهمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
32
65
جناب داننده مثل همیشه جالب بود وفکر میکنم اکثرمردم هم باشماهم عقیده باشند اما همانطورکه خودتون هم قبلا شنیده ایدبعضی از عراقی هادرمشهدبه خاطربرنامه دیگری میومدند واین موضوع بعضی ازهموطنان مشهدی رو آزرده کرده والا همه میدونن که صنعت توریسم به نفع کشورهاست
ناشناس
United States of America
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
30
94
ما فقط بلدیم خودمون رو گول بزنیم. حقوق رو با آفریقا مقایسه می کنیم. بنزین رو با اروپا. نرخ سود بانکی در اروپا با سود در ایران، بهره رو با جزایر فلان... توریستی که میره ترکیه با توریستی که میاد ایران. کاملا گزینشی و هدفمند. چرا این همه ایرانی رفتن ترکیه؟ با مقایسه ارزش پول کاملا مشخصه چرا عراقی ها میان ایران. چند درصد از همین عراقی ها میرن ترکیه؟ یکم مونده بشیم بی ارزش ترین پول دنیا با یه اقتصاد ورشکسته، افتخارمون شده اومدن توریست عراقی به ایران، بماند برای چی میان... چون از همه نظر مفت شدیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
42
151
عراقی ها میان ایران چون اگه بخوان برن تایلند براشون گرون تر درمیاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
ایرانی ها هم می رن ترکیه چون اگه بخوان برن اروپا براشون گرون تر در میاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
اين هم بخشي از فرايند جذب توريست هست و اصلا اشكالي نداره . بايد اين تفكرات پوسيده را كنار گذاشت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
18
30
تو این شلوغی تخفیف 70%
عجیب نیست !!!!!
نشتارودی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
12
82
درشمال کشور درشهر ساحلی نشتارود هستم
یک خانواده عراقی را دیدم که از ساحل برمیگشتند چقدر خوشحال بودند که دریا را دیدند و میخواستند با من ارتباط برقرار کنند اما من عربی بلد نبودم غروب رفتم مسجد محل ودرآنجا هم بودنددوست داشتند به مسجد کمک کنند
والبته من هم یک سوییت برای اجاره دارم خانواده افغانی هم خودشان را بعنوان مشهدی معرفی میکنند خانواده کرد عراقی هم بودند
بالاخره با این رفت وآمدها یه مقدار وضع جیب ماهم خوب میشه .
یه بار یک جوان بلغاری پیاده مسافرت میکرد یک ریال پول هم نداد همسایه مان او را به هتل راهنمایی کرده وهزینه اش را هم داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
13
37
جانا سخن از زبان ما میگویی
رضا
Turkey
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
14
99
چه بلاهاییکه سر مسافران آذربایجانی نیاوردیم. دکترها هم کاملا بی انصافانه ویزیت ده برابر از آنها می گیرند
خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
6
76
با بي تدبيري مسولان كشورهاي اسياي ميانه را تقديم تركيه كرديم بازار قطر دست تركها افتاد حالا هم نوبت عراق است
ناشناس
Australia
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
29
95
چه مقايسه مسخره اي ، ايراني ها ميرن ايران و جنس ترك ميخرن، عراقي ها ميان ايران و اجناس وارداتي با سوبسيد كه خود ابراني ها در مضيقه هستند رو جمع ميكنند و ميبرند
مقدم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
26
66
90 درصد كساني كه از عراق يا جمهوري اذربيجان وافغانستان وارد ايران ميشوند براي تهيه مايحتاج غذايي خود هستند من نديدم از اين كشورها كه از مكانهاي تاريخي ديدن بكنند درضمن مردم ما بايد كلا اموزش بينند دراينگونه موارد از طرف چه ارگاني فعلا مشخص نيست
مستوره
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
15
43
سلام
به نظر میرسه که جناب داننده دراین گزارش یک تنه به قاضی رفته اند...هفته گذشته من مشهد بودم و بعنوان یک ناظر شاهد نحوه برخورد مردم، کسبه و... با مردم عراق بودم...دست و پا شکسته اونها فارسی حرف میزدند و دست و پاشکسته اینها عربی و...
ولی برعکس این قضیه :شکایتی که همیشه مردم ما همیشه داشتند از نحوه برخوزد بد عمده مردم عراقی با مسافران ایرانی در عراق است!
boy
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
0
63
دوستان عزیز بنا به درخواست اصناف و کسبه وان ترکیه کلاس های زبان فارسی براشون برگزار میشه.
این یعنی فهم اینکه اقتصاد فقط نفت نیست.
اینجا هم ما جنگ کوروش فارس کرد و تورک داریم میکنیم.همین علل باعث میشه یک ایرانی نسبت به زبان های دیگه واکنش نشون بده.بویژه عربی که ملت فارس خودشون رو برتر میبینن!اینا چه حرفاییه ما ههممون ایرانی هستیم.پس وظیفه هممونه به هم کمک کنیم که وطنمون آباد بشه.
والا اگه بچه شما و من سالهای سال بیکار بمونن هیچ مسئولی تو ایران ککش هم نمیگزه.چون بچه خودشون با ژن خوکش صاحب منصب شده رفته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
30
26
روزنامه نگاری تو این دوره زمونه شده غر زدن؟ آقای نویسنده برو وبلاگ بنویس، کار روزنامه نگار بررسی موضوعه، نه اینکه هی غر بزنه اونم غر اشتباه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
10
31
درود بجناب داننده ، و قابل توجه مسئولین رده بالا ، که هیچگونه علاقه بجذب بیشتر توریست بکشور ندارند حتی انرا موجب بی بندباری میدانند ، کلا" میانه خوبی با پیشرفت و توسعه ندارند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
9
24
مطلبتون عالی بود
ناشناس
Finland
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
5
65
با سلام
نمیدانم مطلبم را از کجا آغاز کنم! چون اینجا نمیتوان مطلب را کامل بیان کرد و متاسفانه سایت های خبری از جمله عصر ایران اهمیتی به مطالب دیگران بجز خودشان نمیدهند! کما فی السابق!
اما بگذریم...
اینجانب ب کشورهای زیادی حدود 35 کشور مسافرت کرده ام و چند سالی نیز در ترکیه زندگی کردم و از نزیک شاهد جذب توریست بوده و هستم!
زیرا در ترکیه به عنوان راهنمای تور نیز کار کردم و از این همه توریست که چه جاهایی برای تفریح و دیدن میرفتند حسرت میخوردم.
هر چند تورهایی و افرادی با تشویق خودم از ایتالیا. افریقای جنوبی و لهستان بصورت محدود به ایران فرستاده و میفرستم.
افردادی که اعتراض میکنند از درآمد ها و راههای درآمد از طریق همین خارجی ها و اعراب را نمیدانند و متاسفانه افکاری بسته دارند! زیرا میانگین ورود حدود 2000 یورو به بالا ارز در ازای هر فرد وارد کشور میشود.
بنده در فنلاند زندگی میکنم که تقریبا از نظر جاذبه های توریستی صفر هست! اما باور کنید جشنواره های غذایی! صنعتی! ساختمانی! فستیوال های ورزشی و هنری را در روستا ها و شهرهای مختلف برپزار کرده و اتوبوس اتوبوس توریست ( داخلی و خارجی) به آنجا می آورند! و جدیدا در بعضی سایت ها و جاها بزبان عربی تبلیغ انجام میگیرد
ما هنوز درگیر قومیت و دیگر موضوعات بی ربط هستیم.
مطلب اینجانب خیلی گسترده بوده و موضوعات مهمی را در بر میگرفت اما نمیتوان بیشتر نوشت.
وبگردی